ענף הנדל"ן משתנה? "אנשים מבינים שהסובארו מהקבלן היא לא באמת בחינם"
ענף הבנייה בארץ, שנפגע הן מהמיתון והן מהקשחת תנאי האשראי של הבנקים, מתחיל להשתמש בקבוצות הרכישה כדי למנף את עסקיו. יותר ויותר יזמים שרכשו מגרשים פונים לקבוצות רכישה על מנת שאלו ייבנו על הקרקעות. אלון הרצוג, מבעלי קפיטל גרופ המתמחה באיתור ורכישת מתחמי קרקע, אומר היום ל-Bizportal כי "קבוצות הרכישה הן קרש ההצלה של ענף הנדל"ן במדינת ישראל בימים אלה".
"אני נפגש עם חברות קבלניות גדולות שרוצות שאני אעשה קבוצות רכישה במגרשים שלהן", אומר הרצוג. "אין להן מימון. היום, כדי לצאת לבנייה צריך הון עצמי מאד גבוה. לחברה יזמית משתלם לבוא לקבוצת רכישה שתפגיש אותה עם הכסף יותר מהר מכל אופציה אחרת".
קבוצות הרכישה צברו בשנים האחרונות תאוצה, בעיקר באיזור תל-אביב, והרצוג סבור כי התופעה רק תלך ותתרחב. "בעוד שנתיים-שלוש, רוב התחלות הבנייה בארץ יהיו של קבוצות רכישה - זה כבר המצב בתל-אביב". הוא מוסיף כי "פעילות קבוצות הרכישה בשנים הקרובות תתמקד ברמת-גן, פתח תקווה, הוד השרון, רמת השרון ובכל איזור בו מרכיב הקרקע הוא יחסית גבוה".
גם בעידן המבצעים של הקבלנים - הכוללים תכניות מימון אטרקטיביות, מטבח משודרג, ואף מכונית -- קבוצות הרכישה עדיין מוזילות את מחיר הדירה ב-20% עד 25%, אומר הרצוג. דירת 4 חדרים מקבוצת רכישה באם המושבות בפתח תקווה עולה מיליון שקלים עד 1.1 מיליון שקלים. לעומת זאת, דירות מקבלן באיזור זה עולות כ-1.3 מיליון שקלים, אומר הרצוג. "אנשים מספיק אינטלגנטיים כדי להבין שהם בסוף משלמים על המבצעים בצורה עקיפה. אומרים לך, 'קח סובארו', אבל אין סובארו בחינם".
המפתח לקבוצות הרכישה הוא קהל היעד, אומר הרצוג. "אחרי שאנחנו יצאנו לאיזור אם המושבות, אחרים הבינו שקבוצות רכישה צריכות לפנות למעמד הביניים ומשתמשי הקצה ולא לקהל המשקיעים בדירות יוקרה." הוא מוסיף כי "בחיים לא תראו אותי נכנס לפרויקט כמו מתחם פארק צמרת. אפילו חברות שהתחילו ביוקרה, עושות היום קבוצות רכישה למשפרי דיור. הן הבינו שמחיר טוב עם מיקום טוב ותכנון נכון - מנצחים".

יאנגו דורשת מרשות התחרות: הכריזו על Gett כמונופול
בפנייה נטען כי ל-Gett יש נתח שוק בהיקף של 70% ומאשימה כי המערכת של Gett מייצרת מנגנונים של תמרוץ וסנקציות לנהגי מוניות, המעודדים עבודה כמעט בלעדית איתה
חברת יאנגו, המפעילה אפליקציה להזמנת מוניות, דורשת מרשות התחרות להכריז על מתחרתה העיקרית גט (Gett) כמונופול. לטענת יאנגו, גט מחזיקה בנתח שוק העולה משמעותית על הרף הקבוע בחוק, ומפעילה כוח שוק הפוגע בתחרות, בנהגים ובצרכנים.
בפנייה, שנשלחה לממונה על רשות התחרות מיכל כהן באמצעות עורכי הדין ישראל שלו וטל טיטמן, נטען כי נתח השוק של גט בנסיעות מוזמנות באמצעות אפליקציה מגיע לכ-70%. נתון זה, לטענת יאנגו, מבוסס בין היתר על ממצאי רשות התחרות עצמה במסגרת בחינת המיזוג שביקשו בעבר גט ופנגו לקדם, וכן על נתונים שפורסמו בדוחות של משקיעי החברה.
"התפתחה אצל הנהגים תלות ממשית בפלטפורמה של גט כמקור הכנסה עיקרי, שלא לומר בלעדי, באופן המגביל את התחרות בשוק", נכתב במכתב ששלחה חברת אפלי טקסי עוז, המפעילה את יאנגו, לממונה על רשות התחרות. אף שנהגים רשאים לכאורה לעבוד עם כמה אפליקציות במקביל, אופן התמחור שמפעילה גט והמבנה של מסלולי המנוי מובילים בפועל לכך שנהגים עובדים בעיקר איתה.
לפי הנתונים שהוצגו, מדי שנה מתבצעות בישראל עשרות מיליוני נסיעות במוניות, כאשר למעלה ממחציתן מוזמנות מראש ולא נאספות מהרחוב. יאנגו טוענת כי חלקה של גט בנסיעות המוזמנות חורג בהרבה ממחצית השוק, באופן המאפשר לה להכתיב בפועל את כללי המשחק בענף.
- רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה
- קנס של 20 אלף שקל לנהג מונית ש"עבד" על תיירים - האם זה ירתיע את נהגי המוניות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפנייה מצוין כי המסלול המרכזי שמציעה גט לנהגים מבוסס על תשלום חודשי קבוע, בגובה אלפי שקלים, אשר הופך לכלכלי רק אם מרבית הנסיעות מבוצעות דרך הפלטפורמה שלה. מצב זה, לפי יאנגו, יוצר תמריץ שלילי לעבוד עם מתחרים ומקשה על אפליקציות אחרות לגייס נהגים בהיקף מספק.
