מניות הבנקים - צפי לעלייה של כ-80% בשנתיים הקרובות

רן קבין, מקבין בית השקעות, בסקירה על מניות הבנקים להם פוטנציאל של עוד 50%-80% ויותר בתוך שנתיים.
רן קבין |

מקובל לחשוב שמצב המשק משתקף במידה רבה דרך מצב הבנקים והמערכת הפיננסית. הבנקים הם שמספקים חמצן לענפים השונים במשק ונהנים מפעילות ענפה של הכלכלה, במיוחד כאשר המצב טוב וכמעט כל הלווים מצליחים לעמוד בהחזרי ההלוואות. אבל, בתקופות של מיתון הבנקים סובלים מחוסר יכולת לגבות כספים מלקוחות מסוימים שנקלעו לקשיים, וכך נאלצים הבנקים למחוק כספים רבים ממאזניהם על ידי ביצוע הפרשות לחובות מסופקים.

במצבים קיצוניים, כאשר בנק מתנהל בצורה לא אחראית ומלווה יותר מידי כספים למי שאינו יכול לעמוד בהחזרי ההלוואות, כפי שקרה בארה"ב, קיימת סכנה להידרדרות מהירה של הבנק עד כדי פשיטת רגל. במקרים מסוימים, לאחר שמצבו של בנק מורע, מספיקות כמה שמועות נוספות כדי להבריח את הלקוחות ולגרום לו לפשיטת רגל. גם תהליך כזה קרה בשנה שעברה בארה"ב.

היות שברוב המקרים, מדינה (ובוודאי מדינה כמו ישראל) אינה יכולה להרשות לעצמה פשיטת רגל של בנקים, הרי שבתרחיש כזה צפויה המדינה להיחלץ לעזרתם. לעזרה מסוג זה יש מחיר שאת רובו משלמים בדרך כלל בעלי המניות, כיוון שהמדינה עשויה להלאים את הבנק או לדלל את בעלי המניות באופן משמעותי, כפי שקרה כאמור בשנה האחרונה בארה"ב.

המנוע של הבנק, ממנו נגזר היקף ההלוואות אותן הוא יכול להעניק ואשר על פיו מקובל להעריך גם את שוויו הינו ההון העצמי של הבנק. היסטורית ניתן לראות שמכפיל ההון של הבנקים הגדולים בישראל הגיע בתקופות טובות ל- 1.2 ? 1.3 ויותר ובתקופות קשות ל- 0.5-0.7, כפי שקרה גם במשבר הנוכחי. מכפילי הון נמוכים במיוחד כגון 0.5, מרמזים על כך שהמשקיעים נותנים סבירות גבוהה יחסית לכך שמצב הבנק כל כך קשה עד שיש סיכוי שהממשלה תלאים אותו ובעלי המניות יאבדו את כספם, אחרת קשה להסביר מדוע יהיו משקיעים שמוכנים למכור את הבנק ברמת מחיר כזו.

לאור השיפור במצב המשק וההבנה שהתרחיש לפיו אחד הבנקים הגדולים בישראל יגיע למצב של פשיטת רגל כבר כמעט ולא קיים (או מקבל להערכתנו סבירות כמעט אפסית), הרי שאין כל סיבה להניח שלאחר שמצב המשק ישתפר, הבנקים לא יסחרו לפי מכפיל הון של 1.2 ויותר. כך היה במשברים קודמים וכנראה שכך גם יהיה הפעם.

אחד התהליכים הנוספים שמתרחשים בעת יציאה מן המשבר הינו שיפור בכושר הפירעון של החברות במשק וכפועל יוצא מכך, גם חברות שבעבר היה ספק ביכולת הפירעון שלהן הופכות לעיתים בחזרה לבעלות כושר פירעון. במקרה כזה הבנק יבצע ביטול של ההפרשה לחובות מסופקים. מצב של שיפור במשק אם כן, צפוי גם להגדיל את רווחי הבנק וגם את ההון העצמי שלו.

אפקט נוסף שמשפיע כעת לחיוב על רווחיות הבנק ועל ההון העצמי שלו הינו רווח (או צמצום הפסד) בתיק ניירות הערך. לאור השיפור במצב שוק ההון בחודשים האחרונים, מצטמצם גם ההפסד הגדול שהיה לחלק מן הבנקים בתיק ניירות הערך שלהם, דבר שמשפר את הרווח ומגדיל את ההון.

לכן, מי שמשקיע כיום במניות הבנקים עשוי ליהנות פעמיים: פעם אחת ההון העצמי של הבנקים צפוי לגדול עם השיפור במשק ופעם שנייה, מכפיל ההון שהמשקיעים ייתנו למניות הבנקים יהיה גבוה יותר.

כדי לבחון את הנושא במספרים, צירפנו את הטבלה הבאה, אשר מציגה את מכפיל ההון של הבנקים השונים נכון להיום, את המכפיל שהנחנו שלפיו הבנק יכול להיסחר בתקופת גאות ואת הפער באחוזים אותו תצטרך להשיג המנייה על מנת לעמוד במשימה. כל זאת בהנחה שההון העצמי של הבנקים לא ישתנה, שהיא להערכתנו הנחה שמרנית. סביר להניח שמכפילי ההון של הבנקים השונים לא יהיו זהים גם בתקופה הטובה, כשם שהם אינם זהים כיום וזאת לאור המצב העסקי השונה בניהם.

לא ניכנס כאן לכל הפרטים, אבל נציין שבנק דיסקונט למשל בעייתי יותר מבחינת יחס הלימות ההון ומצבו העסקי ולכן מכפיל ההון שניתן לו יהיה נמוך יותר מלאומי למשל. למרות זאת, בהחלט יתכן שהפער באחוזים בין מכפילי ההון של הבנקים השונים בתקופת גאות יהיה נמוך יותר בשל העובדה שבתקופת גאות המשקיעים יעניקו לתרחיש פשיטת הרגל/סיוע ממשלתי כנגד הקצאת מניות הסתברות אפסית בכל הבנקים.

עמודת הפער באחוזים שבטבלה אינה לוקחת בחשבון גידול בהון העצמי של הבנקים ולכן הוספנו גם עמודה המניחה גידול של 15% בהון העצמי בתוך שנתיים (הנחה שמרנית לטעמנו). תוספת כזו תגדיל את הפער בחלק מן המקרים ליותר מ- 80%.

סיכונים - הסיכונים הם רבים ונובעים בראש ובראשונה מן המצב הכלכלי במשק כולו, מן המצב הכלכלי בעולם, מתרחיש של הידרדרות מחודשת למיתון וכו'. בנוסף, קיימים סיכונים ספציפיים לכל בנק כגון מבנה תיק האשראי שלו, איכות ההנהלה, מערכות המחשוב וכו'.

באיזה בנק עדיף להשקיע?

להערכתנו כל הבנקים המוזכרים כאן אטרקטיביים ואין סיבה אמיתית לפסול השקעה בהם באמצעות תעודת סל. ובכל זאת, אם רוצים לבחור, אנחנו מעדיפים את בנק הפועלים משתי סיבות עיקריות: בנק הפועלים שייך לאחד משני הבנקים הגדולים ולפיכך נהנה גם מחשיפה גדולה למשקיעים זרים ומצד שני הוא מתומחר זול יותר מלאומי עקב הבעיות הספציפיות המוכרות. יחד עם זאת, במידה והבעיות ייפתרו לשביעות רצון המשקיעים, הרי שבעוד שנה וחצי, שנתיים הפרמיה שהמשקיעים נותנים לבנק לאומי על פני פועלים עשויה להצטמצם. ככלל, חשוב להתאים את רמת הסיכון למשקיע ולכן מי שרוצה להיות זהיר יותר יעדיף את בנק לאומי שמצבו הכללי טוב יותר משל פועלים ומי שרוצה ללכת על כל הקופה עשוי לבחור דווקא בבנק דיסקונט, שם הסיכון הוא הגדול ביותר, אבל זהו גם הבנק הזול ביותר.

לסיכום - כפי שניתן לראות, הכותרת המפוצצת על אפסייד של 50%-80% במניות הבנקים נשענת על הנחות הגיוניות ושמרניות למדי. לאחר זינוק של עשרות אחוזים בשלושת החודשים האחרונים, 80% נוספים במשך שנתיים הם למעשה התמתנות בקצב העלייה ורק יביאו את מחירי מניות הבנקים למחיר שנחשב לנורמלי בתקופת גאות. האם אכן המשק הולך לתקופת גאות? אנחנו מעריכים שכן, אבל את הסיבות להערכה הזו נפרט במסגרת סקירה נפרדת. ב- 27/5/2009 פרסמנו סקירה בשם "עידן חדש בשוק ההון!" בה ציינו כי מרבית הסימנים מצביעים על תחילתה של גאות מחודשת בשווקים.

מאת: רן קבין - מנכ"ל ובעלים בחברת קבין בית השקעות בע"מ.

*אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות או המלצה לקנות או למכור את ניירות הערך המוזכרים במסמך זה ו/או ניירות ערך אחרים או מטבעות. העושה זאת פועל על סמך שיקול דעתו בלבד. האמור לעיל מוגש כאינפורמציה בלבד. מסמך זה מתבסס אך ורק על מידע פומבי גלוי לציבור ועל הערכות ואומדנים שמטבע הדברים אפשר ויתבררו כחסרים, או בלתי מעודכנים. מסמך זה אינו מהווה יעוץ או הזמנה לרכוש או למכור את ניירות הערך הנזכרים בו ואין בו משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל משקיע.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביאלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייבי

הצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?

רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים

ליאור דנקנר |

לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.

על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.


עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות

ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.

בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.

בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)

הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%

הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון השנתי של 2025

מנדי הניג |
נושאים בכתבה החשב הכללי באוצר

הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.

התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.

מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.

לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.

מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".