אילון מאסק
צילום: רשתות חברתיות טוויטר

טסלה פספסה את התחזיות אבל מאסק מזניק את המניה

המניה עולה בכ-4% במסחר המוקדם, למרות תוצאות רבעוניות נמוכות מהצפוי. בשיחת המשקיעים מאסק הציג אופטימיות והדגיש את התקדמות החברה בתחום הרכב האוטונומי, בנוסף ציין כי הפוטנציאל הכלכלי של הנהיגה האוטונומית טרם הובן במלואו

אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

מניית טסלה Tesla -3.68%   עולה בכ-4% במסחר המוקדם, למרות שאתמול לאחר המסחר פרסמה את תוצאות הרבעון הרביעי, שהיו נמוכות מציפיות השוק. טסלה דיווחה על הכנסות של 25.71 מיליארד דולר, כ-2 מיליארד דולר פחות מהצפי של האנליסטים, לצד רווח למניה של 73 סנט, שגם כן פספס את התחזיות. למרות זאת, מאסק שמר על אופטימיות והצהיר כי החברה מתקדמת לקראת השקת רכב חשמלי זול יותר והשקת נהיגה אוטונומית מלאה כבר השנה.


מאסק ניסה להרגיע את המשקיעים והצהיר כי "אנחנו בדרך לשנת 2026 מדהימה ושנים 2027-2028 יהיו פשוט מטורפות". הוא הדגיש את התקדמות החברה בתחום הרכב האוטונומי, וציין כי הפוטנציאל הכלכלי של הנהיגה האוטונומית טרם הובן במלואו. "אני יודע שאמרתי דברים דומים בעבר, אבל הפעם זה באמת קורה" ציין מאסק. החברה מסרה כי היא חוזה חזרה לצמיחה בעסקי הרכב שלה, אך מאסק לא חזר על התחזיות הקודמות שלו לגידול של 20%-25% במסירות כלי רכב ב-2025. למרות זאת, הוא הצביע על כך שההתמקדות בבינה מלאכותית, רובוטיקה ואנרגיה חכמה תאפשר לטסלה להרחיב את שוק היעד שלה מעבר לייצור רכב חשמלי בלבד.


טסלה חשפה כי היא מתכננת להשיק את שירותי הרובוטקסי שלה בשנת 2025, לצד תחילת ייצור ניסיוני של רובוט Optimus. מאסק, הדגיש כי נהיגה אוטונומית לחלוטין היא קריטית לעתיד החברה, ואישר כי ביוני הקרוב תושק בטקסס מערכת נהיגה אוטונומית ללא פיקוח כשירות בתשלום. בנוסף, הוא ציין כי החברה מתכננת להפעיל שירותי רובוטקסי גם בקליפורניה ובשווקים נוספים בארה"ב עד סוף השנה. מעבר לרובוטקסי, טסלה מתכננת להתחיל בייצור דגמי רכבים חשמליים זולים יותר כבר במחצית הראשונה של 2025. הדגמים החדשים ישלבו מרכיבים מהפלטפורמות הקיימות והחדשות של החברה, כך שיוכלו להיות מיוצרים על אותם קווי ייצור כמו הרכבים הנוכחיים של טסלה. בתוך כך, החברה תתחיל בייצור המוני של הרובוטקסי הייעודי שלה, ה-Cybercab, החל מ-2026 – רכב ללא הגה, שנועד לשמש כשירות תחבורה אוטונומי.


מעבר לשירותי התחבורה האוטונומית, טסלה כאמור, מתכננת לייצר אלפי יחידות של הרובוט Optimus במהלך 2025, כאשר השימוש הראשוני שלו יהיה במפעלי החברה. מאסק אף טען כי בעתיד "הרובוט יוכל לנגן על פסנתר ולהשחיל חוט במחט". המשקיעים והאנליסטים מתמקדים פחות בתוצאות הפיננסיות האחרונות של טסלה, ויותר בפוטנציאל של החברה להוביל את הדור הבא של הבינה המלאכותית בעולם האמיתי, כולל נהיגה אוטונומית ורובוטיקה.


האנליסטים חלוקים: האם טסלה היא חברת רכב או מובילת AI?


הדוח הרבעוני עורר תגובות מעורבות מצד האנליסטים. דן איבס מ-Wedbush שמר על דירוג "תשואת יתר" והעריך כי "90% מהסיפור של טסלה היום הוא נהיגה אוטונומית ובינה מלאכותית", מה שמחזק את התחזית שלו לשווי שוק של 2 טריליון דולר תוך 12-18 חודשים. אדם ג'ונאס ממורגן סטנלי, שהותיר את מחיר היעד על 430 דולר, הדגיש כי "טסלה כבר אינה רק חברת רכב, אלא פלטפורמה טכנולוגית רב-תחומית של בינה מלאכותית ורובוטיקה". 

לעומתו, ג'וזף ספק מ-UBS, שמר על דירוג "מכירה" אך העלה את מחיר היעד ל-259 דולר, כשהוא מציין שהתחום האוטונומי מתקדם, אך הביצועים הפיננסיים של החברה עדיין תלויים בעיקר בתחום הרכב. בנוסף, וויליאם סטיין מ-Truist Securities הזהיר כי "יש הרבה התלהבות, אבל מעט נתונים קונקרטיים", וציין כי למשקיעים דרושה יותר בהירות לגבי תוכניות החברה.


טסלה הודיעה כי היא תגביר את הוצאות ההון ל-11 מיליארד דולר בשנת 2025, סכום דומה למה שמתוכנן לשנים 2026 ו-2027. ההשקעה תתמקד בהתרחבות מפעלי הייצור ובפיתוח טכנולוגיות הבינה המלאכותית, שישמשו את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוטים שלה. מאסק סיכם את שיחת המשקיעים במילים: "2025 תהיה שנה מכריעה בהיסטוריה של טסלה, עם השקת נהיגה אוטונומית אמיתית – בינה מלאכותית בעולם האמיתי שפועלת כפי שצריך". למרות התוצאות הפיננסיות החלשות, טסלה ממשיכה לעורר עניין עם שאיפותיה בתחומי הבינה המלאכותית, הנהיגה האוטונומית והמעבר מרכב חשמלי לרובוטיקה ואוטומציה.

קיראו עוד ב"גלובל"


שווי השוק של טסלה עומד על 1.25 טריליון דולר. מניית החברה ירדה מתחילת השנה ב-6.5%, ובמהלך 12 החודשים האחרונים עלתה ב-112%.



מניית החברה בשנה האחרונה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    היסטוריון 31/01/2025 07:24
    הגב לתגובה זו
    זו השאלה בעצם
פיטורים
צילום: FREEPICK

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים

דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה פיטורים תעסוקה

חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.

במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.

הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.

בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.

ההשפעה על השווקים

הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.

דלי צ'ן, חוקר בכיר בדיפסיק. קרדיט: רשתות חברתיותדלי צ'ן, חוקר בכיר בדיפסיק. קרדיט: רשתות חברתיות

דיפסיק על ה-AI: "השאלה אינה מה בונים אלא מה ניתן לשמר"

כמעט שנה לאחר שהכתה את עולם ה-AI בתדהמה ושיבשה את השוק במשך כמה שבועות, חברת הבינה המלאכותית הסינית דיפסיק חוזרת לבמה הציבורית עם מסר פסימי: החוקר הראשי ויקטור צ'ן מזהיר כי בתוך עשור תחל הבינה המלאכותית להחליף בני אדם במשרות רבות, וקורא לתעשייה לחשוב לא רק על מה שבונים אלא על מה משמרים; במקביל, סין ממשיכה להציג את החברה כסמל לחדשנות לאומית ולעליונות טכנולוגית מול ארצות הברית

רן קידר |
נושאים בכתבה דיפסיק AI

לאחר חודשים ארוכים של שתיקה, חברת הבינה המלאכותית דיפסיק ערכה השבוע את הופעתה הציבורית הראשונה מאז פריצתה העולמית בינואר השנה, אך בניגוד לציפיות, המסר שהעבירה לא היה טכנולוגי או שיווקי, אלא אזהרה נוקבת מפני השפעותיה החברתיות של הבינה המלאכותית. בכנס האינטרנט העולמי שנערך בעיר וּוּזֶ’ן שבמזרח סין, הופיע החוקר הבכיר צ'ן דלי, והביע פסימיות עמוקה באשר לעתיד האנושות בעידן ה-AI. “אני אופטימי מאוד לגבי הטכנולוגיה,” אמר, “אבל אני פסימי באשר להשפעה החברתית שלה". 

לדבריו, הבינה המלאכותית עשויה להועיל בטווח הקצר, אך בטווח הבינוני והארוך, לדבריו בתוך חמש עד עשר שנים, היא עלולה להחליף בני אדם במשרות רבות ולהוביל לאתגר חברתי וכלכלי עצום. “בעשור או שניים הקרובים,” הוסיף, “הבינה המלאכותית עלולה להשתלט על רוב העבודה האנושית. על חברות הטכנולוגיה להבין שהן לא רק מפתחות קוד, אלא ן מעצבות מציאות. ויש עליהן אחריות להגן על החברה האנושית".

ממהפכנות לאזהרות

דבריו של צ'ן מהווים תפנית חדה בתדמית החברה, שנחשבת לגאוות ההייטק הסיני. בינואר 2025, דיפסיק נכנסה לשוק בסערה, כשהשיקה את מודל R1, ששבר כל אמת מידה אפשרית, בזכות עלות פיתוח שהוערכה בפחות מ־300 אלף דולר, תוך ביצועים שהתקרבו ואף עקפו את GPT-4 במבחני הבנה, לוגיקה ומתמטיקה. הישג זה הוצג בסין כהוכחה ליכולתה של המדינה להתמודד עם מגבלות הסנקציות האמריקאיות ולפתח טכנולוגיה מתקדמת באופן עצמאי. 

ממשלת סין אימצה את החברה כסמל לחדשנות מקומית והציבה אותה בחזית הקמפיין הלאומי להאצת בינה מלאכותית “Made in China”. אולם מאז ההצלחה המרעישה, דיפסיק כמעט ונעלמה לחלוטין מהבמה הציבורית. המייסד והמנכ"ל ליאנג ונפנג הופיע בפברואר לצד נשיא סין שי ג’ינפינג, אך נמנע מאז מהתבטאויות פומביות. החברה דילגה על רוב הכנסים הגדולים, מה שהגביר את המסתורין סביבה. 

לכן, דבריו של צ'ן בכנס ווז’ן נתפסו לא רק כהופעה נדירה, אלא גם כהצהרת כיוון ערכית חדשה: החברה שמסמלת את הקידמה הסינית והיתה גורם דיסרפטיבי, הופכת עכשיו לקול של אחריות, ומזהירה מפני ההשלכות של הטכנולוגיה. "אם נמשיך לפתח בלי לשקול את ההשפעות החברתיות", אמר, "ניצור עולם שבו רוב בני האדם יהיו מיותרים מבחינה כלכלית. זה הזמן לחשוב איך מגנים על החברה, לא רק איך מקדמים את הטכנולוגיה".