סין
צילום: unsplash

הנשק הסודי של סין במרוץ הבינה המלאכותית

צמיחה מרשימה של 27.4% בשנה צפויה בתחום שיגדל מ-261 מיליון דולר ל-2.3 מיליארד דולר עד 2032

אדיר בן עמי |


בעוד העולם מתמקד בשבבים ובפיתוח מודלים, שוק אחר בתחום הבינה המלאכותית צומח במהירות בסין - שוק נתוני האימון למערכות AI. מדובר בתחום שעתיד להפוך לגורם מכריע במרוץ הטכנולוגי העולמי. לפי מחקר של חברת Sapien, שוק נתוני האימון למערכות בינה מלאכותית בסין צפוי לגדול מ-261 מיליון דולר ב-2023 ליותר מ-2.3 מיליארד דולר עד 2032, עם צמיחה שנתית מרשימה של 27.4%.


במרכז התנופה הזו עומדת השאיפה האסטרטגית של סין להפוך למובילה עולמית בתחום הבינה המלאכותית עד 2030. מטרה זו מגובה במימון ממשלתי נרחב, תוכניות פיתוח לאומיות ותשתית רגולטורית תומכת. אך בעוד המדינה מתקדמת במהירות, היא נתקלת בצוואר בקבוק משמעותי: הצורך במקורות מידע תואמי רגולציה ומותאמים לתחומים ספציפיים.


"חברות המתמחות באספקת מאגרי מידע איכותיים ומתויגים כראוי, המותאמים לצרכים הייחודיים של תעשיות מפתח, יהיו מרכזיות בניצול הביקוש הגובר," קובעים אנליסטים מחברת Sapien. הענקיות הטכנולוגיות כמו Baidu, קבוצת עליבאבא ו-Tencent כבר מנצלות את המערכות האקולוגיות הצרכניות העצומות שלהן כדי לייצר ולנצל כמויות עצומות של נתוני אימון. אולם, ההזדמנות האמיתית עשויה להימצא בידי שחקנים ייחודיים המתמחים בתיוג נתונים, סימון תואם פרטיות ופתרונות נתונים חוצי גבולות.


תחומי היישום מגוונים וכוללים רכבים אוטונומיים, טכנולוגיות חינוך, זיהוי דיבור אוטומטי ואימון מודלים לשוניים גדולים (LLM). בכל אחד מהתחומים הללו, נדרשים נתונים ספציפיים ומורכבים המשקפים את המציאות האנושית - לא רק קלט מעבדתי מטוהר.



הכללים נוקשים

פרטיות וציות לרגולציה הפכו למאפיינים מגדירים של השוק. חוק הגנת המידע האישי וחוק אבטחת הסייבר של סין מטילים כללים נוקשים על אופן איסוף המידע האישי, עיבודו והעברתו, במיוחד כאשר הוא חוצה גבולות. תקנות אלה מעלות עלויות ומורכבות תפעולית, אך גם יוצרות יתרונות תחרותיים לחברות המסוגלות לספק מאגרי נתונים נקיים ומאומתים.


"סוגיות ריבונות הנתונים הן קריטיות וסטנדרטים תפעוליים הולכים וגדלים," אמר ג'יימס יו, מנהל הטכנולוגיה של חברת המחקר Xintai Analysis בשנחאי. "חברות שיכולות לספק פתרונות מדרגיים בתוך הפרמטרים האלה ממוקמות היטב לצמוח."


מפת הדרכים של הממשלה הסינית לבינה מלאכותית מעדיפה אימוץ ממוקד-תעשייה. יישומי AI בעולם האמיתי בתחומי הפיננסים, החינוך, הלוגיסטיקה והבריאות תלויים במאגרי נתונים המשקפים את הרעש והמורכבות של סביבות אנושיות. הדבר הוביל לגידול בביקוש לספקים המסוגלים לאסוף, לנקות ולתייג זרמי נתונים מבולגנים, רב-לשוניים ולעתים קרובות קנייניים.

קיראו עוד ב"גלובל"


עבור המשקיעים, מצב זה פותח מספר אפיקי פעולה. ראשית, קיימת התרחבות של ספקי נתונים טהורים כמו Datatang ו-Data Magic, הנהנים הן מביקוש מקומי והן משותפויות עם מפתחי AI זרים המעוניינים לאמן מודלים רב-לשוניים. שנית, שכבת התשתית - כולל פלטפורמות תוכנה המייעלות תיוג נתונים ומבטיחות יכולת ביקורת - הפכה לתחום עניין מרכזי להון סיכון.


לבסוף, ישנו הארביטראז' הרגולטורי. כאשר חברות סיניות רבות מתקשות לעמוד בספי הפרטיות, במיוחד ליישומים רגישים כמו מודלי LLM, חברות המציעות נתונים סינתטיים או מאגרי נתונים גלובליים אנונימיים צוברות תאוצה. פתרונות אלה נתפסים כאלטרנטיבות בסיכון נמוך יותר בסביבה שבה חששות לגבי ריבונות נתונים נותרים גבוהים וכישלונות בציות עלולים לשאת עלויות כספיות ותדמיתיות.


האתגרים בשוק

עם זאת, האתגרים נמשכים. Sapien הצביעה על חששות לגבי גיוון, דיוק והטיה במאגרי נתונים מהעולם האמיתי, כמו גם בחינה מתמשכת של אבטחת נתונים וגישה ממשלתית פוטנציאלית. האשמות בשנים האחרונות, כגון המחלוקת סביב נוהלי נתוני האימון של DeepSeek, מדגישות עד כמה שקיפות ומקור הנתונים הפכו לקריטיים.


האנליסטים טוענים כי אתגרים אלה הם חלק מתהליך התבגרות רחב יותר. הידוק הכללים מאלץ את התעשייה להתמקצע, ומעדיף חברות עם ממשל תאגידי חזק, מומחיות ייחודית ומודלים תפעוליים בני הגנה. מגמה מתפתחת נוספת היא עלייתן של "הנמרים" הסיניים בתחום ה-AI - סטארט-אפים כמו Moonshot AI, Zhipu AI ו-MiniMax - המתחרים על בניית מודלים לשוניים גדולים ומערכות מולטימודליות מתקדמות. חברות אלה הן צרכניות רעבתניות של נתוני אימון איכותיים ועשויות להפוך לקונות או רוכשות משמעותיות של חברות ממוקדות-נתונים בשנים הקרובות.


הזהב של מהפכת הבינה המלאכותית בסין איננו הטכנולוגיה עצמה, אלא הנתונים המזינים אותה. בשונה מבהלות לזהב היסטוריות, הערך כאן נוצר לא בשלב האיסוף הגולמי, אלא בתהליך העידון והזיקוק - הפיכת מידע אקראי למשאב מדויק, מאורגן ותואם רגולציה שמאפשר למכונות חכמות לנווט את המערכות המורכבות של המאה ה-21, החל במערכי שינוע וכלה במנגנוני הבנת שפה אנושית.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
וורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיותוורן באפט. קרדיט: רשתות חברתיות

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות

שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל

נושאים בכתבה וורן באפט אפל

וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.

באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:

ראשית, אף אחד לא נביא

שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.

שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה  מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה? 

וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.   

מאסק בוחן רכב וולבו, נוצר ע"י AIמאסק בוחן רכב וולבו, נוצר ע"י AI

וולבו מזנקת 30% - למאסק יש הרבה מה ללמוד מהסינים

כשטסלה מפספסת את הציפיות, וולבו מכה אותן - הסינים הוכיחו שהם יודעים לנהל חברות; קבוצת ג’ילי שרכשה את וולבו מפורד ב-2010 הפכה את השבדית המאובקת להשקעת זהב
מנדי הניג |

למאסק כבר קשה להחזיק את ההייפ סביב טסלה. אתמול טסלה פספסה בשורת הרווח והמשקיעים חיכו לשמוע מה הקטר יגיד, המשקיעים ידעו שטסלה עקפה את המסירות ברכבים אבל רצו לדעת עד כמה זה יורד למטה לשורה התחתונה - ושם מאסק פספס. הרווח המתואם למניה הסתכם על 0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.

מאסק נאבק כדי לשמור על קצב הצמיחה של טסלה אבל הסינים מצאו את הנוסחה. והיא, "תופתעו" מגיעה דרך התייעלות, דרך שיפור שרשרת האספקה. כן זה עדיין קיים - חברות שעסוקות בלעשות את אותם הדברים רק טוב יותר. וולבו היא יצרנית רכב וותיקה (במיוחד עם נשווה לטסלה) שנוסדה עוד כבר ב-1927, וולבו רשמה ברבעון השלישי רווח תפעולי של כמעט 6 מיליארד קרונות שבדיות פי ארבעה מהתחזיות. ובעקבות זה המניה זינקה ביותר מ-30% בבורסת שטוקהולם - העלייה החדה ביותר מאז ההנפקה. זו יצרנית שבמשך שנים הייתה בשוליים אבל בזכות קיצוץ אגרסיבי בהוצאות הרווחיות חזרה לליבה והיום היא כיכבה בראש הכותרות בעולם.

הקרדיט כולו של: ג’ילי

למי שמגיע הקרדיט לכל המהפך זה ג'ילי. מאחורי וולבו עומדת קבוצת ג’ילי הסינית, שרכשה את וולבו מפורד בשנת 2010 תמורת 1.8 מיליארד דולר בלבד. אז זה היה נראה ממש הימור וגם לא הבינו איך האסייתים יצליחו להבריא ולהמריא עם וולבו. אבל מסתבר שבג'ילי יודעים דבר או שניים בניהול והעסקה הזאת היא שווה זהב בשבילם - כיום וולבו נסחרת בכ-9.6 מיליארד דולר. ג’ילי נתנה לוולבו גב פיננסי רחב וחופש פעולה ניהולי, ושילבה בין טכנולוגיה ושרשרת אספקה סינית לבין עיצוב, הנדסה ותפיסת איכות סקנדינביים. השילוב הזה הוליד נוסחה אחרת: ייצור יעיל, פחות ראוותנות, ומיקוד בתוצאות. וזה אם שוב נשווה לטסלה בזמן שטסלה מתמודדת עם שחיקת ברווחיות והאטה בביקושים.

וולבו רשמה ברבעון השלישי רווח תפעולי של 5.9 מיליארד קרונות שבדיות (כ-627 מיליון דולר) לעומת תחזיות של 1.6 מיליארד בלבד. הרווח הנקי עלה ב-4% ל-4.51 מיליארד קרונות, וההכנסות הסתכמו ב-86.4 מיליארד קרונות – ירידה של 7% לעומת השנה הקודמת. אף על פי כן, הרווחיות התפעולית עלתה ל-6.9%, כמעט כפול מהתחזיות, והמרווח הגולמי השתפר ל-24.4% לעומת 17.7% ברבעון הקודם. מאחורי המספרים עומדת הנהלה חדשה בראשות האקן סמואלסון, שחזר השנה לתפקיד המנכ"ל. בשישה חודשים החברה צמצמה כ-3,000 משרות, הקפיאה השקעות והורידה את הוצאות ההנהלה בכשליש מה שתרם לשיפור המהיר ברווחיות.

במקביל, וולבו מצאה פתרון חלקי גם ללחצי הסחר. הסכם חדש בין האיחוד האירופי לארה"ב הוריד את המכס על רכבים אירופיים ל-15%, והחברה מתכננת להעביר חלק מקווי הייצור לרכבי היבריד לארה"ב עצמה. סמנכ"ל הכספים, פרדריק הנסון, הסביר כי הפגיעה ברווחיות השנתית תהיה כעת קטנה מהצפוי ירידה של כ-1% בלבד לעומת הערכה קודמת של עד 2%. עם התייעלות מתמשכת ורווחיות משופרת, שווי השוק של וולבו קאר טיפס לכ-9.6 מיליארד דולר, הגבוה ביותר מאז ההנפקה ב-2021.