ספוטיפיי
צילום: טוויטר
דוחות

למרות שהוסיפה 8 מיליון מנויים - למה ספוטיפיי צונחת ב-11%?

חברת הסטרימינג דיווחה על הפסד של 100 מיליון דולר במקום הרווח הצפוי בעוד המנכ"ל דניאל אק מתעקש על אסטרטגיית תמחור זהירה ומתונה מול לחצי האנליסטים והשוק להעלאות מחירים אגרסיביות כמו המתחרות

אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה ספוטיפיי מוזיקה

ספוטיפיי Spotify 1.62%  הוסיפה 8 מיליון מנויי פרימיום ברבעון השני - חצי מיליון יותר מהצפוי. עם זאת, המניה צונחת ביותר מ-11% בעקבות פרסום הדוחות הרבעוניים. הסיבה טמונה בפער בין הציפיות לביצועים: החברה דיווחה על הפסד של 100 מיליון דולר במקום הרווח הצפוי באותו גודל.


המשקיעים הגיבו בחדות למה שנתפס כאכזבה ברווחיות, למרות הביצועים החזקים בצמיחה. התגובה השלילית משקפת את הציפיות הגבוהות מספוטיפיי, חברה שזכתה במעמד של מלכת הסטרימינג המוזיקלי עם 276 מיליון מנויי פרימיום ברחבי העולם. המניה, שעלתה השנה ב-57% עד יום שני, איבדה חלק משמעותי מהרווחים בעקבות הדוח.


ההפסד הרבעוני של 86 מיליון יורו אינו משקף חולשה מבנית בעסק, אלא נובע בעיקר מהוצאה חד-פעמית כבדה. החברה נדרשה לבלוע 116 מיליון יורו בגין חיובים סוציאליים הקשורים לתוכניות התגמול המבוססות מניות - עלות שמלווה חברות טכנולוגיה צומחות כאשר שווי המניות שלהן עולה בחדות. מדובר בסוג של "מס הצלחה" שמאפיין חברות בצמיחה מהירה.


דילמת התמחור

מעבר לפרטים החשבונאיים, ספוטיפיי מתמודדת עם דילמת תמחור מורכבת שמעמידה אותה מול בחירות אסטרטגיות קשות. בעוד מתחרים גדולים כמו אפל ויוטיוב נוקטים בגישת תמחור אגרסיבית ומעלים מחירים בקצב מואץ, דניאל אק, מייסד וראש החברה, בוחר בגישה זהירה ומתונה יותר. הגישה הזו עוררה ביקורת בקרב אנליסטים ומשקיעים הסבורים שהחברה מחמיצה הזדמנויות להגדלת הרווחיות.


"עדיף משמעותית לשמור על הלקוח לזמן ארוך מאשר לאבד אותו ואז לנסות לרכוש אותו מחדש", הסביר אק למשקיעים במהלך שיחת הרווחים הרבעונית. הוא הדגיש כי בעסק המנויים בקנה מידה גדול, השמירה על הלקוחות הקיימים חשובה יותר מרכישת לקוחות חדשים. הגישה הזו מתמקדת ברווחיות ארוכת טווח ובבניית יחסי אמון עם הלקוחות, גם אם זה מגיע על חשבון ביצועים רבעוניים מיידיים.


מדיניות התמחור האחרונה של ספוטיפיי משקפת בבירור את הפילוסופיה הזו. במקום עליות מחיר דרסטיות, החברה העלתה את מחיר המנוי החודשי הפרטי בדולר בודד ל-11.99 דולר והשיקה מנוי "בסיסי" חדש במחיר 10.99 דולר המיועד למוזיקה בלבד. בנוסף, החברה הציגה תוכנית מנוי ייעודית לספרי שמע וממשיכה לנסות חבילות שמע משולבות בשווקים בינלאומיים.


התוצאות הכספיות של הגישה הזו מציגות תמונה מעורבת אך מעודדת בחלקה. שולי הרווח הגולמי רשמו שיפור ניכר של 5 נקודות אחוז במהלך השנה החולפת, ישג שתרם להעלאת מחיר המניה ב-120% עד לפרסום הדוח האחרון. ההכנסות הרבעוניות עלו ב-10% והגיעו ל-4.19 מיליארד יורו, צמיחה יציבה המעידה על בריאות העסק. עם זאת, החברה צופה ירידה מתונה בשולי הרווח לרבעון הנוכחי לרמה של 31.1%, זאת בגלל עלויות רגולטוריות נוספות והסכמי רישוי מחודשים עם חברות התקליטים הגדולות.

קיראו עוד ב"גלובל"


השאלה המרכזית

השאלה המרכזית המעסיקה את השוק היא האם ספוטיפיי צריכה להאיץ את קצב העלאות המחירים כדי לעמוד בציפיות הרווחיות הגוברות. אנליסטים בכירים כמו ריץ' גרינפילד מחברת LightShed Partners תוהים מדוע החברה אינה מעלה מחירים באגרסיביות כמו המתחרות. גרינפילד הביא כדוגמה את Peacock של NBCUniversal, שהעלתה לאחרונה מחירים בכמעט 40% למרות מעורבות מוגבלת של המשתמשים.


השאלה הזו רלוונטית במיוחד כאשר בוחנים את כוח השוק האדיר שבידי ספוטיפיי. החברה מתהדרת ב-696 מיליון משתמשים פעילים חודשיים, צמיחה חזקה של 11% בקטגוריה זו, ועמדת מוביל ברורה ובלתי מעורערת מול מתחרים כמו Amazon Music, Apple Music ודיזר הצרפתית. גם בפלח המודעות הביצועים היו חזקים וחרגו מהתחזיות. עם נתונים כאלה, לספוטיפיי יש ללא ספק כוח תמחור משמעותי שיכול להניב רווחים נוספים.


אולם גישתו הזהירה של אק עשויה להתברר כנכונה ומועילה בפרספקטיבה ארוכת הטווח. תעשיית הסטרימינג מתאפיינת בעלויות מעבר נמוכות יחסית בין פלטפורמות שונות, מה שהופך את נאמנות הלקוחות לנכס יקר ערך. במציאות זו, שמירה על שביעות רצון הלקוחות ועל קשר ארוך טווח איתם עשויה להיות חשובה יותר מהשגת רווחיות מיידית. "הגישה שלנו הייתה ותמיד תהיה התמקדות ביצירת ערך לכל החיים ולא באופטימיזציה של ביצועים מרבעון לרבעון", הדגיש אק בפני המשקיעים.


התחזיות להמשך

התחזיות לרבעון השלישי מספקות עדות נוספת לכוח הצמיחה המתמשך של החברה. ספוטיפיי צופה הגעה ל-281 מיליון מנויי פרימיום ו-710 מיליון משתמשים פעילים חודשיים, המשך מגמת הצמיחה החזקה בשני הפלחים העיקריים. ההכנסות הצפויות לרבעון של 4.2 מיליארד יורו מציגות יציבות תפעולית ויכולת לשמור על קצב צמיחה בריא, גם אם לא את הקפיצה הדרמטית והמרהיבה שהשוק לעתים מחפש ומצפה לראות.


בסופו של דבר, מדובר בחברה שמחזיקה בהובלה ברורה בשוק שלה, מציגה צמיחה יציבה ומרשימה ובונה אסטרטגיה מחושבת לטווח הארוך, אך בו זמנית מתקשה לשכנע את קהילת המשקיעים בטווח הקצר והמיידי. השאלה שתקבע את עתיד החברה היא האם המשקיעים יפגינו סבלנות ויחכו לפירות האסטרטגיה ארוכת הטווח של אק, או שהלחץ הכלכלי יכפה על החברה לאמץ טקטיקות תמחור תוקפניות ואגרסיביות יותר כדי לעמוד בציפיות השוק.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יוסי 30/07/2025 00:36
    הגב לתגובה זו
    מעניין באמת למה היא יורדת חשבתם אולי כי היא מאוד יקרה. דרך אגב למה צריך ספוטיפיי שיש אפל מיוזיק
  • 1.
    מפעיל אתר וי.או.די 29/07/2025 20:37
    הגב לתגובה זו
    כמפעיל דל פלטפורמות וי.או.די קטנה ונישתית אבל העקרון זהה אני לחלוטין מזדהה עם התפיסה. המנויים הם הנכס היקר ביותר שלך. תעצבן אותם הם ינקמו
לארי אליסון
צילום: Photo courtesy of Hartmann Studios

אורקל חזרה למחיר טרם הזינוק: האם זו הזדמנות?

החברה שחתמה על עסקת ענק עם OpenAI ונחשבת לאחת המובילות של מרוץ הבינה המלאכותית מגלה שהמשקיעים פחות סלחניים: אחרי התחזיות האופטימיות וההשקעות במיליארדים, המניה חזרה לנקודת ההתחלה

אדיר בן עמי |

מניית אורקל Oracle Corp -3.99%  מאבדת היום עוד כ־3% ונסחרת סביב 234 דולר, רמה שמחזירה אותה למחיר שלפני השיא אליו הגיעה בעקבות הזינוק הגדול לפני מספר חודשים, לאחר שהחברה חשפה תחזית שאפתנית לשנים הקרובות, חתמה על עסקה של מאות מיליארדים עם OpenAI והבטיחה להיות כוח מוביל בעידן הבינה המלאכותית. משהו לא מסתדר. הדוחות היו טובים, התחזיות היו חזקות, ובכל זאת המניה איבדה את המומנטום והחזירה את כל העליות.


בספטמבר דיווחה אורקל על רווח של 1.47 דולר למניה על הכנסות של 14.9 מיליארד דולר, צמיחה של 12% בשנה. לא דרמה, אבל אז הגיעה ההפתעה: החברה חשפה צבר חוזים של 455 מיליארד דולר, פי שלושה מהנתון ברבעון הקודם. זה מספר שהדהים את וול סטריט. המניה טסה 36% ביום אחד, וסיימה בשיא של 328 דולר, על רקע ההתרגשות מהעסקה הענקית עם OpenAI - עסקה של 300 מיליארד דולר להשכרת כוח מחשוב בענן לחמש שנים. אבל מהר מאוד התברר שהעסקה הזאת היא גם החוזקה וגם החולשה של הסיפור.


חוזקה כי מדובר בכמות עבודה חסרת תקדים שיכולה להציב את אורקל בשורה אחת עם אמזון ומיקרוסופט בתחום הענן. החולשה: כמעט שני שלישים מהחוזים האלה תלויים בלקוח אחד בלבד, OpenAI, חברה שעדיין מחפשת מימון כדי לעמוד בקצב ההתחייבויות שלה.


במקביל, נחשף שהרווחיות בעסק החדש הזה נמוכה משמעותית מהצפוי. לפי הדיווחים, שיעור הרווח הגולמי בעסקי השכרת השרתים ל־AI עומד על כ־14% בלבד. ההנהלה ניסתה להרגיע, וטענה במצגת למשקיעים שהרווחיות המלאה לאורך חיי החוזים תגיע ל־35%. זה הרגיע ליום אחד, ואז שוב התחיל המימוש. מאז השיא בספטמבר איבדה המניה כמעט שליש מערכה, מתחת למחיר שבו הייתה ערב הזינוק.


ממכונת מזומנים לחברה עתירת הון עם גירעון תזרימי

כדי לספק את החוזים עם OpenAI ויתר השותפות, אורקל נמצאת במהלך בנייה של דאטה סנטרים בהיקף היסטורי. ההשקעות האלה שוחקות את תזרים המזומנים: אחרי שנים שבהן החברה נחשבה ל"מכונת מזומנים" עם רווחיות גבוהה ופעילות רזה, היא הפכה בשנים האחרונות לחברה עתירת הון, עם גירעון תזרימי ברבעונים האחרונים.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

מגמה מעורבת בוול-סטריט; הזהב עולה ב-2%, צ׳ק-קאפ קופצת ב-11%

צוות גלובל |


השווקים האמריקאיים מציגים תמונה מעורבת, עם עליות במניות וירידות בתשואות האג"ח, לקראת סיום פתרון משבר השבתת הממשל. החקיקה שתסיים את השבתת הממשל האמריקאי צפויה לאפשר גישה מחדש לנתונים כלכליים חשובים, שיהיו משמעותיים עבור הפדרל ריזרב. המדדים המרכזיים כמו ה-S&P 500 והדאו ג'ונס נהנים מעליות שערים, כאשר הדאו רושם שיאים חדשים, בעוד שה-S&P 500 שומר על יציבות יחסית עם עליות קלות, כאשר כ-320 מניות מתוך המדד עולות. עם זאת, ירידה במניות הטכנולוגיה הגדולות מורידה את הנאסד״ק ב-0.4%.

תשואות האג"ח עולות על רקע הציפיות שהפדרל ריזרב יקבל יותר גמישות להוריד את הריבית בחודש הבא במטרה לתמוך בשוק העבודה. עם זאת, למרות שהשווקים מצפים להשבת נתונים חשובים שיכולים להנחות את הפד, היעדרם עדיין יוצר חוסר וודאות שיכולה להקשות על המשקיעים והפד בהערכת המגמות הכלכליות.

בשוק המט"ח, הדולר מתייצב אך לא מציג שינוי משמעותי, כאשר השוק מתמקד בציפיות לעתיד. המניות הסייקליות והטכנולוגיות צפויות להיות במרכז, אם וכאשר יימשך המצב של הורדות ריבית.


מאחורי הזינוק של 22% במניה: חברת הספרים וההדרכה שמפתיעה את האנליסטים - החברה דיווחה על גידול בהכנסות חוזרות ודיגיטליות, אך ירידה ברווח הנקי. למרות זאת, McGraw Hill העלתה את תחזית ההכנסות לשנה הנוכחית והרחיבה את נתח השוק שלה בשווקים בינלאומיים.


אורקל Oracle Corp -3.99%   נופלת ב-4% - אבל האנליסטים צופים אפסייד של 70% - האנליסטים שומרים על תחזית אופטימית לאורקל, עם הערכות חיוביות לגבי יכולת החברה לנצל את הביקוש הגובר לבינה מלאכותית ולהמיר אותו לצמיחה ורווחים בעתיד הקרוב.