ענף הנדל"ן משתנה? "אנשים מבינים שהסובארו מהקבלן היא לא באמת בחינם"
ענף הבנייה בארץ, שנפגע הן מהמיתון והן מהקשחת תנאי האשראי של הבנקים, מתחיל להשתמש בקבוצות הרכישה כדי למנף את עסקיו. יותר ויותר יזמים שרכשו מגרשים פונים לקבוצות רכישה על מנת שאלו ייבנו על הקרקעות. אלון הרצוג, מבעלי קפיטל גרופ המתמחה באיתור ורכישת מתחמי קרקע, אומר היום ל-Bizportal כי "קבוצות הרכישה הן קרש ההצלה של ענף הנדל"ן במדינת ישראל בימים אלה".
"אני נפגש עם חברות קבלניות גדולות שרוצות שאני אעשה קבוצות רכישה במגרשים שלהן", אומר הרצוג. "אין להן מימון. היום, כדי לצאת לבנייה צריך הון עצמי מאד גבוה. לחברה יזמית משתלם לבוא לקבוצת רכישה שתפגיש אותה עם הכסף יותר מהר מכל אופציה אחרת".
קבוצות הרכישה צברו בשנים האחרונות תאוצה, בעיקר באיזור תל-אביב, והרצוג סבור כי התופעה רק תלך ותתרחב. "בעוד שנתיים-שלוש, רוב התחלות הבנייה בארץ יהיו של קבוצות רכישה - זה כבר המצב בתל-אביב". הוא מוסיף כי "פעילות קבוצות הרכישה בשנים הקרובות תתמקד ברמת-גן, פתח תקווה, הוד השרון, רמת השרון ובכל איזור בו מרכיב הקרקע הוא יחסית גבוה".
גם בעידן המבצעים של הקבלנים - הכוללים תכניות מימון אטרקטיביות, מטבח משודרג, ואף מכונית -- קבוצות הרכישה עדיין מוזילות את מחיר הדירה ב-20% עד 25%, אומר הרצוג. דירת 4 חדרים מקבוצת רכישה באם המושבות בפתח תקווה עולה מיליון שקלים עד 1.1 מיליון שקלים. לעומת זאת, דירות מקבלן באיזור זה עולות כ-1.3 מיליון שקלים, אומר הרצוג. "אנשים מספיק אינטלגנטיים כדי להבין שהם בסוף משלמים על המבצעים בצורה עקיפה. אומרים לך, 'קח סובארו', אבל אין סובארו בחינם".
המפתח לקבוצות הרכישה הוא קהל היעד, אומר הרצוג. "אחרי שאנחנו יצאנו לאיזור אם המושבות, אחרים הבינו שקבוצות רכישה צריכות לפנות למעמד הביניים ומשתמשי הקצה ולא לקהל המשקיעים בדירות יוקרה." הוא מוסיף כי "בחיים לא תראו אותי נכנס לפרויקט כמו מתחם פארק צמרת. אפילו חברות שהתחילו ביוקרה, עושות היום קבוצות רכישה למשפרי דיור. הן הבינו שמחיר טוב עם מיקום טוב ותכנון נכון - מנצחים".
לוחם מקבל מידע מסוכן AI (דובר צה"ל)צה"ל מקים חטיבת AI - סוכני AI יעזרו ללוחמים במידע וניתוח מהיר ורלבנטי
צה"ל מפרק את לוט"ם ומקים שתי חטיבות טכנולוגיות לקראת עימותים עתידיים. במקום חטיבה אחת יפעלו מעתה שתי זרועות מתמחות - אחת תעסוק ביישומי בינה מלאכותית לשדה הקרב, והשנייה תתמקד בשליטה בתקשורת לוויינית ולוחמה אלקטרונית
צה"ל מודיע על ארגון מחדש של מערך הטכנולוגיה הצבאית: חטיבת לוט"ם תפורק, ובמקומה יוקמו שתי חטיבות נפרדות שיסמנו את כיוון הפעולה של הצבא בעשורים הקרובים. מדובר במהלך אסטרטגי שמתבסס על לקחי מבצע חרבות ברזל, ומטרתו להיערך לאתגרי הלחימה בעידן מבוסס מידע, אלגוריתמים וקישוריות גלובלית.
חטיבת AI: מהפכה דיגיטלית בעבודת המטה והשטח
חטיבת הבינה המלאכותית תאגד את כל כוחות המחשוב, התוכנה והדאטה של צה"ל, כולל יחידות ממר"ם, מצפן ושחר. המשימה המרכזית: לפתח ולהטמיע מודלים מבצעיים מתקדמים, מבוססי AI, שישמשו את כלל הדרגים בלחימה.
בין השימושים המרכזיים של החטיבה: סיכום שיחות ברשתות קשר, תחקור אירועים בזמן אמת, הצגת תמונת קרב עדכנית על גבי מפות דיגיטליות, תיאום תקיפות ומניעת ירי דו-צדדי. כל זאת, תוך שמירה הדוקה על אבטחת מידע וצמצום התלות בשירותי ענן מסחריים, באמצעות שימוש בקוד פתוח ומערכות מבוזרות.
בצה"ל כבר החלו בשדרוג משמעותי של תשתיות העיבוד הגרפי, עם הגדלה ניכרת של כמות המעבדים והרחבת תשתיות החשמל הייעודיות ל-AI. תפקידים חדשים נולדים במסגרת החטיבה, ביניהם: מידענים צבאיים, אנליסטים ומדעני נתונים שילוו את הכוחות בשטח.
- ChatGPT נהפך לבסטי החדש - למה זה גם מרגש וגם מפחיד
- מנכ"ל סיילספורס מתגאה שהחליף 4,000 עובדים ב-AI
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חטיבת הספקטרום: מענה צבאי למרוץ לחלל
החטיבה השנייה תתמקד בתחום הספקטרום והלוויינים, ותאגד את יחידות חושן, מעוף ופריזמה. יעדה המרכזי: מתן פתרונות תקשורת ולוחמה אלקטרונית גם בזירות מרוחקות ומאוימות, תוך היערכות לאתגרי מרחב החלל.
ילד משקיע בשוק ההון צילום: ביזפורטל38% מבני הנוער אומרים שה-AI מבין אותם יותר טוב מהמשפחה והחברים
בתוך 3 שנים בלבד - 92% מהישראלים כבר משתמשים ב-AI, לפי דוח"ח האינטרנט של בזק אנחנו מבלים 1.5 שעות ביום בממוצע בלדבר עם הצ'אט; אחד מכל חמישה ישראלים משלם על כלי AI; השימוש מתרחב גם לתחומים רגישים: 38% קיבלו עצה רפואית; 59% בני נוער קיבלו תמיכה רגשית;
78% אומרים שהם פונים לאלגוריתם לפני בכלל ששוקלים לגשת לאיש מקצוע
בזק מפרסמת את דו"ח האינטרנט השנתי והמספרים בו מראים כמה אנחנו אימצנו את הבינה המלאכותית, זה אולי כמעט ללא תקדים אם נשווה למהפכות הטכנולוגיות הקודמות. סקר מקיף שכלל 4,750 ישראלים מגיל 13 ומעלה בשיתוף עם KANTAR ישראל, חושף כיצד ה-AI הפך מכלי ניסיוני למלווה יומיומי שמשפיע על כל תחום בחיים שלנו. מבריאות מתמיכה רגשית, דרך קניות, לימודים, ועד להורות ולתעסוקה.
92% מהישראלים השתמשו לפחות בכלי AI אחד בשלוש השנים האחרונות, שזה גידול של כ-33% בהשוואה לשנה שעברה, והוא עוקף בהרבה טכנולוגיות אחרות למשל לפלטפורמת המסרונים שאין מי מאיתנו שלא משתמש בה כיום, וואטסאפ, נדרשו 10 שנים כדי להגיע לאימוץ דומה כמו לכלי ה-AI ולעשיית קניות באתרי האונליין לקח אפילו שני עשורים כדי להגיע לאותן רמות.
הישראלי הממוצע משתמש כיום ב-2.7 כלי AI שונים, לעומת 1.8 בשנה שעברה. כל אחת מאיתנו מבלה בצ'אטים למיניהם כ-1.5 שעות ביום בממוצע, וזה קורה בעיקר בנייד. מי מוביל? ChatGPT בראש, אבל גם Gamma, Perplexity, Gemini ו-Canva מטפסים.
הנתונים מראים שה-AI לא רק מוסיף זמן מסך (70% מהמשתמשים הגבירו את השימוש בכלים כאלה בהשוואה לשנה שעברה) אלא הוא גם מחליף פעילויות אחרות: אצל 50% הוא בא על חשבון גלישה כללית באינטרנט, אצל 35% זה מגיע על חשבון רשתות חברתיות, ואצל 33% על חשבון צפייה בסטרימינג. אחד מכל חמישה ישראלים גם משלם על מנוי ל-AI, מה שמעיד על כמה השימוש חשוב לישראלים שמוכנים גם לשלם כדי לנצל את היכולות המוגברות ואת המודלים המשופרים.
- בזק מעלה את תחזית הרווח ל-1.55 מיליארד שקל
- בי-קום מממשת: סרצ'לייט ופורר מפיצים מניות בזק בהיקף של כ-2 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התוכן באינטרנט "מתלכלך"
אבל לצד ההתלהבות, יש גם משבר אמון. 67% מהישראלים מודים שהם מתקשים להבחין בין תוכן שנוצר על ידי אדם לבין כזה שיוצר על ידי AI, ו-71% מהישראלים רוצים שתוכן שיוצר על ידי בינה מלאכותית יסומן ככזה.
