רונן אגסי
צילום: ניקולה וסטהפל
דוחות

מגדל חותרת לרווח של מיליארד שקל בשנה עד 2027: תשואה של 12% על ההון

זאת כחלק מתכנית אסטרטגית שהיא מובילה בה היא גם צופה גידול של למעלה מ-100 מיליארד שקל בנכסים המנוהלים ל-550 מיליארד שקל; החברה הרוויחה 550 מיליון שקל ב-2023; היקף הנכסים המנוהלים עלה ב-13%
דור עצמון |

קבוצת הביטוח והפיננסים מגדל אחזקות מגדל ביטוח 3.06% רשמה בשנת 2023 רווח כולל של כ-553 מיליון שקל לעומת הפסד כולל בסך 468 מיליון שקל אשתקד. לדברי החברה, השיפור בתוצאות נבע בעיקר מקיטון בהתחייבויות עקב השפעת עליית הריבית במהלך השנה ומתוצאות מחקר בנוגע לשיעורי מימוש גמלה והתפלגות גילאי הפרישה. בנוסף, חל גידול בהכנסות מהשקעות הנובע מהשגת תשואות גבוהות יותר בשוקי ההון. ברבעון הרביעי של 2023 הרווח הסתכם לכ-468 מיליון שקל לעומת רווח של 388 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2022.

הרווח החיתומי (לפני מס) ב-2023 הסתכם לכ-440 מיליון שקל לעומת רווח חיתומי של 786 מיליון שקל אשתקד. במגדל מציינים כי הירידה ברווח החיתומי נבעה בעיקרה מעלייה בהיקף התביעות בביטוח בריאות ובענף אובדן כושר עבודה בביטוח חיים וכן מהשפעת מלחמת "חרבות ברזל" בענפי ביטוח חיים ובריאות. מנגד, חל שיפור ברווחיות בתחום ביטוח כללי אשר נבע בעיקרו מענפי הרכב.

בפוליסות ביטוח החיים המשתתפות ברווחים ששווקו עד שנת 2004 נרשמה תשואה ריאלית חיובית. עם זאת, בשל תשואה ריאלית שלילית מצטברת לא נרשמו דמי ניהול משתנים בשנת 2023, אלא דמי ניהול קבועים בלבד. אומדן דמי הניהול שלא יגבו בשל התשואה הריאלית השלילית עד להשגת תשואה חיובית מצטברת, ירד בחצי מיליארד שקל לכ-955 מיליון שקל נכון ליום 31 בדצמבר 2023 מ-1.5 מיליארד שקל בסוף שנת 2022. סמוך למועד פרסום הדוחות הכספיים, נמשכו העליות בשווקים הפיננסיים אשר הקטינו את אומדן דמי הניהול המשתנים שלא יגבו לכ-800 מיליון שקל.

הפרמיות ברוטו ודמי הגמולים בשנת 2023 הסתכמו בכ-27 מיליארד שקל, גידול של כ-4% לעומת אשתקד. הפרמיות ברוטו בביטוח כללי בתקופה המדווחת הסתכמו בכ-2.372 מיליארד שקל, עלייה של כ-15% לעומת אשתקד. העלייה בפרמיות נבעה בעיקרה מגידול בפרמיה הממוצעת בענף רכב רכוש וכן מעלייה בפרמיות בענפי רכוש אחר והחבויות, בעיקר בשל גידול בהיקף העסק בביטוחי עסקים ודירות ובשל שינוי מועדי חידוש פוליסות בהן הכיסוי הביטוחי ארוך משנה במספר עסקים גדולים. בפרמיות ברוטו בביטוח בריאות נרשמה עלייה של כ-6%, בדמי הגמולים בפנסיה עלייה של כ-12% ובדמי הגמולים בגמל עלייה של כ-19% לעומת אשתקד.

היקף הנכסים המנוהלים עמד על כ-415 מיליארד שקל נכון ליום 31 בדצמבר 2023 לעומת כ-368 מיליארד שקל נכון ליום 31 בדצמבר 2022, גידול של כ-13%.

החברה מעריכה כי עד שנת 2027 היא תשיג את היעדים הבאים: רווח מייצג של כמיליארד שקל המשקף תשואה של כ-12% על ההון; חלוקת דיבידנד באופן שוטף; גידול של למעלה מ-100 מיליארד שקל בנכסים המנוהלים ל- 550 מיליארד שקל.

מניית מגדל ביטוח עלתה ב-18.8% מתחילת השנה למחיר של 4.9 שקל ושווי שוק של 5.13 מיליארד שקל.

מנכ"ל מגדל אחזקות, יוסי בן ברוך, ומנכ"ל מגדל ביטוח, רונן אגסי: "בשנת 2023 התחלנו ביישום התוכנית האסטרטגית של מגדל ביטוח ופיננסים לשנים הקרובות ובניית תהליכים שיאפשרו לנו לקצור את הפירות בדרכנו חזרה להובלה וצמיחה רווחית. זאת הייתה שנה מאתגרת, אך הצלחנו להציג בה גם הישגים והצלחות, בהם השקת שורה של מוצרים ומסלולים חדשים, תנופת השקעות במגוון ענפים, השגת תשואות טובות לעמיתים תוך הובלת טבלת התשואות בחלק ניכר מהמסלולים, שיפור בתחום הביטוח הכללי והקטנת בור דמי הניהול בלמעלה מחצי מיליארד שקל. את פירות יישום התוכנית במספר תחומים ניתן כבר לראות בתוצאות הרבעון הרביעי לשנת 2023, אולם לפנינו עוד נושאים מורכבים בהם נפעל לטפל בשנים הקרובות. הבסיס להצלחת יישום התוכנית הוא התשתית האיתנה של מגדל ביטוח ופיננסים, כחברה עם וותק של 90 שנים, בעלת שדרה ניהולית חזקה ומקצועית, מנהלים ועובדים מצוינים, למעלה מ-2.5 מיליון לקוחות ונכסים מנוהלים של מעל 400 מיליארד שקל. אנחנו בטוחים שכל אלה יאפשרו לנו להשיג את היעדים שהצבנו לעצמנו".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.