
צעד קטן לגרוק: על הכניסה של ה-AI לרכב הפרטי שלנו
במהלך עסקי וטכנולוגי מתבקש, הבינה המלאכותית מגיעה לרכבים הפרטיים, אבל יחד עם השיפור בנוחות ובתפעול הרכב, עולה סימן שאלה לגבי הפרטיות, ובמיוחד לאחרי שערוריית הניאו-נאציזם האחרונה, ולגבי הלגיטימיות של השימוש בגרוק?
ילידי שנות ה-70 אולי זוכרים את KITT, המכונית החכמה שאיתה דיבר דיוויד האסלהוף בסדרת Knight Rider. אולי אייקון הפופ ישב בבסיס החזון של מאסק, אבל כך או כך, החל מהשבוע שעבר רכבי טסלה Tesla 0.02% חדשים החלו לצאת מהמפעל עם גרוק, עוזר קולי מבוסס AI מבית xAI, שיודע לדבר איתכם, לענות לשאלות שלכם ולספק עוד כמה תכונות. עוד דבר שחשוב לציין הוא שהן טסלה והן xAI שתיהן בבעלות אותו אילון מאסק. החיבור בין החזון הטכנולוגי של כל אחת מהחברות הוא צעד מתבקש ולא מפתיע, הן ברמה הטכנולוגית והן מבחינת ההגיון העסקי, אבל עולות מספר שאלות, בעיקר מוסריות, לאור השילוב החדש.
אבל תחילה לעובדות עצמן: גרוק מופיע כלחצן על מסך הבית של הרכב, מאפשר לשאול שאלות, לבקש משימות, ולנהל אינטראקציה רציפה עם הרכב, בדומה לצ’אטבוטים כמו ChatGPT או ג'מיני. אמנם בשלב זה גרוק לא מפעיל לבדו את המזגן או את החלונות, אך לא מן הנמנע שזו רק שאלה של זמן עד שיתחיל לעשות גם את זה. עקרונית, ככל שהרגולציה תתקדם, גרוק יוכל לקבל יותר ויותר שליטה ולקבל החלטות בזמן אמת. אז אולי גרוק יבחר לקחת מסלול עם נוף יפה יותר כשירגיש לחץ בקולו של הנהג, וכנראה שהוא יידע לזהות הולכי רגל וסכנות מהר יותר מהעין האנושית. בנוסף, ברמה התפעולית, גרוק מתחבר למערכות הפנימיות של הרכב ומספק ניטור בזמן אמת למצב המכני של הרכב, התראות על תקלות, ואפילו יכולת לזהות בעיות מראש, וזהו מהלך שאמור לשפר את תחזוקת הרכב ולחסוך ביקורים במוסך. בשלב הבא ייתכן שגרוק גם יספר בדיחות להנעים את זמן הנסיעה, או שיספר לנו על המנהיג האהוב עליו, אבל על זה בהמשך.
ההגיון הטכנולוגי והעסקי
רכבי טסלה מגיעים כבר היום עם יכולות אוטונומיות, ולאחרונה החלו לספק את עצמם ללקוחות. לפני כחודש תועדה טסלה חדשה יוצאת מהמפעל ונוסעת לבדה ומוסרת את עצמה ללקוח, בביתו הפרטי. גם הרובוטקסי שהושק לאחרונה אמור להציג יכולות אוטונומיות, אבל ההשקה שלו לא התבצעה עם הרכב הייעודי אלא עם דגמי טסלה Y ובכסא "שליד הנהג" ישב נציג אנושי, כדי לפקח על הנסיעה. בכל מקרה, היכולות האוטנומיות של טסלה ועכשיו גם יכולות הבינה המלאכותית תספק לבעלי טסלה חווית נהיגה שונה לחלוטין מחווית הנהיגה שהתרגלנו אליה. אין יותר לסובב את המפתח ולשלב הילוך, אלא להכנס לסוג של סלון ולהעביר בו זמן עד שמגיעים ליעד המבוקש.
במישור העסקי, השילוב הזה הופך את טסלה ללקוחה של xAI, וכך גם בסבירות גבוהה שהעסקה תהיה מנוע צמיחה מהותי, היות וטסלה מכרה כ־1.8 מיליון רכבים בשנה האחרונה, ואם רק אחוז קטן מהלקוחות ישתמש בפונקציונליות של גרוק, מדובר בנפח פעילות עצום שיזניק את גרוק למעלה בטבלאות המשתמשים הפעילים. עם זאת, לא פורסמו נתונים כלשהם על תשלומים בין שתי החברות. מה שכן ניתן לומר זו לגבי ההשקעה שהוכרזה לאחרונה, שבמסגרתה חברת החלל SpaceX, שבבעלות מאסק, השקיעה 2 מיליארד דולר ב-xAI, וסבב ההשקעה כלל גם התחייבות לגיוס חוב נוסף של 5 מיליארד דולר.
- 3 המצטרפות החדשות ל-S&P בולטות בעליות לקראת הפתיחה בוול סטריט; ברודקום ואנבידיה בעליות קלות
- למרות המגמה באירופה: למה נורבגיה ממשיכה להעדיף את טסלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בימים האחרונים התפרסם כי אילון מאסק הודיע כי בעלי המניות של טסלה יצביעו בנובמבר על השקעה אפשרית ב־xAI, אך שלל מיזוג בין החברות. גורמים בשוק מעריכים כי xAI שורפת מעל מיליארד דולר בחודש על רכישת שבבים ותחזוקת דאטה סנטרים, והשותפות עם טסלה עשויה להאיץ עוד יותר את קצב הגידול שלה, אבל גם להעמיס עליה תשתיתית.
שאלות של פרטיות: מי מקשיב למי, ומתי?
עם זאת, ישנו חשש שעם השינו הדרמטי הזה יגיע אובדן הפרטיות. אם הרכב הוא סלון, מי מאזין לשיחות הסלון שלנו? האם הפרטיות ברכב שיכול לצבור 25 גי'גה בייט של מידע בשעה היא נחלת העבר? ישנה סיבה טכנית לאיסוף הנתונים, כלומר תפעול הרכב יהיה מבוקר ללא הרף, מה שאמור להבטיח תפעול חלק ובטיחותי יותר, אבל מי ידע להבדיל בין שיחות של הנהג שיישמרו כמידע אודות הנהיגה עצמה ובין שיחות של הנהג עם הקולגה שלו לעבודה? כמובן שיהיו דיסקליימרים ולטענת טסלה השיחות עם גרוק יעברו עיבוד מאובטח, יהיו מנותקות מזהות הנהג, ויישמרו לפי מדיניות הפרטיות של xAI. אבל זו, כפי שמצוין בטקסטים שלה, כוללת גם איסוף מידע אישי, תוכן גולשים, נתוני מדיה חברתית ושיתוף עם גופים נוספים.
השאלה הגדולה שתישאל היא האם האם הרכב מקליט רק כשהמשתמש לוחץ על כפתור, או שיש גם "מצב האזנה שקטה" שמופעל אוטומטית לאחר גירוי מסוים? לא ברור גם אם ניתן יהיה להשתמש בשיחות אלו כראיה משפטית או כלי חקירה. בעבר, סיפקה טסלה נתוני מצלמות למערכות אכיפת החוק.
- נביוס אחרי עסקת הענק: הצמיחה החדה, הסיכונים והקשר הישראלי
- בפעם החמישית: מקרון מינה ראש ממשלה חדש
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
שאלות מוסריות נוספות
אז גרוק הוא כלי מתוחכם שיכול להפוך את חוויית הנהיגה לאישית, נוחה ומעודכנת יותר, כולל תרגום ספרים, ניהול יומן, ניתוח תקלות ועוד. אבל מאסק הבטיח גם יכולות "משעשעות", כולל שיחות פילוסופיות או משחקים לדרך. אם מסתכלים על השערוריות האחרונות שגרוק היה מעורב בהן, יכול להיות שנשמח אם גרוק לא יהיה זה שאחראי על הבידור שלנו בזמן הנסיעה, על תיווך המציאות לנו ואולי גם למשפחתנו וילדינו. מי ירצה שגרוק, שנחשפה דעתו לגבי המנהיג האהוב עליו, היטלר, יהיה זה שאחראי על סיכום החדשות עבורנו? אז יכול להיות שהגליץ' האנטישמי של גרוק היה אירוע זמני שלא מעיד על בעיה מהותית. אנחנו לא יכולים לדעת, אבל הספק קיים וזה מטריד.
בנוסף, לאחרונה יש טרנד של כלי AI שמקבלים האנשה מסוימת כשעוברים למצב דיבור. זאת אומרת, במקום לדבר עם תוכנה, מוצגת למשתמשים דימוי אנושי כלשהו. הדימוי שבחרו בו בגרוק היה מיני במיוחד והאסוציאציה המיידית היתה לעולמות הפורנו.
האם במקום לשים לב על שמירה על הנתיב נצטרך לשים לב לשמור שהבינה המלאכותית לא תסטה מדרך הישר? לא בטוח שהאנושות זקוקה לעסקת חבילה שכזאת.
ועוד דבר אחרון, האם נהיה מוכנים להפקיד את שגרת הנסיעה שלנו ברכב, כלי AI, רשת חברתית, רשת תקשורת (סטארלינק) ובשרתים שכולם בבעלות אותה החברה? וזה עוד מבלי שדיברנו על ניוראלינק, המיזם של מאסק לביונזיציה של גוף האדם.
כך או כך, עבורנו הצרכן הישראלי, הדילמה נחסכה לעת עתה, היות וגרוק זמין בטסלה אך ורק בארה"ב ובאירופה.

המניה הזאת מזנקת היום ב-2,900% - מה הסיבה?
הצטרפותו של דן אייבס ל־Eightco וההשקעה המתוכננת ב־Worldcoin הקפיצו את המניה באלפי אחוזים, אך המיזם עדיין בשלב מוקדם ושוויו רחוק מזה של ביטקוין ואתריום, מה שמותיר פוטנציאל לצד סיכונים משמעותיים
עדכון - אחרי זינוק של 2,900%, אייטקו מזנקת בטרום, ומה קורה באנבידיה?
דן אייבס, מהאנליסטים המוכרים בוול סטריט, גרם הבוקר לתזוזה חריגה בשוק כשהודיע שהוא מצטרף כיו"ר דירקטוריון לחברת Eightco Holdings Eightco -7.98% – חברה קטנה וכמעט לא מוכרת. בעקבות ההודעה מזנקת מניית החברה ב־2,900% במהלך יום המסחר.
אייבס הוא מנהל ואנליסט מחקר מניות בכיר בתחום הטכנולוגיה בחברת Wedbush Securities מאז 2018, ובמקביל משמש כראש מחקר הטכנולוגיה הגלובלי בחברה. הוא נחשב לאחד
האנליסטים המובילים בוול סטריט עם יותר משני עשורים של ניסיון בניתוח תחום התוכנה והטכנולוגיה הרחבה. את הקריירה החל כאנליסט פיננסי ב-HBO, ובהמשך, לאחר סיום תואר MBA במימון, הצטרף ל-FBR Capital Markets, שם עבד במשך 16 שנה והתמקד בתחומי תוכנה, חומרה, אבטחת סייבר,
מחשוב ענן, ביג דאטה והנוף המתפתח של עולם המובייל.
הסיבה לעניין החריג היא לא רק ההצטרפות של אייבס עצמו. הוא חשף כי Eightco מתכננת לגייס 250 מיליון דולר ולהשקיע את כולו בטוקן Worldcoin – פרויקט ביומטרי שנוי במחלוקת שהקים סם אלטמן. גיוס ההון המתוכנן צפוי להיסגר באמצע ספטמבר, במחיר של 1.46 דולר למניה. לאחר מכן תשנה Eightco את שמה ל־ORBS .
- אחרי ההתאבדויות - OpenAI משנה את ChatGPT; יותר פיקוח ומודעות למצבים נפשיים קשים
- הקולות האחרים - ה-AI יוצר בועות, אין עידן זהב ללא קריסה מוקדמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Worldcoin מנוהל על ידי אלטמן לצד פעילותו ב־ChatGPT. מטרת המיזם היא ליצור מערכת זיהוי עולמית המבוססת על סריקת עיניים: המשתמש סורק את עיניו, מקבל זהות דיגיטלית ובנוסף גם טוקנים. הרעיון עשוי להישמע עתידני, אך אייבס טוען שמדובר בכלי הכרחי לעולם שבו בינה מלאכותית נוכחת בכל תחום.

אפל יורדת ב-1.5%, וויקס מזנקת ב-7%; הנאסד״ק עולה ב-0.3%
אחרי ארבעה ימי עליות באג"ח הממשלתיות בארה"ב, המגמה התהפכה והתשואות חזרו לעלות לאורך כל העקום. זאת למרות הנפקה מוצלחת של אג"ח לשלוש שנים בהיקף 58 מיליארד דולר. במקביל, מדד S&P 500 נותר קרוב לשיא כל הזמנים, כשמניית אפל תנודתית סביב אירוע ההשקה השנתי שלה. בשוק הסחורות נרשמו עליות ניכרות: הנפט קפץ בעקבות התקיפה הישראלית בדוחא שהעלתה מחדש חששות מהסלמה אזורית, והזהב טיפס לשיא היסטורי.
נתוני התעסוקה בארה"ב ממשיכים להצביע על חולשה. משרד העבודה פרסם כי מספר המועסקים יופחת כנראה בכ-911
אלף איש במסגרת תיקון סטטיסטי – ירידה של 0.6% ביחס לדיווחים קודמים. מדובר בתיקון הגדול ביותר שנרשם אי פעם, והוא מחזק את ההערכה כי שוק העבודה נחלש בקצב מהיר יותר מהתחזיות הקודמות.
הנתון הבא שימשוך תשומת
לב יהיה מדדי המחירים ליצרן ולצרכן, שיתפרסמו בימים הקרובים. המשקיעים מתמחרים הורדת ריבית של רבע נקודת אחוז כבר בהחלטת הפד הקרובה, אך אינפלציה עיקשת עלולה לפגוע בסיכוי להמשך הפחתות גם באוקטובר ובדצמבר. חלק מהאנליסטים אף מזהירים כי שילוב בין חולשה בתעסוקה לבין
אינפלציה גבוהה עלול להצית חששות מ"סטגפלציה".
- נעילה חיובית בוול-סטריט; נובה קפצה ב-7%, רובינהוד זינקה ב-16%
- אורקל וטסלה קפצו ב-4%, ברודקום זינקה ב-9%; נעילה שלילית בוול-סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בכירי הפד עצמם מאותתים על דאגה גוברת לשוק העבודה. יו"ר הבנק ג’רום פאוול הודה לאחרונה כי הסיכונים גדלו, ושני חברי ועדה תמכו כבר ביולי בהורדת ריבית. אנליסטים מעריכים כי הפד ייאלץ לחדש את מהלך הפחתות הריבית כבר בהחלטה הקרובה, עם סבירות להמשך שלושה צעדים רצופים עד סוף השנה. יחד עם זאת, אי-הוודאות סביב נתוני האינפלציה מותירה את השוק דרוך במיוחד.