תמיר פישמן המלצת קניה לאלקו במחיר יעד של 55 שקלים

הגובה ב-17%, מהמחיר בו חתמה המניה ביום רביעי. ההמלצה מבוססת על מודל נכסי - קרי הערכת שווי האחזקות של אלקו בתחומי פעילותה - מוצרי חשמל, פעילות נדל"ן ועוד
אמיר כהן |

יחידת המחקר של תמיר פישמן יוצאת בהמלצת "קניה" לחברת אלקו. האנליסטים העריכו את אלקו בהתאם למודל נכסי המתייחס לשווי האחזקה, בחברות הקבוצה הפועלות במגזרים שונים, ציבורי ופרטי. המודל מבוסס על חלוקת פעילות החברה למספר תחומים - מוצרי צריכה חשמליים (אלקטרה צריכה), עבודות אלקטרו מכניות ונדל"ן (אלקטרה תעשיות), מוצרי צריכה "לבנים" (אלקו ברנט), שנאים (אנרקו תעשיות) ופעילות נדל"ן מקומית (ליברטי פרופרטיס).

אחזקות ציבוריות

אלקטרה צריכה – זרוע מוצרי הצריכה החשמליים של הקבוצה, נהנית מהצמיחה הגבוהה בדרישה למזגנים באירופה ומעליית שער האירו. בשנת 2004 נפגעה החברה מהעלייה במחירי חומרי הגלם ומכניסת המתחרים הסינים לזירה. כמו כן נפגעה החברה מחוסר יכולתה לקרוא נכון את הביקוש של השוק האירופאי, דבר שפגע ברווחיות (בגין עלויות הטסה בתחילת השנה שעברה ובגין צבירת מלאי עודף במחצית השניה של 2004).

אלקטרה תעשיות – בפעילות האלקטרו מכניקה, החברה מתמקדת כיום בעיקר בשוק המקומי (כ- 65% מהמכירות) כאשר לקוחות החברה הן מהחברות הגדולות במשק וכוללות בתי חולים, בתי מלון, בנייני מגורים, ומרכזי קניות בארץ ובחו"ל. בנוסף לפעילות האלקטרומכנית בארץ, רכשה החברה את RTT ו – DEVIS והחלה להעביר את מרכז כובד פעילותה לחו"ל (פעילות חו"ל מהווה כ –35% מכלל הפעילות של החברה). ראוי לציין כי החברה הצליחה לשמור על צבר ההזמנות שלה ואף להגדילו בתקופת המיתון.

.

ליברטי פרופרטיס- חלק מזרוע הנדל"ן של החברה, הפועלת בישראל ובחו"ל. היקף הנכסים שלה בישראל הוערך ע"י שמאי ב- 175 מליון שקל ולחברה מספר נכסים בפראג ובמונטריאול. לאור גודלה, קיים סיכוי סביר כי אלקו תנסה למכור את החברה.

אחזקות פרטיות

אנרקו אנטרפרייז – אחראית לפעילות השנאים של החברה. החברה נפגעה מתחרות בארץ ומירידה בהזמנות מחברת חשמל שהחלה לקנות שנאים בארה"ב. ככל הנראה מועמדת החברה למכירה לאור גודלה ומשאבי הניהול הנדרשים עבורה. החברה בצעה במהלך השנה הצעת רכש מלאה של אנרקו על פי שווי של 140 מיליון שקל.

אלקו ברנט מהווה את זרוע המוצרים הלבנים הגדולים (תנורים, מדיחים, מכונות כביסה ומקררים), נרכשה מכונס נכסים במהלך 2002 כאשר אלקו מחזיקה ב – 90% מהחברה ופאגור הספרדית מחזיקה ב- 10% הנותרים. עיקר פעילותה של החברה במערב אירופה והיא פועלת בעיקר באמצעות המותגים Sauter ו- De-dietrich. השוק המרכזי של ברנט הוא צרפת בו מחזיקה החברה בנתח שוק של 17% נמוך מ- 25% בו החזיקה לפני כינוס הנכסים. מטרתה להחזיר 1% נתח שוק בכל אחד משלוש השנים הבאות.

כותבי הסקירה מציינים כי פוטנציאל יצירת הערך הגדול ביותר טמון בחברה זו לאור הצעת השותפה פאגור (10%) לרכוש את חלקה של אלקו בחברה (90%) על פי שווי של 162.5 מיליון יורו.

יחידת המחקר מציינת בנימוקי כדאיות ההשקעה כי גם במקרה בו לא ימכר חלקה של אלקו בברנט, הרי שתהליכי רה הארגון הנעשים בברנט עתידים להשביח את ערכה. בנוסף, מציינים בתמיר פישמן כי אפשרות מימוש האחזקות באנרקו וליברטי צפויה להציף ערך נוסף שכיום אינו בא לידי ביטוי מלא וכמובן, לאור הגאות בשווקים, תתכן אפשרות הנפקת אלקטרה נדל"ן והצפת ערך נוספת.

היכן טמון הסיכון?

כותבי העבודה מציינים כי אלקטרה צריכה צפויה לחוש בלחץ מחירים בעקבות רמות המלאים הגבוהות בענף. "ניכוי" מלאים אלו צפוי להתבצע בין אם על ידי שחיקת מרווחי המכירה ובין אם כפעולה חשבונאית של מחיקת מלאים. במקרה והצעת הרכש לא תתקיים, הרי שברנט גם היא מהווה נעלם שכן פעולות רה הארגון צפויות לשאת פרי על פני זמן ולא מובטחת הצלחה לאור מורכבות הארגון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות. 

משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ״ל משרד התחבורה על איך משיגים תקציבים מהאוצר, רכבים אוטונומיים ואובר

משה בן זקן מדבר על השיח מול האוצר, על התחב״צ, על רכבת מהירה לחיפה ועל זה שחייבים להשקיע בתשתיות אפילו אם הרובוטקסי בדרך לפה כי ״גם טסלות יכולות להיתקע בפקקים״; הוא משוכנע שישראל בדרך למהפכה תחבורתית אבל מזהיר שלא יקרה כלום בלי תקציבים, ביצוע והרבה מרפקים

מנדי הניג |

משרד התחבורה טוען שהוא סוף סוף "שם גז". בועידת התשתיות של ביזפורטל, מנכ"ל המשרד משה בן זקן נשמע אופטימי, אבל לא מתכחש למציאות הקשה שפוגשת את כולנו כל בוקר על הכביש. לדבריו, תקציבי עתק כבר ממומשים בשטח, פרויקטים של רכבות מהירות מתקדמים, וגם על מהפכת התחבורה האוטונומית הוא אומר "אנחנו שם".

בראיון על הבמה, בן זקן מדבר בגובה העיניים, הוא לא חושש להשתמש בביטויים כמו "צריך להיות ערס מול האוצר" כדי להזרים תקציבים, מצהיר על התנגדות לאגרת גודש "לפני שתהיה אלטרנטיבה אמיתית", ומסמן מטרות: הקלה בעומסים, מאבק בתאונות, קישוריות לפריפריה וקידום תחבורה ציבורית גם בתקצוב וגם בשירות.

אבל לא רק רכבות כבדות על הפרק גם רכבים ללא נהג. בן זקן מגלה שמשרד התחבורה כבר בשיח מתקדם עם טסלה, כדי לאפשר לישראלים להפעיל את הרכב האוטונומי שלהם כשאטל פרטי. "מי שיש לו טסלה יוכל להגדיר בתוכנה שהרכב יצא לעבוד כשאתה לא נוהג בו", הוא אומר. ומה עם Uber? גם בדרך פה. בן-זקן אומר שהם חידשו את הקשרים מול החברה והם מנסים למצוא את הנוסחה שתאפשר את ההפעלה בישראל בלי לפגוע בנהגי המוניות.


לצפיה בועידה - 



ועידת התשתיות של ביזפורטל שיחה עם משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה

איך הגעת לכאן היום? המשתתפים בפאנלים האחרים נסעו אפילו יותר משלוש שעות כדי להגיע בזמן לועידה

האמת שהגעתי מפגישה כאן בסמוך, הייתי כבר במרכז.

לא נתקעת בפקקים?