מאיימת על מפרסמים בתביעות: מה קורה ברשת החברתית של מאסק?

מ-44 מיליארד דולר השקעה ועד שווי של 33 מיליארד בלבד: למרות הודעות על חזרת 96% מהמפרסמים, הנתונים חושפים ש-X עדיין מתחת לרמת ההכנסות של 2022, נאלצת לאיים בתביעות על חברות כמו וריזון ורלף לורן, ומאבדת נתח שוק למתחרות

אדיר בן עמי | (1)


לינדה יקארינו, מנכ"לית X, יצאה השבוע במסע יחסי ציבור אגרסיבי כדי לשכנע את השוק שהפלטפורמה סוף סוף יוצאת מהמשבר. "96% מהמפרסמים שלנו חוזרים וגל נוסף של מפרסמים חדשים מצטרף", היא הכריזה בפסטיבל קאן. אבל מאחורי ההודעות האופטימיות מתחבאת מציאות מורכבת של חברה שעדיין מתמודדת עם הנזק העצום שנגרם מההחלטות הראשונות של אילון מאסק.


הנתונים מעידים על סיפור של התאוששות איטית. לפי הערכות, ההכנסות מפרסום של X צפויות לעלות השנה ב-16% ולהגיע ליותר מ-2.2 מיליארד דולר. זה נשמע מרשים עד שמבינים שזה נמוך יותר מ-2.36 מיליארד דולר ב-2022 - השנה שלפני שמאסק השתלט על החברה. במילים אחרות, אפילו אם ההערכות האופטימיות יתגשמו, X עדיין לא תחזור לרמת ההכנסות שהייתה לה לפני המהפכה של מאסק.


כשמאסק רכש את טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר באוקטובר 2022, הוא כנראה לא דמיין שתוך חודשים ספורים הוא יראה איך החברה מאבדת מעל 50% מהכנסותיה. הפיטורים ההמוניים, הביטול של מערכות הפיקוח על התוכן, והאמירות הפוליטיות הקיצוניות יצרו סערה שהרחיקה מותגים גדולים מהפלטפורמה.


התפקיד של לינדה יקארינו

כאן נכנסת יקארינו לתמונה - מנהלת מכירות ותיקה מ-NBCUniversal שמאסק גייס בדיוק לשם כך: להציל את החלק העסקי שהתמוטט. אבל השאלה היא אם אפשר לתקן נזק כה משמעותי כשהבעלים ממשיך להכות בכל הזדמנות. המעורבות הפוליטית של מאסק, התמיכה הגלויה בטראמפ, והמחלוקות הציבוריות שלו ממשיכות להטיל צל על הניסיונות להרגיע מפרסמים.


דוח של וול סטריט ג'ורנל חשף השבוע ש-X מאיימת בתביעות על חברות כמו וריזון ורלף לורן אם הן לא יגדילו את ההשקעות בפרסום בפלטפורמה. זוהי אסטרטגיה יוצאת דופן - חברות בריאות בדרך כלל לא צריכות לאיים על לקוחותיהן כדי למכור להן שירותים. זה מעיד על נואשות עסקית שקשה להסתיר אותה מאחורי הודעות יחסי ציבור.


יקארינו מנסה לדחות את הדיווח ולהציג אותו כחסר מקורות, אבל העובדות מדברות בעד עצמן. כשחברה נאלצת ללחץ על מפרסמים פוטנציאליים באיומי תביעות, זה סימן ברור שמשהו פה לא עובד. החשד הוא שה-96% שיקרינו ציטטה מתייחס למפרסמים שחזרו בלחץ, לא בגלל שהם באמת רוצים להיות שם.


X מאבדת נתח שוק

בעוד ש-X מתהדרת ב-600 מליון משתמשים פעילים חודשיים, Threads של מטא כבר מגיעה ל-350 מליון משתמשים תוך פחות משנתיים מההשקה. מטא בכללותה משרתת 3.4 מיליארד משתמשים, וסנאפצ'ט חוגגת 900 מליון משתמשים פעילים. החשבון הפשוט הוא ש-X מאבדת נתח שוק בזמן שמנסה לחזור לרמת ההכנסות הקודמת.

קיראו עוד ב"גלובל"


האסטרטגיה החדשה של יקרינו כוללת ניסיון נואש לגוון את מקורות ההכנסה. במקום להתבסס רק על פרסום, X משיקה מנויי פרמיום, פלטפורמת נתונים למפתחים, וכעת גם X Money - שירותי תשלומים בין אנשים. הרעיון הוא להפוך את X ל"אפליקציית הכל" על פי החזון של מאסק, אבל הביצוע נראה יותר כמו הטלת רשת רחבה מתוך תקווה שמשהו ייתפס.


בעיית היסוד היא ש-X איבדה את האמינות שלה כמדיום בטוח למותגים. מחקר של אוניברסיטת דרום קליפורניה מראה שהשנאה בפלטפורמה עלתה ב-50% בין 2022 ל-2023, עם זינוק של 260% בהתבטאויות טרנספוביות ו-42% בציוצים גזעניים. מפרסמים לא רוצים שהמותג שלהם יופיע לצד תכנים כאלה, והבטחות על "הערות קהילה" לא מרגיעות אותם.


השווי הנוכחי של X מעיד על הבעיה. לפי ההערכה האחרונה, החברה שווה 33 מיליארד דולר - ירידה של 25% מהמחיר שמאסק שילם. זה לפני שמחשבים את ה-12 מיליארד דולר חוב שמאסק לקח כדי לממן את הרכישה. במילים אחרות, ההשקעה של מאסק איבדה כמעט שליש מהערכה ועדיין צריכה לשרת חוב עצום.


תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אישה יפה 18/06/2025 02:20
    הגב לתגובה זו
    זה הלקח המרכזי שלי מהכתבה
ספייס אקס
צילום: ספייס אקס

כיצד ארצות הברית הפכה להיות תלויה בחברה פרטית אחת בתחום החלל

SpaceX שולטת ב-83% משוק השיגורים העולמיים, וההצלחה המרשימה שלה יצרה תלות אסטרטגית קריטית מצד ארצות הברית, המעמידה את הממשל האמריקאי בפני אתגרים חדשים בתחום הביטחון הלאומי והתחום העסקי

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה ספייס איקס חלל

השנה רשמה SpaceX שיא עם 134 שיגורים למסלול, פי שניים יותר מהתאגיד הסיני לטכנולוגיית חלל ותעופה, המתחרה הקרוב ביותר. הנתונים משקפים הצלחה מרשימה, אך גם תלות אמריקאית שאינה קיימת מאז הקמת תעשיית החלל הצבאית.


החברה של מאסק התפתחה מספק לתשתית קריטית. קפסולות Dragon ורקטות Falcon 9 מהוות כיום את הדרך העיקרית של ארצות הברית לשיגור אסטרונאוטים וציוד לתחנת החלל הבינלאומית. לוויני Starlink הפכו חיוניים לאספקת אינטרנט באזורים מרוחקים ולתקשורת בזמן עימותים עבור מדינות בעלות ברית.


הבסיס למצב הנוכחי נוצר עקב מונופול קודם. בשנת 2003, בואינג ולוקהיד איחדו את יכולות השיגור שלהן בחברה אחת – United Launch Alliance. החברה החדשה גבתה מהממשל מאות מיליוני דולרים לכל שיגור לווין, ויצרה מונופול שפתח את הדלת לחברות חדשניות.

מאסק זיהה את ההזדמנות בזמן הנכון

לאחר מכירת פייפאל בשנת 2002, הקים את SpaceX והחל בפיתוח רקטת Falcon 1. בשנת 2003, הוא הסיע את הרקטה ברחובות וושינגטון במטרה למשוך תשומת לב של סוכנויות ממשלתיות ולהשיג חוזים.


שלבי הפיתוח הראשונים היו מלאים בכישלונות. שלושת השיגורים הראשונים של Falcon 1 נכשלו, והחברה כמעט הגיעה לפשיטת רגל. הצלחה הגיעה רק בשיגור הרביעי בשנת 2008, ברגע אחד קריטי שהציל את עתיד החברה. חודשים ספורים לאחר השיגור המוצלח הראשון,זכתה החברה בחוזה של 1.6 מיליארד דולר מנאס"א לביצוע 12 משימות אספקה לתחנת החלל הבינלאומית. החוזה הציל את החברה מפשיטת רגל והעניק לה את היציבות הפיננסית והאמינות הנדרשים לצמיחה עתידית.


באפט
צילום: טוויטר

באפט לא רוכש את CSX, אבל חותם על שיתוף פעולה

צוות גלובל |
נושאים בכתבה וורן באפט

וורן באפט הבהיר כי אין בכוונתו לרכוש את חברת הרכבות CSX. לאחר פגישה עם מנכ"ל CSX, הדגיש באפט כי הדיונים התמקדו בשיתוף פעולה תפעולי בלבד, ולא ברכישה או מיזוג. השוק הגיב בירידות: מניית CSX נפלה ב-5.1% ל-32.81 דולר, ומניית ברקשייר ירדה ב-0.6%. המשקיעים, שציפו אולי למהלך משמעותי יותר, הביעו אכזבה קלה.


ברקשייר, באמצעות חברת הרכבות שבבעלותה BNSF, ו-CSX יקימו מסלול משותף לשינוע סחורות ממערב ארה"ב לחוף המזרחי. המטרה היא לשפר את יעילות השינוע, לקצר זמני אספקה ולהגדיל את התחרותיות מול חברות שילוח ותחבורה יבשתית. פרטים פיננסיים על ההסכם לא נחשפו.

מנכ"ל CSX מסר כי החברה ממשיכה לחפש דרכים לשפר את השירות וליצור ערך לבעלי המניות, כולל באמצעות שיתופי פעולה נוספים בעתיד.


המהלך משקף את הגישה הזהירה של באפט, שמעדיף להיכנס בזהירות להשקעות חדשות בתקופה זו, במיוחד כשמדובר במחירים מלאים ויותר מכך. לאחר שברקשייר רכשה את BNSF ב-2010 תמורת כ-44 מיליארד דולר, באפט מנסה לפתח את העסקים הקיימים ולא לרכוש פעילויות נוספות בתחום הרכבות. 


תחום הרכבות בארה"ב נמצא בתקופת מעבר עם דגש גובר על שיתופי פעולה לוגיסטיים להוזלת עלויות וייעול שרשראות האספקה. השותפות בין BNSF ל-CSX עשויה לחזק את מעמדן מול מתחרות כמו Union Pacific או חברות שילוח בינלאומיות.