ישאל ומשפחת רוזנשיין השלימו המכרז המוסדי בשנפ

יצרנית המצברים מתכננת לגייס 80 מיליון שקל במניות, אג"ח ואופציות. המכרז המוסדי מבטיח לה גיוס של 64 מיליון שקל
שי פאוזנר |

חברת מפעלי ע.שנפ, שבשליטת קבוצת ישאל ומשפחת רוזנשיין, השלימה בהצלחה את המכרז המוסדי של הנפקתה הראשונה בבורסה בתל-אביב. שנפ, הנחשבת ליצרנית המצברים המובילה בישראל, צפויה לגייס בהנפקתה לציבור סכום כולל של כ-80 מיליון שקל במניות, אג"חים וכתבי אופציה. במכרז המוסדי, שהושלם בסוף השבוע, הבטיחה שנפ גיוס של כ-64 מיליון שקל, המהווים כ-80% מהיקף כולל של גיוס בסכום של כ-80 מיליון שקל, כאשר בכוונת שנפ לגייס כ-35 מיליון שקל במניות, שיהוו כ-25% מהונה המונפק של החברה לאחר הגיוס, וכ-45 מיליון שקל באיגרות חוב שדורגו על ידי מדרוג בדירוג A2 (איי 2). את הנפקת שנפ מובילים החתמים: מנורה חיתום, בניהול גיל קלדרון ואהוד שליט, לאומי ושות', איפקס חיתום ואפסילון חיתום. מפעלי ע.שנפ, המוחזקת בחלקים שווים על ידי משפחת אורי רוזנשיין וישאל, הינה יצרנית המצברים המובילה בישראל עם נתח שוק, אותו העריכה בסוף שנת 2005 בכ-43% מהשוק המקומי. שנפ, המנוהלת על ידי אורי רוזנשיין, מייצרת מצברים לכלי רכב עבור השוק המקומי, ובשנים האחרונות החלה לפתח גם פעילות של ייצוא לשווקים בחו"ל, בעיקר לבריטניה. בנוסף, שנפ מייבאת ומוכרת מצברים שונים בשוק המקומי. מדו"חות ישאל עולה, כי שנפ סיימה את שנת 2006 עם צמיחה של כ-24% בהכנסותיה לרמה של כ-101.7 מיליון שקל, לעומת כ-82 מיליון שקל בשנת 2005. הרווח הנקי של שנפ בשנת 2006 הסתכם בכ-11.9 מיליון שקל, בהשוואה לכ-7.3 מיליון שקל בשנת 2005. כמו כן, מדווחת ישאל, כי ההון העצמי של שנפ עומד, בתום שנת 2006, על כ-62.5 מיליון שקל כאשר סך היקף הנכסים שלה במאזן מסתכם בכ-99.4 מיליון שקל. ישאל מציינת, כי בכוונת שנפ לחלק ערב ביצוע ההנפקה דיווידנד בסך כולל של כ-23 מיליון שקל לבעלי מניותיה. שנפ, המעסיקה כ-120 עובדים, הינה חברה ותיקה בתחומה, והיא פועלת מזה 56 שנה ממפעלה שבאזור התעשייה בנתניה, המשתרע על פני שטח קרקע של כ-11,000 מ"ר, המצוי בבעלותה. מבחינתה של חברת ישאל, הנפקת שנפ עשויה להוות מהלך נוסף של הצפת ערך עבור החברה, וזאת בדומה למהלך של הכנסת שותף בשיעור של 10% לרשת ניו-פארם בתחילת השנה. ישאל עצמה סיימה את שנת 2006 עם גידול של 107% בהכנסותיה לכ-602 מיליון שקל ועם רווח נקי בסך של כ-28.5 מיליון שקל, בהשוואה להפסד של 4.4 מיליון שקל בשנת 2005. הונה העצמי של ישאל עמד בסוף 2006 על כ-164 מיליון שקל. חברת האם, קמן אחזקות, מימשה לאחרונה אופציה שהיתה ברשותה להגדלת אחזקותיה בישאל לכ-74% מהמניות. *הערה: ישאל נמצאת בשליטת קמ"ן, שהינה בעלת עניין בקו מנחה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אמיר ירון נגיד בנק ישראל
צילום: ליאת מנדל

חברות הביטוח וכרטיסי האשראי יוכלו להיות "בנקים קטנים" - המלצות הצוות הבין משרדי

האם זו באמת יריית הפתיחה בתחרות בתחום הבנקאות? יש סיכוי, אבל צריך שההמלצות יהפכו לחוק וצריך להגיד את "המיני בנקים" לבנק לכל דבר ועניין

רן קידר |
נושאים בכתבה בנק אמיר ירון

האם זה באמת יהיה צעד אסטרטגי לחיזוק התחרות בשוק הבנקאות? צוות בין משרדי ממליץ על פתיחת השוק לשחקנים חדשים. כשמתעמקים בהמלצות רואים שהם בעצם פותחים את השוק לחברות הביטוח ולחברות כרטיסי האשראי ומאפשרים להם להיות :מיני בנק", זה כיוון חשוב, השאלה אם זה יעבור. יש מרחק רב בין המלצות לבין תקנות וחוק, ואם הגופים האלו יכולים לדגדג לבנקים הגדולים. כדי שתהיה תחרות אמיתית צריך שלגופים האלו תהיה מסה גדולה של לקוחות וזה דווקא אפשרי ויותר מכך צריך שהוא יקבל את המעטפת של בנק ישראל - כספים-הפקדות, בדיקה, חסות שהציבור יראה בו בעצם בנק לכל דבר ועניין. 


הצוות אותו מינו שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ונגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, בראשות הממונה על התקציבים במשרד האוצר, יוגב גרדוס והמפקח על הבנקים בבנק ישראל, דני חחיאשוילי, ממליץ על מתווה שיאפשר הקמה של בנקים קטנים, ברגולציה מופחתת. זאת, במטרה להגביר את התחרות ולצמצם את הריכוזיות במערכת הבנקאית באופן שיטיב עם משקי הבית והעסקים הקטנים והבינוניים. 


הצוות התמקד בהסרת הגבלות ובצמצום חסמים לכניסתם של שחקנים חדשים למערכת הבנקאית, לרבות שחקנים פעילים בשוק הפיננסי, שעשויים לתרום להגברת התחרות במערכת הבנקאות כגון: חברות כרטיסי האשראי, נותני אשראי חוץ בנקאיים וחברות תשלומים, זאת בשים לב לשמירה על יציבותה של מערכת הבנקאות ועל טובתם של הלקוחות, ומתן מענה לניגודי עניינים העלולים להיווצר ממבנה ההחזקות באותם שחקנים נוספים.


להלן ההמלצות המרכזיות של הצוות:

• יצירת מתווה רישוי בנקאי מדורג שיאפשר כניסה של שחקנים חדשים למערכת הבנקאית. הפיקוח על הבנקים יעדכן את הוראותיו באופן שיאפשר מידתיות והדרגתיות ביישום הוראות הפיקוח על בנקים חדשים וקיימים ויקבע שלוש רמות של פיקוח ואסדרה בהלימה לגודלם של הבנקים.

• בנק קטן שהיקף נכסיו אינו עולה על 5% מסך נכסי המערכת יוכל להפעיל מודל עסקי גמיש, חדשני ורזה, המאפשר פריקות שירותים פיננסיים; לרבות מיקוד בפעילות פיקדונות ואשראי בלבד.

קניות שופינג גיהוץ אשראי
צילום: tapanakorn CANVA

שיא כל הזמנים: מעל 51 מיליארד שקל בהוצאות כרטיסי האשראי ביולי

הנתונים של שב"א מצביעים על עלייה חדה בצריכה לאחר מבצע "עם כלביא", הכולל שיאים גם בעסקאות אונליין ופיזיות, עם זינוק דו-ספרתי בכל התחומים המרכזיים

רן קידר |

החזרה לשגרה אחרי יוני הרווי באי ודאות ביטחונית באה לידי ביטוי בולט במספרים של שב"א שירותי בנק אוטו -1.21%  , כאשר ביולי 2025 נרשם שיא כל הזמנים בהוצאות הציבור בכרטיסי אשראי, עם סכום כולל של כ-51.8 מיליארד שקל, עלייה של 11.9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. מדובר בפעם הראשונה שהיקף ההוצאות החודשי חוצה את רף 50 מיליארד השקלים.

ממוצע ההוצאות היומי עמד על 1.671 מיליארד שקל, זינוק של 20.3% לעומת חודש יוני, שבו התנהלה הלחימה במסגרת מבצע "עם כלביא" מול איראן. גם ביחס למאי האחרון, השיא הקודם, מדובר בעלייה של 8.8%. לפי מנכ"ל שב"א איתן לב-טוב, מדובר ב"תיקון בהיבט של הצריכה במשק" שמבטא חזרה מהירה של הביקושים.

גם בעסקאות הפיזיות, המתבצעות בבתי עסק, נרשמה רמת שיא, 21.3 מיליארד שקל, עלייה של 10.3% לעומת אשתקד. הממוצע היומי עמד על 687 מיליון שקל, כמעט כמו השיא שנרשם באפריל השנה.

כמעט מיליארד שקל ביום באונליין

שיאים נרשמו גם בפילוח בין סוגי העסקאות: בעסקאות אונליין עמד היקף ההוצאות החודשי על 30.494 מיליארד שקל, עלייה של יותר מ-13% לעומת יולי 2024, ובפעם הראשונה מעל רף 30 מיליארד. הממוצע היומי בעסקאות אונליין היה קרוב למיליארד שקל, 983.7 מיליון, עלייה של 20.1% לעומת יוני.

מנכ"ל חברת שבא, איתן לב-טוב: "בחודש יולי ראינו תיקון בהיבט של הצריכה במשק, וההוצאות בכרטיסי אשראי, בענפים המרכזיים, עלו בחדות, זאת לאחר שבחודש יוני המשק חווה הגבלות על פעילותו במהלך ימי מבצע 'עם כלביא'. הזינוק בהיקף ההוצאות של הציבור בעסקאות אונליין, המתבצעות ללא הצגת כרטיס, גורם לכך שאנו קרובים להיקף רכישות יומי באונליין של יותר ממיליארד שקל".