זינוק של 39.5% במספר הפרצות באינטרנט

החודש העמוס ביותר של השנה בכל הקשור לאיומים מקוונים, היה יוני - עם 696 פרצות חדשות. היום הפופולארי ביותר לגילוי פרצות חדשות היה יום שלישי

צוות של יבמ, העוסק במחקר ובפיתוח בתחומי האבטחה באינטרנט, פרסם את הדו"ח השנתי שלו לסיכום 2006. מהדו"ח עולה, כי מספר הפרצות המתועדות הסתכם אשתקד ב-7,247 מקרים - זינוק של 39.5% בהשוואה לשנת 2005. החודש העמוס ביותר של השנה בכל הקשור לאיומים מקוונים, היה יוני - עם 696 פרצות חדשות. השבוע שלפני חג ההודיה התאפיין במספר הגבוה ביותר של מזיקים חדשים שתהגלו בשבוע כל שהוא. היום הפופולארי ביותר לגילוי פרצות חדשות היה יום שלישי. מספר הפרצות שהתגלו בסופי שבוע הוכפל, ועמד על 17.6% מכלל החשיפות של התקפות ונזקים הנגרמים בחדירה מקוונת.

מומחי יבמ קובעים כי למרות העלייה בסך כל ההתקפות המקוונות, ירד שיעורן היחסי של ההתקפות שגרמו לנזקים חמורים בפועל. 3% מהפרצות שנחשפו השנה הוגדרו קריטיות. היצרנים החשופים ביותר לפגיעה היו השנה מיקרוסופט, אורקל ואפל. רק 17% מהפרצות שזוהו במוצריהם של עשרת היצרנים החשופים ביותר לפרצות - נותרו ללא טלאי מתאים גם בסיום השנה. זאת, לעומת 65% של פרצות ללא-טלאי במוצריהם של יצרנים אחרים. 88.4% מפרצות המחשוב שהתגלו במהלך 2006 ניתנות לניצול מרחוק. למעלה ממחצית הפרצות מאפשרות למי שמנצל אותן להשיג גישה ושליטה במחשב הפרוץ.

דואר זבל מארה"ב, פישינג מדרום קוריאה

על פי הדו"ח של יבמ, ארה"ב, ספרד וצרפת הן שלושת המקורות הגדולים ביותר להודעות דואר-זבל. למעלה משליש מהאתרים אליהם מפנות הודעות הזבל האלה, פועלים בארה"ב ובסין. 92.99% מהודעות הזבל כתובות בשפה האנגלית וגרמנית מחזיקה במקום השני. השימוש בתמונות בהודעות זבל הולך ומתרחב, והן מהוות עתה 40% מכלל הודעות הזבל. ביבמ חוזים כי ככל שהמודעות לטיפול בדואר זבל תגבר – יתרחב השימוש בהודעות בשפות מקומיות, תוך עקיפת מנגנוני הסינון הפועלים על הודעות באנגלית.

בתחום תרמיות הפישינג, מחזיקה דרום קוריאה במקום הראשון של מי שמהווה מקור ליותר תרמיות גניבת זהות מכל מדינה אחרת: 16.33% מתרמיות הפישינג יוצאות מדרום קוריאה. ניתוח תוכן של אתרי אינטרנט שבוצע על ידי מומחי יבמ מעלה כי 12.5% מאתרי האינטרנט כוללים תכנים "בלתי רצויים" דוגמת פורנוגרפיה, אלימות ופשע. כמות התכנים האלה צמחה השנה ב-9%-14%.

מעקב אחר תפוצת הוירוסים, הסוסים הטרויאניים והקוד הזדוני ברשת שביצעו מומחי יבמ, מעלה כי בשנת 2006 זוהו 68,620 סוגים שונים מזיקים כאלה. את מספר ההדבקות הגבוה ביותר של תוכנות הורדה המאפשרות שתילה מאוחרת יותר של קוד זדוני, רשמה Troyan-Downloader.Win32.Zlog. התולעת הפעילה ביותר אשתקד הייתה Win32.Luder, שהופצה בדואר אלקטרוני. משפחת התולעים הנפוצה ביותר הייתה New-Worm.Win32.Mytob. הדרך הפופולארית ביותר להדברת דפדפני אינטרנט, הייתה ניצולה של פרצה בשם MS-ITS שזוהתה בדפדפן האקספלורר של מיקרוסופט.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".