חברות סיניות מגבירות הזמנות לשבבי אנבידיה בעקבות DeepSeek
הביקוש הגובר למערכות בינה מלאכותית בסין מחזק את מעמדה של אנבידיה בשוק למרות מגבלות היצוא של ארה"ב
חברות הטכנולוגיה הגדולות בסין, בהן עליבאבא, Tencent, ו-ByteDance, הגדילו משמעותית את הזמנותיהן לשבב H20 של אנבידיה, המותאם במיוחד לשוק הסיני. העלייה בביקוש מגיעה בעקבות הצמיחה המהירה של DeepSeek, סטארט-אפ סיני שהציג מודלים זולים לבינה מלאכותית עם ביצועים שמתחרים במערכות מערביות.
ההשפעה של DeepSeek על הביקוש לשבבים
מודלי הבינה המלאכותית של DeepSeek מתמקדים ביכולות הסקת מסקנות (Inference), מה שמאפשר חיסכון משמעותי בצריכת כוח חישובי תוך שמירה על רמת ביצועים גבוהה. בעקבות כך, לא רק ענקיות טכנולוגיה סיניות החלו לרכוש את שבבי H20, אלא גם חברות בתחומים כמו בריאות וחינוך, המשלבות את הטכנולוגיה החדשה בשרתים שלהן. למרות החשש הראשוני ששבבי AI עלולים לאבד מהביקוש שלהם בעקבות היעילות של DeepSeek, בפועל ההפך התרחש – השימוש הגובר בטכנולוגיות מתקדמות דוחף חברות רבות להצטייד בכוח חישובי נוסף. כתוצאה מכך, אנבידיה ממשיכה לשלוט בשוק הסיני, כאשר לפי הערכות היא מכרה כמיליון יחידות של השבב H20 בשנת 2024, בהיקף הכנסות של מעל 12 מיליארד דולר.
ארצות הברית ממשיכה להפעיל מגבלות על מכירת שבבי AI מתקדמים לסין, אך נכון לעכשיו, ה-H20 הוא הדגם המתקדם ביותר שאנבידיה רשאית לשווק במדינה. הממשל האמריקאי אף שוקל להטיל מגבלות נוספות על מכירת הדגם, אך החברות הסיניות מנצלות את חלון ההזדמנויות להצטיידות מסיבית. בתוך כך, חברות סיניות ממשיכות להטמיע את מודלי DeepSeek בפלטפורמות מגוונות – Tencent מתכננת
לשלב את המערכת באפליקציית WeChat הפופולרית, בעוד יצרנית הרכב Great Wall כבר שילבה את הטכנולוגיה במערכות הרכב החכם שלה. שילוב זה מצביע על התבססות המודלים החדשים כאבן יסוד במגוון רחב של תחומים, מה שמבטיח המשך ביקוש לשבבי AI גם בשנים הקרובות.
אנבידיה תדווח מחר לאחר המסחר על תוצאות הרבעון הרביעי של השנה. האנליסטים צופים שהחברה תדווח על הכנסות של 38.16 מיליארד דולר ורווח של 0.85 דולר למניה. החברה סבלה מסנטימנט שלילי בחודש האחרון, כאשר מניית החברה ירדה ב-8.5% בעקבות סערת DeepSeek וחששות מהאטה בביקושים, מתחילת השנה הציגה תשואה שלילית של 3%. שווי השוק של החברה מסתכם ב-3.19 טריליון דולר, והיא נסחרת במכפיל רווח עתידי 29.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
