openai
צילום: טוויטר

OpenAI משחררת מודלים חינמיים ואמזון ממהרת לאמץ אותם

החברה פונה לקוד פתוח לאחר הלחץ מ-DeepSeek הסינית ואמזון רואה הזדמנות לחזק את מעמדה בבינה מלאכותית מול מתחרותיה לאחר תוצאות מאכזבות של AWS

אדיר בן עמי |

OpenAI הודיעה השבוע על שחרור שני מודלים חדשים של בינה מלאכותית — GPT-oss-120b ו-GPT-oss-20b — שיהיו זמינים לציבור בחינם. ההכרזה מגיעה חודשים לאחר שענקית הבינה המלאכותית הסינית DeepSeek זכתה לתשומת לב בינלאומית בעקבות המודלים בקוד פתוח שפיתחה, ומסמלת שינוי אסטרטגי בגישת OpenAI.


המודלים החדשים מסוגלים לדמות תהליכי חשיבה אנושיים, ויכולים לבצע משימות מורכבות כמו כתיבת קוד וחיפוש מידע. OpenAI מכנה אותם "פתוחי משקל" – החברה חושפת את פרטי המודל (כמו מספר הפרמטרים), אך לא את נתוני האימון עצמם. כך מתאפשר למפתחים להתאים את המודלים לצרכים שונים, מבלי שהחברה תאבד שליטה מלאה על השימושים.


מאז 2019 OpenAI לא פרסמה מודל פתוח. במשך שנים היא התמקדה בשמירה הדוקה על הגישה למודלים החזקים שלה, תוך גביית תשלום גבוה עבור השימוש בהם. כעת, נראה שהשוק מאלץ אותה לעדכן את האסטרטגיה.


המהלך מגיע לאחר ש-DeepSeek הראתה שאפשר לפתח מודלים מתקדמים בזול, ותוכנית הבינה המלאכותית של ממשל טראמפ מעודדת פיתוח של טכנולוגיות פתוחות. גם מנכ"ל OpenAI, סם אלטמן, הודה בינואר בצורך "לבנות אסטרטגיית קוד פתוח שונה". מבחינה טכנית, המודלים נחשבים ליעילים יחסית. המודל הגדול יותר דורש כרטיס גרפי עם 80 ג'יגה־בייט זיכרון, בעוד הקטן יותר מסוגל לפעול על מחשב נייד עם 16 ג'יגה־בייט. כך המודלים הופכים נגישים גם למפתחים עצמאיים וחברות קטנות – קהלים שבעבר לא יכלו להרשות לעצמם את השימוש בפתרונות המסחריים של החברה.


אמזון הגיבה במהירות

ענקית הקמעונאות Amazon.com Inc. 0.99%  הודיעה שתשלב את המודלים החדשים בפלטפורמות Bedrock ו-SageMaker. זו הפעם הראשונה שבה אמזון מציעה ללקוחותיה שירותים של OpenAI, מה שמעיד על שינוי במערכת היחסים בין שתי החברות.


המהלך חשוב במיוחד עבור אמזון, שמתמודדת עם ביקורת על כך שהיא מפגרת אחרי המתחרות בתחום הבינה המלאכותית. אנדי ג'סי, מנכ"ל אמזון, ממקם את AWS כפלטפורמה שמציעה סל רחב של כלי AI, והחיבור ל-OpenAI מרחיב את ההיצע הזה.


עד כה אמזון הסתמכה בעיקר על שיתוף הפעולה עם Anthropic — שבה השקיעה 8 מיליארד דולר. Anthropic מספקת את מודלי Claude דרך AWS, ובאותו יום שבו OpenAI הכריזה על המודלים החדשים, Anthropic הציגה גרסה משופרת של המודל המרכזי שלה.

קיראו עוד ב"גלובל"


למרות ההשקעות, אמזון עדיין מתקשה. ברבעון השני AWS רשמה צמיחה של 17%, אך בקושי עמדה בציפיות. התחזית לרבעון הבא כוללת הכנסות תפעוליות נמוכות מהתחזיות, מה שמעיד על קושי לממש את הפוטנציאל הכלכלי של תחום הבינה המלאכותית.


הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה