אור השמש מתחיל ב-IT

החשב הכללי, ירון זליכה, משתמש במאבקו הנוכחי במושג חשיפה לאור השמש, כחלק מהשקיפות שנועדה להלחם בשחיתות ● איפה כל זה מתחיל?

החשב הכללי, ירון זליכה, נתון כיום בעיצומה של סערה ציבורית, שמשלבת פוליטיקה ויחסים עכורים בין נושאי מישרות בכירות. סערה זו אינה חידוש בצמרת הממשלתית שלנו ובעיקר בצמרת משרד האוצר. חיכוכים בין החשב הכללי לשר האוצר תמיד היו. החידוש הוא, כנראה, שזליכה דווקא עבד בהרמוניה עם שר האוצר בנימין נתניהו, שהביא אותו למשרד האוצר לתקופה קצובה (עד אוקטובר 2007), אבל לקראת סוף הקדנציה שלו מוביל זליכה אג'נדה שתמציתה היא ניקוי האורוות, יישור הקווים וחיסול השחיתויות בשלטון הציבורי, או בלשון האקדמית: מדיניות החשיפה לאור השמש.

החלק הפחות ידוע לציבור הרחב על זליכה, הוא הקשר שלו ל-IT ולפרויקט המיחשוב הממשלתי השאפתני, מרכבה וממשל זמין. פרויקט זה, מסיבות היסטוריות, בוצע על ידי אגף החשב הכללי באוצר, שזליכה עומד בראשו. מי שמנהל אותו בפועל הוא אחד מסגניו הבכירים של זליכה, איציק כהן, שמוכר הרבה יותר בקרב קהילת ה-IT. בשנתיים האחרונות זליכה כמעט ולא הופיע באירועי IT, ביודעין ובתיאום מראש עם כל העושים במלאכה.

אלא, שלטענת הבכירים באגף, חלק גדול מהרפורמה שהממשלה מבצעת בתחום ה-IT הוא חלק בלתי נפרד מהאג'נדה של זליכה, הפועלת בשני כיונים מקבילים. האחד הוא האחדת כל פלטפורמות המידע של כל משרדי הממשלה. האחדה חשבונאית, מעבר לדיווח מאזני כמו בכל חברה עסקית, ייעול ותיאום מלא בין כל המערכות המיחשוביות ובדרך, כמובן חיסכון ושקיפות. שקיפות היא ה-ROI שבגינו מכרו אנשי החשב הכללי את פרויקט המרכבה לממשלה, עוד בראשות אריאל שרון. אנשי החשב עטפו את פרויקט המרכבה במושג פופולרי יותר: שיפור השירות לאזרח - סעיף תקציבי שאף שר לא יעז להצביע נגדו.

אבל מתחת לשכבה של המילה "שקיפות" מסתתר מושג אחר אותו הרבה זליכה להזכיר בכל פעם שהופיע בפני אנשי ה-IT, וכעת הוא חוזר אליו, בהקשר של מאבקו הציבורי. הכוונה היא ל"אור השמש". על פי התזה של זליכה, ולא רק שלו, כל מה שנחשף לאור השמש, הוא אמיתי, נכון ויש בכוחו למנוע דברים שנעשים במחשכים, כמו למשל השחיתות, שנגדה נלחם זליכה.

שחיתות במערכת שלטונית מתחילה למטה, במעמקי המחשבים, הנתונים והמספרים שמתגלגלים בין המשרדים השונים. השחיתות יכולה להתחיל במערכות המידע, שעד לפני כמה שנים היו כמו מגדל בבל במשרדי הממשלה, וזו הגדרה מתונה יחסית למציאות שהיתה שם. הצורך בהקמת תשתית אחת למערכות מידע הוא צורך שיש לו קודם כל תלות טכנולוגית מבוססת כלים ומחשבים. זה הביזנס של אגף ה-IT במשרד החשב הכללי. של כל אותם מאות אנשים אלמונים, שעוברים ממשרד למשרד, "ומעלים לאוויר" כל פעם עוד משרד ועוד משרד.

אין זו מלאכה קלה, למרות שקל מאוד לתקוף אותה, לרדת עליה בשפה צינית ולכלול בתוכה את דעתנו על הנעשה במנגנון הציבורי. החיבור הטכנולוגי מחייב מהפך ארגוני, ניהולי ותרבותי בכל משרד. המהפך הזה מוביל בכל פעם בצורה אחרת לנושא השקיפות. השקיפות הזו, המשולה לאור השמש, מפחידה אנשים רבים. לחלק מהם יש סיבות טובות לפחד, והם אלו שמתייצבים בחזית שנוצרה נגד זליכה, מבקר המדינה ורבים אחרים שתומכים בהם.

השקיפות הזו, שהיא כולה תוצר של פתרונות IT ומערכות ניהוליות, נעצרת בנקודה שבה צריך להיחשף לאור השמש. משם אין דרך חזרה. אפשר להלחם נגדה, להפוך את החשב ואנשיו לאנשים נרדפים ומצורעים שצריך להיזהר מהם. הבעיה היא שככול שעומק השקיפות הזו הולך וגדל, רמת הפחד וחוסר הרצון לקיומה של השקיפות עולה מדרגה ומגיע עד הצמרת. צריך להיזהר ולומר שאסור להכליל. עדיין ישנם אנשים ישרים רבים במשרדי הממשלה ובשירות הציבורי, אבל הם לא מוכנים להצטרף לפרויקט המרכבה כי הם חוששים מסיבות אחרות: גיל, תרבות, פחד מטכנולוגיה ועוד.

ואם נחזור רגע לזליכה ונאומו המרגש מהכנס של אגף החשב הכללי: "שחיתות היא כאשר המדינה מחלקת באופן לא שקוף את כספי הציבור". מבין כל עשרות סעיפי פרויקט המרכבה, שזליכה הוא אחד האחראים להם, יש מן הסתם סעיף שנותן פתרון לבעיה זו. שאלת מיליון הדולר היא האם מי שצריך ליישם את הסעיף הזה יעשה כן. שאלה זו היא אחת הנקודות שיכריעו במאבקו של זליכה, שצובר תאוצה.

שקיפות היא תכונה שלא אהובה על פוליטיקאים, בוודאי לא פוליטיקאים ברמות שזליכה ותומכיו מנסים להילחם בהם. אבל, לפחות למען ההיסטוריה, יש לדעת שאותה ממשלה שחלקים ממנה נלחמים בשקיפות, היא אותה ממשלה שמניעה פרויקט טכנולוגי מיחשובי, שעיקרו IT שתפקידו לייצר את הכלים שיאפשרו שקיפות, או, אם תרצו, חשיפה לאור השמש. כי פוליטיקאים ופקידים בכירים באים והולכים, אך אור השמש חוזר על עצמו מדי יום, לעולמים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".