U בנק: המדדים הגדולים בעולם ימשיכו לדשדש השבוע

זאת מלבד מדד הדאו-ג'ונס אירופה, שעשוי להמשיך ולעלות. כך מעריך מנהל קרנות הנאמנות ב-U בנק, אורי פישמן, שציין כי המדדים לא פרצו השבוע לגבולות חדשים
אורי פישמן |

שוקי המניות נסחרו השבוע בתוך תחומי המסחר אותן ציינו ולא פרצו את גבולות תחומי הדשדוש. יוצא מהכלל מדד דאו ג'ונס אירופה אשר הצליח להבקיע את הגבול העליון של תחום הדשדוש וקבעה שיא חדש של 3 שנים. במידה והמדד לא ירד מתחת ל-2,950 נקודות הוא יוגדר כחיובי לטווח הבינוני וימשיך לעלות. שאר המדדים עדיין "תקועים" בתחומי הדשדוש ואנו מעריכים שגם השבוע הם ימשיכו להיסחר באותו תחום.

שווקי העולם הושפעו השבוע מהמשך העליות במחירי הנפט אשר המשיך לעלות ביותר מ-6% אחרי עליה של יותר מ-10% בשבוע שלפני. מחירי הנפט הגבוהים שוב מאיימים על המשך הצמיחה העולמית. שוק המטבעות המשיך להיות סוער והיורו המשיך להיחלש ב-2.92% והשלים ירידה של יותר מ-10% מהשיא.

יפן המגמה החיובית במדד הניקיי נמשכה גם השבוע כשמדד הניקיי רושם עלייה של 0.96% לרמה של 11,300 נק'. נתוני מאקרו חיוביים המשיכו לצאת כשהשבוע דווח כי שיעור האבטלה ירד לרמה של 4.4% בחודש אפריל לעומת צפי לרמה של 4.5% ואילו הוצאות משקי הבית רשמו עלייה של 3.6% לעומת צפי לעלייה של 3.9% בחודש אפריל. האבטלה נמצאת ברמה הנמוכה ביותר מזה 7 שנים.

התשואות באג"ח ל-10 שנים ביפן ממשיכות לרדת לרמה של 1.24% לעומת 1.44% בתחילת השנה. מגזר הבנקים בלט בעליות שערים בהובלת מיזוהו וקבוצת מיצובישי, הבנקים היפנים מרחיבים את עסקיהם מחוץ ליפן על מנת לתת מענה לעובדה כי מתן האשראי ביפן נותר ללא שינוי מזה 9 שנים. ענקית הפיננסים- קבוצת מיצובישי מתכננת להכפיל את רווחיה בסין ובמזרח אסיה בתוך ארבע שנים ע"י מתן הלוואות לחברות יפנית כדוגמת יצרניות הרכב שמעונינות להעביר את הייצור למדינות בהם עלות הייצור נמוכה. בנק סומיטומו הגדיל את מתן האשראי בסין ב-71% בשנה החולפת.

יצרניות הרכב היפניות ממשיכות להגדיל את נתח השוק שלהן בארה"ב כשהשבוע דווח כי נתח השוק שלהן גדל ל-36.3% בחודש מאי לעומת 34.8% בשנה הקודמת. טויוטה וניסן הובילו את יצרניות הרכב היפניות כשהשיקו דגמים חדשים.

ראש ממשלת יפן מתכנן להגיש לפרלמנט את הצעתו להפרטת רשות הדואר היפנית בשווי של 3.2 מיליארד דולר, במידה ותוכניתו לא תעבור קיים חשש כי הוא יפזר את הפרלמנט ויודיע על בחירות.

אירופה שוקי המניות באירופה המשיכו להפגין עוצמה כשהם מסיימים שבוע שלישי ברציפות של עליות שערים. הסיפור הגדול של השבוע היה הנפילה הגדולה של האירו כנגד הדולר על רקע הצבעת האי –אמון של אזרחי צרפת והולנד בחוקת האיחוד האירופי, האירו רשם ירידה של 2.92% לרמה של 1.221 דולר לאירו. הצבעת האי אמון בחוקת האיחוד מצביעה על הבעיות הכלכליות והחברתיות בתוך גוש היורו כשהאבטלה בצרפת ממשיכה נמצאת ברמה הגבוהה מזה שנים וכך גם בגרמניה.

תשואות האג"ח המשיכו לרדת לאור נתוני המאקרו החלשים באירופה כשהתשואה על אג"ח ל-10 שנים יורדת ל-3.23% לעומת 3.68% בתחילת השנה. האיחוד האירופי הנמיך השבוע את תחזית הצמיחה לאזור היורו בפעם השנייה ברציפות כשהוא צופה צמיחה של 1.4% בשנת 2005. ברבעון הראשון של שנת 2005 צמחה כלכלת אירופה ב-0.5% לעומת רבעון קודם ובקצב שנתי של 1.3%.

מדד מנהלי הרכש היצרני באירופה עלה אמנם באפריל לרמה של 49.2 מרמה של 48.7 אולם הוא עדיין ניצב מתחת לרמה של 50 נקודות דבר המצביע על האטה כלכלית. חולשה בצריכה הפרטית במקביל למחירי הנפט הגבוהים פוגעים בצמיחת גוש האירו. בצד המיקרו בלטו היצואניות הגדולות בעליות השערים על רקע חולשת היורו כנגד הדולר, סימנס ונוקיה בלטו בעליות שערים של 2.75% ושל 2.48% בהתאמה.

מניית וודאפון, חברת הסלולר הגדולה בעולם, המשיכה את המגמה השלילית מהשבוע שעבר כשהיא רושמת ירידה של 1.6% על רקע גידול בתחרותיות בשווקים המרכזים שלה יפן ובריטניה.

מדד הדאו ג'ונס סטקוס 50 עלה ב-1.51%, מדד הפוטסי הבריטי עלה ב-0.26%, הקאק הצרפתי עלה ב-0.74% והדקס הגרמני התחזק ב-1.48%.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.26%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".