האם עובדת שהתפטרה בשל מצבה הבריאותי של אמה זכאית לדמי אבטלה באופן מיידי ?

תקציר בל 2439/10 אופירה כוחאי נגד המוסד לביטוח לאומי, בבית הדין אזורי לעבודה תל אביב, ניתן ביום 30/07/2013 תקציר פסק הדין מאת עו"ד מורן טימן-גוגול

העובדות

-----------

אופירה כוחאי (להלן: "העובדת") הועסקה בתפקיד של מתאמת פגישות ואשת טלמרקטינג בחברת פרטנר תקשורת בע"מ (להלן: "המעסיקה"). שעות עבודתה היו מהשעה 8:00 בבוקר ועד 17:30 לפנות ערב. במהלך ששת החודשים האחרונים לעבודתה, הופחתו שעות עבודתה של העובדת על פי בקשתה ובהסכמת המעסיקה, נוכח מצבה הבריאותי של אמה של העובדת. האם הייתה אלמנה וסבלה במועדים הרלוונטיים לתביעה ממחלות שונות.

כמו כן, העובדת הייתה הבת היחידה מבין אחיה, שעדיין עמדה ברווקותה והייתה ללא ילדים ומשכך היא נטלה על עצמה לדבריה, את עיקר הטיפול באם. לדברי העובדת, שלא נסתרו, מרבית הטיפול והעזרה לאם, לרבות ליווי למוסדות רפואיים שונים, התבצע בשעות הבוקר.

מאחר והמעסיקה לא אפשרה לעובדת גמישות בשעות העבודה בבוקר, הרי שהיא נאלצה להתפטר לרגל מצב בריאותי לקוי של אמה ולתור אחר עבודה אחרת שתאפשר לה לטפל באמה בשעות אלה. העובדת הגישה תביעה למוסד לביטוח לאומי (להלן:"המל"ל) לקבלת דמי אבטלה.

המל"ל דחה את תביעת העובדת בגין התקופה של 90 הימים שלאחר מועד התפטרותה מאחר וסבר, כי לא הייתה הצדקה להתפטרות העובדת מן המעסיקה. על רקע זאת הוגשה התביעה שבפנינו.

פסק הדין

------------

ראשית, בית הדין נדרש לשאלה: האם הייתה התפטרותה של העובדת לצורך הטיפול באמה- בגדר התפטרות "ללא הצדקה" ובאופן השולל את זכאותה לתשלום דמי אבטלה בגין התקופה של 90 הימים שלאחר מועד ההתפטרות.

כמו כן, המסגרת הנורמטיבית לאורה יש להכריע בכל הנוגע לזכאות העובדת לתשלום דמי אבטלה מעוגנת בסעיף 166 (ב) לחוק הביטוח הלאומי (נוסח משולב) התשנ"ה- 1995 (להלן: "חוק הביטוח הלאומי"). בהתאם לסמכות המעוגנת בסעיף זה התקין המחוקק תקנות לביצוע, במסגרתן נקבע כי יראו התפטרות ממקום העבודה מהסיבות האמורות בסעיפים 6 לחוק פיצויי פיטורים תשכ"ג-1963 (להלן: "חוק פיצויי פיטורים ) או 11א לחוק פיצויי פיטורים כהצדקה להפסקת העבודה מרצונו של המבוטח. מכאן שהנתיב הראשוני לאורו יש לבחון את תביעתה של העובדת הותווה למעשה בסעיף 6 לחוק פיצויי פיטורים הקובע לאמור: "התפטר עובד לרגל מצב בריאותו הוא או של בן-משפחתו, ולאור הממצאים הרפואיים, תנאי העבודה ושאר נסיבות העניין הייתה סיבה מספקת להתפטרות רואים לעניין פיצויי פיטורים את התפטרותו כפיטורים". לפי ס' 11 לחוק פיצויי פיטורים, יש לראות הורה כבן משפחה לעניין סעיף 6 הנ"ל.

המעסיק מצידו, לא חלק כאמור על העובדה שהעובדת טיפלה באמה, כפי טענתה, ולמעשה אף לא על כך שהעובדת הפסיקה את עבודתה על מנת להקדיש את שעות הבוקר לטיפול באם. זאת, היות ומקום עבודתה אצל המעסיקה לא אפשר לה גמישות תעסוקתית בשעות אלה.

יש לציין כי ב"כ המל"ל בהגינותו, אף ציין את ההערכה שרכש המל"ל למאמציה של העובדת ולמסירותה לאמה, אלא שלשיטתו מצב האם בתקופה הרלוונטית, כפי שהדבר עולה לטענתו גם מחוות דעת המומחה שמינה בית הדין- "לא חייב השגחה צמודה" ואפשר לאם לשהות לבד מספר שעות ביום, מכאן שהוא אפשר לעובדת להמשיך בעבודתה אצל המעסיקה.

בנוסף בית הדין איננו רואה עין בעין את הפרשנות הצרה שמייחס המל"ל לסעיף 6 לחוק פיצויי פיטורים ולסעיף 166 לחוק הביטוח הלאומי, נוכח המשמעות הרחבה שניתנה להוראות הרלוונטיות בפסיקה: כך למשל ,נפסק, כי אין לפרש את הדיבר "התפטרות לרגל מצב בריאות" כדרישה שיוכח, כי ההתפטרות הייתה לשם טיפול בבן המשפחה החולה או לטובת החולה, וכי די בכך שיהיה קשר סיבתי בין מצב הבריאות ובין ההתפטרות. קשר סיבתי אשר צריך שיהא המניע להתפטרות, או אחד המניעים לה.

בעניין אחר קבע בית הדין, כי לצורך "הסיבה המספקת" המצדיקה את ההתפטרות יש אומנם להתחשב בממצאים רפואיים אובייקטיבים, אך יש להביא בחשבון גם את השפעתם הסובייקטיבית על העובד המתפטר וליתן לה משקל, בהתאם למדיניות החברתית המשפטית הראויה לדעת בית הדין.

יתר על כן, בית הדין קבע, כי במקרה זה העובדת הוכיחה, כי המשך עבודתה אצל המעסיקה לא אפשר לה להגיש לאמה את העזרה לה נזקקה לאור מצבה הבריאותי, גם משך מספר שעות ביום ובמיוחד בגלל שעזרה זו (בלבישה, הכנת אוכל וליווי רפואי) נדרשה מטבע הדברים, בעיקר בשעות הבוקר ובשים לב לשעות עבודתה של העובדת ולאופי תפקידה.

בית הדין התייחס ליתר הנסיבות הנוגעות כאמור לשיקולי המדיניות החברתית וציין, כי בנסיבות שבפנינו, שעה שעולה, כי המניע העיקרי, להפסקת העבודה של העובדת ולוויתור שויתרה על מקום העבודה בו הועסקה כחמש שנים בתנאי העסקה מספקים, היה נעוץ במסירותה לאמה, קרי ברצון ובתחושת החובה כאחד לטפל בה- יש להוות טעם ערכי להצדקת ההתפטרות. כמו כן, ציין בית הדין, כי על אחת כמה וכמה נכונים הדברים שעה שהם נבחנים דרך הפריזמה של המדיניות החברתית הראויה הנוגעת לתחום הביטחון הסוציאלי. לאור האמור לעיל, נקבע, כי יש לקבל את תביעתה של העובדת במובן שעל המל"ל לשלם לה דמי אבטלה על פי הדין בגין התקופה שבמחלוקת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

ניר ברקת
צילום: סיון פרג

״מה שטוב לאירופה״ - שווה לישראל: עד 12% ירידה במחירים

ירידות מחירים של עד 24% במוצרי צריכה ועלייה של מעל 40% ביבוא - משרד הכלכלה מסכם מחצית ועל השפעת הרפורמות החדשות ביבוא
מנדי הניג |
נושאים בכתבה משרד הכלכלה יבוא

משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם את סיכום המחצית הראשונה של 2025, ובו נתונים המעידים על השינויים בתהליכי היבוא לישראל. שיעור יישום הרפורמות "לא עוצרים בנמל" ו"מה שטוב לאירופה - טוב לישראל" חוצה את רף ה-90%, והנתונים מצביעים על עלייה משמעותית ביבוא מוצרים ועל ירידות מחירים של עד כ-10% במוצרים מסוימים. שר הכלכלה ניר ברקת אמר כי "הרפורמות שהשקנו כבר מוכיחות את עצמן בשטח - יותר תחרות, יותר יבואנים, ומחירים שיורדים לצרכן הישראלי. אנחנו עוקבים אחרי הנתונים בזמן אמת וממשיכים לעודד את היבואנים בהסברה והדרכה, כדי שכל משפחה בישראל תרגיש את ההקלה ביוקר המחיה".

שוק היבוא הישראלי נחשב במשך שנים לריכוזי ומסורבל, עם חסמים רגולטוריים ותקינה כפולה שהכבידו על יבואנים. גם מוצרים שאושרו באירופה נדרשו לעבור הליכים חוזרים בישראל - מה שיצר עיכובים בנמלים, בדיקות כפולות ועלויות נוספות שהגולגלו לצרכן. הרפורמות שמוביל משרד הכלכלה נועדו לצמצם את שכבות הפיקוח, להפחית עלויות ולפתוח את הדלת לשחקנים חדשים. מדובר במהלך שנועד לשפר את התחרות, לקצר תהליכים ולהתאים את שוק היבוא המקומי לסטנדרטים הנהוגים במדינות מפותחות.

שינוי בדפוסי היבוא

הרפורמה "לא עוצרים בנמל", שנכנסה לתוקף במהלך 2024, שינתה את מבנה העבודה מול המכס ומוסדות התקנים. במקום בדיקות חוזרות ואישורים מראש, היבואנים נדרשים להצהיר על עמידה בתקן ולשאת באחריות לאמינות ההצהרה. על פי נתוני המשרד, כ-91% מהיבואנים כבר משתמשים במסלול החדש, המהווה כ-80% מהיקף היבוא הכספי. השימוש במסלולים הישנים ירד ביותר מ-90%. בסקר שנערך בקרב היבואנים, כ-70% מהנשאלים דיווחו על ירידה בעלויות או על הרחבת מגוון המוצרים שהם מייבאים.

במקביל, רפורמת "מה שטוב לאירופה - טוב לישראל", שנכנסה לתוקף בתחילת השנה, מאפשרת לייבא מוצרים שאושרו באירופה ללא צורך בבדיקות חוזרות במכון התקנים. לפי הנתונים, כ-9% מערך היבוא הרשמי - בהיקף שנתי של כ-20 מיליארד שקל - כבר נעשה לפי התקינה האירופית. בין הקטגוריות שנכנסו תחת ההכרה החדשה: מוצרי חשמל, מחשבים וציוד תקשורת, צעצועים, מוצרי תינוקות וכלי מטבח.

ירידות רוחביות במוצרים

הנתונים שפרסם המשרד מצביעים על גידול ביבוא לצד ירידה מתונה במחירים. יבוא האופניים עלה ב-44%, מכונות הקפה ב-38%, והמקררים ב-27%. מחירי מכונות הכביסה ירדו בכ-24%, שואבי האבק בכ-12.6%, והאופניים בכ-12%. במקביל נרשמה עלייה במספר היבואנים - 65% בתחום האופניים ו-60% בתחום שואבי האבק - ובחלק מהקטגוריות נוספו שחקנים חדשים לרשימת עשרת המובילים.