מומחה ישראלי להאקינג: האקרים שימרו על איפוק

מנכ"ל חברת אבטחת המידע, הקטיקס, רון פורת יוצא נגד האקרים ישראליים שפרצו בחיבלו בימים האחרונים באתרים ערביים
שי פאוזנר |

הנזקים מטרור קיברנטי עולמי נאמדים כיום בעשרות מיליארדי דולרים. כך אומר היום רון פורת, מנכ"ל חברת אבטחת המידע, הקטיקס. בעקבות נסיונות פריצה של ישראלים לאתרי אינטרנט בעולם הערבי בימים האחרונים, שבאו לאחר התקפות דומות מהעולם הערבי על אתרים ישראליים, קוראים בהקטיקס (Hacktics) המתמחה בפריצה למערכות ואבטחת יישומים, קוראים היום לציבור ההאקרים לשמור על איפוק, ולא לתת ליצרים שלהם לגרום לנזקים חמורים יותר.

פורת אומר, כי "פעולה כזו, על אף שהיא עשויה להיתפס לכאורה כאקט 'הרואי' ופטריוטי עלולה להוות אקט של מלחמה של ממש על תשתיות של מדינה. באמצעות מתקפה אחת על מערכת אינטרנטית במדינה כלשהי ניתן לשתק את כלל תשתיות האינטרנט שלה ובכך לגרום להסלמה בין שתי מדינות. אין זה מעניינם של אזרחים לגרום להסלמה בין מדינות - אלא אחריותו של השלטון בלבד. מוטב שטובי המוחות בתחום ההאקינג יתעלו את האנרגיות הללו בכדי לעזור ולהגן על מערכות בארץ, כך שלא ניתן יהיה לתקוף אותן, מאשר "לסייע" בהפלת מערכותיה של מדינה אחרת".

פורת מסביר כי, פעולות טרור קיברנטי (Cyber Terror) בלתי חוקיות צוברות תאוצה במהלך השנים האחרונות, ככל שהאינטרנט הופך להיות מקור בלתי נדלה למידע וכלי שימושי לקבלת שירותים, בהם שירותים ממשלתיים, כלי לשיתוף ושמירת קבצים ועוד.

ככל שהטכנולוגיה מתקדמת ועמה הידע הטכנולוגי הנצבר גם בקרב מומחי ההאקינג למיניהם, כך הופך הטרור הקיברנטי ליותר ויותר מתוחכם. מרבית המתקפות האינטרנטיות מתבצעות מחוץ למדינה בה ממוקמים יעדי התקיפה, כך שקשה יותר למנוע אותן והנזקים בעקבותיהן עולים עם הזמן. כיום, הנזקים הנובעים מהתקפות אינטרנטיות בעולם נאמדים בעשרות מיליארדי דולרים.

"אם בעבר פעולות ההאקינג היוו בעיקר במה לסוג של 'מלחמת מוחות' והצלחתן הקנתה הרואיזם ויוקרה לעוסקים בה - בעיקרם בני נוער והאקרים חובבים, הרי שהיום הפעילות הזו הופכת לנחלתם של גורמים בעלי עניין במידע בעל ערך ו/או גרימת נזק ממשי ועל מטרותיהם נמנים אתרים ומערכות ציבוריות וממשלתיות,' אמר פורת.

לדברי רון פורת, תשתיות לאומיות רבות יושבות על מערכות אינטרנטיות כגון אתרי המידע הממשלתיים. ניסיונות ההשחתה של אתרים ישראליים, כגון אלה, נועדו להחליש או לשתק אותם כליל כך שהם יהיו בלתי שמישים ו/או להגיע באמצעותם למידע בעל ערך – פיננסי, ביטחוני וכיו"ב.

פעולות אלה באות לידי ביטוי בין השאר במתקפות על מערכות מידע ובהן פריצה למערכות, הפרעה לתעבורת מידע ברשת, גרימת נזק למידע באמצעות וירוסים ותוכנות שונות, פגיעה ברשתות תקשורת עצמן, התחזות, שתילת מידע פיקטיבי ועוד.

הפגיעה באתרים מתאפשרת כיום בדרכים שונות, החל מהתאגדות של מספר רב של גורמים אינטרסנטים אשר מבקשים שירות בו זמנית מאתר מסוים ובכך מביאים לעומס בלתי צפוי ולהאטה בפעילותו. לחלופין, ניתן לפתח או לרכוש וירוסים אלימים המאפשרים השתלטות ותקיפה בו זמנית של עשרות אלפי תחנות. אמצעי נוסף ידוע בעולם ה'האקינג' הוא ה"זומבי" - מחשב המחובר לרשת האינטרנט וממתין לפקודות המפעיל. אסופה של כמה עשרות אלפי תחנות מסוג זה יוכלו ברגע אחד (תמורת תשלום הולם, כמובן..) לבצע סדרת מתקפות מתואמת - מה שיכול להוות כוח הרסני אף לתשתיות של מדינה.

"כמובן שגם למדינת ישראל יש את הידע והאמצעים לפעול באופן דומה ולשתק תשתיות לאומיות במדינות ערב, זו שאלה של כסף ורצון אמיתי. במידה וישראל תחליט לתקוף את איראן או סוריה, לדוגמה, היא יכולה לבצע התקפה מסוג זה בקלות יחסית. למרות זאת, עד היום לא היתה התייחסות משמעותית לרשת האינטרנט כאמצעי ללוחמה ומשאב שמסוגל לשתק מדינה, על אף מיקומו המרכזי כמקור מידע בעת מלחמה ובימים כתיקונם. יש לזכור כי עפ"י חוק – אסור לעשות את זה גם אם מדובר בתקיפה של אתרים אנטי ישראליים או אנטי ציוניים, ואנו סבורים כי למדינת ישראל יש את האמצעים הראויים והלגיטימיים להגנה ולהרתעה בדרכים המקובלות בהן היא פעלה עד היום", אומר פורת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".