אילון מאסק
צילום: רשתות חברתיות טוויטר

טסלה פספסה את התחזיות אבל מאסק מזניק את המניה

המניה עולה בכ-4% במסחר המוקדם, למרות תוצאות רבעוניות נמוכות מהצפוי. בשיחת המשקיעים מאסק הציג אופטימיות והדגיש את התקדמות החברה בתחום הרכב האוטונומי, בנוסף ציין כי הפוטנציאל הכלכלי של הנהיגה האוטונומית טרם הובן במלואו

אביחי טדסה | (1)
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

מניית טסלה Tesla -0.03%   עולה בכ-4% במסחר המוקדם, למרות שאתמול לאחר המסחר פרסמה את תוצאות הרבעון הרביעי, שהיו נמוכות מציפיות השוק. טסלה דיווחה על הכנסות של 25.71 מיליארד דולר, כ-2 מיליארד דולר פחות מהצפי של האנליסטים, לצד רווח למניה של 73 סנט, שגם כן פספס את התחזיות. למרות זאת, מאסק שמר על אופטימיות והצהיר כי החברה מתקדמת לקראת השקת רכב חשמלי זול יותר והשקת נהיגה אוטונומית מלאה כבר השנה.


מאסק ניסה להרגיע את המשקיעים והצהיר כי "אנחנו בדרך לשנת 2026 מדהימה ושנים 2027-2028 יהיו פשוט מטורפות". הוא הדגיש את התקדמות החברה בתחום הרכב האוטונומי, וציין כי הפוטנציאל הכלכלי של הנהיגה האוטונומית טרם הובן במלואו. "אני יודע שאמרתי דברים דומים בעבר, אבל הפעם זה באמת קורה" ציין מאסק. החברה מסרה כי היא חוזה חזרה לצמיחה בעסקי הרכב שלה, אך מאסק לא חזר על התחזיות הקודמות שלו לגידול של 20%-25% במסירות כלי רכב ב-2025. למרות זאת, הוא הצביע על כך שההתמקדות בבינה מלאכותית, רובוטיקה ואנרגיה חכמה תאפשר לטסלה להרחיב את שוק היעד שלה מעבר לייצור רכב חשמלי בלבד.


טסלה חשפה כי היא מתכננת להשיק את שירותי הרובוטקסי שלה בשנת 2025, לצד תחילת ייצור ניסיוני של רובוט Optimus. מאסק, הדגיש כי נהיגה אוטונומית לחלוטין היא קריטית לעתיד החברה, ואישר כי ביוני הקרוב תושק בטקסס מערכת נהיגה אוטונומית ללא פיקוח כשירות בתשלום. בנוסף, הוא ציין כי החברה מתכננת להפעיל שירותי רובוטקסי גם בקליפורניה ובשווקים נוספים בארה"ב עד סוף השנה. מעבר לרובוטקסי, טסלה מתכננת להתחיל בייצור דגמי רכבים חשמליים זולים יותר כבר במחצית הראשונה של 2025. הדגמים החדשים ישלבו מרכיבים מהפלטפורמות הקיימות והחדשות של החברה, כך שיוכלו להיות מיוצרים על אותם קווי ייצור כמו הרכבים הנוכחיים של טסלה. בתוך כך, החברה תתחיל בייצור המוני של הרובוטקסי הייעודי שלה, ה-Cybercab, החל מ-2026 – רכב ללא הגה, שנועד לשמש כשירות תחבורה אוטונומי.


מעבר לשירותי התחבורה האוטונומית, טסלה כאמור, מתכננת לייצר אלפי יחידות של הרובוט Optimus במהלך 2025, כאשר השימוש הראשוני שלו יהיה במפעלי החברה. מאסק אף טען כי בעתיד "הרובוט יוכל לנגן על פסנתר ולהשחיל חוט במחט". המשקיעים והאנליסטים מתמקדים פחות בתוצאות הפיננסיות האחרונות של טסלה, ויותר בפוטנציאל של החברה להוביל את הדור הבא של הבינה המלאכותית בעולם האמיתי, כולל נהיגה אוטונומית ורובוטיקה.


האנליסטים חלוקים: האם טסלה היא חברת רכב או מובילת AI?


הדוח הרבעוני עורר תגובות מעורבות מצד האנליסטים. דן איבס מ-Wedbush שמר על דירוג "תשואת יתר" והעריך כי "90% מהסיפור של טסלה היום הוא נהיגה אוטונומית ובינה מלאכותית", מה שמחזק את התחזית שלו לשווי שוק של 2 טריליון דולר תוך 12-18 חודשים. אדם ג'ונאס ממורגן סטנלי, שהותיר את מחיר היעד על 430 דולר, הדגיש כי "טסלה כבר אינה רק חברת רכב, אלא פלטפורמה טכנולוגית רב-תחומית של בינה מלאכותית ורובוטיקה". 

לעומתו, ג'וזף ספק מ-UBS, שמר על דירוג "מכירה" אך העלה את מחיר היעד ל-259 דולר, כשהוא מציין שהתחום האוטונומי מתקדם, אך הביצועים הפיננסיים של החברה עדיין תלויים בעיקר בתחום הרכב. בנוסף, וויליאם סטיין מ-Truist Securities הזהיר כי "יש הרבה התלהבות, אבל מעט נתונים קונקרטיים", וציין כי למשקיעים דרושה יותר בהירות לגבי תוכניות החברה.


טסלה הודיעה כי היא תגביר את הוצאות ההון ל-11 מיליארד דולר בשנת 2025, סכום דומה למה שמתוכנן לשנים 2026 ו-2027. ההשקעה תתמקד בהתרחבות מפעלי הייצור ובפיתוח טכנולוגיות הבינה המלאכותית, שישמשו את מערכות הנהיגה האוטונומית והרובוטים שלה. מאסק סיכם את שיחת המשקיעים במילים: "2025 תהיה שנה מכריעה בהיסטוריה של טסלה, עם השקת נהיגה אוטונומית אמיתית – בינה מלאכותית בעולם האמיתי שפועלת כפי שצריך". למרות התוצאות הפיננסיות החלשות, טסלה ממשיכה לעורר עניין עם שאיפותיה בתחומי הבינה המלאכותית, הנהיגה האוטונומית והמעבר מרכב חשמלי לרובוטיקה ואוטומציה.

קיראו עוד ב"גלובל"


שווי השוק של טסלה עומד על 1.25 טריליון דולר. מניית החברה ירדה מתחילת השנה ב-6.5%, ובמהלך 12 החודשים האחרונים עלתה ב-112%.



מניית החברה בשנה האחרונה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    היסטוריון 31/01/2025 07:24
    הגב לתגובה זו
    זו השאלה בעצם
סטארפייטרס ספייססטארפייטרס ספייס

המניה שהונפקה, זינקה כמעט 400% ונופלת היום ב-60%

ההנפקה הצנועה, היצע מניות מוגבל והיעדר הכנסות הפכו את סטארפייטרס לאחת המניות התנודתיות בשוק ומציבים סימני שאלה סביב השווי שנקבע לה בתוך ימים ספורים

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חלל

חברת החלל האמריקאית סטארפייטרס ספייס (FJET) נכנסה בשבוע שעבר לשווקים הציבוריים בהנפקה ראשונית צנועה יחסית, אך בתוך ימים ספורים הפכה לאחת המניות התנודתיות ביותר בבורסות בארה״ב. ההנפקה, שגייסה כ־40 מיליון דולר, הציבה את החברה במרכז תשומת הלב, בעיקר בשל תנודות חדות במחיר המניה ובמחזורי מסחר גבוהים במיוחד.


סטארפייטרס החלה להיסחר בחמישי שעבר בבורסת NYSE American במחיר של 3.59 דולר למניה. כבר ביום המסחר הראשון זינקה המניה עד לרמה של 8.5 דולר, כאשר נרשמו תנודות חדות לשני הכיוונים וביום שני נרשם זינוק חריג של כ־371%, שהקפיץ את מחיר המניה לשיא של 31.5 דולר, לפני שמגמת המסחר התהפכה היום (שלישי), כאשר המניה נופלת בכמעט 60% למחיר של פחות מ-14 דולר.


סטארפייטרס מציגה את עצמה כחברה שמחזיקה ומפעילה את צי המטוסים העל־קוליים המסחריים הגדול בעולם. פעילותה מתבצעת ממרכז החלל קנדי בפלורידה, והיא מפעילה שבעה מטוסי F-104 סטארפייטר, דגם שיצא משירות בנאס"א כבר באמצע שנות ה־70.


שלוש שנים בלי הכנסות

החברה לא רשמה הכנסות בשלוש השנים האחרונות, ובשנת 2024 דיווחה על הפסד של 7.9 מיליון דולר. נתונים אלו ממקמים אותה כחברה בשלב מוקדם מאוד, שעדיין לא הוכיחה מודל עסקי יציב. מבנה המאזן של סטארפייטרס מסבך את המצב עוד יותר. לחברה הון עצמי שלילי, כך שההתחייבויות עולות על הנכסים. כתוצאה מכך, יחס מחיר להון של החברה עומד על מינוס כ־160, נתון חריג במיוחד בענף תעופה וביטחון, שבו היחס המקובל נע סביב 2.5–3.7.


גורם נוסף שמסביר את התנודות החריפות הוא היקף המניות הזמין למסחר. מתוך כ־21.7 מיליון מניות קיימות, רק כ־11.1 מיליון הוצעו לציבור בהנפקה. היצע מצומצם של מניות סחירות יוצר תנאים שבהם גם עסקאות בהיקף לא גדול גורמות לתנודות מחיר חדות.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בעליות מתונות; נייקי קפצה ב-5%, מיקרון עלתה ב-4%

צוות גלובל |
נושאים בכתבה טסלה

המסחר בוול סטריט ננעל בעליות מתונות. המגמה החיובית מציבה את השווקים האמריקאיים בכניסה לחופשת חג המולד באווירה אופטימית יחסית, גם על רקע מחזורי מסחר קטנים ופעילות חלקית הצפויה בימים הקרובים.

מדד דאו ג’ונס הוביל את העליות עם התחזקות של 0.6%, והתקרב אף הוא לרמות שיא חדשות. מדד S&P 500 הוסיף כ־0.3%, בעוד שמדד נאסד”ק, שבו משקל גבוה למניות טכנולוגיה, רשם עלייה מתונה יותר של 0.2%. המסחר התקיים במתכונת מקוצרת לקראת חג המולד, כאשר ביום חמישי לא יתקיים מסחר כלל.

המשך העליות מגיע למרות נתוני מאקרו חזקים יחסית, שמיתנו את הציפיות להורדות ריבית מהירות מצד הפדרל ריזרב. נתון התמ”ג לרבעון השלישי הצביע על קצב צמיחה שנתי של 4.3%, גבוה מהתחזיות, בעיקר בזכות צריכה פרטית חזקה. בעקבות זאת ירדו ההסתברויות להורדת ריבית כבר בינואר, אם כי השוק עדיין מתמחר שתי הורדות ריבית עד סוף השנה הבאה.

נתונים נוספים סיפקו תמונה מעורבת של הכלכלה האמריקאית. מספר דורשי האבטלה החדשים ירד זה השבוע השני ברציפות, נתון המעיד על שוק עבודה יציב, אך במקביל נמשכת היחלשות במדדי אמון הצרכנים. התמונה הכוללת מצביעה על כלכלה שממשיכה לצמוח, אך בקצב שעלול להקשות על הבנק המרכזי להקל במדיניות המוניטרית.

בשווקים אחרים נרשמה תנודתיות חדה יותר. מחירי הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, לפני שהתמתנו, בעוד שמחיר הנפט התייצב לאחר עליות בימים האחרונים. במניות בלטה אינטל בירידה מתונה, לאחר דיווחים כי אנבידיה עצרה ניסוי בתהליך ייצור מתקדם של החברה. בסך הכול, השווקים מסיימים את התקופה שלפני החג במגמה חיובית, אך עם רגישות גבוהה לנתוני מאקרו ולציפיות הריבית לשנה הקרובה.