ישראייר
צילום: עידו וכטל

בעקבות סגירת שדה דב: ישראייר מוכרת את מטוסי ה-ATR ורוכשת AirBus

בעקבות הפגיעה בקו לאילת, חברת התעופה פועלת למכור את שני המטוסים שערכם נאמד בכ-12 מיליון דולר; במקביל מקדמת החברה רכישת מטוס AirBus נוסף, שיכנס לפעילות כבר בחודש ספטמבר הקרוב, כשהכוונה היא לייצר צי מטוסים אחיד שיקל על תפעולו
איתן גרסטנפלד | (9)

דירקטוריון חברת התעופה והתיירות ישראייר גרופ 0% , אשר מניותיה החלו להיסחר בשבוע שעבר בבורסה בתל אביב, החליט על ביצוע שינויים בצי המטוסים של החברה. במסגרתה, פועלת החברה למכור את מטוסיה ה-ATR אשר בבעלותה, ובמקביל תקלוט מטוס AirBus שישי במספר, כך שצי המטוסים שלה יורכב אך ורק ממטוסים אלו.

על פי הודעת החברה, נתקבלה הצעה לרכישת שני מטוסי ה-ATR אשר בבעלותה, אשר ערכם נאמד בכ-12 מיליון דולר, והיא פועלת למיצוי המשא ומתן בנושא. במידה והעסקה אכן תצא לפועל, צי המטוסים של החברה צפוי להיות מורכב אך ורק ממטוסים מסוג AirBus. המשא ומתן מתקיים כחלק מההתמודדות של חברת הבת עם הפגיעה בקו לאילת, בן היתר בשל סגירת שדה דב. בהנהלת החברה סבורים, כי ההחלטה עשויה לתרום ליעילות תפעול צי המטוסים שלה, שכן צי מטוסים המורכב כולו מסוג מטוס אחד, יתרום לכך שמערך התחזוקה יהיה אחיד, כלל חלקי החילוף יהיו לטובת סוג מטוס אחד.

לצד זאת, מדווחת החברה, כי חתמה על מזכר הבנות לקליטת מטוס AirBus A-320 שישי לצי המטוסים שלה, והוא צפוי להיקלט כבר בספטמבר 2022. כמו כן, במידה והמשא ומתן לרכישת מטוסי ה-ATR יבשיל, בחברה יפעלו לקליטת מטוס AirBus שביעי לצי המטוסים עד לרבעון השני של 2023.

בשבוע שעבר, השלימה החברה הנפקת ראשונית במסגרתה גייסה 25 מיליון שקל, לפי שווי של 244 מיליון שקל. מאז ההנפקה, זינק מחיר המניה במעל 25% והיא נסחרת כעת לפי שווי של כ-309 מיליון שקל. מי שהרוויחו יותר מהכל מההנפקה, הם אנשי העסקים רמי לוי בעל רשת הסופרמרקטים רמי לוי 0% ושלום חיים הבעלים של חברת טעמן, המחזיקים יחד בשליטה בחברה. אשר רכשו את החברה תמורת 162 מיליון שקל כחלק מכינוס הנכסים של קבוצת אי.די.בי.

ברבעון הראשון של 2022 הציגה ישראייר חזרה לרווחיות. החברה רשמה שיפור בהכנסות ל-56.5 מיליון דולר, לעומת 44.9 מילון דולר ברבעון הקודם ו-11.5 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. בנוסף, ההכנסות ממוצרים נלווים לטיסה, בהן הושבה, כבודה, ועוד, זינקו לכ-7% מסך ההכנסות של החברה בהשוואה לכ-3% בשנת 2019. ישראייר גם רשמה רווח גולמי של 4.7 מיליון דולר ובשורה התחתונה רווח נקי של 1.77 מיליון דולר - לעומת הפסדים ברבעון הקודם והמקביל, היא גם צופה המשך שיפור ברבעון הקרוב לאור העליה בפעילות בחודשים אפריל-מאי.

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    מעניין אם העובדים קיבלו משהו מרמי לוי או שכצפוי לא ראו (ל"ת)
    דוד 26/06/2022 23:15
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    בוקי מאילת 26/06/2022 19:53
    הגב לתגובה זו
    עקב השינויים במטוסים של ישראייר, הטיסות לאילת במטוסים הגדולים החדשים שלה יהיו הרבה יותר מסובכים לכן רכב לאילת של ישראל אוכל לא רלוונטי מאוד מאוד קשה הצילו הצילו הצילו את תושבי אילת
  • 6.
    אלו גרוטאות 26/06/2022 17:34
    הגב לתגובה זו
    המטוסים לא שווים 5 מיליון דולר ביחד
  • 5.
    ענתבי 26/06/2022 17:18
    הגב לתגובה זו
    סתם כותב כאילו שאתה מבין משהו כדי להסביר בסוף היום את המגמה אתה מחפש תרוץ כמו מכירת המטוסים הישנים או מכירת הגלגלים של המטוסים ועוד ועוד שטויות
  • 4.
    וישראל קנתה מטוס אחד לאיש אחד במיליארד שח (ל"ת)
    השפוי 26/06/2022 16:43
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    נו..... ראה עם ירכשו איירבס 350 (ל"ת)
    YL 26/06/2022 16:34
    הגב לתגובה זו
  • אין מצב 26/06/2022 17:36
    הגב לתגובה זו
    הכל זה בלון בורסאי להקפיץ את המניה ואז למכור בשיא, זאת המומחיות של רמאי לוי
  • 2.
    אחלה חברה (ל"ת)
    חיים 26/06/2022 14:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מיקי 26/06/2022 14:21
    הגב לתגובה זו
    השקיעו בו עשרות מיליונים עבור הסבה לטיסות בינלאומיות מה קורה שם????
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי 0%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד 0%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס 0%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר. 

מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI. 

תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.


גם טבע 0%   צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 0%  ב-2.4% כשמנגד קמטק 0%  ו נובה 0%  צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):