לא יאמן: תשואת אג"ח ספרד ל-10 שנים נמוכה מאג"ח ארה"ב - מה זה אומר?

אחרי המהלך של דראגי, הציפיות בשוק השתנו והתשואות על האג"ח האירופי נופלות - " מצפים להמשך המדיניות המרחיבה באירופה"

מפתיע אולי במבט ראשון, אבל התשואה על האג"ח של ממשלת ספרד ל-10 שנים (2.597%) הפכה היום לנמוכה מאג"ח ממשלת ארה"ב (2.61%). עד לפני שנתיים מהפך כזה נראה בלתי אפשרי, בשיאו של משבר החוב באירופה, שאיים לפרק את גוש האירו. אז, התשואה על האג"ח הספרדי לצורך ההשוואה הייתה יותר מפי-3 מאז האג"ח האמריקאי.

הכתב הכלכלי של רוייטס, ג'יימי מקגיבר, פרסם את הגרף הזה, שמראה את המרווחים ההיסטוריים בין האג"ח הספרדי לאמריקאי ומלמד שסיטואציה דומה נראתה גם בשנת 2010.

כמובן שהסיטואציה הנוכחית לא מעידה על כך שהסיכון באג"ח הספרדי נמוך עכשיו מהסיכון באג"ח האמריקאי. דירוג האשראי של ספרדי ב-S&P לבינוני במקרה הטוב ועומד על BBB בלבד, לעומת דירוג ה-+AA של ארה"ב שהינו כמעט מעולה - הפרש של 7 דרגות. יחד עם זאת הסיטואציה בשוק והמהלך האחרון של הבנק המרכזי באירופה לחצו את התשואה על האג"ח באירופה מטה.

3 הסיבות העיקריות לנפילת תשואת האג"ח הספרדי

כמה גורמים עומדים מאחורי המהלך הענק שנראה בגרף. הראשון הוא שה-EBC הודיע בשיאו של המשבר הגדול באירופה לעשות הכל כדי למנוע מצב של חדלות פירעון של המדינות החלשות בגוש, דבר שהוריד בינתיים מסדר היום אפשרות של פירוק הגוש.

הגורם השני הוא הדישדוש של הכלכלה האירופית בתקופה האחרונה, דבר שהוריד את שיעור האינפלציה באירופה לרמות דומות לאלו שנראו בתקופת המשבר - זה גורם שני שלחץ את התשואות על האג"חים כלפי מטה.

וה"חבטה" האחרונה הגיעה למעשה בשבוע שעבר עם הכרזתו של דראגי על תוכנית הרחבה מוניטרית ובראשה הורדת ריבית נוספת, כשנראה שראינו רק את תחילתה של התוכנית.

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות התייחס למצב בשוק האג"ח והסביר כי "צריך להבין שהשווקים מצפים ובצדק לכך שהבנק המרכזי ימשיך במדיניות מוניטרית מרחיבה להרבה יותר זמן מה'פד'. בשעה שבארה"ב מתכוונים להעלות ריבית בסוף 2015, בגוש האירו ברור שזה ייקח הרבה יותר זמן. ה'פד' למעשה כבר בתהליך של צמצום מוניטרי בעוד אירופה עושה הפוך, כשדראגי אמר בפירוש שיש לו אפשרות להרחבה בקנה והוא יכול להוציא אותה לפעול."

קיראו עוד ב"גלובל"

"מכאן" אומר גרינפלד "שכיוון התשואה באירופה צריך להיות כלפי מטה ובארה"ב הוא צריך לעלות. ברור שזה לא אומר שהסיכון בספרד נמוך יותר - להפך, כך זה צריך להיות. יש פער שנובע מציפיות לשערי חליפין שנסחרים במטבעות שונים. השווקים מצפים שהאירו יתחזק מול הדולר ולכן התשואה של האג"ח באירופה נמוכה יותר מתשואה של אג"ח שנקוב בדולר.

"לצורך השוואה" מסכם גרינפלד, "המקרה של ישראל דומה מאוד. המרווחים בין אג"ח ישראל לארה"ב ל-10 שנים עומדים על 0.4% בלבד, אבל ברור שזה לא משקף את רמת הסיכון, אלא את הציפייה כאן להורדת ריבית נוספת ולציפייה של התחזקות השקל. בכל התקופה של צימצום המרווחים פרמיית הסיכון, המשתקפת ב-CDF, לא ממש השתנתה."

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    לא מבין גדול 10/06/2014 07:50
    הגב לתגובה זו
    הציפייה היא להיחלשות האירו ולא כפי שרשום, הרחבה כמותית, הדפסת כספים וכו.. אמורה להחליש את המטבע למרות שזה עוד לא ממש קרה. בישראל השוק כבר מגלם הורדת ריבית למרות שלא הורידו בפעם הקודמת.
  • 2.
    אוי ואבוי 09/06/2014 17:42
    הגב לתגובה זו
    השווקים מצפים להתחזקות הדולר מול האירו ומול השקל, ולא להיפך. מקווה שזו טעות סופר ולא מה שבאמת נאמר ע"י הכלכלן הראשי של פסגות...
  • 1.
    זה מה שנקרא התערבות גסה ומלאכותית בשוק לא שוק יותר (ל"ת)
    מישו 09/06/2014 16:26
    הגב לתגובה זו
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.