גיל רונן אנרגין
צילום: רמי זרנגר
ראיון

"אנחנו מחפשים שותפים כי לבד לא נצליח; אם מכירת סופרי תישא הכי הרבה ערך למשקיעים, נעשה את זה"

מניית אנרג'ין כבר ירדה 87% מאז ההנפקה ב-2021, אבל ההודעה על הקמת חברת סופרי מוקדם יותר השבוע הזניקה אותה במעל ל-50%, ונראה שהמשקיעים אופטימיים` המנכ"ל, ד"ר גיל רונן בטוח באסטרטגית החברה: "כל שותף שיעזור לנו להביא את המוצר ללקוח הוא כדאי בשבילינו"
רוי שיינמן | (1)

אנרג'ין פועלת בתחום של פיתוח תוכנה מבוססת בינה מלאכותית לניתוח מידע גנטי במטרה להשביח זנים של צמחים ובעלי חיים, וההודעה האחרונה שלה על הקמת חברת סופרי, שתעסוק בשיווק הטכנולוגיה שלה שמאפשרת ייבוש של פירות וירקות על הצמח, הזניקה את המנייה שלה במעל ל-50%. היא אומנם לא מצפה להכנסות גדולות (מתחת לחצי מיליון דולר במחצית הראשונה של השנה), אבל היא כן ממשיכה את הקו של לפעול דרך שיתופי פעולה, ואפילו לא פוסלת מכירה של החברה בעתיד. לצד זאת, החברה עדיין הפסדית, כאשר היא רשמה הפסד נקי של 2.6 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2023, עם מזומנים בסך 9 מיליון דולר, 43% פחות מבמחצית המקבילה. המנכ"ל, ד"ר גיל רונן, עדיין מאמין שעבודה עם שותפים זו הדרך הנכונה.

שוחחנו עם רונן על החברה החדשה, איפה עומדת העסקה הקודמת (Above Foods), ועל מצב החברה בהמשך.

אמרתם שסופרי פועלת מול השוק המוסדי (מלונות, מסעדות וכו'), אתם שוקלים גם שווקים אחרים?

"בעיקרון זה מוצר פרימיום. התחלנו מישראל ועברנו גם לאירופה ולאמירויות - הם למשל מייבאים את כל המזון שלהם ומשם מפיצים לשאר מדינות המפרץ, והם מאוד אוהבים עגבניות מיובשות והמוצר שלנו הרבה יותר טוב מהמוצרים האחרים. אנחנו מחפשים מפיצים במקומות יותר רחוקים כמו סין, יפן, דרום קוריאה, דרא"פ, ברזיל, מקסיקו ועוד. אנחנו פתוחים לכל המודלים, כחברה ישראלית אתה לא יכול להגיע לבד לכל המקומות אז זה אחד הדברים שאנחנו עסוקים בו, למצוא שותפים אסטרטגיים".

לפני מספר חודשים דיווחה אנרג'ין על עסקה עם Above Foods הקנדית, במסגרתה מכרה אנרג'ין את המעבדה בקנדה וגם רישיון לא בלעדי ובלתי עביר לקוד ולטכנולוגיית TraitMAGIC שלה, שמספקת אפשרות למצוא את המרכיבים הגנטיים הייחודים של צמחים השולטים בתכונה בעלת חשיבות מסחרית כגון צבע, מהירות הגדילה, הרכב החלבון ועוד. סכום העסקה עמד על 9.2 מיליון דולר, כאשר כ-7.4 מיליון דולר ישולמו בצורה של מניות החברה הקנדית שנמצאת בתהליך הנפקה בוול סטריט דרך מיזוג לספאק. ההנפקה צפויה להיות במהלך 2024 (הרחבה בהמשך).

אתם מחפשים שותף שילך איתכם או עסקאות כמו עם Above Foods של לתת רישיון בלעדי?

"גם Above Foods הם סוג של שותף. 60% מההכנסות של הקנולה מגיעות אלינו והם משקיעים את המיליונים של להביא אותה לשוק, הם סוג של מפיץ. בגלל שהם לקראת הנפקה היה להם חשוב שזאת תהיה עסקת מכירה, אבל מבחינתינו זאת שותפות. אבל חוץ מזה כן, אנחנו מחפשים שותפים בכל העולם כי לבד לא נצליח. אנחנו לא מתכוונים להיות הבעלים של החממות או של המשאיות או של הלוגיסטיקה, אז כל שותף שיכול לעזור לנו להביא את המוצרים ללקוח הוא כדאי בשבילינו".

אתם תשקלו למכור את סופרי אם תגיע ההצעה הנכונה?

"אנחנו מחזיקים כרגע 98% וצבר טק מחזיקים ב-2%. תחת סופרי אנחנו מקימים ארגון חקלאי בשביל שנוכל לגדל, למיין ולארוז את העגבניות. כבר הודענו שאנחנו מתכוונים לגייס כסף לסופרי ולכן מן הסתם אנחנו נדולל, ודרך אגב היא מאוד מעניינת שחקנים בתעשייה של העגבניות שזה כולל גם רסקים, קטשופ, מרקים, מיצים וכו'. שולי הרווח של החברות האלה הם באחוזים חד ספרתיים נמוכים, ואנחנו באים עם מוצר פרימיום עם שולי רווח הרבה יותר גדולים, אפילו כמעט כמו תוספי תזונה, אז אין ספק שהם יהיו שותפים שלנו או שאפילו ירכשו את החברה. אנחנו רוצים להשיא הכי הרבה ערך למשקיעים ואם זה יהיה דרך מכירת האחזקות בחברה אז נעשה את זה".

למה דווקא עגבניות? אתם מתכוונים להמשיך עם פירות וירקות אחרים?

"לא פרסמנו אבל אנחנו כבר מתעסקים עם פירות אחרים, עגבניות זה פשוט השוק הכי גדול. אנחנו לא רוצים לעשות מטעים של ענבים או תפוחים למשל כי זה לוקח המון זמן. שוק העגבניות גדול מכל השווקים האחרים ביחד ורואים את זה בשוק - יש הרבה יותר חברות שמתעסקות בעגבניות מאשר חברות שמתעסקות בפלפלים למשל. העגבניות יכולות לקחת אותנו עוד דרך ארוכה".

איך הייתה המחצית השנייה מעבר לעסקאות שדווחו? מתי תעברו לרווחיות?

"ב-2024 נתחיל מכירות בשלושת הפרויקטים הגדולים שלנו - העגבניות עם סופרי, הנבטים עם גרנות והחרקים בקנדה. בנוסף גם עסקת Above Foods תהיה ב-2024 וזה כשלעצמו יכול להעביר אותנו לרווחיות".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

הם ישלימו את ההנפקה ב-2024?

"נראה שכן. אני עוקב אחרי הספאק שאמור לרכוש אותם (BITE) והוא כרגע נסחר מעל ל-10 דולר למנייה, כך שכנראה שמאמינים שלא רק שההנפקה תושלם אלא שהיא אפילו תעלה. בקשתי את הבנקאים שלהם ואת המשקיעים שלהם, כולם מתנהגים כאילו זה כבר קרה. זאת הנפקה לתוך ספאק אבל זאת חברה עם מכירות של 300 מיליון דולר אז לא אמורה להיות כאן איזושהי בעיה, אבל תמיד יכולים לקרות דברים ברגע האחרון".

איך המלחמה השפיעה עליכם?

"גידלנו את כל העגבניות שלנו בנתיב העשרה, הייתה לנו אפילו חממה ממש על הגדר, והכל הושמד. כבר באותו שבוע, תחת מטחי בטילים, שתלנו כבר עגבניות חדשות במושב יתד בעזרת החקלאי וכמה תאילנדים. אנחנו רוצים לראות דרום אדום ושהאדום יהיה מהעגבניות שלנו".

אתם צופים לקבל פיצויים מהממשלה?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אמיר 25/01/2024 16:59
    הגב לתגובה זו
    איך לא חשבו על זה קודם? עגבניות...סטארט-אפ ניישן
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

אלפרד אקירוב
צילום: תמר מצפי
ראיון

אלפרד אקירוב: "אני עובד מהבוקר עד הלילה. זו לא עבודה קשה, אני לא עובד בטוריה"

אקירב על ההשקעה בכלל, על עסקת מקס - "עסקת מקס היא עסקה מצוינת. בזמנו חשבתי אחרת", על אלרוב נדל"ן, על מלונאות ועל היתר השליטה בכלל - "מי שבעסקים לא מוותר"

הדס מגן |
נושאים בכתבה אלפרד אקירוב כלל

שנתיים אחרי שהתנגד נמרצות לרכישת מקס על ידי כלל ביטוח, אלפרד אקירוב, המחזיק ב-14.34% ממניות כלל באמצעות חברת אלרוב נדל"ן שבשליטתו, מודה שזו הייתה עסקה מצוינת לכלל. זאת למרות שבזמנו יצא נגדה בכל הכוח וניהל מאבק מול המנכ"ל שהוביל את העסקה, יורם נווה. אקירוב אף איים לתבוע את הדירקטורים של כלל שתמכו בעסקה.

דוחות אלרוב נדל"ן שפורסמו השבוע הראו כי האחזקות בכלל וכן האחזקות בבנק לאומי (4.7%) הניבו לאלרוב רווח של 1.05 מיליארד שקל בתיק ניירות הערך שלה. החברה סיכמה את תשעת החודשים הראשונים של 2025 ברווח נקי של 925 מיליון שקל, פי 30.8 בהשוואה לרווח נקי של 30 מיליון שקל בינואר-ספטמבר 2024.

אפשר לומר שאתה מצטער שהתנגדת בזמנו לעסקת מקס?

"אין לי מה להצטער. נכון להיום, זו עסקה מצוינת. כל דבר בעיתו. אז חשבתי אחרת, היום אני חושב אחרת."

התייחסת לכך שכלל היא חברת הביטוח היחידה שיש לה חברת אשראי, מה שמעניק לה יתרון על פני האחרות.

"אלא אם גם הן יקנו, אבל אין מה לקנות יותר כי הכול מכור. אני חושב שזו עסקה מצוינת ולכלל יש יתרון שיש לה חברת כרטיסי אשראי."