פרשת השבוע

פרשת בהר בחוקתי: עולם בלי רבית, ועם תספורת כל שבע שנים

פרשת השבוע מציבה את העולם הכלכלי הרצוי, שנועד לצמצם את הפערים וליצור שוויון הזדמנויות לכולם; איך אפשר ליישם את זה במערכת הקפיטליסטית שלנו?

תדמיינו לרגע עולם, בו המושג ריבית לא קיים כלל או לכל הפחות הוא אסור בתכלית האיסור. נוסף על זה, כל שבע שנים יבוטלו כל החובות של הלווים כלפי המלווים, של כולם לא רק של טייקונים. במקרה בו אדם נאלץ למכור את ביתו בשל קשיים כלכליים, הוא יוכל להשיב אותו בכל זמן באמצעות החזרת סכום המכירה. אם כל זה לא מספיק, אז בכל חמישים שנה כל הנדל"ן שנרכש במהלך השנים הללו חוזר אל הבעלים המקורי שלהם.

נשמע מופרך ודמיוני - נכון? אבל זו המציאות שמציב הפרק הראשון בפרשת השבוע. הפרק, עוסק בנושאים כלכליים רבים, ובניהם - השבת הנחלות לבעליהן ושחרור העבדים בשנת היובל (כל 50 שנה). לאלו מצטרף איסור נשך האוסר על השטת ריבית על לווים מכל סוג. בנוסף, מוזכרים גם דיני העבדים הקובעים הגבלות על העסקתם, ודיני שנת השמיטה (השנה השביעית) בה לא עובדים את הקרקע.

בכדי להבין את הדינים הללו, ננסה לעמוד בקצרה על טעמיהם. באשר להשבת הנחלות כותבת התורה, "כִּי לִי הָאָרֶץ כִּי גֵרִים וְתוֹשָׁבִים אַתֶּם עִמָּדִי", כלומר הנחלות כולן שייכות לקב"ה ועל כן הסחר בהם מותנה. בהקשר זה חשוב לזכור שמדובר במצב בו לכל אדם יש נחלה משלו אותה הוא קיבל כחלק מהשתייכות לשבט מסוים. הטעם לאיסור הריבית נסוב סביב סוגיית הערבות ההדדית והדאגה לחלש, "וְכִי־יָמוּךְ אָחִיךָ וּמָטָה יָדוֹ עִמָּךְ וְהֶחֱזַקְתָּ בּוֹ גֵּר וְתוֹשָׁב וָחַי עִמָּךְ".

צמצום פערים ודאגה לחלש

אם כך, נראה שהחוט המקשר בין כל הדינים הללו הוא הרצון לשמור על חברה שיוונית במידת האפשר, כזו הדואגת לזה שנפל או הסתבך. התורה מנסה להחליש במידת האפשר את העיסוק המתמיד ברכוש ובכסף, ובניסיון לייצר רווח במיוחד אם הדבר נעשה על חשבון האחר.

לאורך הדורות עסקו רבים במטרה להבין ולהורות כיצד ליישם חוקים אלו הלכה למעשה. כיום, ברור של ניתן ליישם חוקים אלו ככתבם במערכת הכלכלית שסביבנו, אבל בהחלט אפשר לפעול ברוח הדברים, ולראות כיצד אנחנו פועלים ליצרית חברה הוגנת ולצמצום הפערים. דוגמא לכך, ניתן למצוא במספר עמותות בארץ המעניקות הלוואות בלא ריבית, לכל מי שזקוק, או עמותות הדואגות להשמת עובדים ולשוויון חברתי.

הפרשה מעמידה בפנינו מראה, ביחס להתנהלות הכלכלית שלנו כיום, כחברה וכיחידים. ומזמינה אותנו לשאול את עצמנו שאלות קשות. דוגמאות לשאלות שיכולות לצוף, ניתן למצוא בכל מקום, במישור הפוליטי, הכלכלי והאישי.

מכיוון שבהקשר הפוליטי, דשו רבות בשאלות הללו בתקופה האחרונה, ניקח לדוגמא את המערכת הבנקאית: כיצד נוצר מצב בו בעל נכסים זוכה לדחיות בתשלומי הלוואה, ואדם אחר נאלץ לשלם על כל חריגה קטנה? האם הריבית שניתנת ללווים באמת מתמחרת את הסיכון שלהם או שמא יש דין אחר לבעלי ממון וקשרים?. 

קיראו עוד ב"בארץ"

מלבד אלו גם במרחב האישי, ניתן ליישם מעט מרוח הדברים של הפרשה. טוב יהיה אם כל אחד יחשוב מה ביכולתו לעשות במרחב האישי בכדי לצמצם את הפערים ככל הניתן. כך, במיוחד בימים אלו, חשוב לעשות ניסיון להרוויח מה שפחות על חשבונו של אדם או עסק שנקלע לצרות. לצד זאת, הפרשה שבה ומדגישה את החשיבות שבסיוע אקטיבי לאלו שזקוקים לכך, בכדי לעמוד על הרגלים.

תגובות לכתבה(15):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    8 17/05/2020 10:29
    הגב לתגובה זו
    השיטה שמתוארת בתורה התאימה לעם של חקלאים זעירים, בעלי חלקות אדמה שעברו בירושה. מוסד ההלוואה באותה תקופה היה מוסד של צדקה, לא של השקעה. ברור שאין זה מתאים לכלכלה המודרנית. עם זאת, הייתי שמח למערכות כלכליות מודרניות שונות מאלה שיש לנו היום. ההלוואות סוחטות את לשד הלווה, ומאפשרות לרדוף אותו, לעכל את משכורתו, וכו'. זה מצב לא בריא. הייתי מעדיף שהלוואות תינתנה רק כנגד שיעבוד נכסים, מוגדרים מראש. ויותר מכך, הייתי מעדיף שהקמת חברה בע"מ תהיה קלה מאוד מבחינה ביורוקרטית, כך שרק נכסים ששייכים לחברה יהיו משועבדים להלוואה. המלווה (הבנק) ידע מראש מה השיעבוד. חוק פשיטת הרגל של איילת שקד הוא צעד בכיוון הנכון. הוא מכריח את הבנקים להבין שהלוואה נותנים כנגד שיעבוד נכסים, ולא על סמך רדיפה עתידית ואחיזת חנק של הלווה, שבסוף יפרע על ידי נדבות מאחים, דודים וסבתות. הייתי גם מעדיף שבמקום הלוואות לעסקים זעירים תהיינה קרנות השקעה. מעין קרנות נאמנות לעסקים זעירים, כך שהמשקיעים ישאו גם בסיכון אך גם ברווח. הדברים רחוקים מאוד מההתנהלות המודרנית בימינו, וכן אפשר לקבל השראה מפרשת השבוע. השראה, אך לא מתכון לביצוע.
  • 10.
    דודי 17/05/2020 02:16
    הגב לתגובה זו
    מותר להלוות עם ריבית לגוי, יהודי ליהודי יש איסור ריבית.
  • 9.
    שלמה 16/05/2020 23:08
    הגב לתגובה זו
    שנכסי הנדלן שהיו חוזרים מדובר על כפרים ערים קטנות ושדות ככה שלכל יהודי היה חלק בארץ בערים שהיו מוקפות חומשה שכנראה היוו ערי מסחר היה ניתן לקנות בית דירה \חנות \משרד לצמיתות כמבואר בפסוקים בכל אופן כתיבה יפה
  • 8.
    משקיע 16/05/2020 21:55
    הגב לתגובה זו
    לצמצם פערים בשכר על ידי שינויי מס, להעניק הלוואות מדינה ללא ריבית לזוגות צעירים ומשפרי דיור עם ילדים, לפתוח את השוק לייבוא מזון כדי שהמחירים פה יהיו נורמאליים ולבסוף כן אפשר לבטל חובות לאנשים שהסתבכו בריבית דריבית עם הבנקים וכל מיני גופי הלוואה מושחתים במשך שנים ולתת להם לצאת לחופשי
  • 7.
    כולם נוכלים 16/05/2020 14:25
    הגב לתגובה זו
    מדינה אוכלת יושביה כל בעל מכולת נהיה נוגס וכעת בקנינונים המחירים גבוהים מתמיד. האמת היא שאזרחי ישראל רובם טיפשים שלא בודקים מחירים ושמים פתק בקלפי לפי מה שסתא שלהם הצביעה
  • 6.
    אמנון 15/05/2020 18:02
    הגב לתגובה זו
    בנוסף הקורונה מתה בארץ הקודש . ברוך השם
  • הנביא 16/05/2020 15:23
    הגב לתגובה זו
    שמקשרים אלמנטים דתיים עם גיבוביי שטויות בצל הקורונה
  • 5.
    ינון 15/05/2020 17:19
    הגב לתגובה זו
    תודה רבה לביזפורטל
  • 4.
    אתנחתה רוחנית נפלאה (ל"ת)
    שי 15/05/2020 12:37
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    שמעון 15/05/2020 10:58
    הגב לתגובה זו
    שכחתם לציין בשביל שה תקנו פרוזבול(שטר המלווה ) שזה נותן ללווה חובה להחזיר את הכסף אפילו אחר 7 שנים שאנשים ימשיכו להלוות זה לזה
  • 2.
    י 15/05/2020 10:48
    הגב לתגובה זו
    שטיקוניים ילוו כסף מהעם ואז יעשו תיספורת.. אבל המוח הקפיטליסטי ממציא אין סוף דרכים לגזול כסף מהעניים...
  • ירון 15/05/2020 18:50
    הגב לתגובה זו
    הלכו ל"מספרה" בעצמם ראה איוב קוהלת וכו'
  • 1.
    דנה 15/05/2020 08:49
    הגב לתגובה זו
    הכל ניתן בהשאלה ובאופן זמני מבורא הכל יכול שהכל שלו!!
  • סיר וצלחת 15/05/2020 18:51
    הגב לתגובה זו
    שלוש בעיות בעולמנו דת פוליטיקה והקשר בין הון ושלטון ותו לא
  • איציק 16/05/2020 16:37
    לבצע בו הנשמה מפה לפה .
ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני (צילום מסך CNN)
מלחמה כלכלית

הנקמה הכלכלית של קטאר - ונקודת החולשה של ישראל

הנשק של קטאר הוא הכסף, הכוח וההשפעה העולמית והיא עלולה לכוון אותו נגדנו; היא גם יכולה במישרין או דרך פרוקסי לקנות נכסים וחברות ישראליות - לא כדאי לזלזל בפגיעה בכבודה וברצון שלה בנקמה; וגם - על הנהגת חמאס, על ארגונים נוספים בעזה שאולי יתחזקו, ועל כך שאי אפשר לחסל רעיון

משה כסיף |
נושאים בכתבה קטאר חמאס

מוחמד בן עבד א-רחמן בן ג'אסם אאל ת'אני, ראש ממשלת קטאר, לצד המנהיגים הקטארים משקיעים הון גדול בעשור האחרון כדי למרק את התדמית שלהם - לא טרור, לא איסלאם קיצוני, לא רק נפט. אנחנו הקטארים יודעים לחיות את החיים - כדורגל, מונדיאל, תיירות, והשקעות ענק סביב הגלובוס בנדל"ן, קבוצות כדורגל, מותגי על, תקשורת, וטכנולוגיה, הרבה טכנולוגיה, בעיקר AI. קטאר מחלחלת את הכסף שלה, גם באופן מושחת וקונה פקידים ופוליטיקאים וגם בהשקעות, כדי להפוך למותג מוכר ומקובל. המטרה שהשם קטאר יתחבר לתיירות, עושר גדול, ספורט, רק לא טרור, עולם חשוך ופחד.

היא מצליחה. היא מנקה את השם שלה והיא התרחקה בעיני רוב הציבור המערבי מטרור. כבר מזהים אותה עם כדורגל עולמי, תיירות, עושר, השקעות. אבל קטאר היא הבית של חמאס. קטאר סייעה ובנתה את חמאס, ובקטאר יש תמיכה גדולה וקשר עמוק גם לאיסלאם הקיצוני.  

ולכן, ההתקפה של ישראל בקטאר היא מכה גדולה לקטאר. לא רק בגלל הריבונות, לא בגלל שאכפת לה מה עלה בגורל מטרות החיסול, מניגי חמאס,, אלא בגלל שהעולם קורא שישראל תקפה מטרות טרור בקטאר. למה ואיך יש מטרות טרור בקטאר? רבים אפילו לא יודעים ולא מקשרים. הרסנו להם. הבאנו את המלחמה אליהם הביתה. אחרי שנים רבות והשקעות גדולות ומאמץ להתנקות, באה ישראל ועושה את החיבור בין קטאר לטרור. קטאר לא תשתוק, ואנחנו לא צריכים לזלזל בה. היא לא צפויה לשלוח מטוסים, היא לא צפויה להגיב צבאית, אבל פגענו בדבר הכי חשוב לה - בתדמית, והיא תחפש אותנו בסיבוב. יש לה הרבה כסף כדי לפגוע בנו, יש לה זמן, ויש לה השפעה כלכלית-עסקית על גופים רבים. ישראל יכולה להיפגע מכך. לא שזה לא מצדיק התקפה, אבל זו סוגיה שצריך להבין ולהיערך לה כדי למזער אותה.  

לקטאר יש השקעות של מאות מיליוני דולרים ברחבי העולם, וזה יעלה תוך 3 שנים על טריליון דולר, זה אומר שיש לה כוח והשפעה בגופים רבים. וזה יגדל. אנחנו לא רוצים להגיע למצב שגופי השקעה שנשלטים על ידי הקטארים לא ישקיעו כאן. אנחנו לא רוצים שגופים תעשייתיים לא יקנו סחורה מישראל כי קטארים מחזיקים בהם, ואנחנו לא רוצים שגופי טכנולוגיה ו-AI שמוחזקים על ידי קטארים, יסתכלו עלינו אחרת, לא ישקיעו בחברות טכנולוגיה ישראליות ועוד. 

קטאר גם יכולה לפעול בהפוך על הפוך - היא יכולה לבלוע חברות ישראליות דרך הגופים שהיא שולטת בהם. מה יקרה אם גוף ענק ירכוש את צ'ק פוינט ולקטאר יש בו החזקה מסוימת? או שגוף גדול יקנה את טבע ואותו גוף יירכש על ידי הקרן הקטארית או אנשי עסקים קטארים? לכסף יש משמעות גדולה, ובמלחמה של קטאר מול ישראל, הכסף הוא נשק משמעותי.