שוק הסחורות: אורניום - דלק לתחנות כוח
החשש הגובר מפני התחממות כדור הארץ בגלל אפקט החממה, שנוצר משריפת דלקים פחמניים, והעלייה במחירי הנפט הביאו לתחייה מחודשת של תחנות הכוח הגרעיניות המייצרות חשמל ממקור אנרגיה נקייה, כמו האורניום. בעקבות זאת, גדל הביקוש לאורניום והייתה עלייה תלולה במחירו בשנתיים שעברו. מחיר האורניום החמצני, U3O8 (עוגה צהובה), קפץ מ-20 דולר לפאונד בתחילת שנת 2005 ל- 113 דולר לפאונד ב-30 באפריל 2007.
האורניום הוא יסוד מתכתי כסוף לבן, רדיואקטיבי (פולט קרינה) ורעיל. האורניום כבד מאוד: למעשה הוא היסוד הטבעי האחרון במערכה המחזורית, כל היסודות הבאים אחריו נוצרו באופן מלאכותי בתגובות גרעיניות. האורניום מתחמצן בקלות במגע עם האוויר.
בטבע האורניום הוא תערובת של שלושה איזוטופים שונים, היציב ביניהם הוא אורניום 238, המהווה יותר מ-99% מהתערובת. האיזוטופ אורניום 235 הוא חומר בקיע, כלומר בריכוז הדרוש הוא יכול לקיים תגובת שרשרת גרעינית. האיזוטופ נמצא בטבע בריכוז של 0.72%. התערובת המועשרת, המכילה אחוז גבוה יותר מהתערובת הטבעית של האיזוטופ אורניום 235, משמשת לייצור חשמל בתחנות כוח גרעיניות ולנשק גרעיני (לאיזוטופים של יסוד מסוים תכונות כימיות זהות, ההבדל ביניהם טמון רק במשקל האטומי, הנובע ממספר שונה של ניטרונים בגרעין האטום).
האורניום הוא יסוד שכיח למדי בטבע, הוא נפוץ בערך פי ארבעים יותר ממתכת הכסף, אבל הוא אינו מופיע באופן טהור בטבע, אלא רק בתרכובות בתוך מאות מינרלים שונים; ורק ממעטים מהם אפשר להפיקו באופן מסחרי.
הכימאי הגרמני מרטין היינריך קלפרוט גילה את האורניום בשנת 1789. הוא קרא לו על שם כוכב הלכת אורנוס, שנתגלה שמונה שנים לפני כן. הפיסיקאי הצרפתי אנטואן הנרי בקרל גילה בשנת 1896 את התכונות הרדיואקטיביות שלו. אולם השימוש במינרלים של אורניום היה נפוץ זמן רב לפני גילויו המדעי: ידוע שכבר במאה הראשונה לספירה השתמשו במינרלים של אורניום לצביעת זכוכית ולצביעת גלזורה לקרמיקה בצהוב, בכתום ובאדום. האינדיאנים באמריקה צבעו את פניהם בצאתם למלחמה בצבע צהוב שהופק מאבן חול שהכילה מינרל של אורניום.
קילוגרמים של האיזוטופ הבקיע אורניום 235 בודדו לראשונה בארצות הברית בזמן מלחמת העולם השנייה ושימשו להכנת פצצת האטום הראשונה שהוטלה על הירושימה. מאז כורים אורניום בארצות רבות, וכמות גדולה של אורניום עוברת העשרה כדי לשמש כדלק לתחנות כוח גרעיניות ולהרכיב פצצות גרעיניות. מאות תחנות כוח ברחבי העולם מייצרות חשמל מאורניום, ובעשרות אלפים פצצות גרעיניות (רובן בארצות הברית וברוסיה) האורניום הוא חומר הנפץ העיקרי – בפצצות אטום – או חומר הנפץ המפעיל תגובת תרמית – בפצצות מימן.
השימוש באנרגיה גרעינית לייצור חשמל נפוץ מאוד בעולם, אחוז ייצור החשמל מאנרגיה גרעינית הוא 16% מכלל ייצור החשמל העולמי: 34% בארצות האיחוד האירופי, 78% בצרפת, 56% בבלגיה, 50% בשוודיה, 40% בשוויץ, 25% ביפן, 20% בארצות הברית, 40% בדרום קוריאה.
לפי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, IAEA, בחמש-עשרה השנים הבאות ייבנו 130 תחנות כוח גרעיניות חדשות ברחבי העולם. סין הודיעה על כוונתה לבנות 40 תחנות כוח גרעיניות בחמש-עשרה השנים האלה, ומעריכים שכמות החשמל שהיא מפיקה מאנרגיה גרעינית תגדל ל-4% מ-2.4% שהיא מפיקה כיום. הודו, שחתמה לאחרונה על הסכם שימוש באנרגיה גרעינית עם ממשלת ארצות הברית, צפויה להגדיל את כושר ייצור החשמל שלה מאנרגיה גרעינית מ-3,120 מגה וואט כיום ל-40,000 מגה וואט בתוך 10 שנים (רק לשם השוואה, כושר ייצור החשמל של ישראל הוא 10,000 מגה וואט). העלייה התלולה במחיר האורניום לא תפגע בתכניות להקים תחנות כוח גרעיניות, כיוון שעלות האורניום אינה משמעותית בחישוב הכולל של עלות ייצור החשמל בתחנת כוח גרעינית, הוצאות ההקמה והתפעול הן ההוצאות העיקריות בתחנות הכוח אלו (החישוב מראה שמקילוגרם אחד של אורניום אפשר להפיק כמות חשמל המקבילה לכמות המופקת מ-1,500,000 קילוגרם פחם).
כיום פועלים כ-440 ריאקטורים לייצור חשמל ב-31 מדינות שונות, 30 ריאקטורים נוספים נמצאים בשלבי בנייה ו-70 בתכנון, רק בארצות הברית פועלים 103 ריאקטורים, המייצרים חשמל. אולם תחנת הכוח הגרעינית המסחרית הראשונה הופעלה בקלדר הול שבבריטניה רק ב-17 באוקטובר, 1956. בארצות הברית הופעלה תחנת הכוח הגרעינית הראשונה בשיפינגפור שבמדינת פנסילבניה בשנת 1957, והתכנית הייתה להקים 250 תחנות כוח גרעיניות נוספות בתוך זמן קצר. אולם בגלל האסון בתחנת הכוח הגרעינית בתרי מייל איילנד בשנת 1979 נבחנו מחדש כדאיות ייצור החשמל בתחנות כוח גרעיניות ונעצרו זמנית הפרויקטים החדשים. האם מישהו זוכר את הסרט "הסינדרום הסיני", שבו עובד ג'ק למון בתחנת כוח גרעינית העומדת להתפוצץ? ובכן, הסרט חיזק את דעת הקהל השלילית על תחנות הכוח הגרעיניות, כי מי רוצה תחנה כזו בקרבת ביתו? גם האסון בצ'רנוביל שבאוקראינה בשנת 1986 עורר פחד מפני מסוג כזה של תחנות כוח.
השימוש באנרגיה גרעינית אינו מוגבל רק לייצור חשמל: כ-150 כלי שיט, בעיקר צוללות אך גם נושאות מטוסים ושוברות קרח, מונעים על ידי ריאקטורים גרעיניים קטנים. הצוללת הראשונה המונעת באנרגיה גרעינית הושקה בשנת 1954 בצי האמריקאי ונקראה USS Nautilus. כלי השיט המונעים בדלק גרעיני יכולים לשוט במשך זמן רב ללא צורך בעצירה לתדלוק. שוברות קרח רוסיות חזקות ביותר, המונעות בדלק גרעיני, פועלות באוקיינוס הארקטי במשך כל השנה, בגלל התנאים הקשים באוקיינוס הזה יכלו שוברות הקרח הקונבנציונליות לפעול רק במשך חודשיים בכל שנה.
אפשר גם להשתמש בחום המופק מריאקטורים גרעיניים בלי להמיר אותו לחשמל. בשוודיה וברוסיה לדוגמה משתמשים בו לחימום בתים ולצרכים תעשייתיים כמו התפלת מי ים; השימושים האלה צפויים להתפשט מאוד בעתיד.
רוב הרזרבות שאפשר להפיק מהן אורניום בפחות מ-80 דולר לקילוגרם (מחיר הנמוך בהרבה ממחיר האורנים כיום בעולם – 113 דולר לפאונד או 249 דולר לקילוגרם) נמצאות באוסטרליה – כ-30% מהרזרבות העולמיות המוכחות – והן מוערכות ב-1,142,000 טון (פי 27.5 מכלל ההפקה העולמית בשנת 2005). קזחסטאן נמצאת במקום השני, בה נמצאים 16% מכלל הרזרבות העולמיות, ואחריה באה קנדה – 12% מהרזרבות העולמיות. מרבצי אורניום גדולים נמצאים גם בארצות הברית, בדרום אפריקה, בנמיביה, בברזיל, בניז'ר וברוסיה.
בשנת 2005 הופקו ממכרות בעולם כ-41,600 טון אורניום (49,000 טון תחמוצת האורניום U3O8), והמפיקה העיקרית הייתה קנדה – 28% מההפקה העולמית, ואחריה אוסטרליה – 23%, קזחסטאן –10.5%, רוסיה – 8.6%, נמיביה – 7.6%, ניז'ר – 7.4%, אוזבקיסטאן – 5.5%, וארצות הברית – 2.5% מההפקה העולמית. קנדה ואוסטרליה, היצרניות העיקריות ייצאו, כמעט את כל האורניום שהפיקו. החברה הקנדית ,Cameco יצרנית האורניום הגדולה בעולם, הפיקה יותר מ-8,000 טון באותה שנה, כ-20% מייצור העולמי. האורניום שהופק מהמכרות סיפק כ-60% מהדרישה העולמית לייצור אנרגיה, שאר הכמות הופקה ממחזור אורניום.
קנדה ואוסטרליה מוכרות אורניום רק למדינות החתומות על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני והמאפשרות לפקחים מטעם הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית לבדוק ולוודא שהשימוש באורניום נעשה למטרות שלום בלבד. קנדה ואוסטרליה דורשות גם מהמדינות שרוכשות מהן אורניום לחתום עמם על הסכם דו-צדדי המבטיח זאת.
ובשבוע הבא: למי שמאמין שמחיר האורניום יוסיף לעלות ומחפש דרך להשקיע בו – אסביר כיצד עושים זאת.
*מאת: אריה גורן, אנליסט גלובלי בפרגון, מערך ניהול השקעות חו"ל של כלל פיננסים בטוחה.

העברת ירושה ישירות לנכדים - המגמה החדשה בישראל
היתרונות והחסרונות בהעברת כספים ונכסים ישירות לנכדים
בעשור האחרון חל שינוי משמעותי, אפילו מהפך באופן שבו משפחות ישראליות מתכננות את העברת הרכוש לדורות הבאים. אם בעבר הנורמה הייתה העברה אוטומטית מהורים לילדים, כיום עולה מגמה של "דילוג דורי" - העברת נכסים ישירות מסבים וסבתות לנכדים. התופעה, שגדלה בקצב מואץ, משקפת שינויים כלכליים וחברתיים עמוקים בחברה הישראלית ומעוררת שאלות משפטיות, כלכליות ומשפחתיות מורכבות.
המסגרת החוקית: מה מותר ואיך עושים זאת נכון
חוק הירושה הישראלי מעניק חופש רחב בעריכת צוואות. בהיעדר צוואה, החוק קובע חלוקה אוטומטית בין היורשים החוקיים - בן הזוג והילדים. אולם כל אדם רשאי לערוך צוואה ולקבוע חלוקה שונה לחלוטין, כולל העברת כל הרכוש לנכדים תוך דילוג על הילדים.
כתבה קשורה: המס שלא מדברים עליו - האם מס ירושה יחזור?
ישנן ארבע דרכים חוקיות לעריכת צוואה בישראל: צוואה בפני עדים (הנפוצה ביותר), צוואה בכתב יד, צוואה בעל פה במצבי סכנה, וצוואה בפני רשות. כל אחת מהדרכים דורשת עמידה בתנאים פורמליים מחמירים. צוואה שלא נערכה כדין עלולה להיפסל, מה שיוביל לחלוקה לפי החוק ולא לפי רצון המוריש.
- נדחתה תביעה לביטול מתנה: הדירה תישאר בידי האחות הקטנה
- דור ההמשך: איך להיערך נכון להעברה בין־דורית של רכוש לילדים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאשר מעבירים נכסים לנכדים קטינים, נוצרות סוגיות מיוחדות. ההורים משמשים אפוטרופוסים טבעיים ומנהלים את הנכסים עד הגיע הקטין לבגרות. ניתן לקבוע בצוואה הוראות מיוחדות כמו מינוי נאמן חיצוני, הגבלות על שימוש בכספים, או תנאים לקבלת הירושה (כגון סיום לימודים או הגעה לגיל מסוים).

התחרות חוזרת? ארקיע משיקה את יעדי הסתיו והחורף
חברת ארקיע פרסמה את לוח הטיסות לעונת הסתיו והחורף הקרובה, עם למעלה מ-250 טיסות שבועיות ל-25 יעדים בינלאומיים
חברת ארקיע פרסמה את לוח הטיסות לעונת הסתיו והחורף הקרובה, עם למעלה מ־250 טיסות שבועיות ל־25 יעדים בינלאומיים. מפת היעדים כוללת מגוון רחב של ערים מובילות באירופה, יעדים במזרח הרחוק ובצפון אמריקה, וכן טיסות ליעדים חורפיים עבור חופשות סקי. העונה הקרובה
משלבת בין יעדים חדשים שהושקו לאחרונה, בהם בנגקוק, ויאטנם, מינכן וליסבון, לבין יעדים ותיקים ואהובים על הקהל הישראלי. החברה מציינת כי מושם דגש על שעות טיסה נוחות, במטרה להתאים עצמה לצרכי הנוסעים. בין היתר, ארקיע תפעיל חמש טיסות שבועיות לפריז וחמש טיסות שבועיות
ללונדון (סטנסטד), כולן בשעות שנחשבות לאטרקטיביות במיוחד בשוק.
עוז ברלוביץ', מנכ"ל 'ארקיע ', מסר : "אנחנו גאים להציג ללקוחותינו לוח טיסות עשיר לעונת הסתיו והחורף, הכולל שילוב של יעדים קלאסיים לצד יעדים חדשים
ואטרקטיביים בדגש מיוחד על שעות טיסה נוחות והטובות ביותר. 'ארקיע' ממשיכה כל העת להתרחב ותמשיך להציע לקהל הישראלי מפת יעדים רחבה ומגוונת עם דגש על שיפור השירות בחברת התעופה הצומחת ביותר בישראל“.
לפני כחודש, הודיעה חברת התעופה ארקיע על הרחבת פעילותה במזרח הרחוק עם שני יעדים חדשים: טיסות ישירות לבירת וייטנאם האנוי, וחידוש הקו לבנגקוק שבתאילנד. שני הקווים יופעלו במטוסי Airbus A330 רחבי גוף, הכוללים שלוש מחלקות ישיבה: תיירים, תיירים פלוס ומחלקת עסקים עם מושבים שנפתחים למיטה מלאה עד לשני מטרים. הקו להאנוי, צפוי להפוך את ארקיע לחברת התעופה הישראלית היחידה עם טיסות ישירות ליעד הזה, יחל לפעול ב־5 בינואר 2026 במתכונת שבועית בימי שני, עם תוספת טיסה שבועית נוספת מתוכננת לחודש מרץ. זמן הטיסה להאנוי יעמוד על כ־11 שעות ו־35 דקות, והחזרה על כ־12 שעות ו־30 דקות. מחירי הכרטיסים יתחילו מ־699 דולר לכיוון במחלקת תיירים, ו־1,499 דולר במחלקת עסקים. הקו לבנגקוק יחודש ב־25 בנובמבר 2025, עם שתי טיסות שבועיות בימי שני ורביעי (שיעברו לימי שני ושישי החל מינואר 2026). משך הטיסה לבנגקוק יעמוד על כ־10 שעות ו־45 דקות, ובחזור כ־11 שעות ו־25 דקות. מחירי הכרטיסים יחלו מ־499 דולר לכיוון במחלקת תיירים, ו־1,499 דולר במחלקת עסקים.
בנוסף, בימים האחרונים, התבשרנו על חזרתם לפעולה של רוב החברות הבינלאומיות, וכולנו מצפים לבשורה גדולה, שתחזיר את השוק לתחרותיות שראינו בעבר, ושנחזה בירידת מחירים דרמטית וגם הרבה יותר אופציות וגמישות בטיסות. זה מגיע אחרי תקופה ארוכה של תלות כמעט מוחלטת בחברות ישראליות, ובעיקר באל על שניצלה את המצב והקפיצה את מחירי הכרטיסים בעשרות אחוזים. בקצב הזה טיסות לניו יורק ב-700 דולר, או לונדון סביב 100 דולר יכולים להיות אולי משהו שנראה כאן כבר בחורף הקרוב.
- ארקיע פותחת קווים למזרח הרחוק: האנוי ובנגקוק
- בעקבות הלחץ הציבורי: אל על תאפשר החזר בכרטיס, ארקיע וישראייר עדיין לא
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהצד השני, לאחר סיום מבצע "עם כלביא", ענף התעופה כולו עמד בפני משבר ובאחד הדיונים בוועדת הכלכלה בכנסת דרש מנכ"ל ארקיע הכרה בחשיבות האסטרטגית של חברות התעופה הישראליות, וטען כי אם לא יועברו מענקי קיום מיידיים, החברות לא ישרדו את השנה הקרובה. "הנזקים נאמדים במיליוני דולרים. בלי תמיכה, לא תהיה כאן תעופה ישראלית ביום שאחרי. מדינה בלי תעופה לאומית היא מדינה מנותקת", הוסיף.