בנימין נתניהו אמיר ירון
צילום: עמוס בן גרשום, לעמ

נגיד בנק ישראל: "חלק מההצעות בחוק ההסדרים - עלולות להשיג את המטרה ההפוכה"

כך אומר היום לממשלה פרופ' אמיר ירון בדיון על תקציב המדינה. עם זאת, הוא מעריך שההצעה "סבירה" ועשויה לשמור על גירעון של 1%. מהם הנושאים שמעוררים אי נחת בבנק ישראל? הנה כמה מהם. ירון הוסיף "ההתפתחויות בבריטניה בשנה האחרונה הזכירו לנו את ההשלכות של תכניות פיסקליות שנתפסות כלא אחראיות ואת העלות של תיקון הנזק כאשר נפגע אמון השווקים"
נתנאל אריאל | (1)

"מצב המשק טוב, אך בשל רמת האינפלציה ולאור הסיכונים בסביבה הבינ"ל והמקומית, חשוב לשמור על תקציב אחראי, כפי שהוצג היום, וכן על זהירות נדרשת בביצוע שינויי מדיניות" כך אמר היום נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון לשרי הממשלה בדיון על התקציב הבא של מדינת ישראל. הוא ציין כי הוא מאמין שהתקציב המוצע עשוי לסייע למדינה לשמור על גירעון של 1% - כפי שאמר מוקדם יותר ראש הממשלה נתניהו.

אבל בהחלט יכול להיות שירון קצת ניסה לשמור על יחסים טובים עם הפוליטיקאים. האם הוא שלם עם הצעת התקציב? לא בדיוק. ברמז די עבה לממשלה הוא אומר "​לצערי הרב חלק מההצעות הכלולות בטיוטת חוק ההסדרים עלולות להשיג בדיוק את המטרה ההפוכה, ועל כך אנהל שיח משותף ופתוח עם שר האוצר" - ירון לא פירט על אלו הצעות מדובר מעבר לכך שמדובר על "הצעות החלטה וחקיקה בתחום הפיננסי".

הנה כמה נושאים שבנק ישראל פחות מתחבר אליהם בתוכניות הממשלה:

אבל סביר להניח שהנגיד גם לא מרוצה מהתוכנית לתת חינוך חינם מגיל אפס עד 3 ללא התניה של מיצוי כושר השתכרות, כלומר ששני בני הזוג יעבדו. הרעיון של מיצוי כושר השתכרות הוא להכניס עוד אנשים למעגל העבודה, אבל למה בעצם לממן אנשים שלא רוצים או מתכננים לעבוד? אין בזה היגיון כלכלי (שלא לדבר על כך שמי שיממן את זה יהיו האנשים העובדים שמלשמים את המסים). רק לפני חודשיים הוא הסביר את דעתו בנושא בהרחבה - הנה כאן

הקואליציה מתכננת לתת את החינוך חינם מגיל אפס לכולם, ללא כל קשר למיצוי כושר השתכרות.

מעבר לכך, ירון בעד אגרות גודש כדי לצמצם את העומסים הבלתי נסבלים בכבישים. כדי לצמצם את הפקקים כלכלנים תומכים באגרות גודש, כלומר שהנהגים בכביש ישלמו על הפגיעה שלהם בכל שאר הנוסעים - כשאתם נוסעים ברכב הפרטי ומסייעים לפקק להיווצר או להתארך אתם פוגעים בכל שאר האנשים (גם הם פוגעים בכם כמובן) ולכן מיסוי של הנסיעה בכבישים פקוקים יוריד את מספר המכוניות ויגרום לאנשים או לעבור לתחבורה ציבורית (שתהיה ממילא יעילה יותר) אבל גם לנסוע ביחד באותה מכונית, ובכך יהיו פחות מכוניות על הכבישים. במסגרת ההסכמים הקואליציוניים החליטה הקואליציה לבטל את אגרות הגודש - ובכך למעשה היא תעודד את הפקקים ותפגע בציבור (הנה הסיבות למה גם אתם צריכים לתמוך באגרות גודש, למרות שאתם חושבים שזה יפגע בכם).

בכל מקרה, ירון גם הוסיף והתייחס לרפורמה המשפטית וביקר אותה בעדינות: "תקציב המדינה לשנתיים הקרובות מחייב זהירות רבה" אמר, "השווקים הפיננסיים מאופיינים בתקופה האחרונה בתנודתיות ניכרת, ולאחרונה אף בפיחות משמעותי בשקל. התפתחויות אלה מחייבות אחריות רבה בניהול מדיניות הממשלה כדי לבסס את אמון השווקים, שבאופיים מתנהגים לפעמים בצורה לא ליניארית. יש להימנע ממדיניות פיסקלית שתרחיב עוד יותר את הביקושים במשק ותגדיל בכך את הלחצים האינפלציוניים באופן שיעכב את חזרת האינפלציה לתחום היעד ויעלה את הריביות במשק."

ירון גם רמז לכך שהוא לא מרוצה מההסכם לתוספת תקציבית של מיליארדי שקלים למערכת הביטחון וגם לא מהעלויות התקציביות האדירות הצפויות בהסכמי השכר הקרובים במגזר הציבורי (שר האוצר הקודם אביגדור ליברמן העריך אותן ב-40 מיליארדשקל) ואמר כי "הכלת הסכמי השכר במגזר הציבורי וצרכי המשרדים ומערכת הביטחון במסגרת התקציב המוצעת היא מאתגרת".

עם זאת, ירון מעריך שמסגרת התקציב "מבטאת אחריות פיסקלית שמביאה בחשבון את אי הוודאות הניכרת בעת בניית תחזית ההכנסות ובכך מחזקת את האמינות הפיסקלית של ממשלת ישראל". ההתפתחויות בבריטניה בשנה האחרונה הזכירו לנו את ההשלכות של תכניות פיסקליות שנתפסות כלא אחראיות ואת העלות של תיקון הנזק כאשר נפגע אמון השווקים.

קיראו עוד ב"בארץ"

ירון גם חזר ואמר שבגלל כל הסיכונים שממילא קיימים "יש להיזהר בעת הזאת מהגדלת ההוצאות מעבר לתקציב המוצע, ו/או מהפחתות מסים, על בסיס המצב הפיסקאלי הנוח המבטא השפעות שעלולות להיות זמניות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לא להאמין 25/02/2023 17:52
    הגב לתגובה זו
    עלולות?בחיאת,כלומר בחייך
בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)בנק אש. ניר צוק, שמוליק האוזר יו"ר ויובל אלוני מנכ"ל (קרדיט: גדי סיארה)
פרשנות

בנק אש עומד להיכשל - הנה הסיבות

רעש גדול בהשקה היום, אבל לבנק אש של ניר צוק אין בשורה אמיתית; הלוואי והוא היה מייצר תחרות אמיתית. זה יכול להשתנות בעתיד, בינתיים הוא צל חיוור של ההבטחות 

מנדי הניג |

בנק אש היה אמור להביא בשורה לצרכנים. זה לא קרה. אולי זה יקרה בהמשך. אבל הוא בזבז תחמושת על השקה של מוצר נחות ביחס למוצר של הבנקים הגדולים. הסיכוי שיעברו אליו מסה גדולה של אנשים הוא נמוך מאוד. זה עומד מהבחינה הזו להיות כישלון, אבל הוא בהחלט יכול לייצר ערך לקהלים מסוימים שיפתחו חשבון משני לצד חשבון ראשי בבנק המסורתי שלהם.  

 הבנק החדש מציע מודל של חלוקת רווחים ושקיפות עם הלקוחות. אך אין בו משכנתאות, אין בו פעילות של ניירות ערך והוא חסר בשירותים בנקאיים נוספים כמו המרת מט"ח, אפשרות להיות במינוס ועוד. התוצאה: מוצר חלקי שקשה לראותו הופך לחשבון הראשי של הישראלים

הבנק שהוקם על ידי ניר צוק ויובל אלוני, יצא לדרך כמעט שלוש שנים לאחר שקיבל רישיון מבנק ישראל. באירוע ההשקה, הציגו המייסדים מודל של "חלוקה שווה": 50% מהכנסות הריבית על כספי העו"ש יחזרו ישירות ללקוחות, לצד התחייבות מוחלטת שלא לגבות עמלות עו"ש או דמי מנוי.

המרווח הבנקאי עצום, מסבירים מנהלי הבנק וטוענים שהם רוצים לחלוק אותו עם הלקוחות בצורה הוגנת ושקופה. הבנק יהיה כמעט אוטונומי לחלוטין וכמות העובדים בו מעטה - כ-70 לכל היותר. זה אומר שהבנק עשוי להיות עם נקודת איזון סבירה, וכלכלית הוא יצליח, אך מבחינת הצלחה ציבורית - זה לא נראה באופק. 


ומה כן הבנק יציע? שירותי עו"ש בסיסיים, פיקדונות ואשראי בלבד.  הציבור הישראלי אמנם מתלונן לא פעם על עמלות גבוהות ומתסכלות של הבנקים. הציבור גם ממש לא אוהב את הבנקים, אבל הוא בוטח בהם והם נותנים לו יריעה מלאה לצרכים שלו. מה שמחזיק את רוב הלקוחות בבנקים הגדולים הוא תחושת הביטחון העמוקה, המעטפת המלאה והמקיפה של שירותים – החל מהלוואות, משכנתאות, דרך מסחר בניירות ערך מתקדם ועד פתרונות השקעה מגוונים; אשראי גמיש ומט"ח זמין  והנוחות שבקבלת הכל תחת קורת גג אחת, ללא צורך בקפיצות בין פלטפורמות. אחרת, כבר מזמן היתה נהירה לבנק ירושלים שנותן את הריבית הטובה ביותר על פיקדונות. זה לא קורה כי אנשים לא רוצים להעביר לחשבון פיקדון סכום מסוים ולנהל מעין שני חשבונות. הם רוצים את הכל במקום אחד. 

אלעד מקדסי. מנכ"ל משרד התקשורת. קרדיט: שלומי יוסףאלעד מקדסי. מנכ"ל משרד התקשורת. קרדיט: שלומי יוסף
ועידת התשתיות

מנכ"ל משרד התקשורת: "95% ממשקי הבית בישראל כבר נגישים לסיבים אופטיים"

בשיחה עם ביזפורטל, אלעד מקדסי מציין כי ההשקעה האדירה בתשתיות, כ-10 מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות - היא שאפשרה את ההישג, ומבהיר: "הביקוש למידע יגדל פי ארבע עד 2030, ואנחנו נערכים לסגור את רשתות הנחושת ולעבור לעידן הסיבים במלואו"

צלי אהרון |


במסגרת ועידת התשתיות של ביזפורטל, שוחחנו עם מנכ"ל משרד התקשורת, אלעד מקדסי, על המעמד של עולם התקשורת כתשתית לאומית קריטית ועל האתגרים שמחכים לנו בשנים הקרובות. מקדסי הציג תמונת מצב די מרשימה: שאמר כי כבר כיום, 95% ממשקי הבית בישראל נגישים לסיבים אופטיים - נתון חריג גם בהשוואה עולמית, ואת זה הוא מסביר הודות להשקעות עתק של כ-10 מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות.

לדבריו, המשמעות רחבה הרבה יותר מאינטרנט מהיר בבית: תקשורת מתקדמת היא הבסיס לכלכלה מודרנית, החל מעבודה מרחוק ועד לצמצום פערים בין מרכז לפריפריה. מקדסי הזהיר כי עד שנת 2030 יזנק הביקוש למידע פי ארבע, ולכן נדרש להיערכות מיידית - לרבות סגירה הדרגתית של רשתות הנחושת הישנות ומעבר מלא לעידן הסיבים.

בשיחה שקיימנו הוא התייחס גם לתפקיד הקריטי של תקשורת בשעת חירום, להסרת חסמים בתחום חוות השרתים, למעמדה של ישראל כצומת תעבורת נתונים בינלאומית, וגם לסוגיות בוערות כמו ההפרדה המבנית בבזק וצפיפות אנטנות הסלולר.


איך אתה רואה את התקשורת כתשתית לאומית, ועד כמה היא קריטית בעיני הממשלה?

"בלי תקשורת אין משק מתקדם. זה לא רק שירותי גלישה – אלא היכולת לעבוד מהבית, לצמצם פערים בין מרכז לפריפריה, ולהבטיח צמיחה במשק מודרני. גם בהיבט הביטחוני מדובר בתשתית קריטית: מערכות מתקדמות רבות, שנראות במבט ראשון ביטחוניות בלבד, מבוססות בפועל על רשתות תקשורת. בשנתיים האחרונות ההיבט החירומי היה במוקד העבודה שלנו, ואנחנו פועלים כל הזמן מול גורמי הביטחון כדי להבטיח יציבות ועמידות של המערכות".

באילו הישגים מרכזיים אתה גאה, ומה עוד דורש שיפור?

"אני מחלק את זה לשני עולמות – תקשורת נייחת וניידת. בעולם הנייח, ההישג הגדול הוא פריסת הסיבים: כבר היום 95% ממשקי הבית נגישים לסיבים, וזה נתון חריג גם בקנה מידה עולמי. מדובר בהשקעות עתק של כ־10 מיליארד שקל בחמש השנים האחרונות. המטרה הבאה היא לא רק להסתפק בפריסת סיב אחד לכל בית, אלא להבטיח תחרות וריבוי תשתיות. לכן הפחתנו משמעותית את מחירי הגישה לתעלות, ואנחנו מקדמים מתווה לסגירת רשתות הנחושת – צעד שדוחף את כל השוק לעבור במהירות לעידן הסיבים".

מה התחזית שלכם לביקוש למידע בשנים הקרובות?