אירופה
צילום: Christian Lue unsplash

"מניות אירופה מעולם לא היו זולות יותר"

הכל יחסי וביחס לארה"ב כלכלני דויטשה בנק וכלכלנים ואנליסטים נוספים טוענים שהמניות באירופה זולות במיוחד; הבעיה שיכול להיות שהן לא יעלו אלא המניות היקרות בארה"ב ירדו 

רוי שיינמן | (3)


בזמן שמדד ה-S&P 500 ממשיך לשבור שיאים, בדויטשה בנק בוחרים לשנות כיוון. הבנק מצביע על פער חסר תקדים בתמחור בין מניות אירופה למניות ארה"ב, כשהמכפיל הממוצע של ה-Stoxx Europe 600 נמוך ביותר מ-8 נקודות לעומת ה-S&P 500. הפער הזה, הגבוה ביותר אי פעם, הופך את השוק האירופי להזדמנות השקעה אטרקטיבית במיוחד.


למה דווקא אירופה?

מעבר להבדלים במכפילים, יש כמה סיבות שמחזקות את הבחירה באירופה. הבנק המרכזי האירופי צפוי להוריד ריבית ב-2025 ב-150 נקודות בסיס, צעד שמעניק רוח גבית לחברות באזור. זאת בניגוד לארה"ב, שם הגישה של הבנק המרכזי, הפדרל ריזרב, זהירה הרבה יותר. ירידת הריבית באירופה מלווה בשיפור מפתיע במדדים הכלכליים, עם עלייה ברווחי החברות ושיפור בתנאי המימון, מה שמעורר אופטימיות בקרב המשקיעים.


חברות אירופאיות, בעיקר אלו עם חשיפה לשווקים עולמיים, נהנות מהתחזקות הדולר שמגדילה את הרווחים שמקורם ביצוא לארה"ב. בנוסף, התאוששות הכלכלה הסינית צפויה להמשיך ולחזק את החברות האירופאיות, שכן סין מהווה שוק יעד מרכזי ליצוא האירופי, במיוחד בתחום התעשייה והטכנולוגיה.



לדברי האנליסטים בדויטשה בנק, האטרקטיביות של השווקים באירופה לא נובעת רק מהתמחורים הזולים:

  1. תמיכה מצד הבנקים המרכזיים
    הבנק המרכזי האירופי צפוי להוריד ריבית ב-150 נקודות בסיס במהלך 2025, בניגוד לגישה שמרנית יותר בארה"ב. ההפחתות האלו צפויות לשפר את התנאים הפיננסיים באירופה ולהשפיע לטובה על החברות.

  2. הפתעות כלכליות חיוביות
    מאז ספטמבר, הנתונים הכלכליים באירופה מפתיעים לטובה, כולל ירידת ריבית, שיפור בתנאי המימון ועלייה ברווחי החברות.

  3. התאוששות בסין
    כשוק מפתח לאירופה, התאוששות בסין - במיוחד עם התמקדות בצריכה מקומית - תומכת בהמשך הצמיחה של חברות אירופאיות.


בדויטשה בנק צופים עלייה של 10% ברווחי החברות האירופאיות (למעט מגזר האנרגיה) ברבעון הרביעי של 2024, לעומת צמיחה צנועה של 1% בארה"ב. בנוסף, התחזקות הדולר תתרום לעליית רווחי החברות האירופאיות המייצאות לארה"ב, בזכות שערי חליפין טובים יותר.

קיראו עוד ב"גלובל"


מניות וסקטורים שכדאי לעקוב אחריהם

הבנק ממליץ לשים לב במיוחד למגזר הבריאות באירופה, שנהנה ממכפילים נמוכים יחסית ורווחיות יציבה. בין החברות המעניינות בתחום באירופה נמנית למשל חברת Shell Shell -0.56%   שנסחרת במכפיל רווח של 8 בלבד לשנת 2025, בעוד ש-Exxon Mobil Exxon Mobil   האמריקאית נסחרת במכפיל כמעט כפול. מגזרים כמו תיירות, קמעונאות ופנאי, שמושפעים ישירות מרמות הריבית, צפויים להמשיך לצמוח ככל שהבנקים המרכזיים באירופה יורידו ריבית.


בין החברות הבולטות באירופה ניתן למצוא את לוריאל L'Oreal 0.78%   הצרפתית, שנהנית מהתאוששות במכירות היוקרה בסין, ואת איירבוס Airbus Group -1.33%  , שהזמנות המטוסים שלה נמצאות במגמת עלייה על רקע שיקום ענף התעופה. גם חברות קטנות ובינוניות, שנחשבות לפחות מוערכות ביחס לחברות הגדולות, עשויות להציג רווחיות גבוהה יותר בשנה הקרובה.


גם חברות רכב כמו חברות כמו BMW ומרצדס נסחרות במחירים מעניינים. BMW BMW AG VZ 0.17%  , עם שווי שוק של 50 מיליארד דולר ומזומן של 10 מיליארד דולר, מדווחת על צמיחה מהירה במכירות הרכבים החשמליים שלה. מרצדס Mercedes Benz Group AG -0.73%   , שקצת יותר מתקשה יותר בתחום החשמליים, נסחרת לפי שווי של 51.8 מיליארד דולר, דומה למזומנים שיש לה בקופה, מה שהופך גם אותה להשקעה מעניינת.


בדויטשה בנק מציינים גם את בריטניה כאזור מעניין להשקעה. עם ממשלה יציבה יחסית מאז הברקזיט וסקטור פיננסי חזק, מניות כמו HSBC HSBC Holdings plc -0.32%   נחשבות לאטרקטיביות. בגרמניה, הבחירות האחרונות עשויות להוביל לרפורמות כלכליות שיחזקו את השוק המקומי.

אירופה חזרה לאור הזרקורים

על אף היתרונות היחסיים, חשוב לזכור שהשוק האירופי אינו חף מאתגרים. עם זאת, תמחורים נמוכים, צמיחה ברווחיות והורדות ריבית צפויות הופכות את אירופה לאופציה מעניינת למשקיעים שמחפשים הזדמנויות חדשות. 2025 עשויה להיות השנה שבה אירופה חוזרת לאור הזרקורים, ומצליחה להתחרות מול מניות ארה"ב לא רק בערך אלא גם בביצועים.



בהסתכלות על מכפילי הרווח של השווקים הגדולים באירופה, השוק בגרמניה נסחר במכפיל רווח של 16, בצרפת השוק נסחר במכפיל 17, בספר השוק במכפיל 10, בשוויץ השוק במכפיל 21, הולנד עם מכפיל 14 ואוסטריה עם מכפיל 8.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אירופה גמורההמלחמה גמרה אותה ועכשיו גם טראמפ מגיע.. (ל"ת)
    שי.ע 08/01/2025 21:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ביחס למצב הגיאופוליטי והכלכלי באירובה המניות יקרות מאוד !!! (ל"ת)
    דן 08/01/2025 17:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זחיחות (ל"ת)
    יוני 08/01/2025 16:26
    הגב לתגובה זו
ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)ז'אנג ג'יאנגז'ונג , למעלה משמאל (משרד המדע של סין)

גיבור סיני - מתפקיד בכיר באנבידיה ל-5 מיליארד דולר בשבוע

ז'אנג ג'יאנגז'ונג: המיליארדר החדש של סין הפך לגיבור לאומי - "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר", מבטיח עצמאות שבבים מלאה עד 2030  

ליאור דנקנר |

השם החם ביותר בשוק הסיני השבוע הוא ז'אנג ג'יאנגז'ונג, בן 55, מייסד ומנכ"ל מור טרדס, שהפך רשמית למיליארדר בזכות זינוק של 500% במניית החברה ביום המסחר הראשון אחרי ההנפקה.

עד לפני חמש שנים הוא היה סגן נשיא ומנהל פעילות אנבידיה NVIDIA Corp. -0.31%   בסין הגדולה. ב-2019 עזב את החברה האמריקאית, ובאוקטובר 2020 הקים את מור טרדס עם מטרה אחת ברורה: לבנות GPU סיני שיוכל להתחרות באנבידיה, גם אם הסנקציות האמריקאיות יהפכו מוחלטות. ביום שישי האחרון ההימור שלו התממש בצורה דרמטית. מור טרדס גייסה 8 מיליארד יואן בהנפקה בבורסת שנגחאי, המניה זינקה מ-114 יואן ל-600 יואן ביום אחד, ושווי החברה הגיע ל-282 מיליארד יואן (כ-40 מיליארד דולר), אם כי בהמשך התממש לכ-32 מיליארד דולר.

אנבידיה היא מזמן כבר לא כוכבת יחידה על הבמה. הקולגות שלה לא יושבים מהצד בחיבוק ידיים וכך שמענו לאחרונה על עוד ועוד השקות של שבבים שמטרגטים את ה״בטן הרכה״ של אנבידיה - תעשיית השבבים לכלי הבינה המלאכותית. כדי לעשות קצת סדר, סקרנו את כל השחקניות בתעשייה, כל אחת והמיקוד העסקי שלה והמיקום שלה בשרשרת הערך - כל המתחרות של אנבידיה: תמונת מצב בשוק החם ביותר ואיך זה ישפיע על השווקים?


מיליארדר בין לילה

ז'אנג, שמחזיק ישירות ובעקיפין בכ-16% מהמניות, ראה את ההון האישי שלו מטפס תוך יממה ל-5 מיליארד דולר והפך לאחד מעשירי הטכנולוגיה החדשים הבולטים בסין. ז'אנג הוא בוגר הנדסת חשמל ותואר שני מצינגחואה. לפני אנבידיה הוא ניהל את פעילות השרתים של Dell באסיה ואת HP בסין. ב-2006 הצטרף ל-NVIDIA, טיפס עד לתפקיד סגן נשיא וראש הפעילות בסין הגדולה.

בסין קוראים לו "האיש שמכיר את אנבידיה יותר טוב מכל סיני אחר". הידע הפנימי הזה, יחד עם תמיכה ממשלתית מלאה, הפך את מור טרדס מפרויקט סטארט-אפ ל"נכס לאומי" תוך חמש שנים בלבד.

אילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיותאילון מאסק; קרדיט: רשתות חברתיות

טסלה מתקרבת לנהיגה אוטונומית מלאה - נתוני FSD מצביעים על קפיצה בביצועים

זינוק בנתוני הבטיחות והביצועים של FSD מקרב את טסלה להפעלה מסחרית של רובוטקסי, אך אישורים רגולטוריים ממשיכים לעכב את המהלך
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה טסלה אילון מאסק

טסלה Tesla 1.27%  קרובה, יותר מאי פעם, ליעד אליו היא שואפת כבר שנים: הפעלת מערכת נהיגה אוטונומית מלאה ללא צורך בהשגחת נהג. לפי ניתוח חדש של פירמת ההשקעות פייפר סנדלר, הגרסאות האחרונות של תוכנת Full Self-Driving (FSD) מצביעות על קפיצה משמעותית בביצועים, מגמה שעשויה לאפשר לחברה להסיר נהגים מפקחים מניסוי הרובוטקסי שלה באוסטין.


הניתוח מבוסס על נתונים שנאספו על ידי FSD Community Tracker, אתר עצמאי המנטר את ביצועי המערכת. המדד המרכזי שנבחן הוא מרחק ממוצע עד ל”התנתקות קריטית”, אירוע שבו הנהג צריך להשתלט על הרכב באופן מיידי. לפי הנתונים, לאחר השקת גרסה 14.1.x באוקטובר, המרחק זינק מ־710 ק"מ ליותר מ־14,800 ק"מ. מדובר בשיפור הגדול ביותר שנמדד בארבע שנות איסוף נתונים. בפייפר סנדלר מציינים כי למרות שהגרסה העדכנית יותר, 14.2.x, הראתה ירידה מסוימת בביצועים, מגמה זו עשויה להשתנות עם הצטברות נתונים נוספים בשבועות הקרובים. בחברה מעריכים כי ככל שתתארך תקופת הניסוי בגרסה זו, המרחק בין התנתקויות יחזור לעלות.


שלוש שנות נהיגה ללא תאונה

מעבר למדדים הטכניים, הדוח כולל גם נתונים מניסוי הרובוטקסי באוסטין. מהמידע שנאסף עולה שהמתווה הנוכחי מצביע על מרחק של כ־64 אלף ק"מ בין תאונות, שבעה אירועים לאורך כ־450 אלף ק"מ. בהקשר למשתמש ממוצע בארה״ב, שנוסע כ־21 אלף ק"מ בשנה, מדובר בכשלוש שנות נהיגה ללא תאונה. הנתונים משליכים ישירות על הפיילוט של טסלה בתחום הרכב האוטונומי. אם מגמת השיפור תימשך, מעריכים בפייפר סנדלר כי החברה עשויה בקרוב להפעיל כלי רכב אוטונומיים באוסטין ללא נהג מפקח. האנליסט אלכסנדר פוטר אף שב ואישר את המלצת ה״תשואת יתר״ למניית טסלה עם מחיר יעד של 500 דולר.


מנכ״ל טסלה, אילון מאסק, תרם אף הוא לעלייה במודעות סביב יכולות התוכנה. בשבועות האחרונים טען כי גרסה 14.2.x מאפשרת לנהגים להסיט את מבטם מהכביש ואף לכתוב הודעות טקסט. אולם טענות אלו אינן מתיישבות עם החוק האמריקאי: ברוב מדינות ארצות הברית אסור לשלוח הודעות בזמן נהיגה, והכרה רשמית בנהיגה אוטונומית מלאה מחייבת אישור רגולטורי. נכון להיום, רק ויימו של אלפאבית מפעילה שירות רובוטקסי ברמה 4 עם היתרים מוגדרים ומגבלות גאוגרפיות. טסלה עדיין טרם קיבלה אישורים דומים, גם אם הנתונים מהניסויים האחרונים מצביעים על שיפור רלוונטי.


שנת 2026: נקודת מפנה לענף כולו

ההתעניינות הגוברת בתחום הרכב האוטונומי אינה מוגבלת לטסלה. אנליסטים במורגן סטנלי סבורים כי שנת 2026 תהיה נקודת מפנה משמעותית לענף כולו, על רקע התקדמות מהירה ביכולות עיבוד, בבינה מלאכותית ובתכנון מערכות בטיחות. אנדרו פרוקו, אנליסט הרכב החדש של הבנק, אמנם מציג גישה מתונה יותר ביחס לפייפר סנדלר בנוגע למניית טסלה, אך מסכים כי המערכת האוטונומית של החברה מעניקה לה יתרון תחרותי מובהק. לדבריו, היכולת להציע נהיגה אוטונומית אישית  ולא רק שירותי רובוטקסי עשויה לשנות את כללי המשחק בענף הרכב.