לאחר שהתעקש והכחיש, גאידמק מודה: מנהל מו"מ למכירת אוסיף

בהודעה נפרדת - אוסיף דורשת ערבות בנקאית של 30 מיליון דולר מחברה של גאידמק
אריאל אטיאס |

בשבועות האחרונים שטפו את התקשורת בישראל ידיעות על מצבו הפיננסי של ארקדי גאידמק ועל כך שהוא מתכונן למכור את עסקיו. באופן פרטני יותר פורסמו ידיעות רבות על מכירת חברת אוסיף, חברת הנדל"ן אותה רכש לפני כשנה.

היום, לאחר סגירת יום המסחר האחרון לשבוע זה בבורסה, הודיעה חברת אוסיף, כי נמסר לה על ידי ארקדי גאידמק, בעל השליטה בחברה, כי הוא מנהל משא ומתן למכירת השליטה בחברה. "לחברה נמסר על ידי בא כוחו של מר ארקדי גאידמק, בעל השליטה בחברה, כי בעל השליטה מנהל משא ומתן למכירת השליטה בחברה", נכתב בהודעת אוסיף לבורסה.

בהודעה נפרדת הודיעה אוסיף, כי פנתה בכתב אל Stroylider, חברה הנמצאת בבעלותו של גאידמק (65.9%), מוכרת של המקרקעין בעסקת וונוקובו, בדרישה לקבל, עד ליום שלישי הקרוב ה-16 בספטמבר, ערבות בנקאית על סך של 30 מיליון דולר ארה"ב, אשר ניתנה על ידה כמקדמה על חשבון הרכישה.

מדובר בעסקה לרכישת 876 דונם בפרברי מוקסבה תמורת 100 מיליון דולר שקיבלה את הכינוי "גאידמק מוכר לגאידמק". Stroylider הייתה אמורה לרשום תשואה של 300%, שכן רכשה את הקרקע ברוסיה במחיר הנמוך פי 4.

גאידמק: "לא מתנהל מו"מ בקשר לשינוי השליטה בחברה"

ביום ראשון האחרון פנתה הרשות לניירות ערך והבורסה לני"ע בתל אביב לגאידמק והאחרון הודיע, כי "קיבל פניות רבות מגורמים שונים בקשר לחברה (אוסיף). ונכון להיום, לא מתנהל מו"מ בקשר לשינוי השליטה בחברה".

זאת לא הייתה הפעם הראשונה שאוסיף או גאידמק התייחסו לשמועות בנוגע למכירת החברה. "בהמשך לידיעה שהתפרסמה אמש בתקשורת, מסר מר ארקדי גאידמק, בעל השליטה באוסיף, כי אינו מנהל מו"מ עם האדונים צביקה ויוסי ויליגר למכירת אוסיף", כך נכתב בהודעת אוסיף ב-20 באוגוסט בעקבות פרסום במדיה.

שמותם של האחים צבי ויוסי ויליגר, המחזיקים ב-12.5% ממניות ויליפוד הנשלטת ע"י גאידמק, עלו לכותרות בעקבות דברי גאידמק כי בידיו הצעות שונות למכירת מניותיו באוסיף תמורת 450 מיליון שקל. גאידמק לא ציין את שמות הגורמים שעמם ניהל מגעים, ובשוק החלו להניח כמדובר בשניים. כמו כן עלו לכותרות שמם של משקיעים נוספים מישראל כגון אסי טוכמאייר וברק רוזן, בעלי פאנגאיה, ומשקיעים מחו"ל.

נציין, מהאחים ויליגר נטל גאידמק בשבוע שעבר הלוואה של כ-76 מיליון שקל לשנה, שתמורתה שיעבד את אחזקותיו בחברות וילי פוד, אמריס וגילאון.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

פרופ' יואל מוקיר (אונ' תל אביב)פרופ' יואל מוקיר (אונ' תל אביב)

יואל, הילד מחיפה זכה בנובל - מה גילה הפרופ' להיסטוריה כלכלית ומדוע הוא הופתע מאוד מהזכייה?

צמיחה-צמיחה-צמיחה; פעם זה היה מיקום-מיקום-מיקו, אבל בעסקים גדולים, בכלכלות, מדברים על צמיחה - אם אתה לא צומח, אתה לא קיים; פרופ' מוקיר בדק את הצמיחה וגילה למה ומתי צומחים? הוא קיבל פרס כי הוא הבין, הגדיר וניסח את החדשנות והרעיונות כבסיס של הצמיחה ולא דווקא ההון האנושי. נשמע אולי פשוט, אבל מאות מאמרים ומחקרים חידדו וליטשו את התיאוריה שלו בדרך לפרס נובל - קל זה לא היה. 

אדיר בן עמי |

כשהתקשרו להודיע שזכה, הוא לא ענה. כשקיבל ברכות "מזל טוב" במייל - הוא חשב שהתבלבלו עם יום ההולדת שלו. הוא לא ציפה שיתנו לחוקר בתחום ההיסטוריה הכלכלית פרס נובל והוא צודק. עם כל הכבוד להיסטוריה, מה שהעולם צריך זה מהפכות, חדשנות, תיאוריות מרתקות. אבל, כנראה למזלו הוא חוקר בדיוק את זה - הוא חוקר את ההיסטוריה של החדשנות, את ההיסטוריה של המהפכות, את ההיסטוריה של הצמיחה. 

למה מדינה מסוימת צומחת ואחרת, לא? למה בעשורים האחרונים העולם צומח ובמשך תקופה ממושכת מאוד לא היתה צמיחה? האם כדי לצמוח צריך להרוס את הקיים? "תיאוריית ההרס היצירתי" נשמעת כמו משהו רע, אבל היא כנראה מה שקורה עכשיו - הורסים את העולם הישן בשביל עולם חדש - כנראה שה-AI, מיתר חלקים רבים מהעל שהכרנו לשם צמיחה. הרס ועליו צמיחה. 

צמיחה היא הדבר הכי חם בוול סטריט. אתה לא צריך להרוויח, אבל אתה צריך לצמוח כדי להיות מעניין. מעניין זה "שווה". כדי שישקיעו בך, כדי להתעשר, כדי להגיע למיליארדים, צריך חלום, חדשנות וצמיחה. פרס נובל מתחבר לנובל מבחינה זו - הוא שם את הצמיחה בכותרת. 

יואל הוא משלנו. נולד אומנם בהולנד, אבל הוריו ניצולי שואה, עלה לישראל בצעירותו, למד כאן, עדיין מלמד כאן קורס באוניברסיטת תל אביב (בקיץ). מחובר לישראל. חי בארה"ב הגדולה.  

מוקיר, אחד מחוקרי הכלכלה הבולטים של זמננו, הפך השבוע לישראלי נוסף שמצטרף לרשימת זוכי פרס נובל. מוקיר,, זכה בפרס נובל לכלכלה על תרומתו להבנת תהליכי הצמיחה הכלכלית לאורך ההיסטוריה - ובעיקר על הסברו מדוע הכלכלות בעולם צמחו רק החל מהמאה ה-19, אחרי תקופות ארוכות של קיפאון.