
למרות שהוסיפה 8 מיליון מנויים - למה ספוטיפיי צונחת ב-11%?
חברת הסטרימינג דיווחה על הפסד של 100 מיליון דולר במקום הרווח הצפוי בעוד המנכ"ל דניאל אק מתעקש על אסטרטגיית תמחור זהירה ומתונה מול לחצי האנליסטים והשוק להעלאות מחירים אגרסיביות כמו המתחרות
ספוטיפיי Spotify 0.88% הוסיפה 8 מיליון מנויי פרימיום ברבעון השני - חצי מיליון יותר מהצפוי. עם זאת, המניה צונחת ביותר מ-11% בעקבות פרסום הדוחות הרבעוניים. הסיבה טמונה בפער בין הציפיות לביצועים: החברה דיווחה על הפסד של 100 מיליון דולר במקום הרווח הצפוי באותו גודל.
המשקיעים הגיבו בחדות למה שנתפס כאכזבה ברווחיות, למרות הביצועים החזקים בצמיחה. התגובה השלילית משקפת את הציפיות הגבוהות מספוטיפיי, חברה שזכתה במעמד של מלכת הסטרימינג המוזיקלי עם 276 מיליון מנויי פרימיום ברחבי העולם. המניה, שעלתה השנה ב-57% עד יום שני, איבדה חלק משמעותי מהרווחים בעקבות הדוח.
ההפסד הרבעוני של 86 מיליון יורו אינו משקף חולשה מבנית בעסק, אלא נובע בעיקר מהוצאה חד-פעמית כבדה. החברה נדרשה לבלוע 116 מיליון יורו בגין חיובים סוציאליים הקשורים לתוכניות התגמול המבוססות מניות - עלות שמלווה חברות טכנולוגיה צומחות כאשר שווי המניות שלהן עולה בחדות. מדובר בסוג של "מס הצלחה" שמאפיין חברות בצמיחה מהירה.
דילמת התמחור
מעבר לפרטים החשבונאיים, ספוטיפיי מתמודדת עם דילמת תמחור מורכבת שמעמידה אותה מול בחירות אסטרטגיות קשות. בעוד מתחרים גדולים כמו אפל ויוטיוב נוקטים בגישת תמחור אגרסיבית ומעלים מחירים בקצב מואץ, דניאל אק, מייסד וראש החברה, בוחר בגישה זהירה ומתונה יותר. הגישה הזו עוררה ביקורת בקרב אנליסטים ומשקיעים הסבורים שהחברה מחמיצה הזדמנויות להגדלת הרווחיות.
- ההתפתחות הכלכלית בתעשיית המוזיקה: משנות ה-60 ועד היום
- ספוטיפיי מאכזבת בתחזית; המניה נופלת ב-8%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"עדיף משמעותית לשמור על הלקוח לזמן ארוך מאשר לאבד אותו ואז לנסות לרכוש אותו מחדש", הסביר אק למשקיעים במהלך שיחת הרווחים הרבעונית. הוא הדגיש כי בעסק המנויים בקנה מידה גדול, השמירה על הלקוחות הקיימים חשובה יותר מרכישת לקוחות חדשים. הגישה הזו מתמקדת ברווחיות ארוכת טווח ובבניית יחסי אמון עם הלקוחות, גם אם זה מגיע על חשבון ביצועים רבעוניים מיידיים.
מדיניות התמחור האחרונה של ספוטיפיי משקפת בבירור את הפילוסופיה הזו. במקום עליות מחיר דרסטיות, החברה העלתה את מחיר המנוי החודשי הפרטי בדולר בודד ל-11.99 דולר והשיקה מנוי "בסיסי" חדש במחיר 10.99 דולר המיועד למוזיקה בלבד. בנוסף, החברה הציגה תוכנית מנוי ייעודית לספרי שמע וממשיכה לנסות חבילות שמע משולבות בשווקים בינלאומיים.
התוצאות הכספיות של הגישה הזו מציגות תמונה מעורבת אך מעודדת בחלקה. שולי הרווח הגולמי רשמו שיפור ניכר של 5 נקודות אחוז במהלך השנה החולפת, ישג שתרם להעלאת מחיר המניה ב-120% עד לפרסום הדוח האחרון. ההכנסות הרבעוניות עלו ב-10% והגיעו ל-4.19 מיליארד יורו, צמיחה יציבה המעידה על בריאות העסק. עם זאת, החברה צופה ירידה מתונה בשולי הרווח לרבעון הנוכחי לרמה של 31.1%, זאת בגלל עלויות רגולטוריות נוספות והסכמי רישוי מחודשים עם חברות התקליטים הגדולות.
- טראמפ: תפסיקו לדווח רבעונית
- אנבידיה יורדת וטסלה עולה - איך וול סטריט הולכת לפתוח את השבוע?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הישראלית שזינקה אתמול פי 5 וצפויה להמשיך לעלות גם היום
השאלה המרכזית
השאלה המרכזית המעסיקה את השוק היא האם ספוטיפיי צריכה להאיץ את קצב העלאות המחירים כדי לעמוד בציפיות הרווחיות הגוברות. אנליסטים בכירים כמו ריץ' גרינפילד מחברת LightShed Partners תוהים מדוע החברה אינה מעלה מחירים באגרסיביות כמו המתחרות. גרינפילד הביא כדוגמה את Peacock של NBCUniversal, שהעלתה לאחרונה מחירים בכמעט 40% למרות מעורבות מוגבלת של המשתמשים.
השאלה הזו רלוונטית במיוחד כאשר בוחנים את כוח השוק האדיר שבידי ספוטיפיי. החברה מתהדרת ב-696 מיליון משתמשים פעילים חודשיים, צמיחה חזקה של 11% בקטגוריה זו, ועמדת מוביל ברורה ובלתי מעורערת מול מתחרים כמו Amazon Music, Apple Music ודיזר הצרפתית. גם בפלח המודעות הביצועים היו חזקים וחרגו מהתחזיות. עם נתונים כאלה, לספוטיפיי יש ללא ספק כוח תמחור משמעותי שיכול להניב רווחים נוספים.
אולם גישתו הזהירה של אק עשויה להתברר כנכונה ומועילה בפרספקטיבה ארוכת הטווח. תעשיית הסטרימינג מתאפיינת בעלויות מעבר נמוכות יחסית בין פלטפורמות שונות, מה שהופך את נאמנות הלקוחות לנכס יקר ערך. במציאות זו, שמירה על שביעות רצון הלקוחות ועל קשר ארוך טווח איתם עשויה להיות חשובה יותר מהשגת רווחיות מיידית. "הגישה שלנו הייתה ותמיד תהיה התמקדות ביצירת ערך לכל החיים ולא באופטימיזציה של ביצועים מרבעון לרבעון", הדגיש אק בפני המשקיעים.
התחזיות להמשך
התחזיות לרבעון השלישי מספקות עדות נוספת לכוח הצמיחה המתמשך של החברה. ספוטיפיי צופה הגעה ל-281 מיליון מנויי פרימיום ו-710 מיליון משתמשים פעילים חודשיים, המשך מגמת הצמיחה החזקה בשני הפלחים העיקריים. ההכנסות הצפויות לרבעון של 4.2 מיליארד יורו מציגות יציבות תפעולית ויכולת לשמור על קצב צמיחה בריא, גם אם לא את הקפיצה הדרמטית והמרהיבה שהשוק לעתים מחפש ומצפה לראות.
בסופו של דבר, מדובר בחברה שמחזיקה בהובלה ברורה בשוק שלה, מציגה צמיחה יציבה ומרשימה ובונה אסטרטגיה מחושבת לטווח הארוך, אך בו זמנית מתקשה לשכנע את קהילת המשקיעים בטווח הקצר והמיידי. השאלה שתקבע את עתיד החברה היא האם המשקיעים יפגינו סבלנות ויחכו לפירות האסטרטגיה ארוכת הטווח של אק, או שהלחץ הכלכלי יכפה על החברה לאמץ טקטיקות תמחור תוקפניות ואגרסיביות יותר כדי לעמוד בציפיות השוק.
- 2.יוסי 30/07/2025 00:36הגב לתגובה זומעניין באמת למה היא יורדת חשבתם אולי כי היא מאוד יקרה. דרך אגב למה צריך ספוטיפיי שיש אפל מיוזיק
- 1.מפעיל אתר וי.או.די 29/07/2025 20:37הגב לתגובה זוכמפעיל דל פלטפורמות וי.או.די קטנה ונישתית אבל העקרון זהה אני לחלוטין מזדהה עם התפיסה. המנויים הם הנכס היקר ביותר שלך. תעצבן אותם הם ינקמו

"יום הדין" של וול סטריט: הורדת ריבית וביקור ממלכתי בלונדון - האנליסטים נערכים לפתיחת השבוע
אפשר לחתוך את המתח בוול סטריט עם סכין: הפד' צפוי לקצץ לראשונה מזה 9 חודשים ריבית כששוק העבודה מאותת על חולשה; על הרקע הזה טראמפ ימריא לממלכה המאוחדת מלווה במשלחת טכנולוגית כדי להעמיק את השותפות בין המעצמות - ומה עוד יש על הלוח הכלכלי השבוע?
גולת הכותרת של השבוע תהיה החלטת הריבית. אפשר כבר לקרוא לזה הורדת הריבית כי הסבירות שזה מה שיקרה היא קרובה לוודאית. ביום רביעי בשעה 21:00 בערב שעון ישראל הפד' יפרסם את ההחלטה שלו וחצי שעה לאחר מכן יו"ר הפד' יערוך מסיבת עיתונאים ובה הוא יפרט את מה שהוביל את הבנק הפדרלי להוריד את הריבית (כן זה מה שהולך להיות) אבל כאן תמיד מגיעה ההפתעה, זה שהפד' יוריד ריבית בטווח של 25 נ"ב זו עובדה די מוחלטת השאלה היא מה הבנק חושב על העתיד. איך הקצב יראה בהמשך, האם אפשר בכלל לצפות להורדה של יותר מ-25 נקודות בסיס? יש כ-10% שסבורים שכן.
מאחורי הורדת הריבית יש לא מעט נתונים שתומכים בהקלה המוניטרית. נתונים שאליהם הפד' המתין על הגדר במשך חודשים. במשך חודשים השוק האמריקאי שידר סוג של עמידות, אבל בשבועות האחרונים החלו להופיע הסדקים. מדדי התעסוקה נחלשו, סקרי האמון הצרכני ירדו לרמה של 55.4 נק', והאינפלציה התכנסה לכיוון יעד הפד' אבל היא עדיין רחוקה ממנו בקצב שנתי של תשע עשיריות כשבמדד ה-CPI האחרון הקצב השנתי עמד על 2.9% בהתאם לצפי.
אבל אולי הנתון הדרמטי ביותר שמסביר את שינוי הטון שאנחנו הולכים לראות אצל הפד' הוא התיקון לאחור של 911 אלף משרות עדכון רטרואקטיבי לנתוני התעסוקה של השנה האחרונה. כלומר, כל התקופה האחרונה שנראתה כמו שוק עבודה חזק ומתפקד, מתבררת כמשבר תעסוקתי סמוי מהעין. המדדים סיפרו סיפור של יציבות, אבל המציאות הייתה אחרת לגמרי. בדיעבד, הכלכלה האמריקאית איבדה כמעט מיליון מקומות עבודה יותר ממה שנדמה היה וזה משנה לגמרי את התמונה.
הפד', שמחזיק במנדט כפול גם לשמור על יציבות המחירים וגם לתמוך בכלכלה-תעסוקה מוצא את עצמו בדילמה. מצד אחד, האינפלציה עדיין גבוהה מהיעד, עם מדד שנתי של
2.9% שמסרב להתקרר. אבל מהצד השני, שוק העבודה מאותת על חולשה שדורשת מהבנק הפדרלי להתערב. במצב כזה, קשה לראות את הפד' נשאר על הגדר ולכן הפחתת ריבית ברביעי הקרוב היא כמעט ודאית. השאלה הגדולה היא לא מה יקרה השבוע, אלא מה יקרה אחריו. האם זה התחלה של פיבוט, או מהלך
בודד שרק יגיע לאזן את המצב? זה כבר שאלת מיליון הדולר.
- לקראת הורדת הריבית בארה״ב: מה קורה בשאר הבנקים המרכזיים בעולם?
- מחלוקת בפדרל ריזרב: וולר דורש הורדות ריבית מיידיות – בכירים אחרים קוראים לזהירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הציפיות: הפד' יוריד ריבית - אבל כמה?
על פי מה שמשתקף מהחוזים על הפד' (Fed Fund Futures), שוק ההון מגלם כעת הסתברות של כ-90% להפחתת ריבית של רבע נקודת אחוז ביום רביעי הקרוב, כאשר רק
10% מהמשקיעים מעריכים שהפד ילך רחוק יותר עם הורדה כפולה של 50 נ"ב. אנליסטים מבהירים כי הפחתה חדה יותר יכולה להתפרש כתגובה של פאניקה מצד הבנק,ככה שמצד אחד זה אולי יכול להקל מוניטרית אבל מצד שני זה יראה שהבנק פסימי מאוד על הכלכלה והעתיד.

טראמפ: תפסיקו לדווח רבעונית
בפוסט שפרסם ב-Truth Social, קורא נשיא ארה״ב לבטל את חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות ולהסתפק בדיווח חצי-שנתי; לטענתו, בכפוף לאישור ה-SEC, שינוי כזה יציב את החברות האמריקאיות בעמדה תחרותית יותר מול סין, יחסוך כסף ויאפשר למנהלים להתמקד בניהול במקום ביעדים קצרי טווח
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הצהיר כי יש לבטל את חובת הדיווח הרבעוני של חברות ציבוריות בארה"ב ולהסתפק בדיווח פעמיים בשנה. בפוסט שפרסם ברשת החברתית שלו, Truth Social, הסביר טראמפ כי השינוי, בכפוף לאישור רשות ניירות הערך האמריקאית (SEC), עשוי לחסוך עלויות לחברות, להפחית את העומס הרגולטורי ולאפשר להנהלות להתמקד בניהול אסטרטגי של עסקיהן במקום במרדף אחר עמידה ביעדים קצרי טווח.
טראמפ השווה בין המודל האמריקאי, הנשען על דיווחים רבעוניים (טפסי 10-Q) ועל דוח שנתי מלא (10-K), לבין סין, שלדבריו מתכננת את מהלכיה
העסקיים לטווחים של 50-100 שנה. "לא טוב שחברות אמריקאיות נאלצות לרדוף אחרי מספרים רבעוניים במקום לחשוב לטווח ארוך," כתב. הוא ציין כי מעבר לדיווח חצי-שנתי יעניק לחברות גמישות, יפחית את ההוצאות הניהוליות ויאפשר להן לתכנן לטווח רחב יותר.
כיום, חובת הדיווח הרבעוני נועדה להבטיח שקיפות לציבור המשקיעים, לספק מידע פיננסי עדכני ושוויוני, ולחזק את אמון השוק. ה-SEC מבהירה כי הדיווחים התכופים נועדו ליצור "מגרש משחקים שוויוני" בין משקיעים פנימיים לחיצוניים. עם זאת, טראמפ הדגיש כי הניסיון הבינלאומי מצביע על כך שניתן לוותר על החובה, היות ובאיחוד האירופי ובבריטניה כבר בוטלה חובת הדיווח הרבעוני, וחברות נדרשות להציג דו"חות חצי-שנתיים ושנתיים בלבד, במטרה לעודד תכנון ארוך טווח.
המהלך של טראמפ עשוי להשפיע דרמטית על מבנה שוק ההון האמריקאי:
מצד אחד, הוא עשוי להקל על חברות ולהקטין את הלחץ התקשורתי והפיננסי סביב כל רבעון; מצד שני, הוא עלול לפגוע בשקיפות ובזרימת המידע למשקיעים ולגרום לחשש מפני עלייה בפערי מידע ובסיכון למשקיעים הקטנים. מומחים מדגישים כי בעוד שחברות גדולות יכולות לנהל תקשורת ישירה
עם שוק ההון גם ללא דיווח רבעוני, עבור חברות קטנות ובינוניות שקיפות שוטפת היא קריטית למשיכת הון ואמון משקיעים. הצעת טראמפ מגיעה על רקע העובדה שהוא עצמו מחזיק בשליטה ברשת Truth Social, שהפכה לחברה ציבורית ב-2024 באמצעות מיזוג עם SPAC. בכך עולה השאלה האם ליוזמה
יש גם אינטרסים עסקיים ישירים, לצד הרצון המוצהר לשנות את כללי המשחק בוול סטריט.