שוקי הסחורות: עם כל הכבוד לגז - תראו מה קורה לפחם

היכן נמצאים ריכוזי הפחם הגדולים בעולם, מדוע מחירו של הפחם זינק בתחילת העשור, מה צפוי התחום הביקושים לפחם בשנים הבאות? על השאלות הללו ועוד עונה אריה גורן בסיור נוסף ב"ארץ הסחורות"
אריה גורן |

הפחם הוא דלק מוצק הנוצר מהתאבנות של צמחים ועצים במשך מאות מיליוני שנים. זהו חומר אורגני שהתאבן לסלע בצבע שחור או חום כהה בעקבות לחץ של סלעים וסחף אדמה שהצטברו על צמחים ששקעו בקרקעית ביצות ובהשפעת חומה של השמש. הפחם מורכב בעיקר מפחמן ומיסודות אחרים, כולל גופרית.

ככל שהפחם קשה יותר, תכולת המים שלו נמוכה יותר יעילותו כחומר דלק גבוהה יותר. פחם האבן אנתרציט הוא המשובח מבין סוגי הפחם והוא מכיל בין 86% ל-98% פחמן ומשמש בעיקר להכנת פלדות משובחות. פחם ביטומני, המכיל בין 69% ל-86% פחמן, משמש לייצור חשמל ובתהליך של ייצור פלדות.

הפחם הוא מקור האנרגיה העיקרי לייצור חשמל בעולם וגם הגורם העיקרי לפליטת גז פחמן דו-חמצני לאטמוספרה, דבר הגורם לאפקט החממה ולהתחממות כדור הארץ. את הפחם כורים במכרות פתוחים ובמכרות תת-קרקעיים בכל רחבי העולם.

ישנן עדויות לשימוש בפחם לשריפת גופות בבריטניה בתקופת הברונזה (2000-3000 לפני הספירה), הפחם גם נפוץ בבריטניה בתקופת הכיבוש הרומאי, וליד העיר צ'סטר נמצאו סימנים המעידים על מסחר בפחם בסביבות שנת 200 לספירה. ההיסטוריונים מאמינים שהשימוש המסחרי הראשון בפחם היה בסין בסביבות שנת 1000 לפני הספירה: הסינים השתמשו אז בפחם כדי להתיך נחושת להטבעת מטבעות. הביקוש לפחם גדל מאוד בתקופת המהפכה התעשייתית במאה התשע-עשרה, ובסוף אותה המאה נמשך תהליך פיתוח תעשיית הפחם בעיקר לייצור חשמל, לאחר שתחנת הכוח הראשונה המופעלת בפחם החלה לספק חשמל לעיר ניו יורק בשנת 1882.

השימוש העיקרי בפחם הוא לייצור חשמל: כ-50% מתחנות הכוח בעולם, כולל תחנות כוח בישראל, בחדרה ובאשקלון, פועלות על פחם. כמויות גדולות של פחם משמשות גם לייצור פלדה.

אפשר גם להפוך פחם לדלק נוזלי מסוג בנזין או דיזל בתהליכים שונים. בזמן מלחמת העולם השנייה ייצרה גרמניה הנאצית, שהייתה מנותקת ממקורות נפט גולמי, דלק נוזלי מפחם. גם כיום חברת Sasol בדרום אפריקה מייצרת דלק נוזלי מפחם, וישנם מפעלים בארצות הברית המפיקים דלק נוזלי מפחם. ייצור דיזל מפחם בקנה מידה גדול הוא תחרותי כשמחיר הנפט הגולמי הוא בין 35 דולר ל-40 דולר לחבית. סין הקצתה לאחרונה 15 מיליארד דולר להקמת מפעלים לייצור דיזל מפחם ומתכננת להחליף עד שנת 2013 10% מהנפט הגולמי המיובא בדלק נוזלי המיוצר מפחם.

אפשר גם לייצר גז סינטטי נקי מן הפחם: יש כיום 155 מפעלים ב-28 ארצות שונות ברחבי העולם בשלבי פיתוח, הקמה או ייצור של גז סינטטי נקי מפחם. כשיגיעו כל המפעלים האלו לייצור מלא, הם יספקו אנרגיה אקוויוולנטית ל-770,000 חביות נפט ביום (הצריכה העולמית של נפט כיום היא 84 מיליון חביות ביום).

יצור הפחם העולמי בשנת 2004 הסתכם ב-4,629 מיליון טון, סין הייתה היצרנית הגדולה ביותר ולה היו 42.2% מהייצור העולמי, אחריה ארצות הברית – 20.1%, הודו – 8.0%, אוסטרליה – 6.1%, דרום אפריקה – 5.1%, רוסיה – 4.5%, ואינדונזיה – 2.7%.

הצרכניות הגדולות ביותר באותה שנה היו: סין – 30.7% מהצריכה העולמית, ארצות הברית – 19.0%, הודו – 7.3%, דרום אפריקה – 3.4%, ויפן ורוסיה – 3.0%.

היצוא העולמי של פחם בשנת 2004 הסתכם ב-754.3 מיליון טון, אוסטרליה הייתה היצואנית הגדולה ביותר ולה היו 29.0% מהיצוא העולמי, אחריה אינדונזיה – 14.2%, סין – 11.2%, דרום אפריקה – 8.8%, רוסיה – 8.6%, קולומביה – 6.9% וארצות הברית – 5.7%.

היבואניות הגדולות ביותר של פחם באותה שנה היו: יפן – 24.2% מיבוא הפחם העולמי, דרום קוריאה – 10.5%, טייוואן – 7.9%, גרמניה – 5.1%, ובריטניה – 4.8%.

רזרבות הפחם הידועות כיום יספיקו לתצרוכת העולמית ב-200 השנים הבאות, הרזרבות העיקריות נמצאות לפי סדר הגודל שלהם בארצות הברית, רוסיה, סין, הודו, אוסטרליה, גרמניה, דרום אפריקה, אוקראינה וקזחסטאן.

מחיר הפחם מממרכז הרי האפאלצ'ים (מסוג ביטומני), המשמש לתחנות כוח ונסחר בבורסת הסחורות של ניו יורק (NYMEX) נע בתחום הצר של 22-28 דולר לטון בשנים 1990-2000.

בשנת 2001 עלה מחיר הפחם באופן תלול והגיע למחיר של 48 דולר לטון בחודש אוגוסט של אותה השנה. הסיבות לעלייה של כ-100% במחיר הפחם בשנת 2001 הייתה הגברת הדרישה לפחם עקב עלייה משמעותית במחיר הגז הטבעי, המהווה דלק אלטרנטיבי לייצור חשמל; ירידה בייצור החשמל בתחנות כוח הידרואלקטריות בגלל בצורת וירידה בהספקת הפחם עקב חוסר השקעה מתמשך במכרות הפחם. לאחר מכן שב מחיר הפחם לרדת לפחות מ-30 דולר לטון בשנת 2003. מחיר הפחם שב ועלה והגיע לשיא של 67 דולר לטון בסוף שנת 2004, המחיר נע בתחום הצר של 60-65 דולר עד לקיץ 2006, מאז ירד מחיר הפחם ונע בסביבות 41 דולר לטון כיום.

הביקוש לפחם בעולם צפוי לעלות בגלל הצריכה הגוברת של החשמל. מעריכים שבשנים הבאות ייגדל ייצור החשמל בעולם ב-2%-3% לשנה. נוסף על כך, לאחר הירידה במחיר הפחם בשנה שעברה בגלל עודף היצע צפויה תפוקת הפחם בארצות הברית לרדת השנה ב-3.5%. זאת, משום שחלק מהחברות הכורות פחם בהרי האפאלצ'ים נאלצו לסגור מכרות שהוצאות הייצור היו בהן גבוהות, וחברות הכורות פחם באזור וואיומינג האטו את כריית הפחם לאור העובדה שחברות הרכבות המובילות פחם לא עמדו בקצב הובלת הסחורה מהמכרות למרכזי ההפצה.

ובשבוע הבא: למי שמאמין שמחיר הפחם יוסיף לעלות ומחפש דרך להשקיע בו - אסביר כיצד עושים זאת.

*מאת: אריה גורן, אנליסט גלובלי בפרגון, מערך ניהול השקעות חו"ל של כלל פיננסים בטוחה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

ניר ברקת
צילום: סיון פרג

״מה שטוב לאירופה״ - שווה לישראל: עד 12% ירידה במחירים

ירידות מחירים של עד 24% במוצרי צריכה ועלייה של מעל 40% ביבוא - משרד הכלכלה מסכם מחצית ועל השפעת הרפורמות החדשות ביבוא
מנדי הניג |
נושאים בכתבה משרד הכלכלה יבוא

משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם את סיכום המחצית הראשונה של 2025, ובו נתונים המעידים על השינויים בתהליכי היבוא לישראל. שיעור יישום הרפורמות "לא עוצרים בנמל" ו"מה שטוב לאירופה - טוב לישראל" חוצה את רף ה-90%, והנתונים מצביעים על עלייה משמעותית ביבוא מוצרים ועל ירידות מחירים של עד כ-10% במוצרים מסוימים. שר הכלכלה ניר ברקת אמר כי "הרפורמות שהשקנו כבר מוכיחות את עצמן בשטח - יותר תחרות, יותר יבואנים, ומחירים שיורדים לצרכן הישראלי. אנחנו עוקבים אחרי הנתונים בזמן אמת וממשיכים לעודד את היבואנים בהסברה והדרכה, כדי שכל משפחה בישראל תרגיש את ההקלה ביוקר המחיה".

שוק היבוא הישראלי נחשב במשך שנים לריכוזי ומסורבל, עם חסמים רגולטוריים ותקינה כפולה שהכבידו על יבואנים. גם מוצרים שאושרו באירופה נדרשו לעבור הליכים חוזרים בישראל - מה שיצר עיכובים בנמלים, בדיקות כפולות ועלויות נוספות שהגולגלו לצרכן. הרפורמות שמוביל משרד הכלכלה נועדו לצמצם את שכבות הפיקוח, להפחית עלויות ולפתוח את הדלת לשחקנים חדשים. מדובר במהלך שנועד לשפר את התחרות, לקצר תהליכים ולהתאים את שוק היבוא המקומי לסטנדרטים הנהוגים במדינות מפותחות.

שינוי בדפוסי היבוא

הרפורמה "לא עוצרים בנמל", שנכנסה לתוקף במהלך 2024, שינתה את מבנה העבודה מול המכס ומוסדות התקנים. במקום בדיקות חוזרות ואישורים מראש, היבואנים נדרשים להצהיר על עמידה בתקן ולשאת באחריות לאמינות ההצהרה. על פי נתוני המשרד, כ-91% מהיבואנים כבר משתמשים במסלול החדש, המהווה כ-80% מהיקף היבוא הכספי. השימוש במסלולים הישנים ירד ביותר מ-90%. בסקר שנערך בקרב היבואנים, כ-70% מהנשאלים דיווחו על ירידה בעלויות או על הרחבת מגוון המוצרים שהם מייבאים.

במקביל, רפורמת "מה שטוב לאירופה - טוב לישראל", שנכנסה לתוקף בתחילת השנה, מאפשרת לייבא מוצרים שאושרו באירופה ללא צורך בבדיקות חוזרות במכון התקנים. לפי הנתונים, כ-9% מערך היבוא הרשמי - בהיקף שנתי של כ-20 מיליארד שקל - כבר נעשה לפי התקינה האירופית. בין הקטגוריות שנכנסו תחת ההכרה החדשה: מוצרי חשמל, מחשבים וציוד תקשורת, צעצועים, מוצרי תינוקות וכלי מטבח.

ירידות רוחביות במוצרים

הנתונים שפרסם המשרד מצביעים על גידול ביבוא לצד ירידה מתונה במחירים. יבוא האופניים עלה ב-44%, מכונות הקפה ב-38%, והמקררים ב-27%. מחירי מכונות הכביסה ירדו בכ-24%, שואבי האבק בכ-12.6%, והאופניים בכ-12%. במקביל נרשמה עלייה במספר היבואנים - 65% בתחום האופניים ו-60% בתחום שואבי האבק - ובחלק מהקטגוריות נוספו שחקנים חדשים לרשימת עשרת המובילים.