5 הערות על דו"חות סלקום
חברת התקשורת סלקום 2.27% הפתיעה את השוק עם דו"חות חזקים יחסית, ובתגובה המניה רשמה עלייה של 6%-7%. לאחר שנים של תוצאות חלשות, סלקום, בניהולו של דניאל ספיר, רשמה רווח רבעוני של נקי של 53 מיליון שקל - הגבוה מזה 7 שנים. מעבר לשורה התחתונה הנאה, ראוי להסתכל על 5 נתונים מעניינים לא פחות בדו"חותיה הרבעוניים של סלקום: ההכנסה החודשית מלקוח עולה לאחר שנים של תחרות פרועה בין מפעילות הסלולר - נראה שהעסק מתייצב (ולא בהכרח לטובת הלקוחות). חברות הסלולר מיישרות קו ולאט לאט מעלות מחירים. ההכנסה החודשית ממוצעת למנויי סלולר (ARPU) ללא דמי קישוריות נמצאת ברמה הגבוהה מזה מספר שנים, ועומדת על 39.7 שקלים ללקוח. לצורך השוואה ברבעון השני של שנת 2021 זה עמד על 35.3 שקלים.
נתון זה מהווה אינדיקציה להכנסות החברה מלקוח בתחום הסלולר ללא השפעת דמי הקישוריות שעוברים בין החברות צד ההכנסות ובצד ההוצאות, ומנפחים את המספרים. דמי הקישוריות הם תשלום המועבר בין חברות התקשורת (סלולר וקווי) כאשר לקוח של חברה מסויימת מתקשר ללקוח של חברה אחרת. משרד התקשורת מתכוון לבטל בכל מקרה את דמי הקישוריות בשת 2025. כך שנכון יותר להסתכל על ההכנסה החודשית ההמוצעת מלקוח ללא דמי הקישורית. קצת עזרה מהסיבים (ושוב תודה למשרד התקשורת) סלקום רשמה כאמור ברבעון רווח נקי של 53 מיליון שקל (לעומת רווח של 41 מיליון שקל ברבעון המקביל). 9 מיליון שקל מהרוח ברבעון מיוחסים להחזרת הפרשה שנעשתה בעבר. בעבר ניסה משרד התקשורת לתמרץ את פריסת הסיבים ברחבי המדינה. על פי חוק התקשורת, היו חברות התקשורת מחוייבות לשלם 0.5% מהכנסותיהן לקופת התמרוץ. ביולי האחרון (במהלך הרבעון השלישי) החליט משרד התקשורת לבטל את העברת הכספים לקרן התמרוץ, בגלל שרשת הסיבים נותנת מענה ליותר מ-99% ממשקי הבית בישראל. בקצב ההכסות הנוכחי של סלקום התשלום לקרן התמרוץ עמד על 18 מיליון שקל בשנה. בגלל ביטול הקרן, סלקום למעשה רשמה "החזר" חשבונאי עבור 2 רבעונים (שלישי ורביעי) מבחינה חשבונית, הרווח של סלקום גדל ב-9 מיליון שקל, שירדו לשורה התחתונה. גייסה אג"ח בדיוק בזמן ברבעונים האחרונים חברות רבות בשוק ההון מדווחות על שורת רווח מצומצמת בשל הוצאות מימון כבדות. רואים את המגמה בעיקר אצל הקבלנים אשר פעמים רבות מימנו רכישות של קרקעות בהלוואות המבוססות על ריבית הפריים במשק. עליית ריבית בנק ישראל (ובעקבותיה ריבית הפריים) מרמה של לרמה של 0.1% לרמה 4.75% בתקופה קצרה, הפכה את ההלוואות של החברות לאבן רייחים על צווארן. בתוספת האינפלציה שמכבידה על הלוואות הצמודות שורות עלויות המימון היא אחת הבולטות במסגרת עונות הדו"חות של השנה האחרונה. אולם בסלקום רואים מגמה הפוכה. עליות האשראי ירדו ברבעון הנוכחי לעומת המקביל, והסתכמו ב-33 מיליון שקל בלבד. כיצד סלקום עשתה זאת? החברה נמצאת בתהלכי ארוך של הורדת חובות. אם בשנת 2019 החוב נטו של סלקום עמד על 2.3 מיליארד שקל, הרי שכיום הוא עומד על 1.9 מיליארד שקל. בנוסף החברה גייסה סלקום בשלהי 2022 סדרת אג"ח שקליות (לא צמודות) בריבית של 4.8% - מה שמאפשר לה לשמור על הוצאות המימון מבלי להידרש לגיוס חוב יקר כעת. הדיבידנד עוד ישוב? בעבר הרחוק סלקום היתה נחשבת "פרת מזומנים" שהניבה לקבוצת דסק"ש ואי.די.בי דיבידנדים אדירים. אולם זו היסטוריה רחוקה. שוק הסלולר היה שונה לחלוטין, ולא בהכרח לטובה. הצרכן הממוצע היה משלם חשבון סלולר חודשי של 300-400 שקלים, עד הרפורמה שנעשתה בשוק הסלולר לפני כעשור שהכניסה שחקנים חדשים לשוק. מאז סלקום הפסיקה לחלק דיבידנדים, כאשר האחרון חולק בשנת 2013. אגב, המניה איבדה מאז השיא שנרשם בשנת 2010 כ-88%. אולם כעת, לנוכח רמת החוב שלה למול שיעורי רווחיות, ייתכן שסלקום עוד תשוב בקרוב למנהג הוותיק, בעיקר לנוכח מצבה המאתגר של חברת דסק"ש, בעלת השליטה בסלקום (35.6%). דסק"ש בינתיים לא מפריעה ואם הזכרנו את דיסקונט השקעות, היום קיבלה סלקום ציון לשבח מחברת הדירוג מעלות שהצרות בחברת האם לא משפיעים עליה. חברת הדירוג אישררה את הדירוג של סלקום ברמה של +A עם תחזית יציבה, והתייחסה לנושא, "אנו סבורים כי דירוגה של דסק"ש אינו מגביל את דירוגה של סלקום. הערכה זו נתמכת בכך שסלקום לא חילקה דיבידנדים בעשור האחרון, בכך שנגישותה למערכת הבנקאית ולשוקי ההון לא נפגעה חרף מצוקות האשראי של בעלות השליטה בסלקום לאורך השנים ובכך שדסק"ש בוחנת למכור את סלקום".
- 3.דניאל עושה עבודה מצויינת בסלקום (ל"ת)שלומי בסון 17/11/2023 17:42הגב לתגובה זו
- 2.לרון 17/11/2023 13:39הגב לתגובה זוכחלון זו תקופה,לא לעד
- 1.החברה בבעיה גדולה, היא לא תשרת את החוב שלה (ל"ת)מיקי 15/11/2023 18:59הגב לתגובה זו
- לך על שורט....כדאי לך (ל"ת)ורדית 20/11/2023 16:24הגב לתגובה זו

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח
רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה
חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל).
נזכרנו בראיון הזה בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק.
לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):
המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.
- רמי לוי: הכנסות מעל 2 מיליארד שקל, הרווח הנקי נשחק עקב גידור הדולר
- רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%. זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.
מנכ"ל אבוג'ן: "חברות כמו גוגל נכנסות לתחום, זה פותח ריינג' אחר של עסקאות שאפשר לעשות"
מודל AI גנרטיבי חדש שפותח בשיתוף גוגל קלאוד מקפיץ את מניית אבוג'ן ומסמן מהפכה בפיתוח מולקולות פורצות דרך בתחומי הפארמה והחקלאות; בראיון לביזפורטל עופר חביב מנכ"ל החברה מציין שחברות גדולות כמו גוגל נכנסות לתחום וזה נותן רוח גבית "הם מתחילים לחפש מקומות
חדשים שרעבים למהפכה, ועם AI זה באמת מהפכה. עד היום הם לא באמת היו בתחום, התחום יחסית מורכב וקשה והיום הם מתחילים להיכנס לשם"
אבוג'ן אבוג'ן 0.83% הודיעה אתמול על השלמת מודל היסוד של בינה מלאכותית גנרטיבית, גרסה 1.0, לעיצוב מולקולות קטנות, שפותח בשיתוף פעולה עם Google Cloud. המודל החדש מרחיב את היכולות הקיימות של מנוע הטכנולוגיה ChemPass
AI של אבוג׳ן לגילוי ואופטימיזציה של מולקולות קטנות, בכך שהוא נותן מענה לאחת מאתגרי הליבה של תעשיות התרופות והחקלאות: זיהוי מולקולות קטנות חדשניות העונות על מספר קריטריונים מורכבים של מוצר. בעקבות הדיווח מניית החברה זינקה בשיעור חריג של כ-80%.
אבוג'ן היא חברה יחסית קטנה עם שווי שוק של כ-48 מיליון שקל, שאיכזבה לא מעט משקיעים בדרך - מניית החברה ירדה בכ-85% במהלך 12 החודשים האחרונים, וירידת ערך משמעותית מאז ההנפקה. עם זאת ההודעה היום עשויה להפיח תקווה מסוימת כפי שמציין עופר חביב מנכ"ל ונשיא אבוג'ן בראיון לביזפורטל :"אני חושב שהסיפור של אבוג'ן מתחיל להיות יותר ברור, אנחנו עושים ריכוז מאמצים בשילוב של עולם המחשב וכימיה לפיתוח תרופות ולפיתוח חקלאי, זה אחד המקומות שהאפקט יהיה גבוה, וגם באופן יחסי אפשר למדוד אותו בטווח קצר, גם כמויות הדאטה הקיימות בתחום הן אדירות וזה מאוד חשוב, הכמות קריטית להצלחה".
הודעתם על ההשלמה של מודל הבינה המלאכותית, במה זה שונה מהיכולות הקודמות של אבוג'ן, ומה הופך אותו ל"פריצת דרך" כפי שאתם מגדירים?
"אבוג'ן בעבר התמקדה בכל העולם הגנומי, כאן זה תחום של כימיה. יש שני ענפים מסחריים על התחום הזה, תרופות מבוססות כימיה, ודבר שני כל עולם האגרו כימיה. כל אחד מהתחומים האלה הוא שוק אסטרונומי של עשרות ומאות מיליארדים. הקושי בתחומים האלה הוא למצוא מולקולות שעושות את העבודה וגם עוזרות בכל מיני פרמטרים אחרים על מנת להגיע למוצר מסחרי. לצורך העניין, אם יש מולקולה שמרפאה משהו אחד והורגת משהו אחר זה לא כל כך עוזר. או אם יש חומר שהורג חרקים אבל הוא מנדף מהר מאוד אז גם לא יעיל.
- אבוג'ן נסחרת מתחת למזומן - הזדמנות או מלכודת?
- אבוג׳ן מזנקת 150% - השלימה פיתוח בשת״פ עם גוגל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלומר צריך הרבה מאוד פרמטרים מעבר לזה שזה עושה את העבודה, ולמצוא את זה בתוך כל מיליארדי המולקולות זה מאוד קשה. אנחנו באמצעות AI מצליחים להגיע למצב שאנחנו מוצאים מולקולות שעומדות בכמה וכמה קריטריונים. ומה שאנחנו עושים אנחנו יודעים להגיע ב-4 קריטריונים חשובים אנחנו יכולים לאחד אותם ולהגיע לקבוצת חיתוך שעונה על הקריטריונים האלה, אבל בעצם זו רק ההתחלה, כי אנחנו הולכים להגדיל את הסיכוי שגם תעמוד בכל הקריטריונים העסקיים. מה שמדהים הוא שכדי לאמן את זה המכונה שלנו, אנחנו מאמנים אותה על סט של מיליונים של מולקולות והצלחנו לעשות את זה בין היתר בתמיכת גוגל. מי שפיתח את המודל זה האנשים של אבוג'ן גוגל נתנה לנו את המשאבים ואת זמן העבודה של המחשבים. יש לנו שני הישגים, אלגוריתמיקה ותשתית. באלגוריתמיקה זה הרצת כמה מודלים במקביל, ודבר שני זה בעלויות סבירות ופרק זמן קצר".
