שי ג'יפינג (Xinhua)
שי ג'יפינג (Xinhua)

סין מחזרת אחרי אירופה במטרה לשבור את היחסים מול ארה"ב - אל תזלזלו בתוכנית שלה

כן מדברים, לא מדברים - אף אחד לא יודע מה האמת כששני הצדדים אומרים דברים אחרים לגמרי; בינתיים סין פוזלת לאירופה ומכינה את הנשק הכלכלי שלה לפעולה נגד ארה"ב - וול סטריט אופטימית, אבללא בטוח שהרע מאחורינו

עמית בר | (4)
נושאים בכתבה שי ג'ינפינג


משולש היחסים בין סין, ארה"ב ואירופה עובר שינוי דרמטי שעשוי לעצב מחדש את הכלכלה העולמית לעשורים הבאים. סין, שמצויה תחת לחץ חסר תקדים ממכסים כבדים של ממשל טראמפ, פותחת במאמץ דיפלומטי ואסטרטגי רחב היקף לחיזוק היחסים עם האיחוד האירופי, בניסיון לפצל את הברית המערבית ולבנות אלטרנטיבה לשוק האמריקאי.

המהלך מתרחש בעיתוי אסטרטגי, כאשר האיחוד האירופי מתמודד עם מתחים גוברים עם ארה"ב, והתהיות לגבי הקשר הטרנס-אטלנטי המסורתי מתגברות בבירות אירופה.

האסטרטגיה הסינית החדשה: פיצול המערב

סין ניצבת בפני אתגר כלכלי משמעותי. מכסים בשיעור 145% על מרבית המוצרים הסיניים, שהוטלו על ידי ממשל טראמפ, מגבילים מאוד את הסחר עם ארה"ב ומסמנים שינוי פרדיגמה ביחסי הסחר הבינלאומיים. כתוצאה מכך, בייג'ינג מפנה את מאמציה להבטחת שווקים חלופיים, תוך דגש על חיזוק היחסים עם האיחוד האירופי – הכלכלה השנייה בגודלה בעולם המערבי. בימים האחרונים אומנם מדברים על הפחתת המכסים וטראמפ אומר ששני הצדדים מדברים, אבל הסינים מכחישים זאת בתוקף - טראמפ מתעקש: "מתקיימות שיחות עם סין" - בעוד בייג'ינג מכנה זאת "פייק ניוז"

כחלק מהמאמץ, סין מגבירה את הדיאלוג עם אירופה, כולל משא ומתן על מחירי מינימום לרכבים חשמליים והצעות להשקעות משמעותיות במפעלים במדינות כמו הונגריה ופולין. גורמים רשמיים בבייג'ינג מדגישים את הצורך בשיתוף פעולה להגנה על מערכת הסחר המולטילטרלית, ומביעים נכונות להגברת חילופי משלחות עם אירופה.

האתגר האירופי: איזון בין עצמאות אסטרטגית לחששות ביטחוניים

היחסים עם סין מציבים דילמה מורכבת עבור האיחוד האירופי. מצד אחד, מנהיגים אירופאים מביעים התנגדות לתמיכת סין ברוסיה ולמדיניות זכויות האדם שלה. מצד שני, המתחים עם ארה"ב, לצד האינטרסים הכלכליים בסין, דוחפים לגישה מאוזנת יותר.

שוק הרכב החשמלי ממחיש את האתגר. ב-2024 הטיל האיחוד האירופי מכסים של עד 45.3% על רכבים חשמליים סיניים בתגובה לסבסוד ממשלתי והצפת השוק, וסין הגיבה במכסים על יצוא אירופי כמו קוניאק צרפתי. כעת, משא ומתן על מכסות מחיר מינימליות כחלופה למכסים מתקדם, בניסיון למצוא איזון בין הגנה על התעשייה האירופית לשמירה על קשרי מסחר עם סין.

תערוכות רכב בסין בחודשים האחרונים משמשות כפלטפורמות למשא ומתן עסקי, שבהן חברות סיניות מציגות תוכניות להשקעות של מיליארדי יורו באירופה, כולל הקמת מפעלי ייצור שצפויים ליצור מקומות עבודה. זאת דרך של הסינים לפתות את אירופה כשנראה שהיחסים בין מנהיגי וראשי תעשיית הרכב יתחממו בפסגה מתוכננת ביולי בבייג'ינג. החלטת האיחוד האירופי לקיים את הפסגה בסין, בניגוד למדינה באירופה, משקפת את החשיבות שמייחסים באירופה להידוק היחסים עם סין בתקופה זו. המומחים רואים בכך שינוי בדינמיקה הדיפלומטית, המעיד על תלות גוברת של אירופה בסין כשותפת סחר.

קיראו עוד ב"גלובל"

הפסגה צפויה לעסוק בנושאים כמו משבר האקלים, אנרגיה ירוקה, רפורמות בסחר העולמי ושיתוף פעולה טכנולוגי בבינה מלאכותית. במרכז הדיונים עומדת החייאת הסכם ההשקעות המקיף (CAI), שהוקפא ב-2021 עקב סנקציות הדדיות. הצדדים בוחנים יישום חלקי של ההסכם בתחומים לא-שנויים במחלוקת, לצד משא ומתן על סעיפים הקשורים לזכויות עובדים.


למרות המומנטום החיובי, אנליסטים מזהירים מפני הסטת סחורות סיניות לאירופה כתוצאה ממכסי טראמפ, מה שעשוי להגדיל את העודף המסחרי של סין עם האיחוד האירופי מ-250 מיליארד דולר כיום לאפילו מעל 400 מיליארד דולר ב-2026. התוצאה עלולה להיות לחץ פוליטי להגנה על תעשיות מקומיות באירופה, במיוחד באיטליה, צרפת וספרד, שבהן ענפי הטקסטיל, האלקטרוניקה והרכב כבר נתונים לתחרות קשה.

גורמים בתעשייה באירופה קוראים לסין לשנות את מדיניותה התעשייתית, כולל הפחתת סובסידיות והקלות בגישה לשוק, כדי למנוע עימותים מסחריים נוספים. ללא רפורמות מבניות, היחסים עלולים להיתקל במחלוקות חוזרות. וכל זה קורה כשסין משחקת משחק בכמה חזיתות - בעוד היא מנסה להתקרב למדינות אירופה וכמובן שלמדינות אסיה, היא גם ככל הנראה בסוג של דיאלוג מול ארה"ב.  

ארה"ב מנסה לבלום את ההתקרבות - מרככת עמדתה במכסים מול הסינים 

ארה"ב עוקבת בדאגה אחר ההתקרבות בין סין לאירופה. שר האוצר סקוט בסנט הביע אופטימיות לגבי משא ומתן עם מדינות רבות, אך הדגיש כי שיתוף פעולה הדוק מדי עם סין עלול לפגוע באינטרסים האירופיים. ביקורו של ראש ממשלת ספרד פדרו סנצ'ז בסין, שבו נחתמו הסכמי סחר, עורר תגובות מעורבות בוושינגטון, שקוראת לאירופה לשמור על חזית מאוחדת מול סין.

בשבועות האחרונים, הלחץ הכלכלי על אירופה הוקל זמנית לאחר שטראמפ הכריז על הפחתת מכסים ל-10% על רוב המדינות, למעט סין, למשך 90 יום, תוך פטור ממכסים על מוצרי אלקטרוניקה מסוימים מסין (20% במקום 145%). ההחלטה, שנתפסה כנסיגה חלקית עקב הירידות בשווקים, הובילה לזינוק בשווקים. בהמשך הירידות חזרו ובימים האחרונים העליות חזרו, כאשר טראמפ וגורמי ממשל נוספים לרבות סקוט בסנט, שר האוצר טוענים שיש דיבורים עם סין. בסין מכחישים, אבל יכול להיות שה מכחישים כי הם לא רוצים להצטייר בפני העם שלהם כחלשים, אחרי שאמרו שיחזרו לשיחות רק אחרי שהמכסים על סין ירדו בדומה למכסים על המדינות האחרות. יכול להיות שעל זה הדיבורים ואלו דיבורים מקדמיים לפני השיחות על המכסים. אבל זה רק מעיד שהדרך עוד ארוכה ומלחמת הסחר לא עומדת להיגמר כל כך מהר. הסינים מכינים הפתעות לאמריקאיים לרבות אותה התקרבות לאירופה, לצד אימוץ ו"שיווק" של הטרנד שלא לקנות סחורה אמריקאית. צריך גם לזכור את היקף האג"ח האמריקאי שסין מחזיקה - כ-800 מיליארד דולר כדי להבין את העוצמה הסינית. 

בהחלט יכול להיות שיגיעו להסכם יחסית מהיר, אבל התרחיש הסביר הוא שהסינים יהיו אגוז קשה לפיצוח - הם מודעים לכוחם, ליכולתם לחשיבות שלהם בכלכלה העולמית והם יודעים מה הנקודות הרגישות אצל טראמפ - שוק האג"ח ווול סטריט בכלל. הם לא באמת התחילו להפעיל את הנשק שלהם, אבל האיום קיים. 

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 25/04/2025 11:44
    הגב לתגובה זו
    עושה רושם כזה...
  • 3.
    אנונימי 25/04/2025 11:21
    הגב לתגובה זו
    הגלגל מסתובב ובהחלט ייתכנו קשרי סין אירופה. למה כי ייתכן שיווצר מצב של WIN WIN
  • 2.
    מישל 25/04/2025 10:45
    הגב לתגובה זו
    חוץ מי זה האם השוק של האיחוד האירופי יכול להחליף את השוק של ארהב עם האוכלוסיה של 380M תושבים הזוי . הסינים בבעיה רצינית.
  • 1.
    יוסי 25/04/2025 10:35
    הגב לתגובה זו
    ממש לא רציניים אתם.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.