אילון מאסק X
צילום: רשתות חברתיות

מאסק מודאג מ-X? "מדשדשת ולא מרשימה"; הבנקים מוכנים למכור בהפסד

במכתב לעובדים מדרבן מתאר מאסק מצב של ירידת ערך ברשת החברתית, אבל הוא עצמו ייצר בה ערך יותר מאשר חלם - היא היתה המנוע העיקרי שעזר לו לייצר חשיפה גדולה יותר לעצמו ולעזור לטראמפ להיבחר; לצד זאת, הבנקים שהלוו למאסק כסף לרכישת הפלטפורמה רוצים לצאת, גם אם זה יהיה בהפסד

רוי שיינמן | (1)


אילון מאסק,הבוס של X (שפעם הייתה טוויטר), כנראה לא מרוצה מהמצב של החברה מאז שקנה אותה ב-44 מיליארד דולר ב-2022. במייל פנימי לעובדים, שדלף ל"וול סטריט ג'ורנל", הוא כתב שהחברה לא ממש מתקדמת ושהכנסותיה לא מרשימות. קרן ההשקעות פידלטי העריכה לאחרונה את X ב-12.3 מיליארד דולר בלבד - כלומר כ-72% מתחת לשווי שבו מאסק רכש את הרשת.



מאסק תמך בטראמפ בבחירות עם יותר מרבע מיליארד דולר, אבל אחרי שטראמפ ניצח, המון אנשים עברו להשתמש ברשתות אחרות. למרות זאת, X שמרה על יציבות בזכות משתמשים חדשים. בדצמבר היו ב-X בארה"ב כ-73.5 מיליון משתמשים, ירידה של 20% מאז שמאסק קנה אותה.



במייל לעובדים, מאסק התגאה שהחברות האחרות מחקות את הדרך שלו לתת לכולם לדבר חופשי יותר. מטא, למשל, עכשיו עושה משהו דומה כמו "הערות הקהילה" של X בפייסבוק. כך או אחרת, בדיווח  בוול סטריט ג'ורנל נכתב כי הבנקים שנתנו למאסק הלוואות כדי לקנות את טוויטר, מנסים למכור חובות בסכום של 3 מיליארד דולר במחיר מוזל כדי לא להפסיד יותר מדי. דבר שמבטא את ירידת הערך של טוויטר.


עם זאת, צריך לזכור שמאסק הוא האיש העשיר בעולם עם שווי של מעל 400 מיליארד דולר. כמו כן הוא כנראה האיש השני בחוזקו ובהשפעתו בעולם, עם קרבה יוצאת דופן לנשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. על רקע זה, נראה שגם אם השווי של X ירד, זה לא יותר מדי קריטי להונו ולעסקיו. מעבר לכך, X כבר השיגה לו ערך - היא זו שדרכה הוא עזר לטראמפ להיבחר, עזרה ששווה הרבה יותר מירידת הערך לכאורה שהתרחשה ב-X.


הבנקים שעזרו למאסק לקנות את X רוצים לצאת, גם אם זה יהיה בהפסד

לפי הדיווחים, הבנקים שעזרו למאסק לרכוש את X עם הלוואות שסיפקו לו מתכננים למכור חובות בשווי של עד 3 מיליארד דולר. בנקאי מורגן סטנלי החלו לפנות למשקיעים כהכנה למכירה שתתקיים בשבוע הבא. הבנקים מצפים להשיג תמורה של 90 עד 95 סנט על כל דולר, כך לפי דיווח של הוול סטריט ג'ורנל. מאסק הכחיש את הדיווח של הוול סטריט ג'ורנל, וקבע בפוסט שפרסם ב-X כי העיתון "משקר".


מורגן סטנלי, יחד עם בנק אוף אמריקה וברקליס, היו בין הבנקים שהעניקו למאסק הלוואות להשלמת רכישת X (לשעבר טוויטר) בסכום של 44 מיליארד דולר בשנת 2022. הבנקים נוהגים למכור את ההלוואות למשקיעים זמן קצר לאחר השלמת העסקה. עם זאת, במקרה של X, הם נתקלו בקשיים משמעותיים במכירת החוב לאור המצב הפיננסי הרעוע של הרשת החברתית.

קיראו עוד ב"גלובל"


השינויים שהנהיג מאסק בפלטפורמה, בהם פיטורים נרחבים של עובדים שעסקו בניהול תוכן, יחד עם פוסטים שנויים במחלוקת שפרסם, הרחיקו מפרסמים ופגעו בהכנסות החברה. ירידת ההכנסות והסיכון הגובר לחדלות פירעון פגעו בערך החוב והקשו על הבנקים למצוא קונים.


בנובמבר דיווחה סוכנות רויטרס כי קרבתו הפוליטית של מאסק לנשיא דונלד טראמפ הגבירה את העניין בפלטפורמה, וסיפקה לבנקים הזדמנות למכור את החוב מבלי לספוג הפסד כבד יותר. עם זאת, ניסיונות מוקדמים למכור את החוב בסוף 2022 זכו להצעות נמוכות משמעותית, שהיו גורמות לבנקים להפסד של כ-20% מערך ההלוואות.


מלבד מורגן סטנלי, בנק אוף אמריקה וברקליס, קונסורציום הבנקים שסייע במימון הרכישה כלל גם את Mitsubishi UFJ, BNP Paribas, מיזוהו וסוסייטה ג'נרל. עד כה, אף אחד מהבנקים הללו לא סיפק תגובה לנושא.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    קץ כל בשר לבן 26/01/2025 09:26
    הגב לתגובה זו
    ועוד מיליונים מצאו שורשים.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.