
מארוול מתרסקת לאור תחזיות צמיחה שמאפילות על תוצאות שיא
למרות צמיחה של 58% בהכנסות וזינוק של 123% ברווח נקי מתואם, המניה נופלת ב-16%
מארוול Marvell Technology Group Ltd. -2.58% , שעוסקת בעיקר בשבבים המותאמים לבינה מלאכותית, פרסמה את תוצאות הרבעון השני של שנת 2025 והציגה קפיצה משמעותית בהכנסות וברווח. למרות התוצאות המרשימות, התחזית קדימה עמדה בסימן האטה בצמיחה, והשוק הגיב בעוצמה רבה.
מבחינת הרבעון הנוכחי, החברה דיווחה על הכנסות של כ-2 מיליארד דולר, צמיחה של 58% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ו-6% יותר מהרבעון הקודם. תחום מרכזי הנתונים (Data Center) רשם צמיחה שנתית של 69% והיווה 74% מהכנסות החברה.
במקביל, הדו"ח הצביע על שיפור בשיעורי הרווחיות: הרווח הנקי המתואם עלה בכ-123% לעומת השנה שעברה הגיע ל-0.67 דולר למניה, ואילו הרווח התפעולי המתואם הגיע ל-34.8%. גם תזרים המזומנים מפעילות עלה ל-462 מיליון דולר, לעומת 333 מיליון דולר ברבעון הקודם, והחברה שמרה
על יתרות מזומנים של 1.2 מיליארד דולר.
לצד זאת, מרוול הודיעה על השלמת עסקת מכירת ה-Automotive Ethernet (טכנולוגיות תקשורת ייעודיות לרכבים חכמים) תמורת 2.5 מיליארד דולר במזומן. התחום הזה היה במשך שנים אחד ממנועי הצמיחה המשניים של מארוול, שנכנסה אליו מתוך הערכה שהרכב האוטונומי יהפוך לשוק עצום. אולם בחברה הגיעו למסקנה כי על אף הפוטנציאל, מדובר בשוק תחרותי, עם צמיחה איטית ורווחיות מוגבלת לעומת תחומי הליבה של החברה. מהלך המכירה, לפי מנכ"ל החברה מאט מרפי, נועד לחדד את המיקוד האסטרטגי של מרוול בתחום הבינה המלאכותית ולנתב את ההשקעות להרחבת הנוכחות בשוק מרכזי הנתונים. לדבריו, הפוטנציאל בשוק זה צפוי לגדול ל-94 מיליארד דולר עד 2028, עלייה של 26% מהתחזיות הקודמות, ומארוול מתכננת להגדיל את נתח השוק שלה מ-13% כיום ל-20% בתוך שלוש שנים.
- סופטבנק בחנה רכישה של מארוול, המניה מזנקת
- מארוול מזנקת ב-7% - משדרגת תחזיות ומודיעה על עסקאות חדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התחזיות מרמזות על האטה
כאמור, הנתון שהשפיע על השוק יותר מכל היה התחזיות קדימה. עבור הרבעון הבא, החברה צופה הכנסות של 2.06 מיליארד דולר, מעט מתחת לציפיות השוק (2.11 מיליארד דולר). אמנם התחזית לרווח המתואם עמדה על 0.74 דולר למניה, מעט מעל הקונצנזוס, אך התחושה היא של בלימה מסוימת
בקצב ההתרחבות. וכך, קורסת מניית החברה במהלך המסחר והירידות מגיעות לכ-16% ומשלימות ירידה של יותר מ-30% מתחילת השנה. בנק אוף אמריקה חתך את מחיר היעד ל-78 דולר מ-90 והוריד את ההמלצה ל"נייטרלי". לדבריו, רמת הביטחון בצמיחה העתידית בתחום ה-AI נחלשה, במיוחד בפרויקטים
מול מיקרוסופט Microsoft Corp -0.06% ואמזון Amazon.com Inc. 0.56% , שני לקוחות אסטרטגיים עיקריים. בבנק נידהם הצטרפו לגישה זהירה, תוך הדגשת התנודתיות הצפויה בהכנסות מהשבבים המותאמים, כולל
ירידה אפשרית של 15% ברבעון הקרוב, לפני התאוששות צפויה ברבעון הרביעי.
למרות זאת, בהנהלת מארוול משדרים אופטימיות. בשיחת המשקיעים, הזכיר המנכ"ל, מרפי את עשרות "ההזדמנויות הפעילות" שהחברה מנהלת כעת בתחום השבבים המותאמים ל־AI, וציין כי היא כבר מחזיקה בלמעלה מ-50 פרויקטים מול יותר מעשרה לקוחות גדולים. לטענתו, התנודתיות ברבעונים הבודדים היא תוצאה טבעית של פרויקטי ענק אצל לקוחות היפרסקייל, ולא סימן לבעיה מבנית.
עם זאת, מעבר לחששות סביב קצב הצמיחה העתידי, מארוול מתמודדת עם סביבה תחרותית, במיוחד מחברות שבבים אסייתיות שמנסות לנגוס בנתח השוק. לכך מצטרפים סימני שאלה לגבי זמני האספקה והיכולת לעמוד בביקושים, בייחוד בעידן שבו שרשראות האספקה עדיין מתוחות.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
התוצאה היא פער חד בין התחזיות החיוביות של הנהלת החברה לבין החשש של השוק. מרוול אולי הצליחה להציג רבעון
שיא בהכנסות וברווחיות, אך מבחינת השוק, ההאטה המסתמנת בתחום שבבי בינה מלאכותית למרכזי נתונים הוא שמכריע, כרגע לכל הפחות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
