חברות בבעלות מאסק. קרדיט: רשתות חברתיותחברות בבעלות מאסק. קרדיט: רשתות חברתיות

צעד קטן לגרוק: על הכניסה של ה-AI לרכב הפרטי שלנו

במהלך עסקי וטכנולוגי מתבקש, הבינה המלאכותית מגיעה לרכבים הפרטיים, אבל יחד עם השיפור בנוחות ובתפעול הרכב, עולה סימן שאלה לגבי הפרטיות, ובמיוחד לאחרי שערוריית הניאו-נאציזם האחרונה, ולגבי הלגיטימיות של השימוש בגרוק? 

רן קידר |

ילידי שנות ה-70 אולי זוכרים את KITT, המכונית החכמה שאיתה דיבר דיוויד האסלהוף בסדרת Knight Rider. אולי אייקון הפופ ישב בבסיס החזון של מאסק, אבל כך או כך, החל מהשבוע שעבר רכבי טסלה Tesla 1.8%  חדשים החלו לצאת מהמפעל עם גרוק, עוזר קולי מבוסס AI מבית xAI, שיודע לדבר איתכם, לענות לשאלות שלכם ולספק עוד כמה תכונות. עוד דבר שחשוב לציין הוא שהן טסלה והן xAI שתיהן בבעלות אותו אילון מאסק. החיבור בין החזון הטכנולוגי של כל אחת מהחברות הוא צעד מתבקש ולא מפתיע, הן ברמה הטכנולוגית והן מבחינת ההגיון העסקי, אבל עולות מספר שאלות, בעיקר מוסריות, לאור השילוב החדש. 

אבל תחילה לעובדות עצמן: גרוק מופיע כלחצן על מסך הבית של הרכב, מאפשר לשאול שאלות, לבקש משימות, ולנהל אינטראקציה רציפה עם הרכב, בדומה לצ’אטבוטים כמו ChatGPT או ג'מיני. אמנם בשלב זה גרוק לא מפעיל לבדו את המזגן או את החלונות, אך לא מן הנמנע שזו רק שאלה של זמן עד שיתחיל לעשות גם את זה. עקרונית, ככל שהרגולציה תתקדם, גרוק יוכל לקבל יותר ויותר שליטה ולקבל החלטות בזמן אמת. אז אולי גרוק יבחר לקחת מסלול עם נוף יפה יותר כשירגיש לחץ בקולו של הנהג, וכנראה שהוא יידע לזהות הולכי רגל וסכנות מהר יותר מהעין האנושית. בנוסף, ברמה התפעולית, גרוק מתחבר למערכות הפנימיות של הרכב ומספק ניטור בזמן אמת למצב המכני של הרכב, התראות על תקלות, ואפילו יכולת לזהות בעיות מראש, וזהו מהלך שאמור לשפר את תחזוקת הרכב ולחסוך ביקורים במוסך. בשלב הבא ייתכן שגרוק גם יספר בדיחות להנעים את זמן הנסיעה, או שיספר לנו על המנהיג האהוב עליו, אבל על זה בהמשך. 

ההגיון הטכנולוגי והעסקי 

רכבי טסלה מגיעים כבר היום עם יכולות אוטונומיות, ולאחרונה החלו לספק את עצמם ללקוחות. לפני כחודש תועדה טסלה חדשה יוצאת מהמפעל ונוסעת לבדה ומוסרת את עצמה ללקוח, בביתו הפרטי. גם הרובוטקסי שהושק לאחרונה אמור להציג יכולות אוטונומיות, אבל ההשקה שלו לא התבצעה עם הרכב הייעודי אלא עם דגמי טסלה Y ובכסא "שליד הנהג" ישב נציג אנושי, כדי לפקח על הנסיעה. בכל מקרה, היכולות האוטנומיות של טסלה ועכשיו גם יכולות הבינה המלאכותית תספק לבעלי טסלה חווית נהיגה שונה לחלוטין מחווית הנהיגה שהתרגלנו אליה. אין יותר לסובב את המפתח ולשלב הילוך, אלא להכנס לסוג של סלון ולהעביר בו זמן עד שמגיעים ליעד המבוקש. 

במישור העסקי, השילוב הזה הופך את טסלה ללקוחה של xAI, וכך גם בסבירות גבוהה שהעסקה תהיה מנוע צמיחה מהותי, היות וטסלה מכרה כ־1.8 מיליון רכבים בשנה האחרונה, ואם רק אחוז קטן מהלקוחות ישתמש בפונקציונליות של גרוק, מדובר בנפח פעילות עצום שיזניק את גרוק למעלה בטבלאות המשתמשים הפעילים. עם זאת, לא פורסמו נתונים כלשהם על תשלומים בין שתי החברות. מה שכן ניתן לומר זו לגבי ההשקעה שהוכרזה לאחרונה, שבמסגרתה חברת החלל SpaceX, שבבעלות מאסק, השקיעה 2 מיליארד דולר ב-xAI, וסבב ההשקעה כלל גם התחייבות לגיוס חוב נוסף של 5 מיליארד דולר

בימים האחרונים התפרסם כי אילון מאסק הודיע כי בעלי המניות של טסלה יצביעו בנובמבר על השקעה אפשרית ב־xAI, אך שלל מיזוג בין החברות. גורמים בשוק מעריכים כי xAI שורפת מעל מיליארד דולר בחודש על רכישת שבבים ותחזוקת דאטה סנטרים, והשותפות עם טסלה עשויה להאיץ עוד יותר את קצב הגידול שלה, אבל גם להעמיס עליה תשתיתית. 

שאלות של פרטיות: מי מקשיב למי, ומתי? 

עם זאת, ישנו חשש שעם השינו הדרמטי הזה יגיע אובדן הפרטיות. אם הרכב הוא סלון, מי מאזין לשיחות הסלון שלנו? האם הפרטיות ברכב שיכול לצבור 25 גי'גה בייט של מידע בשעה היא נחלת העבר? ישנה סיבה טכנית לאיסוף הנתונים, כלומר תפעול הרכב יהיה מבוקר ללא הרף, מה שאמור להבטיח תפעול חלק ובטיחותי יותר, אבל מי ידע להבדיל בין שיחות של הנהג שיישמרו כמידע אודות הנהיגה עצמה ובין שיחות של הנהג עם הקולגה שלו לעבודה? כמובן שיהיו דיסקליימרים ולטענת טסלה השיחות עם גרוק יעברו עיבוד מאובטח, יהיו מנותקות מזהות הנהג, ויישמרו לפי מדיניות הפרטיות של xAI. אבל זו, כפי שמצוין בטקסטים שלה, כוללת גם איסוף מידע אישי, תוכן גולשים, נתוני מדיה חברתית ושיתוף עם גופים נוספים. 

השאלה הגדולה שתישאל היא האם האם הרכב מקליט רק כשהמשתמש לוחץ על כפתור, או שיש גם "מצב האזנה שקטה" שמופעל אוטומטית לאחר גירוי מסוים? לא ברור גם אם ניתן יהיה להשתמש בשיחות אלו כראיה משפטית או כלי חקירה. בעבר, סיפקה טסלה נתוני מצלמות למערכות אכיפת החוק.

קיראו עוד ב"גלובל"

שאלות מוסריות נוספות

אז גרוק הוא כלי מתוחכם שיכול להפוך את חוויית הנהיגה לאישית, נוחה ומעודכנת יותר, כולל תרגום ספרים, ניהול יומן, ניתוח תקלות ועוד. אבל מאסק הבטיח גם יכולות "משעשעות", כולל שיחות פילוסופיות או משחקים לדרך.  אם מסתכלים על השערוריות האחרונות שגרוק היה מעורב בהן, יכול להיות שנשמח אם גרוק לא יהיה זה שאחראי על הבידור שלנו בזמן הנסיעה, על תיווך המציאות לנו ואולי גם למשפחתנו וילדינו. מי ירצה שגרוק, שנחשפה דעתו לגבי המנהיג האהוב עליו, היטלר, יהיה זה שאחראי על סיכום החדשות עבורנו? אז יכול להיות שהגליץ' האנטישמי של גרוק היה אירוע זמני שלא מעיד על בעיה מהותית. אנחנו לא יכולים לדעת, אבל הספק קיים וזה מטריד. 

בנוסף, לאחרונה יש טרנד של כלי AI שמקבלים האנשה מסוימת כשעוברים למצב דיבור. זאת אומרת, במקום לדבר עם תוכנה, מוצגת למשתמשים דימוי אנושי כלשהו. הדימוי שבחרו בו בגרוק היה מיני במיוחד והאסוציאציה המיידית היתה לעולמות הפורנו. 

האם במקום לשים לב על שמירה על הנתיב נצטרך לשים לב לשמור שהבינה המלאכותית לא תסטה מדרך הישר? לא בטוח שהאנושות זקוקה לעסקת חבילה שכזאת. 

ועוד דבר אחרון, האם נהיה מוכנים להפקיד את שגרת הנסיעה שלנו ברכב, כלי AI, רשת חברתית, רשת תקשורת (סטארלינק) ובשרתים שכולם בבעלות אותה החברה? וזה עוד מבלי שדיברנו על ניוראלינק, המיזם של מאסק לביונזיציה של גוף האדם. 

כך או כך, עבורנו הצרכן הישראלי, הדילמה נחסכה לעת עתה, היות וגרוק זמין בטסלה אך ורק בארה"ב ובאירופה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיותאיצטדיון NEOM. קרדיט: רשתות חברתיות

סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם

האצטדיון העתידני NEOM Stadium יתנשא לגובה של 350 מטר בלב עיר הענק האנכית "דה ליין", ויארח משחקים במסגרת מונדיאל 2034; המתקן יופעל כולו באנרגיה מתחדשת ויציע חוויית צפייה אווירית חסרת תקדים

רן קידר |
נושאים בכתבה סעודיה

סעודיה מציגה את אחד ממיזמי הספורט והאדריכלות הנועזים בעולם: NEOM Stadium, האצטדיון התלוי הראשון בהיסטוריה, שייבנה בגובה של כ-350 מטר מעל מדבר טאבוק ויהיה חלק מהעיר האנכית העתידנית The Line שבפרויקט הענק NEOM. האצטדיון, שיכלול כ-46 אלף מושבים ויפעל כולו באמצעות אנרגיה מתחדשת, צפוי להיחנך ב-2032 ולהיות אחד ממוקדי מונדיאל 2034, שבו תארח סעודיה משחקים עד לשלב רבע הגמר.

האצטדיון ייבנה כחלק ממערך אורבני אינטגרטיבי הכולל מערכות תחבורה אוטונומיות ומעליות מהירות, ויאפשר גישה ישירה למתחם האירוח והפנאי של העיר. המבנה יתוכנן כך שיאפשר צפייה פנורמית ייחודית בנוף המדברי והימי של אזור טאבוק, תוך עמידה בסטנדרטים סביבתיים מחמירים. לאחר סיום גביע העולם יהפוך האתר למרכז קבוע לאירועי ספורט, הופעות וירידים טכנולוגיים, חלק מחזון NEOM לעיר חכמה ופעילה לאורך כל השנה.


              הדמייה של "איצטדיון השמיים". קרדיט: רשתות חברתיות

הפרויקט הוא חלק מתוכנית רחבת היקף של סעודיה להקמת 11 מתקני ספורט חדשים לקראת המונדיאל, בהם אצטדיון המלך סלמן בריאד שיכלול 92,000 מושבים ויארח את משחק הפתיחה והגמר. פרויקטים נוספים יוקמו בג’דה, אל-חובאר ואבה, כולם בעיצוב חדשני ועם תשתיות מתקדמות לתחבורה, אנרגיה ותחזוקה חכמה.

הקונספט של The Line, עיר אנכית, ברוחב 200 מטר בלבד, אבל באורך 170 ק"מ ובגובה 500 מטר, נועד לבטל את הצורך בכבישים וברכבים פרטיים, ולרכז חיים עירוניים אנכיים סביב מערכות תחבורה ירוקות וממוחשבות. לפי התכנון, שלב הפיתוח הראשון של העיר (5 ק"מ מתוך 170) צפוי להסתיים עד 2030, כאשר האצטדיון יהווה אחד מעוגני הפיתוח המרכזיים של המיזם.

החזון האדריכלי נבנה בשיתוף משרדי העיצוב הבינלאומיים Gensler ו-Delugan Meissl , לצד חברות הנדסה כמו Mott MacDonald האחראית על התשתיות והקיימות. לפי מקורות רשמיים, הבנייה תחל בשנת 2027, כחלק מהאסטרטגיה המודולרית של NEOM המאפשרת הקמה בשלבים בני 800 מטר כל אחד.

B2 (X)B2 (X)

10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?

מדינות העולם מגדילות את ההוצאות הביטחוניות לאור ריבוי המלחמות והמתחים, אז מיהם הצבאות העשירים בעולם - יש הפתעות 

הדס ברטל |

הוצאות הביטחון הן חלק משמעותי מתקציבים של מדינות וזה יילך ויגדל. מדינות נאט"ו יכפילו את תקציבי הביטחון שלהם ב-3-4 שנים, כשבמקביל קיימים חששות מהתלקחויות ועימותים גדלים. אנחנו אחרי סיום מלחמה ממושכת עם הישגים משמעותיים בכל הזירות. צה"ל הוכיח את עצמו במלחמה כשהוא גם הצבא הראשון שהתמודד בהצלחה עם איומי טילים, כטב"מים ורחפנים בהיקף גדול וממספר זירות. אין ספק שהכוח, מעמד והחוזקה של צה"ל מבין צבאות העולם עלה משמעותית, אבל כשבוחנים את החוזק לפי היקף ההשקעה הכספית, ישראל לא בטופ.   

הוצאות הביטחון בישראל מוערכות בכ-45 מיליארד דולר. ישנם דירוגים הממקמים את צה"ל במקום ה-12 ויש אפילו הממקמים אותו במקום 17. כנראה שמבחינת יכולות אנחנו בעשירייה המובילה

המחקרים והבדיקות על היקפי תקציבי הביטחון בעולם מציגים עלייה של 9% בהוצאות הביטחון בשנה שעברה לכ-2.72 טריליון דולר, כשהשנה זה צפוי להגיע ל-3 טריליון דולר. העלייה בתקציבי הביטחון היא התלולה ביותר מאז סוף המלחמה הקרה, ומיוחסת למתח הגובר באירופה, במזרח אסיה, במזרח התיכון ובמקומות נוספים בעולם. הנה עשרת הצבאות העשירים ביותר. 

1 #  ארצות הברית

תקציב ביטחון: 997 מיליארד דולר (2024)
אחוז מהתמ"ג: 3.4%
כוח אדם משוער: כ-2.1 מיליון כולל מילואים (1.33 מיליון פעילים)

ארצות הברית ממשיכה להוביל את העולם וחלק מזה הוא בזכות הצבא החזק שלה. היא משקיעה יותר מכל מדינה אחרת, היא מפתחת יותר מכל מדינה אחרת והיא מתכננת עכשיו "כיפת זהב" - סוג של "כיפת ברזל". שלנו, רק הרבה יותר גדולה-רחבה ועם הרבה יותר כלים.