פאונד לישט בריטניה אנגליה
צילום: Pixabay

הפאונד בשיא של שלוש וחצי שנים, ואיך זה קשור לתאצ'ר?

שילוב של מדיניות פרו־עסקית בבריטניה והיחלשות הדולר דוחפים את המטבע הבריטי למעלה

רן קידר |

אז אחרי השיח הענף וההשוואות המקומיות לצ'רצ'יל, הממלכה המאוחדת חוזרת לחזית. של המטבעות, הכוונה, היות ושער הליש"ט מול הדולר האמריקאי טיפס השבוע מעל לרמה של 1.36, השער הגבוה ביותר מאז ינואר 2022, מעל שלוש שנים. התחזקות הפאונד מתרחשת על רקע היחלשות רוחבית של הדולר, לצד תפנית במדיניות הכלכלית של ממשלת בריטניה תחת ראש הממשלה, קייר סטארמר ושרת האוצר, רייצ'ל ריבס. המומנטום החיובי נמשך על רקע שלל התפתחויות, ובראשן  בעקבות ההודעה הדרמטית על הפסקת אש בין ישראל לאיראן, אשר הוכרזה על ידי נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ביום שלישי.

לצד מגמה עולמית של ירידה באמון בשוק האמריקאי, בולטת גם התאוששות מקומית בבריטניה, המתבטאת בגישה כלכלית פרגמטית ואותות חיוביים מהשוק העסקי. הממשלה החדשה הציגה בימים האחרונים תכנית אסטרטגית רחבת טווח לעידוד השקעות, שיפור בפריון וצמצום חסמים רגולטוריים, מדיניות שזכתה לברכות מגופים עסקיים כמו CBI ו־Make UK.

התחזקות הפאונד מגיעה גם על רקע אסטרטגיית התעשייה והסחר החדשה של ממשלת בריטניה, שנהנית מתמיכת הקהילה העסקית המקומית. הממשלה הציגה מדיניות מרחיבה הכוללת הפחתת עלויות אנרגיה לכ-7,000 משתמשים תעשייתיים, תוספות מימון להכשרות מקצועיות והשקעה ממוקדת בשמונה מגזרים בעלי פוטנציאל צמיחה גבוה, כמו תעשיות מתקדמות ומדעי החיים. בנוסף, בריטניה משיקה אסטרטגיית סחר חדשה שמטרתה להעצים את ייצוא השירותים, שהוא תחום מהותי עבור הכלכלה המקומית ושווה ערך לכ-500 מיליארד ליש"ט בשנה. מדיניות הסחר נועדה גם לחזק הגנות נגד סחר לא הוגן ולהרחיב שווקים, כולל במדינות המפרץ, סין ושוויץ. שר המסחר, דאגלאס אלכסנדר, הכריז כי בריטניה תפסיק להתנהל מתוך "אשליות פוסט־אימפריאליות" ותאמץ מדיניות ריאליסטית של סחר חופשי תוך הגנה על המשק המקומי.

מדובר באסטרטגיה תעשייתית, שכוללת רכיבים מהגברת התחרותיות ופריון בבריטניה לאחר מלחמת העולם השנייה, וכן אלמנטים של מרגרט תאצ'ר. סטארמר כתב השבוע כי המדינה הבריטית היא "גם שתלטנית מדי וגם חלשה". אמירה זו מהדהדת את הביקורת הקלאסית על הכשל המובנה של ממשלות הלייבור בשנות ה־70: מצד אחד רגולציה מוגזמת והתערבות ממשלתית, ומצד שני חוסר אפקטיביות, ניהול כושל וכניעה ללחצים של ועדי עובדים. כשסטארמר, מנהיג לייבור, מהדהד את ת'אצ'ר ומציג את אותה הגישה הביקורתית, הוא למעשה מאותת כי הלייבור עברה שינוי רעיוני ומנסה להציג אותה כמפלגה פרגמטית שאינה שבויה בדפוסים ישנים של התערבות ממשלתית לא יעילה.


הצד השני של המטבע 

על אף הרוח הגבית מהמהלכים הממשלתיים, כלכלנים מציינים כי עיקר התחזקות הפאונד מוסברת דווקא מהצד השני של המשוואה: חולשת הדולר האמריקאי. על רקע ההפחתה בביקוש העולמי לדולר כמטבע מקלט, מדיניות הסחר האגרסיבית של הנשיא טראמפ והמתיחות בין ארה"ב לסין ואולי גם ההודעה של טראמפ על הפסקת האש, המדדים מובילים בארה"ב מאותתים על האטה בצמיחה, כשנתוני התוצר לרבעון הראשון מצביעים על התכווצות של 0.2% בשיעור שנתי.

מדד הדולר (DXY), שעוקב אחר ערך הדולר מול שישה מטבעות מרכזיים, רשם השבוע ירידה אל מתחת לרמה של 98 והגיע לשפל שבועי. היעדר מדיניות ברורה מצד הפדרל ריזרב, והדחייה בקבלת החלטות עד לבחינת השפעות המכסים על האינפלציה, מוסיפים אף הם ללחץ כלפי מטה על הדולר. יו"ר הפד, ג'רום פאוול, הדגיש בעדותו בפני הקונגרס כי "אין צורך למהר כל עוד אי הוודאות סביב המכסים נמשכת", והבהיר כי הורדת ריבית אפשרית תישקל אם יתברר שהשפעתם האינפלציונית של המכסים נמוכה מהצפוי. 

לצד זאת, הציפיות לתחילת הורדת ריבית באנגליה כבר ברבעון השלישי מצמצמות מעט את האופטימיות. חלק מהאנליסטים מעריכים כי תקרת הפוטנציאל של הפאונד בטווח הקצר כבר מתקרבת, בין היתר בשל היחלשות הדינמיקה הכלכלית המקומית. ברקע, החשש מפני תיקון טכני עולה גם מהצד הגרפי – כשהשער כבר חורג משמעותית מהממוצע הנע ל־200 ימים.

קיראו עוד ב"גלובל"

בטווח הארוך, קיימת שונות בין התחזיות: חלק מהגופים, כמו Invesco, צופים התחזקות נוספת של הליש"ט לרמות של 1.40 דולר ו־1.15 אירו בתוך שנה, במיוחד אם היחסים עם האיחוד האירופי ישתפרו. אחרים, כמו Barings, נוקטים בגישה שמרנית יותר ומעריכים דווקא ירידה לרמות של 1.30 דולר בחצי השנה הקרובה.

המומנטום צפוי לעמוד למבחן ביום שישי, עם פרסום מדד ה-PCE האמריקאי, מדד האינפלציה המועדף על הפד. התחזיות מצביעות על עלייה בקצב השנתי של המדד הבסיסי (ללא אנרגיה ומזון) מ-2.5% ל-2.6%. אם תימשך ההאטה הכלכלית בארה"ב לצד אינפלציה מרוסנת, הסבירות להורדת ריבית תעלה והתמיכה בליש"ט תימשך.

בטווח הקרוב, שער של 1.33 מהווה אזור תמיכה חשוב והשוק גם מסתכל על היעד הבא: שער של 1.37 שישתווה לשיא מינואר 2022. כל עוד התנאים הבסיסיים יישארו על כנם, הליש"ט צפויה להמשיך להיסחר בעוצמה, אבל תנודתיות גיאופוליטית או שינוי מפתיע במדיניות המוניטרית עלולים לשנות את המגמה במהירות. כך או כך, נראה כי הפאונד נהנה בעת הזו משילוב נדיר של מגמה גלובלית תומכת ודינמיקה פוליטית מקומית יציבה, שילוב שמחזיר את המטבע הבריטי לקדמת הבמה בזירת המט"ח הבינלאומית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

וורנר ברוסוורנר ברוס

מי תשתלט על וורנר ברוס? 3 מתחרות הגישו הצעות

פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס הגישו הצעות לרכישת וורנר ברוס דיסקברי - כל אחת עם גישה שונה, וגם - 10 עובדות על וורנר ברוס שכנראה לא ידעתם

עמית בר |

חברת וורנר ברוס דיסקברי, הבעלים של אולפני הסרטים והטלוויזיה האגדיים וורנר ברוס ושל שירות הסטרימינג HBO Max, הפכה באחרונה ליעד אסטרטגי מבוקש עבור שלושה שחקנים מרכזיים בענף המדיה: פרמאונט, קומקאסט ונטפליקס.

לפי דיווחים, שלוש החברות הגישו הצעות רכישה לא מחייבות, כאשר וורנר דיסקברי מקווה להשלים את תהליך הבחינה עד לסוף השנה. עם זאת, המורכבות הרגולטורית והמבנה העסקי של וורנר, הכולל גם ערוצי כבלים כמו CNN, TNT ו-Food Network, הופכים את העסקה לאתגר לא קטן.

מבין המציעות, רק פרמאונט מתעניינת ברכישת כלל נכסי החברה, כולל האולפנים, שירותי הסטרימינג וערוצי הכבלים. לעומתה, נטפליקס וקומקאסט מבקשות לרכוש רק את חטיבת האולפנים והשירותים הדיגיטליים – ללא ערוצי הכבלים.

העניין הגובר ברכישת וורנר מגיע על רקע יוזמה פנימית של החברה לפצל את נכסיה לשתי חברות, אחת שתתמקד באולפנים ובסטרימינג, והשנייה שתאגד את ערוצי הכבלים. המהלך נועד לפשט את המבנה ולאפשר מיזוגים או רכישות גמישות יותר.

פרמאונט כבר הגישה שלוש הצעות קודמות כאשר האחרונה עמדה על כ-23.50 דולר למניה, והייתה אמורה להתבצע בעיקר במזומן. במקביל, קומקאסט ונטפליקס בוחנות רכישה ממוקדת ללא התחייבות מלאה לכלל הפעילויות.