השווקים בעולם יורדים - מה עשוי לסייע למשקיעים בשוק המקומי?
אי אפשר לתזמן את שוק המניות. קשה עד מאוד לדעת מראש מתי השוק פתאום ישנה כיוון ויתחיל לרדת. מדוע? כי לא מספיק שלדעתכם השוק אמור לרדת אלא צריך שכך יחשבו גם רוב המשקיעים. אז בדרך כלל יש כותרות שצועקות 'זהירות' - ופעם בכמה זמן הכותרות גם מתבררות כנכונות. הסיבה העיקרית שמשקיעים צריכים להיות בשוק ההון היא כי מדובר בסופו של דבר במתן אמון בכלכלה ובהתקדמות הטכנולוגיה בעולם - אם אתם חושבים שהכלכלה העולמית תתכווץ, שיהיה מיתון עולמי שלא יתקן את עצמו אף פעם ושהפיתוחים הטכנולוגיים מיצו את עצמם, אז אין לכם סיבה להיות בשוק. אבל, רוב האנשים מאמינים שהכלכלה והעולם ימשיכו להתפתח. זה הגיוני וזה גם נכון היסטורית.
ההיסטוריה מראה ששוק ההון מספק בממוצע, כבר עשרות שנים, תשואה שנתית של כ-7%, ומדובר בתשואה טובה יותר ביחס לכל אפיק השקעה אחר שיש. התשואה בשנים האחרונות היא יותר מכפולה וסביר להניח שתהיה התכנסות לממוצע - כלומר תשואה נמוכה יותר בהמשך. השווקים עלו עשר שנים ברציפות (עם אתנחתא של נפילה של 30% בקורונה ולפני כן ירידות של 20% בסוף 2018) ונמצאים בשיאי כל הזמנים, אז תיקון ואפילו ירידות משמעותיות הם לא תרחיש לא סביר.
ועדיין - משקיעים לטווח ארוך צריכים להיות בשוק. השאלה אם באמת המשקיעים האלו הם משקיעים לטווח ארוך. מי יודע להגיד בעצם אם הוא משקיע לטווח ארוך? כנראה שמעטים, ואלה שמים את הכסף שלהם - בהגדרה - באפיקים לטווח ארוך. אז למרות שאי אפשר לתזמן את השוק, למשקיעים שטווח ההשקעה שלהם לא ברור, יש כנראה מקום להפחית סיכונים.
אמרנו לפני כשבועיים שכאשר כולם אופטימיים זה הזמן להיזהר ומי שמשקיע לטווח קצר אולי צריך לשקול דווקא עכשיו את הקטנת הרכיב המנייתי. למעשה זו התזה של וורן באפט, והוא חוזר עליה הרבה: כשכולם גרידיים הוא פסימי וכאשר כולם בורחים מהשוק - הוא נכנס וקונה. זו לא תזה קלה, היא גורמת לו לשבת בינתיים על הררי מזומן ולקבל ביקורת מכל כיוון. אבל כך הוא מאמין כבר עשרות שנים, ובזכות כך הוא בנה אימפריה כמו ברקשייר האת'ווי וכך הוא צבר לעצמו הון אישי של קרוב ל-100 מיליארד דולר.
- כמה ביל אקמן מורווח על הבורסה?
- 1.27 מיליארד דולר באמזון - אקמן משנה כיוון: יותר טכנולוגיה פחות תשתיות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מי שמשקיע לטווח ארוך לא צריך לחשוש מהירידות בשווקים. זה טבעי, שוק ההון באופן כללי עולה, אבל בדרך יש לא מעט מהמורות. מי שמסוגל באמת לחשוב על השקעה של 20-30 שנים ואפילו יותר - פשוט שיסתכל בגרפים ההיסטוריים. זה לא אומר שזה יחזור על עצמו, אבל הסטטיסטיקה ארוכת השנים מראה שזו כנראה האפשרות הטובה ביותר (הרי לשבת על מזומן בבנק או פיקדונות שנותנים תשואה אפסית ובפועל מפסידים ריאלית בגלל האינפלציה זו לא בדיוק אפשרות חסרת סיכון - אלא למעשה סיכון להפסד ודאי).
המדדים בישראל עלו פחות - ולכן יש סיכוי שגם יירדו פחות מאשר בעולם
הבעיה היא שקל לומר את זה והרבה יותר קשה לבצע. כאשר המדדים יורדים משקיעים נכנסים ללחץ ומוכרים בהפסד. כך יוצא שאמנם השווקים עלו במאות אחוזים - אבל המשקיעים לא תמיד הצליחו ליצור את התשואה הזו.
מה כן ניתן לעשות? להעריך. בשנים האחרונות המדדים בישראל הבינו תשואת חסר משמעותית ביחס לשווקים בעולם. מדד הדגל ת"א 35 נפגע קשות מההתרסקות במניית טבע, וב-5 השנים האחרונות התשואה שלו היא 41%. גם ת"א 125 כמובן נפגע כתוצאה מכך והתשואה שלו בתקופה הזו היא 68%. רק ת"א 90 הצליח ליצור תשואה תחרותית לעולם וייצר תשואה של 167% ב-5 שנים.
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
המדדים בעולם עלו הרבה יותר באותו פרק זמן. מדד הנאסד"ק 100 זינק ב-200% וה-S&P500 עלה ב-100%. הדאו ג'ונס עלה ב-80%.
בשנה האחרונה מדדי ת"א עלו יותר מאשר המדדים האחרים בעולם, אבל הם עדיין רחוקים מהלדביק את פער התשואות. מה זה אומר? שייתכן שכמו שהם עלו פחות כך הם גם יירדו פחות.
בינתיים, מתחילת השנה מדד הנאסד"ק ירד ב-7%, ה-S&P500 ירד ב-4% והדאו ג'ונס ירד ב-2.7%. לעומתם המדדים הישראליים עדיין נמצאים בתשואה חיובית מתחילת השנה.
ת"א 35 עלה ב-1.7%, ת"א 125 עלה ב-2.2% ות"א 90 עלה ב-4%. אז התזה הבסיסית בינתיים נכונה: מה שעולה פחות גם עשוי לרדת פחות.
האם אנחנו לקראת נפילות בשווקים? ממש לא בטוח, יש עדיין הרבה כסף, אנחנו בעיצומה של מהפכה טכנולוגית וגם אם תעלה הריבית, היא עדיין תהיה נמוכה בראייה היסטורית. מנגד, הריבית בכל זאת תעלה, התשואות על האג"ח בארה"ב בעליה, האינפלציה מזנקת וגם היא תהיה זרז להעלאות הריבית (מה שאומר - פחות כסף זול בשווקים, יהיה לחברות יותר יקר לגייס כסף), חלק מהמדינות החלו כבר להעלות ריבית, וכמובן - השוק יקר בראייה היסטורית ו'רק מחכה לתיקון'.
- 7.תמים 19/01/2022 16:26הגב לתגובה זושינוי האקלים בגלל הרס כדור הארץ ומגיפת הקורונה שאין לה סוף גורמים למיתון בעולם ונפילות בבורסה. איזה טכנולוגיה יכולה להתמודד נגד פגעי הטבע ושינוי האקלים..
- 6.א 19/01/2022 12:26הגב לתגובה זוצריך לזכור את כל כותרות האימה בכל פעם שהיה תיקון בשוק, לזכור איך כתבות כאלה מבריחות משקיעים מבוהלים שאחר כך מפספסים את כל העליות ולכן הכי פשוט לא להתייחס לכתבות שכאלה. כל פעם מחפשים איזו סיבה לתיקון אבל ההיסטוריה מוכיחה שתמיד אחר כך באות עליות בלי קשר לריבית, אינפלציה, קורןנה ועןד ועוד סיבות שכתבים מפמפמים.
- 5.אידיוט 19/01/2022 11:56הגב לתגובה זולא הבנתי כלום. לצאת או להישאר בהשקעות שלי בבורסה.
- 4.יוסי 19/01/2022 11:30הגב לתגובה זוכנראה העולם לקרת מיתון ובורסות נופלות חזק בגלל הקורונה .
- רז 19/01/2022 13:38הגב לתגובה זוהמערכת יודעת איך להתמודד עם משברים חמש פעמים יותר טוב מאשר מה שהיה ב1929.
- 3.לרון 19/01/2022 11:18הגב לתגובה זועם וורן באפט שעשה את הונו הרבה לפני שנת 2000 ולא מוכיח,לדעתי,שהכללים שלו עומדים במבחן הזמן,"לעולם אל תפסיד כסף" ,נו באמת,הנ"ל ממש "לא הפסיד", חוץ מזה היום משקיעים עבורו בעיקר צוות ששכר כשמידי פעם הוא ומונגר "מבליחים"
- 2.אחד העם 19/01/2022 11:17הגב לתגובה זושנת 2022 לא תהיה כמו שנת 2021. סביר שמפולת בפתח.
- 1.ברבור שחור 19/01/2022 10:41הגב לתגובה זואיזה מפגרים אנחנו בכל מה שקשור ליעילות שוק ההון ? בשווקים משוכללים חברות מפרסמות תחזיות שנתיות כדי שאנחנו המשקיעים נוכל לבצע הערכות שווי בדומה . למה אין פרסום של מכפילי רווח מצרפיים למדדים שלנו ? איפה הקדמה ואיפה אנחנו.

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?