ספוטיפיי
צילום: טוויטר
דוחות

למרות שהוסיפה 8 מיליון מנויים - למה ספוטיפיי צונחת ב-11%?

חברת הסטרימינג דיווחה על הפסד של 100 מיליון דולר במקום הרווח הצפוי בעוד המנכ"ל דניאל אק מתעקש על אסטרטגיית תמחור זהירה ומתונה מול לחצי האנליסטים והשוק להעלאות מחירים אגרסיביות כמו המתחרות

אדיר בן עמי | (2)
נושאים בכתבה ספוטיפיי מוזיקה

ספוטיפיי Spotify -1.35%  הוסיפה 8 מיליון מנויי פרימיום ברבעון השני - חצי מיליון יותר מהצפוי. עם זאת, המניה צונחת ביותר מ-11% בעקבות פרסום הדוחות הרבעוניים. הסיבה טמונה בפער בין הציפיות לביצועים: החברה דיווחה על הפסד של 100 מיליון דולר במקום הרווח הצפוי באותו גודל.


המשקיעים הגיבו בחדות למה שנתפס כאכזבה ברווחיות, למרות הביצועים החזקים בצמיחה. התגובה השלילית משקפת את הציפיות הגבוהות מספוטיפיי, חברה שזכתה במעמד של מלכת הסטרימינג המוזיקלי עם 276 מיליון מנויי פרימיום ברחבי העולם. המניה, שעלתה השנה ב-57% עד יום שני, איבדה חלק משמעותי מהרווחים בעקבות הדוח.


ההפסד הרבעוני של 86 מיליון יורו אינו משקף חולשה מבנית בעסק, אלא נובע בעיקר מהוצאה חד-פעמית כבדה. החברה נדרשה לבלוע 116 מיליון יורו בגין חיובים סוציאליים הקשורים לתוכניות התגמול המבוססות מניות - עלות שמלווה חברות טכנולוגיה צומחות כאשר שווי המניות שלהן עולה בחדות. מדובר בסוג של "מס הצלחה" שמאפיין חברות בצמיחה מהירה.


דילמת התמחור

מעבר לפרטים החשבונאיים, ספוטיפיי מתמודדת עם דילמת תמחור מורכבת שמעמידה אותה מול בחירות אסטרטגיות קשות. בעוד מתחרים גדולים כמו אפל ויוטיוב נוקטים בגישת תמחור אגרסיבית ומעלים מחירים בקצב מואץ, דניאל אק, מייסד וראש החברה, בוחר בגישה זהירה ומתונה יותר. הגישה הזו עוררה ביקורת בקרב אנליסטים ומשקיעים הסבורים שהחברה מחמיצה הזדמנויות להגדלת הרווחיות.


"עדיף משמעותית לשמור על הלקוח לזמן ארוך מאשר לאבד אותו ואז לנסות לרכוש אותו מחדש", הסביר אק למשקיעים במהלך שיחת הרווחים הרבעונית. הוא הדגיש כי בעסק המנויים בקנה מידה גדול, השמירה על הלקוחות הקיימים חשובה יותר מרכישת לקוחות חדשים. הגישה הזו מתמקדת ברווחיות ארוכת טווח ובבניית יחסי אמון עם הלקוחות, גם אם זה מגיע על חשבון ביצועים רבעוניים מיידיים.


מדיניות התמחור האחרונה של ספוטיפיי משקפת בבירור את הפילוסופיה הזו. במקום עליות מחיר דרסטיות, החברה העלתה את מחיר המנוי החודשי הפרטי בדולר בודד ל-11.99 דולר והשיקה מנוי "בסיסי" חדש במחיר 10.99 דולר המיועד למוזיקה בלבד. בנוסף, החברה הציגה תוכנית מנוי ייעודית לספרי שמע וממשיכה לנסות חבילות שמע משולבות בשווקים בינלאומיים.


התוצאות הכספיות של הגישה הזו מציגות תמונה מעורבת אך מעודדת בחלקה. שולי הרווח הגולמי רשמו שיפור ניכר של 5 נקודות אחוז במהלך השנה החולפת, ישג שתרם להעלאת מחיר המניה ב-120% עד לפרסום הדוח האחרון. ההכנסות הרבעוניות עלו ב-10% והגיעו ל-4.19 מיליארד יורו, צמיחה יציבה המעידה על בריאות העסק. עם זאת, החברה צופה ירידה מתונה בשולי הרווח לרבעון הנוכחי לרמה של 31.1%, זאת בגלל עלויות רגולטוריות נוספות והסכמי רישוי מחודשים עם חברות התקליטים הגדולות.

קיראו עוד ב"גלובל"


השאלה המרכזית

השאלה המרכזית המעסיקה את השוק היא האם ספוטיפיי צריכה להאיץ את קצב העלאות המחירים כדי לעמוד בציפיות הרווחיות הגוברות. אנליסטים בכירים כמו ריץ' גרינפילד מחברת LightShed Partners תוהים מדוע החברה אינה מעלה מחירים באגרסיביות כמו המתחרות. גרינפילד הביא כדוגמה את Peacock של NBCUniversal, שהעלתה לאחרונה מחירים בכמעט 40% למרות מעורבות מוגבלת של המשתמשים.


השאלה הזו רלוונטית במיוחד כאשר בוחנים את כוח השוק האדיר שבידי ספוטיפיי. החברה מתהדרת ב-696 מיליון משתמשים פעילים חודשיים, צמיחה חזקה של 11% בקטגוריה זו, ועמדת מוביל ברורה ובלתי מעורערת מול מתחרים כמו Amazon Music, Apple Music ודיזר הצרפתית. גם בפלח המודעות הביצועים היו חזקים וחרגו מהתחזיות. עם נתונים כאלה, לספוטיפיי יש ללא ספק כוח תמחור משמעותי שיכול להניב רווחים נוספים.


אולם גישתו הזהירה של אק עשויה להתברר כנכונה ומועילה בפרספקטיבה ארוכת הטווח. תעשיית הסטרימינג מתאפיינת בעלויות מעבר נמוכות יחסית בין פלטפורמות שונות, מה שהופך את נאמנות הלקוחות לנכס יקר ערך. במציאות זו, שמירה על שביעות רצון הלקוחות ועל קשר ארוך טווח איתם עשויה להיות חשובה יותר מהשגת רווחיות מיידית. "הגישה שלנו הייתה ותמיד תהיה התמקדות ביצירת ערך לכל החיים ולא באופטימיזציה של ביצועים מרבעון לרבעון", הדגיש אק בפני המשקיעים.


התחזיות להמשך

התחזיות לרבעון השלישי מספקות עדות נוספת לכוח הצמיחה המתמשך של החברה. ספוטיפיי צופה הגעה ל-281 מיליון מנויי פרימיום ו-710 מיליון משתמשים פעילים חודשיים, המשך מגמת הצמיחה החזקה בשני הפלחים העיקריים. ההכנסות הצפויות לרבעון של 4.2 מיליארד יורו מציגות יציבות תפעולית ויכולת לשמור על קצב צמיחה בריא, גם אם לא את הקפיצה הדרמטית והמרהיבה שהשוק לעתים מחפש ומצפה לראות.


בסופו של דבר, מדובר בחברה שמחזיקה בהובלה ברורה בשוק שלה, מציגה צמיחה יציבה ומרשימה ובונה אסטרטגיה מחושבת לטווח הארוך, אך בו זמנית מתקשה לשכנע את קהילת המשקיעים בטווח הקצר והמיידי. השאלה שתקבע את עתיד החברה היא האם המשקיעים יפגינו סבלנות ויחכו לפירות האסטרטגיה ארוכת הטווח של אק, או שהלחץ הכלכלי יכפה על החברה לאמץ טקטיקות תמחור תוקפניות ואגרסיביות יותר כדי לעמוד בציפיות השוק.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יוסי 30/07/2025 00:36
    הגב לתגובה זו
    מעניין באמת למה היא יורדת חשבתם אולי כי היא מאוד יקרה. דרך אגב למה צריך ספוטיפיי שיש אפל מיוזיק
  • 1.
    מפעיל אתר וי.או.די 29/07/2025 20:37
    הגב לתגובה זו
    כמפעיל דל פלטפורמות וי.או.די קטנה ונישתית אבל העקרון זהה אני לחלוטין מזדהה עם התפיסה. המנויים הם הנכס היקר ביותר שלך. תעצבן אותם הם ינקמו
תרופה רפואה חיסון גלולה
צילום: Pixabay

מזנקת 420% - מה הסיבה ומה קורה לרוב אחרי זינוקים

אינטנסיטי תרפיוטיקס הציגה תוצאות קליניות יוצאות דופן לטיפול חדש שמוזרק ישירות לגידולי סרטן ומפעיל תגובה חיסונית רחבה עם שיעורי שליטה גבוהים במחלה, שיפור דרמטי בהישרדות ובטיחות מרשימה. מה הסיכוי שהזינוק במניה יחזיק מעמד?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חיסון תרופה

זה תרחיש שחוזר על עצמו. מניה של חברת ביוטכנולוגיה קטנה מזנקת פתאום במאות אחוזים אחרי הודעה על תוצאות מחקר מבטיחות. המשקיעים מתלהבים, הכסף זורם. עם זאת, בקרוב המקרים, בשבוע שאחרי הזינוק, רוב המניות האלה נמצאות במינוס לעומת יום השיא. השבוע אינטנסיטי תרפיוטיקס Intensity Therapeutics 394.57%  פרסמה נתונים שעלולים לשנות את המשחק בטיפול בסרטן, השאלה היא האם גם היא תעקוב אחרי התבנית הזאת או שהפעם זה יההי אחרת.


אינטנסיטי תרפיוטיקס פרסמה נתוני מחקר מרשימים. החברה בדקה טיפול חדש שמזריקים ישירות לגידולים, והתוצאות חרגו מכל הציפיות. 64 חולים עם סרטן מתקדם, שכבר נכשלו בכמה טיפולים קודמים וחיו על זמן שאול, קיבלו את התרופה החדשה. 75% מהם השיגו שליטה במחלה, והישרדות החציונית הגיעה לכמעט 12 חודשים, פי שניים יותר מהצפוי בחולים במצב כזה.


אינטנסיטי הולכת ישר למטרה

הרעיון מאחורי הטיפול החדש פשוט. במקום להציף את כל הגוף בכימותרפיה ולקוות שמספיק תרופה תגיע לגידול, אינטנסיטי הולכת ישר למטרה. החברה מזריקה את התרופה INT230-6 ישירות לתוך הגידול, שם היא מתפזרת ברקמה הסרטנית ומרעילה את התאים מבפנים. אבל זה לא נגמר שם. התרופה גם גורמת לתאי הסרטן המתים לשחרר אנטיגנים שמעירים את מערכת החיסון ומכווינים אותה לחפש ולהשמיד גידולים נוספים בגוף.


הנתונים הכי מעניינים הגיעו כשהחוקרים חילקו את החולים לפי כמות התרופה שקיבלו יחסית לגודל הגידולים שלהם. 48 חולים קיבלו מינון שכיסה יותר מ-40% מהמסה הכוללת של הגידולים בגוף שלהם, ו-16 חולים קיבלו פחות מזה. ההבדל בתוצאות היה דרמטי: בקבוצת המינון הגבוה, 83% השיגו שליטה במחלה לעומת 50% בקבוצת המינון הנמוך. אבל הנתון הכי מדהים הוא הישרדות. החולים שקיבלו מינון גבוה חיו בממוצע 18.7 חודשים, לעומת 3.1 חודשים בלבד בקבוצה השנייה. זה הפרש של פי שישה שמראה כמה חשוב המינון בטיפול הזה.


מה שמפתיע במיוחד זה מה שקרה לגידולים שבכלל לא נגעו בהם. בחמישית מהחולים שקיבלו את המינון הגבוה, גידולים שהיו רחוק מאתר הזריקה התחילו להתכווץ מעצמם. זה תופעה נדירה שרופאים קוראים לה "אפקט אבסקופלי" - כשאתה מטפל במקום אחד והמחלה נסוגה גם במקומות אחרים. מה שקורה זה שהתרופה מעוררת את מערכת החיסון באופן כל כך חזק, שהיא לומדת לזהות תאי סרטן ויוצאת לחפש אותם בכל הגוף.

וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)

אמזון קופצת ב-13%, מה קורה בנטפליקס, אפל ועל המניות הבולטות בוול סטריט

על החוזים ועל הדוחות שהתפרסמו ומזניקים את המניות

צוות גלובל |


החוזים על וול סטריט עולים, הנאסד"ק מעל כולם עם עלייה של 1.2% - המניה הבולטת: אמזון שמנצחת על החגיגה עם זינוק של 13%.


אמזון: דוח חזק ותחזית חיובית

אמזון Amazon.com Inc. קופצת בכ‑13% במסחר המוקדם לאחר פרסום דוחות חזקים, אמש אחרי סגירת המסחר. החברה דיווחה על רווח מתואם של 1.95 דולר למניה והכנסות של 180.2 מיליארד דולר – שניהם גבוהים מהתחזיות. תחום הענן, AWS, צמח ב‑20% לרמה של 33 מיליארד דולר. אמזון צופה כי ההכנסות ברבעון הרביעי ינועו בין 206 ל‑213 מיליארד דולר. החברה נהנית מעלייה מתמשכת בביקושים לפתרונות ענן ולתשתיות בינה מלאכותית, במיוחד בעקבות השקעות גוברות בסטארט־אפים כמו Anthropic.


אמזון משפיעה גם על אנבידה - מניית אנבידיה עולה ב-2% - הסיבה היא אמזון

אפל Apple 0.63%  רשמה ברבעון האחרון  הכנסות של 102.5 מיליארד דולר – עלייה של 8% לעומת התקופה המקבילה. הרווח למניה הסתכם ב‑1.85 דולר, מעל תחזיות האנליסטים. עם זאת, מכירות האייפון שעמדו על 49 מיליארד דולר, החמיצו את הציפיות (50.1 מיליארד). החברה צופה צמיחה של 10% עד 12% בהכנסות הרבעון הבא, הרבה מעל התחזיות שעמדו על 6% בלבד. מדובר בשיפור ניכר שהגיע בעקבות התרחבות בשווקים הבינלאומיים והתייצבות יחסית בביקושים למכשירי פרימיום.

נטפליקס בספליט - המניה עולה

מניית נטפליקס Netflix, Inc -1.04%  מטפסת 2.5% במסחר המוקדם, בעקבות דיווחים שלפיהם החברה בוחנת רכישת פעילות האולפנים והסטרימינג של וורנר ברדרס דיסקברי (Warner Bros. Discovery). בנוסף, החברה הודיעה על פיצול מניות ביחס של 1 ל‑10 – מהלך שנועד להנגיש את המניה לעובדים ולשפר את סחירותה - נטפליקס בספליט של 1:10 - מה זה אומר ולמה המניה מזנקת?

מטא Meta Platforms -11.33%    חברת האם של פייסבוק ואינסטגרם, עולה בטרום  ב‑1.1% אחרי יום קשה במיוחד, שבו צנחה ב‑11% על רקע חולשה בדוח הרבעוני ובתחזית קדימה.