אילון מאסק X
צילום: רשתות חברתיות

מאסק מודאג מ-X? "מדשדשת ולא מרשימה"; הבנקים מוכנים למכור בהפסד

במכתב לעובדים מדרבן מתאר מאסק מצב של ירידת ערך ברשת החברתית, אבל הוא עצמו ייצר בה ערך יותר מאשר חלם - היא היתה המנוע העיקרי שעזר לו לייצר חשיפה גדולה יותר לעצמו ולעזור לטראמפ להיבחר; לצד זאת, הבנקים שהלוו למאסק כסף לרכישת הפלטפורמה רוצים לצאת, גם אם זה יהיה בהפסד

רוי שיינמן | (1)


אילון מאסק,הבוס של X (שפעם הייתה טוויטר), כנראה לא מרוצה מהמצב של החברה מאז שקנה אותה ב-44 מיליארד דולר ב-2022. במייל פנימי לעובדים, שדלף ל"וול סטריט ג'ורנל", הוא כתב שהחברה לא ממש מתקדמת ושהכנסותיה לא מרשימות. קרן ההשקעות פידלטי העריכה לאחרונה את X ב-12.3 מיליארד דולר בלבד - כלומר כ-72% מתחת לשווי שבו מאסק רכש את הרשת.



מאסק תמך בטראמפ בבחירות עם יותר מרבע מיליארד דולר, אבל אחרי שטראמפ ניצח, המון אנשים עברו להשתמש ברשתות אחרות. למרות זאת, X שמרה על יציבות בזכות משתמשים חדשים. בדצמבר היו ב-X בארה"ב כ-73.5 מיליון משתמשים, ירידה של 20% מאז שמאסק קנה אותה.



במייל לעובדים, מאסק התגאה שהחברות האחרות מחקות את הדרך שלו לתת לכולם לדבר חופשי יותר. מטא, למשל, עכשיו עושה משהו דומה כמו "הערות הקהילה" של X בפייסבוק. כך או אחרת, בדיווח  בוול סטריט ג'ורנל נכתב כי הבנקים שנתנו למאסק הלוואות כדי לקנות את טוויטר, מנסים למכור חובות בסכום של 3 מיליארד דולר במחיר מוזל כדי לא להפסיד יותר מדי. דבר שמבטא את ירידת הערך של טוויטר.


עם זאת, צריך לזכור שמאסק הוא האיש העשיר בעולם עם שווי של מעל 400 מיליארד דולר. כמו כן הוא כנראה האיש השני בחוזקו ובהשפעתו בעולם, עם קרבה יוצאת דופן לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. על רקע זה, נראה שגם אם השווי של X ירד, זה לא יותר מדי קריטי להונו ולעסקיו. מעבר לכך, X כבר השיגה לו ערך - היא זו שדרכה הוא עזר לטראמפ להיבחר, עזרה ששווה הרבה יותר מירידת הערך לכאורה שהתרחשה ב-X.


הבנקים שעזרו למאסק לקנות את X רוצים לצאת, גם אם זה יהיה בהפסד

לפי הדיווחים, הבנקים שעזרו למאסק לרכוש את X עם הלוואות שסיפקו לו מתכננים למכור חובות בשווי של עד 3 מיליארד דולר. בנקאי מורגן סטנלי החלו לפנות למשקיעים כהכנה למכירה שתתקיים בשבוע הבא. הבנקים מצפים להשיג תמורה של 90 עד 95 סנט על כל דולר, כך לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל. מאסק הכחיש את הדיווח של הוול סטריט ג'ורנל, וקבע בפוסט שפרסם ב-X כי העיתון "משקר".


מורגן סטנלי, יחד עם בנק אוף אמריקה וברקליס, היו בין הבנקים שהעניקו למאסק הלוואות להשלמת רכישת X (לשעבר טוויטר) בסכום של 44 מיליארד דולר בשנת 2022. הבנקים נוהגים למכור את ההלוואות למשקיעים זמן קצר לאחר השלמת העסקה. עם זאת, במקרה של X, הם נתקלו בקשיים משמעותיים במכירת החוב לאור המצב הפיננסי הרעוע של הרשת החברתית.

קיראו עוד ב"גלובל"


השינויים שהנהיג מאסק בפלטפורמה, בהם פיטורים נרחבים של עובדים שעסקו בניהול תוכן, יחד עם פוסטים שנויים במחלוקת שפרסם, הרחיקו מפרסמים ופגעו בהכנסות החברה. ירידת ההכנסות והסיכון הגובר לחדלות פירעון פגעו בערך החוב והקשו על הבנקים למצוא קונים.


בנובמבר דיווחה סוכנות רויטרס כי קרבתו הפוליטית של מאסק לנשיא דונלד טראמפ הגבירה את העניין בפלטפורמה, וסיפקה לבנקים הזדמנות למכור את החוב מבלי לספוג הפסד כבד יותר. עם זאת, ניסיונות מוקדמים למכור את החוב בסוף 2022 זכו להצעות נמוכות משמעותית, שהיו גורמות לבנקים להפסד של כ-20% מערך ההלוואות.


מלבד מורגן סטנלי, בנק אוף אמריקה וברקליס, קונסורציום הבנקים שסייע במימון הרכישה כלל גם את Mitsubishi UFJ, BNP Paribas, מיזוהו וסוסייטה ג'נרל. עד כה, אף אחד מהבנקים הללו לא סיפק תגובה לנושא.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קץ כל בשר לבן 26/01/2025 09:26
    הגב לתגובה זו
    ועוד מיליונים מצאו שורשים.
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותאגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיות

למה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?

מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה איטליה

איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.

מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח,  מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.

ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו. 

ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים. 


השקעה בנדל"ן באיטליה

למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.

המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.

יהלומן, נוצר באמצעות AIיהלומן, נוצר באמצעות AI

איך השוד בלובר מחזיר לשוק היהלומים את הברק?

בתוך 7 דקות בלבד, בלב פריז, נגנבו תכשיטים בשווי 88 מיליון אירו; העולם קיבל תזכורת  שיהלומים אמיתיים אי-אפשר לייצר במעבדה - יש להם סיפור, נדירות ומשמעות ששום טכנולוגיה לא תצליח לשחזר - על תמונת המצב בשוק היהלומים ומה קורה בישראל?
מנדי הניג |

שבע הדקות האלה בפריז ייכנסו לפנתיאון של סיפורי הפשעים המפורסמים וישמשו כנראה גם כבסיס לסדרות בנטפליקס. ב-9:30 בבוקר, כשעיר האורות עוד הייתה מנומנמת, קבוצה מאורגנת של פורצים לבושים בסרבלי אבטחה צהובים נערכה באחת מפינותיו של מוזיאון הלובר, המוזיאון המפורסם בעולם. ליד אזור הכניסה לגלריית אפולון פעל באותה עת אתר בנייה, ככה שאיש מהעוברים והשבים לא חשד באנשים שנראו כחלק מצוות תחזוקה - שוד הלובר: שני חשודים נעצרו בפריז בחשד לגניבת תכשיטי הכתר.

הם הגיעו על גבי שני קטנועים מצדו הדרומי של המוזיאון, סמוך לנהר הסן, כשהם מצוידים במסורי שרשרת קטנים, דיסק חיתוך נטען וכלי עבודה נוספים. הם טיפסו במהירות על סולם הידראולי שהותקן על משאית קטנה (המשמש בדרך כלל להעברת רהיטים בפריז) עד למרפסת בקומה השנייה, ליד גלריית אפולון, שבה מוצגים תכשיטי הכתר הצרפתי. חתכו את אחד מחלונות הזכוכית, חדרו פנימה, וניצלו את הדקות הספורות עד להגעת המאבטחים כדי לנפץ שתי ויטרינות משוריינות ולשדוד תשעה פריטים יקרי-ערך - בהם טיארה, שרשרת ואבני ספיר ויהלום ששימשו את המלכות מארי אמילי ואורטנס.

במהלך השוד הופעלו אזעקות, אבל הפורצים איימו על המאבטחים באמצעות כלי העבודה שבידיהם והצליחו להימלט חזרה באותו מסלול דרך הסולם החשמלי אל הרחוב, שם המתינו שניים נוספים על הקטנועים. לפני שנעלמו לכיוון כביש A6 ניסו להצית את סל המנוף כדי להשמיד ראיות, אבל אחד מעובדי המוזיאון מנע זאת ברגע האחרון. כל המבצע ארך לא יותר משבע דקות. השווי הכולל של השלל: כ-88 מיליון אירו.

הפורצים לא חיפשו רק יהלומים. הם חיפשו את הערך שמאחוריהם, הם חיפשו את הסיפור. בפריצות מהסוג הזה, ברוב המקרים הגנבים ממיסים את המתכות, מפרקים את האבנים ומוכרים אותן בשוק השחור כדי לטשטש עקבות. אבל במקרה הזה, כנראה שזה לא המקרה.

הפריטים שנגנבו הן מאוד ייחודיים ואפשר לזהות אותם בקלות, מתועדים היטב ומוגנים ברשימות של בתי מכירות ומוזיאונים. כמובן שכל ניסיון לפרק אותם יהרוס את הערך האמיתי שלהם ובמובן מסוים, זה גם לב הסיפור שלנו. בזמן שתעשיית היהלומים מתמודדת עם עודף היצע ועם "אבנים סינתטיות שמיוצרות בלחיצת כפתור", השוד בלובר מזכיר לעולם שהיהלום האמיתי לא שווה רק בגלל הברק שלו אלא בגלל המשמעות שנצרבה בו לאורך מאות שנים. עד כמה שזה נשמע מפתיע, דווקא פשע כזה מצליח להחזיר ליהלום קצת מהמעמד ומהמיתוג שנבנו סביבו לאורך העשורים האחרונים אותם שלוש מילים שהפכו לסלוגן של תעשייה שלמה: “יהלומים הם לנצח.”