פוחדים מאיטליה: אירופה סגרה בירידות חדות - הדאקס צלל 2.27%
המסחר בבורסות אירופה נסגר בירידות שערים חדות, זאת על רקע חוסר הוודאות ביחס לתוצאות הבחירות באיטליה, שמבריחה את המשקיעים ומגבירה את החששות מפני התעצמותו של המשבר האירופי. זאת, במידה וברלוסקוני יחזור לשלטון ויסוג מההתחיבויות של ממשלת מונטי, שהוביל לשיפור משמעותי במעמדה של איטליה. או כמו שאומרים כלכלני בית ההשקעות איילון: "כל סטייה בצעדי הצנע והרפורמות הכלכליות באיטליה עלולה להביאה אל סף קריסה פיננסית".
בבורסה באיטליה נרשמה הנפילה הגדולה ביותר ועם סיום המסחר היא איבדה 4.9%, הבורסה של ספרד צללה ב-3.2%., הדאקס נפל ב-2.27% והקאק הצרפתי צנח ב-2.67%. בגזרת האג"חים, התשואה על האג"ח הממשלתי של איטליה ל-10 שנים זינקה 9% ל-4.9%.
נציין כי גל הירידות ניצת אתמול בערב, לאחר שהחלו לזרום תוצאות האמת מהבחירות באיטליה שהראו כי מפלגתו של בראסני אמנם ניצחה בבחירות לבית הנבחרים, אך מפלגתו של ברלוסקוני היא שניצחה בבחירות לסנאט. בנוסף דווח על הצלחה מטאורית של הקומיקאי הפופולרי באפה גרילו שמפלגתו, חמשת הכוכבים, זכתה במקום השלישי עם קרוב ל-20% מהקולות, כמעט כפול מהקולות לו זכה ראש הממשלה היוצא, מריו מונטי. על פי דיווחים ברלוסקוני לא יחבור לקואליציה משותפת עם מריו מונטי. בכל מקרה על פי התוצאות הנוכחיות נראה כי באיטליה יהיה קשה מאוד להקים ממשלה, ויתכן שהאיטלקים יצטרכו להיכנס למערכת בחירות חדשה.
השווקים באירופה נסגרו אתמול בעליות נאות, על רקע ההערכות כי המנצח הוא בראסני, אך התגובה הראשונה לתוצאות האמת נרשמה במדדים המובילים בוול סטריט - והיא היתה קשה. בסיום צנח מדד ה-S&P 500 ב-1.82% בזמן שמדד ה'פחד', (ה-VIX) זינק ב-35%. הבוקר נמשך גל הירידות גם באסיה עם ירידות של 2.3% במדד הניקיי היפני. ועתה עם פתיחת המסחר באירופה הירידת רק מחריפות.
באיילון ציינו כי "הכאוס הפוליטי באיטליה בבוקר שאחרי הבחירות מלמד בפעם המי יודע כמה כי נגיד הבנק המרכזי האירופאי והטרויקה יכולים אולי לטפל ביציבות השווקים הפיננסים, אולם אינם מסוגלים לטפל באמון הציבור במדינות דרום אירופה במערכת הפוליטית שלהן אשר הביאה אותם אל עברי פי פחת".
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים
ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס
אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.
כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.
הון של 500 מיליארד דולר
ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.
העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון.
- טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים
- חנות המחשבים הראשונה נפתחת לקהל הרחב ומה קרה היום לפני 15 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד.
ריביאן אתר החברהריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום
יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%
ריביאן Rivian Automotive -6.11% חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.
הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.
החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.
דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית
דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.
- ריביאן מפטרת עובדים ומתכוננת לאתגרים כלכליים בשוק הרכבים החשמליים
- ריביאן מתפצלת: משיקה חברה בת למיקרו-ניידות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.
