בואינג
צילום: טוויטר
דוחות

למה בואינג עולה למרות ההפסד הגדול ביותר מאז 2020?

מניית בואינג עולה אחרי הדוחות לרבעון הרביעי, כאשר כבר לפני מספר ימים החברה הזהירה כי היא תדווה על הפסד גדול מהצפוי - הורדת הציפיות של בואינג עבדה והמניה עולה אחרי פרסום הדוחות; ההפסד הכולל של בואינג ב-2024 הסתכם ב-11.83 מיליארד דולר - ההפסד הגדול ביותר מאז 2020

רוי שיינמן |

מניית בואינג The Boeing Co -0.96%   עולה אחרי הדוחות לרבעון הרביעי, זאת למרות שדיווחה על הפסד תפעולי גדול במיוחד של 4 מיליארד דולר לעומת הצפי המוקדם בוול סטריט שהיה למיליארד דולר. בסך הכל בשנת 2024 בואינג הפסידה 11.83 מיליארד דולר - ההפסד הגדול ביותר מאז שנת 2020, כאשר מאז התאונות הקטלניות של 2019 הפסידה בואינג במצטבר 35 מיליארד דולר. ההכנסות ברבעון הרביעי ירדו ב-31% ל-15.24 מיליארד דולר, מתחת לצפי האנליסטים שהיה להכנסות של 16.17 מיליארד דולר. ההכנסות הכוללות ב-2024 ירדו ב-14% ל-66.52 מיליארד דולר.


ההפסד התפעולי ברבעון הסתכם כאמור ב-4 מיליארד דולר, גבוה בהרבה מצפי האנליסטים שהיה להפסד של 1 מיליארד דולר, אם כי בואינג כבר פרסמה את הנתון הזה לפני מספר ימים בכדי להזהיר את המשקיעים. 


בואינג ציינה כי חלק מהגורמים להפסדים הם שביתת העובדים הממושכת של יותר מ-33,000 עובדים, שהקפיאה את ייצור מטוסי 737 מקס, 777 ו-767 למשך שבעה שבועות, וכן הוצאות על פרויקטים ממשלתיים כמו מטוסי תדלוק צבאיים והחלפת מטוסי ה"אייר פורס וואן". בסך הכול, השביתה וההוצאות הנלוות לה הובילו להפסדים של כמעט 3 מיליארד דולר.


הפגיעה במוניטין של בואינג - מסירות המטוסים צנחו

לצד שביתת העובדים, את בואינג מלווה בתקופה האחרונה פגיעה קשה במוניטין עקב תקלות בטיחותיות במטוסים שלה ברחבי העולם, שהתחילו כבר ב-2019 עם שתי תאונות קטלניות במטוסי בואינג של חברות Lion Air האינדונזית ו-Ethiopian Airlines האתיופית שגבו את חייהם של 346 בני אדם בטווח של פחות מ-5 חודשים. סדרת התקלות האחרונות התחילו בינואר 2024 עם התנתקות דלת המטוס בטיסה של Alaska Air בזמן שהמטוס היה באוויר, אם כי לא היו נפגעים בתקרית הזו. מאז התאונות של 2019, בואינג רשמה בדוחותיה הפסד מצטבר של כ-35 מיליארד דולר , ומאז השיא של תחילת 2019 המניה ירדה ב-40% לשווי של 136.17 מיליארד דולר.

מניית בואינג בשנה האחרונה


התדמית של בואינג נפגעה קשות וזה השתקף בנתוני המסירות שלה - ברבעון הרביעי של 2024 למשל רק 57 מטוסים נמסרו ללקוחות, ירידה של 64% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. החברה אומנם סיימה את השנה עם צבר הזמנות גדול של מעל 5,500 מטוסים בשווי מוערך של 435 מיליארד דולר, אך הפער בינה לבין מתחרתה איירבוס הולך וגדל, כאשר הצבר של החברה הצרפתית עומד על 8,658 מטוסים.


למה מניית בואינג בכל זאת עולה?

למרות המספרים המדאיגים, המשקיעים מצאו סיבות לאופטימיות, והמניה רושמת עליות קלות. ראשית, המנכ"ל קלי אורטברג, שהחל בתפקידו בשנה שעברה, הציג תוכניות מקיפות לשיקום החברה ושיפור האמון מצד הלקוחות, הרגולטורים והעובדים. שנית, למרות הקשיים, בואינג הצליחה להקטין את חובותיה ל-53.9 מיליארד דולר, לעומת 57.7 מיליארד דולר, בזכות גיוס הון של 24 מיליארד דולר ושיפור בתזרים המזומנים שלה. יתרות המזומנים וההשקעות של החברה זינקו ל-26.3 מיליארד דולר, נתון שמעיד על גמישות פיננסית גבוהה יותר. בנוסף, המשקיעים כבר היו מוכנים להפסד הגדול עליו דיווחה בואינג, כאשר היא כאמור דיווחה עליו כבר לפני מספר ימים.

קיראו עוד ב"גלובל"


המשקיעים מעריכים גם את הצמיחה בפעילות שירותי התחזוקה של החברה, שעלתה ב-6% ל-5.12 מיליארד דולר ברבעון הרביעי, לצד הרחבת הרווחיות התפעולית במגזר זה. בנוסף, צבר ההזמנות הכולל של החברה גדל ל-521 מיליארד דולר.


עם כניסתו לתפקיד באוקטובר הצהיר המנכ"ל קלי אוטברג על תוכנית קיצוצים דרמטית יותר, במסגרתה יפוטרו כ-17,000 עובדים ברחבי העולם, המהווים כ-10% מכוח האדם הגלובלי של החברה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social