ענף הנדל"ן משתנה? "אנשים מבינים שהסובארו מהקבלן היא לא באמת בחינם"

אלון הרצוג, מבעלי קפיטל גרופ בראיון בלעדי ל-Bizportal. "תוך שנתיים-שלוש רוב התחלות הבנייה בארץ יהיו של קבוצות רכישה, זה מוזיל את מחיר הדירה בעד 25%
עינת פז-פרנקל |

ענף הבנייה בארץ, שנפגע הן מהמיתון והן מהקשחת תנאי האשראי של הבנקים, מתחיל להשתמש בקבוצות הרכישה כדי למנף את עסקיו. יותר ויותר יזמים שרכשו מגרשים פונים לקבוצות רכישה על מנת שאלו ייבנו על הקרקעות. אלון הרצוג, מבעלי קפיטל גרופ המתמחה באיתור ורכישת מתחמי קרקע, אומר היום ל-Bizportal כי "קבוצות הרכישה הן קרש ההצלה של ענף הנדל"ן במדינת ישראל בימים אלה".

"אני נפגש עם חברות קבלניות גדולות שרוצות שאני אעשה קבוצות רכישה במגרשים שלהן", אומר הרצוג. "אין להן מימון. היום, כדי לצאת לבנייה צריך הון עצמי מאד גבוה. לחברה יזמית משתלם לבוא לקבוצת רכישה שתפגיש אותה עם הכסף יותר מהר מכל אופציה אחרת".

קבוצות הרכישה צברו בשנים האחרונות תאוצה, בעיקר באיזור תל-אביב, והרצוג סבור כי התופעה רק תלך ותתרחב. "בעוד שנתיים-שלוש, רוב התחלות הבנייה בארץ יהיו של קבוצות רכישה - זה כבר המצב בתל-אביב". הוא מוסיף כי "פעילות קבוצות הרכישה בשנים הקרובות תתמקד ברמת-גן, פתח תקווה, הוד השרון, רמת השרון ובכל איזור בו מרכיב הקרקע הוא יחסית גבוה".

גם בעידן המבצעים של הקבלנים - הכוללים תכניות מימון אטרקטיביות, מטבח משודרג, ואף מכונית -- קבוצות הרכישה עדיין מוזילות את מחיר הדירה ב-20% עד 25%, אומר הרצוג. דירת 4 חדרים מקבוצת רכישה באם המושבות בפתח תקווה עולה מיליון שקלים עד 1.1 מיליון שקלים. לעומת זאת, דירות מקבלן באיזור זה עולות כ-1.3 מיליון שקלים, אומר הרצוג. "אנשים מספיק אינטלגנטיים כדי להבין שהם בסוף משלמים על המבצעים בצורה עקיפה. אומרים לך, 'קח סובארו', אבל אין סובארו בחינם".

המפתח לקבוצות הרכישה הוא קהל היעד, אומר הרצוג. "אחרי שאנחנו יצאנו לאיזור אם המושבות, אחרים הבינו שקבוצות רכישה צריכות לפנות למעמד הביניים ומשתמשי הקצה ולא לקהל המשקיעים בדירות יוקרה." הוא מוסיף כי "בחיים לא תראו אותי נכנס לפרויקט כמו מתחם פארק צמרת. אפילו חברות שהתחילו ביוקרה, עושות היום קבוצות רכישה למשפרי דיור. הן הבינו שמחיר טוב עם מיקום טוב ותכנון נכון - מנצחים".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
חשבון חשמל (X)חשבון חשמל (X)

חשבון החשמל יעלה ב-1.5% בינואר - איך תוכלו להוריד אותו ב-6%?

איך אפשר לחסוך 300-400 שקלים בשנה, מה קורה בשוק החשמל, ואיך לקבל הנחות גדולות יותר?

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה חשבון חשמל

חשבון החשמל שלכם יעלה בינואר. התעריף יעלה ב-1.5% ומדובר בכ-6 שקלים לחודש לצרכן ממוצע. מדובר על עלייה שנתית של כ-70 שקל בשנה. אולי לא סכם גדול, אבל כשעולים המחירים והתעריפים מכל הכיוונים זה מצטבר. אבל יש דרכים להוזיל את עלויות החשמל. חשבון ממוצע עשוי לרדת ב-300 שקלים בערך, אם תעברו לספקים החדשים. 

כ-350 אלף משקי בית ועסקים עברו לספקים החדשים ים, מדובר על פחות מ-10% ממשקי הבית והעסקים. הרוב ממשיך לשלם את התעריף של חברת החשמל, למרות שהוא יקר יותר. האפשרות לעבור לספקים החדשים קיימת כבר שנה וחצי, אבל אי אפשר להכתיר אותה כהצלחה. אין גם פרסום משמעותי, ומעבר להכל - אין תמריץ מספיק גדול (כ-25 שקל בחודש) ויש חשש לעבור מחברת החשמל. אנשים שרגילים לחברת החשמל ומרגישים בטוחים איתה, יסכימו וירצו לעבור, אבל התמריץ צריך להיות גדול יותר וצריך להסביר להם שאין שום שינוי בתשתיות.  

הספקים ממשיכים עם אותה אספקה ותשתית, שנותרת בבעלות חברת החשמל. ולמרות זאת המעבר איטי, אם כי בקצב הזה, נגיע למעל 500-520 אלף משפחות עוד שנה. מהפכות לא נעשות תוך יום, אולי זה הקצב שהשינויים האלו מחלחלים לציבור. בכל מקרה, המעבר פשוט: הזנת פרטי חשבון באתר הספק, אישור תוך יום-יומיים, ללא ניתוק או שינוי טכני.

הנחות של עד 400 שקלים בשנה

ההנחה נעה בין 5% ל-7% על רכיב האנרגיה. לצרכן ממוצע שמשלם 400 שקלים חודשיים (4,800 שקלים שנתיים), החיסכון השנתי עומד על 240-336 שקלים. במשקי בית עם צריכה גבוהה יותר החיסכון מגיע בקלות ל-400 שקל בשנה.

מעבר לכך, המסלולים המבוססים על שעות שיא (12:00-17:00) ושפל (23:00-7:00), מציעים פוטנציאל גבוה יותר: הנחות של 15% בשעות היום ו-20% בלילה, שיכולות להגיע ל-15-20% חיסכון כולל. ד