לוויין תקשורת חלל
צילום: התעשייה האווירית
היום לפני

הצעד שסלל את דרכה של ארה"ב לחלל ומה קרה הים לפני 103 שנה

היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-29 ביולי

עמית בר |

29 ביולי 1958 - קמה סוכנות החלל האמריקאית: נפתח עידן של תקציבי עתק

ב-29 ביולי 1958 חתם הנשיא דווייט אייזנהאואר על חוק הקמתה של נאס"א - סוכנות החלל האמריקאית, שהוקמה כתגובה ישירה לשיגור לוויין ספוטניק הסובייטי שנה קודם לכן. מאז ועד היום, מדובר באחד המיזמים הממשלתיים היקרים ביותר בארצות הברית, שנהנה מתקציבים שנתיים שהגיעו לשיא של כ-4.4% מהתוצר האמריקאי בשנות ה-60.
נאס"א הפכה לזרז עצום לפיתוח טכנולוגיות אזרחיות וצבאיות כאחד: תקשורת לוויינית, מחשוב, חומרים מרוכבים ואווירונאוטיקה. סקטורים שלמים נהנו מהשקעות עתק, תעסוקה נרחבת וסובסידיות ציבוריות - מתעשיות ביטחוניות ועד אקדמיה.
עם השנים, חלק גדול מהטכנולוגיות שפותחו במסגרתה חלחלו למגזר העסקי. השפעת נאס"א על הכלכלה האמריקאית לא נמדדת רק בהוצאות ישירות, אלא גם בהשפעה רחבת היקף על חדשנות, יזמות ותחרותיות עולמית. הקמתה סימנה את תחילתו של עידן שבו מדיניות מדעית-טכנולוגית היא גם מנוע כלכלי.

29 ביולי 1922 - המארק הגרמני קורס ב-8% ביום אחד

ב-29 ביולי 1922 צנח ערך המארק הגרמני לשפל חדש - 650 מארק לדולר, ירידה של כ-8% ביום אחד בלבד. מדובר היה באחד הרגעים החריפים בגל ההיפר-אינפלציה ששטף את גרמניה לאחר מלחמת העולם הראשונה. תוך חודשים, מחירים יומיים הוכפלו, ועובדים קיבלו שכר פעמיים ביום כדי להספיק לקנות מזון לפני שמחירו עולה.
הגורמים לאינפלציה כללו את דרישות הפיצויים ממלחמת העולם, הדפסת כסף חסרת שליטה, ונפילה באמון הציבור בשלטון ובמטבע. אוכלוסייה שלמה איבדה חסכונות ונכסים, והנזק הכלכלי הוביל לרדיקליזציה פוליטית ולערעור היציבות השלטונית.
הממשלה, בראשות הקנצלר יוזף וירט, נאלצה להתערב בצעדים קשים: החלפת מטבע, הקמת בנק מרכזי עצמאי וקיצוץ עמוק בתקציב. הקריסה סימנה לא רק את שפל הכלכלה הגרמנית, אלא היוותה גם לקח היסטורי עמוק לגבי חשיבותה של היציבות הפיננסית באופן כללי.
ההשפעות לא נותרו בגבולות גרמניה: מערכות פיננסיות באירופה עקבו בדאגה, והשווקים האמריקאיים נטו להתרחק מחשיפה למטבעות זרים - מהלך שצינן השקעות בינלאומיות למשך שנים.

מארק גרמני
מארק גרמני

29 ביולי 1909 - ג'נרל מוטורס רוכשת את קדילאק

ב-29 ביולי 1909 רכשה חברת ג’נרל מוטורס את קדילאק בכ-4.5 מיליון דולר - צעד שזיהה את הפוטנציאל הגובר בשוק הרכב היוקרתי. קדילאק כבר נחשבה לאחת החברות החדשניות בתחומה, עם דגש על איכות הנדסית ועיצוב מתוחכם.
הרכישה אפשרה ל-GM לשלב קווי ייצור מתקדמים יותר, להשיק דגמים יוקרתיים לשוק האמריקאי והבינלאומי, ולבנות זהות מותגית רחבה. בהמשך, החברה שימשה כמרכיב חשוב בתהליך הארגון מחדש של GM לקונצרן רב-מותגי.
המיזוג עם קדילאק הביא גם לסטנדרטיזציה טכנולוגית, שכללה למשל את השימוש המתואם בחלקי חילוף ובמנועים. מהלך זה תרם לייעול כלכלי, להורדת עלויות ולהרחבת מגוון המוצרים.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה