האיום הגדול על ישראכרט ואיזה מנכ"ל חדש צריכה החברה?

למה מניית ישראכרט סיפקה תשואת חסר מאז הנפקתה, מה ההתפתחויות בשוק כרטיסי האשראי בשנה האחרונה ומה היתרון הגדול של ישראכרט?
יאיר דרורי | (2)

אתמול הודיע מנכ"ל ישראכרט -1.57% רון וקסלר על רצונו לסיים את תפקידו בסוף השנה. לאחר שיו"ר החברה אייל דשא הוחלף בשנה החולפת ע"י תמר יסעור, תאלץ החברה לאייש את תפקיד המנכ"ל בתקופה קריטית לכל הענף.

ישראכרט שהיתה עד לפני שנתיים בבעלות מלאה של בנק הפועלים הונפקה באפריל 2019. היו הרבה ציפיות מההנפקה, אבל המניה טרם הסבה נחת למשקיעים, כאשר עד כה תשואת המניה הינה אפסית (לפחות סגרה את התשואה השלילית העמוקה בחצי השנה האחרונה).

סיבות לתשואת החסר הן רבות ומגוונות, וביניהן ניתן למנות את התרבות הארגונית של החברה שהינה ארכאית, צמיחה לא מספקת בתחום האשראי של החברה, תחרות נוכחית עזה, ואיומים עתידיים על המודל העסקי של החברה.

בשבועות האחרונים זכינו לקמפיין פרסום אגרסיבי של כל חברות כרטיסי האשראי אשר ניסו לשכנע אותנו להשתמש באפלפיי באמצעות כרטיס האשראי שלהם. אפל חתמה על הסכם מול כל חברות האשראי המקומיות אשר מעניק לה לפי הערכות 5 פיפס  (0.05%) מכל עסקה. האפשרות לבצע תשלומים דרך האייפון נעשית ע"י שימוש בטכנולוגיית ה-EMV שנפוצה כיום במעל 50% מהעסקים בישראל.

חברות האשראי בכלל וישראכרט בפרט חתמו למעשה על הסכם כניעה מול אפל, ובהמשך ככל הנראה הם גם ייכנעו מול ענקיות טק נוספות. הסכם הכניעה מאפשר להם ליהנות מתשלום מינימלי בשנים הקרובות לאפל, אולם הם הכניסו שחקן חדש וחזק שנמצא בינן לבין הלקוח. באפל לא פראיירים - הם מוכנים לשלם סכום נמוך בשלב הראשון אבל לקבל דטה על כמויות עצומות של עסקאות ולקוחות. 

השאלה של מי הלקוח אינה שאלה טכנית אלא שאלה מהותית, מכיוון שלא רחוק היום בו חברות הטק הגדולות יציעו ללקוחות איתם הן מתקשרות על בסיס יומיומי לוותר על שירותי חברות כרטיסי האשראי, ולהשתמש בהן כקישורית ישירות לחשבון הבנק. הלקוחות אשר עד אז כבר יהיו מתורגלים בתשלום דרך הסמארטפון עשויים לבצע את המהלך באופן מהיר וחלק. זה איום גדול מאוד על חברות כרטיסי האשראי.

חברות כרטיסי האשראי מודעות לאיום הזה, אולי הם לא מודעות להיותו איום קיומי לפעילות האשראי. אך אין להן ברירה כרגע אלא לשתף פעולה עם השינויים הטכנולוגיים. האתגר הגדול העומד בפני החברות הוא להישאר רלוונטיות לאחר שתפקידן  ההיסטורי כבר לא יהיה אקטואלי. אתגר של שינוי אסטרטגי כה מהותי אינו פשוט כלל, ואנו מכירים דוגמאות רבות לחברות שלא התאימו עצמן לעולם המשתנה (קודאק, בלאקברי, בלוקבאסטר) וחברות שדווקא הצליחו להשתנות ולהתאים עצמן למציאות המשתנה (נטפליקס, סקוור, אפל).

קיראו עוד ב"שוק ההון"

האתגר הגדול של דירקטוריון ישראכרט הוא למצוא מנכ"ל בעל יכולות אסטרטגיות חזקות, בעל הבנה טכנולוגית שתאפשר לחברה לזהות את חברות הפינטק המוצלחות, וליצור שת"פ איתן, וכמובן מנכ"ל אשר ידע לבצע שינויים אמיצים בהנהלת החברה ולהתאים את ישראכרט לעידן החדש בו צריך להילחם על הלקוח, ולהציע לו שירותים אשר ישאירו אותו לקוח. שירותים שהינם בעלי ערך ללקוח מצריכים השקעה ויצירתיות- ערכים אשר אינם שם נרדף ל-DNA של החברה, כך שהאתגר הוא בהחלט גדול.

למרות האיומים העתידיים חשוב לזכור כי ישראכרט היא עדיין חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, וכמות המידע שיש לחברה על הלקוחות שלה, יחד עם המותג החזק שלה והחוסן הפיננסי, מאפשר לחברה אם וכאשר היא תבצע את הצעדים הנכונים להישאר רלוונטית גם בשנים הבאות, מה שבסופו של דבר יבוא לידי ביטוי בערך המניה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    משה 09/06/2021 14:55
    הגב לתגובה זו
    רוב הבעיות של החברה נובעות כמו שרשמת מניהול והתנהלות ארכאית מערכות מיושנות ושדרה ניהולית שמונעת מצרכים הועד....תורידו את זה ויהיה בסדר
  • טוליפ 10/06/2021 10:43
    הגב לתגובה זו
    ועד כוחני, ושדרת ניהול לא מקצועית
בצלאל מכליס
צילום: ליאת מנדל

קנו אלביט - "המניה תגיע ל-540 דולר", בנק אוף אמריקה משדרג המלצה

לאחרונה התחיל בנק אוף אמריקה לסקר את החברה עם מחיר יעד של 500 דולר וכעת הוא משדרג את מחיר היעד - פרמיה של 18% על מחיר השוק; "הצמיחה מולידה צמיחה"

רן קידר |

בנק אוף אמריקה שהתחיל ממש לאחרונה לכסות את אלביט מערכות משדרג את המלצתו. הוא העניק לפני מספר חודשים מחיר יעד של 500 דולר למניית החברה וכעת מחיר ה יעד עולה ל-540 דולר - מה שמבטא פרמייה של 18%.  בבנק ממליצים לקנות את המניה. האנליסטים  בראשם רונלד אפשטיין, מסבירים ש"החברה ממשיכה להפגין צמיחה חזקה בהכנסות, הרחבת מרווחים וביקוש מתמשך".

מגזר היבשה של אלביט צמח ב-45% בהשוואה לשנה שעברה, והאנליסטים מעלים את התחזית לכל השנה לצמיחה של 40%. "הצמיחה של מגזר היבשה ממשיכה לגמד את המגזרים האחרים", כותבים האנליסטים ועוברים להציג את העסקה בתחום האווירי עם אירבוס שלדעתם היא עסקה מאוד חשובה. אלביט זכתה בחוזה של 260 מיליון דולר מאיירבוס. המטרה להתקין מערכות הגנה עצמית במטוסי התובלה A400M של חיל האוויר הגרמני. שש שנים של עבודה מובטחת.

"אנחנו רואים בזה יתרון אסטרטגי", מסבירים האנליסטים. "חברות ביטחון עם נוכחות מקומית נוטות להרוויח יותר מההוצאות הביטחוניות הגלובליות הגוברות". לאלביט יש נוכחות מקומיות במדינות העיקריותש בהן היא פועלת. 

האנליסטים מדברים על כך שפנטגון צריך לחדש מלאי נשק בהיקף של 3.5 מיליארד דולר אחרי הסיוע הצבאי לישראל - כמה עולה התמיכה של ארה"ב בישראל - המספרים נחשפים.  ומי תרוויח מזה? "הביקוש להחזרת מלאי נשק נותר איתן", כותבים האנליסטים שסבורים שזה מעיד על ביקושים בדרך. 

האנליסטים העלו את תחזית הרווח למניה ל-2025 ל-12.10 דולר (מ-11.35 דולר) - מדובר על מכפיל רווח "פשוט" של כ-40. גם 2026 ו-2027 קיבלו עדכון כלפי מעלה. מחיר היעד של 540 דולר נלקח ממכפיל EV/EBITDA של 23 על התחזיות ל-2026. זה גבוה מחברות הענק האמריקאיות אבל בקו עם חברות ביטחון בינוניות באירופה ובארה"ב.

"אנחנו רואים את ההערכה הזו כהוגנת", הם כותבים. מבחינתם המניה לא זולה, אבל שווה את המחיר.


אל על
צילום: דוברות אל על
דוחות

למרות השליטה בשמיים: אל על ברבעון מאכזב

הרווח של חברת התעופה הלאומית נחתך ביותר מ־50% וההכנסות ירדו 7%, וזאת למרות גידול בקיבולת ושיעורי תפוסה גבוהים

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אל על

אל על (ELAL) מפרסמת את דוחות הרבעון השני של 2025, והמספרים לא מחמיאים, וזאת בלשון המעטה. ההכנסות הסתכמו ב־777 מיליון דולר בלבד לעומת 839 מיליון דולר בתקופה המקבילה אשתקד – ירידה של כ־7%. בשורה התחתונה, הרווח הנקי נחתך ב־55% והסתכם ב־66 מיליון דולר בלבד לעומת 147 מיליון דולר ברבעון המקביל. מדובר בפער משמעותי. זה קוטע רצף רבעונים בהם יכולנו לראות שיפור, וזה באמת מעלה שאלות עד כמה החברה באמת יציבה בשורה התחתונה או שהיא פשוט רוכבת על גלי ביקושים זמניים.

החברה תולה את האחריות ב־12 ימי ההשבתה ביוני, במהלך מבצע “עם כלביא” מול איראן, בהם נסגר המרחב האווירי הישראלי. אל על מעריכה את הפגיעה הכוללת לה ולחברת הבת סאן דור בכ־100 מיליון דולר. - מה זה אומר על החוסן של חברת תעופה 'לאומית' שמספיקה עצירה של פחות משבועיים כדי למחוק לה חצי מהרווח הרבעוני?

במהלך ההשבתה הפעילה החברה טיסות חילוץ והציעה לנוסעים אפשרות לביטול והחזר כספי. מהלך שמצופה מחברת דגל, אך גם כזה שהכביד על השורה התפעולית. מעבר לכך, נתוני ההיצע דווקא מצביעים על מגמה אחרת: באפריל-מאי גדל היצע המושבים המשוקלל בכ־14% בזכות קליטת הדרימליינר ה־17 והשמשת בואינג 777 נוסף. למרות זאת, הגידול לא תורגם לשיפור בהכנסות, אלא נבלם ברגע שישראל נכנסה למצב חירום ביטחוני. שיעור התפוסה עדיין מרשים 93%, אפשר כמובן לזקוף את זה לכך שאל על הייתה האופציה הכמעט בלעדית לרוב הישראלים ברבעון האחרון וגם בזה לפניו אבל למרות זאת זה לא הצליח למנוע את הצניחה ברווח.

באל על מנסים לשדר אופטימיות. ברבעון השלישי, הכולל את עונת הקיץ, הם מצפים לגידול של כ-19% בהיצע המושבים לעומת אשתקד. החברה גם מדווחת כי כבר בתחילת יולי חזרה לפעילות מלאה, והמכירות ביולי-אוגוסט עלו מעבר לרמות שלפני המבצע. אבל ברור לכולנו שהשוק לא עובד רק על תיירות קיץ והמציאות היא כעת שחברות זרות ממשיכות לחזור לנתב"ג, ויש גם דיבורים ומשא ומתן מול וויז להקמת בסיס ישראלי מול התחייבות לטוס גם במצבי חירום.

דוח הרווח והפסד של אל על לרבעון השני ולמחצית הראשונה