בואינג
צילום: טוויטר
דוחות

למה בואינג עולה למרות ההפסד הגדול ביותר מאז 2020?

מניית בואינג עולה אחרי הדוחות לרבעון הרביעי, כאשר כבר לפני מספר ימים החברה הזהירה כי היא תדווה על הפסד גדול מהצפוי - הורדת הציפיות של בואינג עבדה והמניה עולה אחרי פרסום הדוחות; ההפסד הכולל של בואינג ב-2024 הסתכם ב-11.83 מיליארד דולר - ההפסד הגדול ביותר מאז 2020

רוי שיינמן |

מניית בואינג The Boeing Co 0.6%   עולה אחרי הדוחות לרבעון הרביעי, זאת למרות שדיווחה על הפסד תפעולי גדול במיוחד של 4 מיליארד דולר לעומת הצפי המוקדם בוול סטריט שהיה למיליארד דולר. בסך הכל בשנת 2024 בואינג הפסידה 11.83 מיליארד דולר - ההפסד הגדול ביותר מאז שנת 2020, כאשר מאז התאונות הקטלניות של 2019 הפסידה בואינג במצטבר 35 מיליארד דולר. ההכנסות ברבעון הרביעי ירדו ב-31% ל-15.24 מיליארד דולר, מתחת לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 16.17 מיליארד דולר. ההכנסות הכוללות ב-2024 ירדו ב-14% ל-66.52 מיליארד דולר.


ההפסד התפעולי ברבעון הסתכם כאמור ב-4 מיליארד דולר, גבוה בהרבה מצפי האנליסטים שהיה להפסד של 1 מיליארד דולר, אם כי בואינג כבר פרסמה את הנתון הזה לפני מספר ימים בכדי להזהיר את המשקיעים. 


בואינג ציינה כי חלק מהגורמים להפסדים הם שביתת העובדים הממושכת של יותר מ-33,000 עובדים, שהקפיאה את ייצור מטוסי 737 מקס, 777 ו-767 למשך שבעה שבועות, וכן הוצאות על פרויקטים ממשלתיים כמו מטוסי תדלוק צבאיים והחלפת מטוסי ה"אייר פורס וואן". בסך הכול, השביתה וההוצאות הנלוות לה הובילו להפסדים של כמעט 3 מיליארד דולר.


הפגיעה במוניטין של בואינג - מסירות המטוסים צנחו

לצד שביתת העובדים, את בואינג מלווה בתקופה האחרונה פגיעה קשה במוניטין עקב תקלות בטיחותיות במטוסים שלה ברחבי העולם, שהתחילו כבר ב-2019 עם שתי תאונות קטלניות במטוסי בואינג של חברות Lion Air האינדונזית ו-Ethiopian Airlines האתיופית שגבו את חייהם של 346 בני אדם בטווח של פחות מ-5 חודשים. סדרת התקלות האחרונות התחילו בינואר 2024 עם התנתקות דלת המטוס בטיסה של Alaska Air בזמן שהמטוס היה באוויר, אם כי לא היו נפגעים בתקרית הזו. מאז התאונות של 2019, בואינג רשמה בדוחותיה הפסד מצטבר של כ-35 מיליארד דולר , ומאז השיא של תחילת 2019 המניה ירדה ב-40% לשווי של 136.17 מיליארד דולר.

מניית בואינג בשנה האחרונה


התדמית של בואינג נפגעה קשות וזה השתקף בנתוני המסירות שלה - ברבעון הרביעי של 2024 למשל רק 57 מטוסים נמסרו ללקוחות, ירידה של 64% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה אומנם סיימה את השנה עם צבר הזמנות גדול של מעל 5,500 מטוסים בשווי מוערך של 435 מיליארד דולר, אך הפער בינה לבין מתחרתה איירבוס הולך וגדל, כאשר הצבר של החברה הצרפתית עומד על 8,658 מטוסים.


למה מניית בואינג בכל זאת עולה?

למרות המספרים המדאיגים, המשקיעים מצאו סיבות לאופטימיות, והמניה רושמת עליות קלות. ראשית, המנכ"ל קלי אורטברג, שהחל בתפקידו בשנה שעברה, הציג תוכניות מקיפות לשיקום החברה ושיפור האמון מצד הלקוחות, הרגולטורים והעובדים. שנית, למרות הקשיים, בואינג הצליחה להקטין את חובותיה ל-53.9 מיליארד דולר, לעומת 57.7 מיליארד דולר, בזכות גיוס הון של 24 מיליארד דולר ושיפור בתזרים המזומנים שלה. יתרות המזומנים וההשקעות של החברה זינקו ל-26.3 מיליארד דולר, נתון שמעיד על גמישות פיננסית גבוהה יותר. בנוסף, המשקיעים כבר היו מוכנים להפסד הגדול עליו דיווחה בואינג, כאשר היא כאמור דיווחה עליו כבר לפני מספר ימים.

קיראו עוד ב"גלובל"


המשקיעים מעריכים גם את הצמיחה בפעילות שירותי התחזוקה של החברה, שעלתה ב-6% ל-5.12 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, לצד הרחבת הרווחיות התפעולית במגזר זה. בנוסף, צבר ההזמנות הכולל של החברה גדל ל-521 מיליארד דולר.


עם כניסתו לתפקיד באוקטובר הצהיר המנכ"ל קלי אוטברג על תוכנית קיצוצים דרמטית יותר, במסגרתה יפוטרו כ-17,000 עובדים ברחבי העולם, המהווים כ-10% מכוח האדם הגלובלי של החברה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


חג המולד כריסמס כריסטמס עץ אשוח
צילום: Istock

כולם רוצים לחגוג: האם עונת הכריסמס משפיעה גם עלינו - מי נהנה מזה ומי משלם ביוקר?

המלונות בנצרת ובחיפה בתפוסת שיא ובמסדרונות ההייטק האווירה מנומנמת - המשק הישראלי, שספג פגיעה קשה, מקבל בדצמבר זריקת מרץ מרעננת; אך לצד האורות המנצנצים, ישנם גם מפסידים 

ענת גלעד |


מי שעדיין חושב שחודש דצמבר בישראל מסתכם בסופגנייה ומטבעות שוקולד מוזהבים, מפספס את אחת המגמות הכלכליות המעניינות של השנים האחרונות. ישראל של סוף שנת 2025 היא כבר לחלוטין חלק מהכפר הגלובלי; דצמבר הפך לחודש של "צריכה היברידית" - שילוב של מסורת מקומית עם עונת חגים בינלאומית שחלחלה עמוק למיינסטרים הכלכלי, ויצרה דינמיקה המבוססת על חוויות ובילויים. ויש לכך גם משמעויות כלכליות - חבל הצלה לתיירות הפנים ולעסקים מקומיים, אבל במקביל הרכישה מאתרים בחו"ל דווקא מגלגלת כספים מהמשק המקומי החוצה, ובהייטק הכול ממתין על אש קטנה עד שהעולם יחזור לפעילות.

למי מצלצלים פעמוני החג?

תיירות הפנים ועסקי החוויות המבוססים על נוכחות פיזית ושירותים מקומיים מקבלים בדצמבר מנת חמצן כלכלי שאי אפשר לייבא באונליין. לפי נתוני משרד התיירות והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), תפוסת המלונות בערים המעורבות בשיא העונה מגיעה לכ-90%. לאחר שנים מאתגרות בענף ותיירות חוץ שעדיין מדשדשת, מדובר בפדיון קריטי ליציבות העסקים המקומיים. 

בערים המעורבות הקסם של חג המולד ממלא את הרחובות כבר מתחילת דצמבר - נצרת וחיפה, שבה מצוין פסטיבל "החג של החגים", הופכות למוקדי עלייה לרגל, והקהל הישראלי שמחפש תחושת חו"ל ותמונות יפות בלי לעבור בנתב"ג לא מאכזב. אך הרווח אינו מסתכם בלינה בלבד; "כלכלת החוויות" מייצרת תנועה ערה של מאות אלפי מבקרים בירושלים, חיפה ויפו סביב מיצגי אור ופסטיבלים אורבניים. אלו שירותים שדורשים נוכחות פיזית, ולכן הכסף נשאר בידי בעלי המסעדות, בתי הקפה והעסקים הקטנים בישראל. 

תעשיית חנוכה: כסף "ישן" במחירים חדשים

על רקע עצי האשוח המנצנצים, גם כלכלת חנוכה המקומית תורמת בוסט אדיר. כבכל שנה, גם ב-2025 נרשמו שיאים במכירות במאפיות, למרות שהמחירים הרקיעו שחקים, וסופגניות פרימיום נמכרות במחיר של עד 20 שקלים לאחת.

עולם הבידור, שחזר לפעילות מלאה ב-2025, מגלגל עשרות מיליוני שקלים על מופעי ענק ופסטיגלים, המהווים מוקד משיכה צרכני שלא עוצר גם בתקופות מיתון. השילוב בין חנוכה, כריסמס ונובי-גוד-סילבסטר (הצובר תאוצה בכל המגזרים) מייצר "חודש זהב" לקמעונאי המזון והאלכוהול, הנהנים מביקושים חסרי תקדים למוצרי פרימיום.