האיום הגדול על ישראכרט ואיזה מנכ"ל חדש צריכה החברה?
אתמול הודיע מנכ"ל ישראכרט 0.33% רון וקסלר על רצונו לסיים את תפקידו בסוף השנה. לאחר שיו"ר החברה אייל דשא הוחלף בשנה החולפת ע"י תמר יסעור, תאלץ החברה לאייש את תפקיד המנכ"ל בתקופה קריטית לכל הענף.
ישראכרט שהיתה עד לפני שנתיים בבעלות מלאה של בנק הפועלים הונפקה באפריל 2019. היו הרבה ציפיות מההנפקה, אבל המניה טרם הסבה נחת למשקיעים, כאשר עד כה תשואת המניה הינה אפסית (לפחות סגרה את התשואה השלילית העמוקה בחצי השנה האחרונה).
סיבות לתשואת החסר הן רבות ומגוונות, וביניהן ניתן למנות את התרבות הארגונית של החברה שהינה ארכאית, צמיחה לא מספקת בתחום האשראי של החברה, תחרות נוכחית עזה, ואיומים עתידיים על המודל העסקי של החברה.
בשבועות האחרונים זכינו לקמפיין פרסום אגרסיבי של כל חברות כרטיסי האשראי אשר ניסו לשכנע אותנו להשתמש באפלפיי באמצעות כרטיס האשראי שלהם. אפל חתמה על הסכם מול כל חברות האשראי המקומיות אשר מעניק לה לפי הערכות 5 פיפס (0.05%) מכל עסקה. האפשרות לבצע תשלומים דרך האייפון נעשית ע"י שימוש בטכנולוגיית ה-EMV שנפוצה כיום במעל 50% מהעסקים בישראל.
- רן עוז מסכם קדנציה: "ישראכרט עברה מסע משמעותי; פורמן מקבל נקודת פתיחה מצוינת"
- ישראכרט: תיק האשראי בשיא של 11.2 מיליארד שקל, ההכנסות צמחו ב-10%, ירידה ברווח הנקי בשל השלמת שליטת ד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חברות האשראי בכלל וישראכרט בפרט חתמו למעשה על הסכם כניעה מול אפל, ובהמשך ככל הנראה הם גם ייכנעו מול ענקיות טק נוספות. הסכם הכניעה מאפשר להם ליהנות מתשלום מינימלי בשנים הקרובות לאפל, אולם הם הכניסו שחקן חדש וחזק שנמצא בינן לבין הלקוח. באפל לא פראיירים - הם מוכנים לשלם סכום נמוך בשלב הראשון אבל לקבל דטה על כמויות עצומות של עסקאות ולקוחות.
השאלה של מי הלקוח אינה שאלה טכנית אלא שאלה מהותית, מכיוון שלא רחוק היום בו חברות הטק הגדולות יציעו ללקוחות איתם הן מתקשרות על בסיס יומיומי לוותר על שירותי חברות כרטיסי האשראי, ולהשתמש בהן כקישורית ישירות לחשבון הבנק. הלקוחות אשר עד אז כבר יהיו מתורגלים בתשלום דרך הסמארטפון עשויים לבצע את המהלך באופן מהיר וחלק. זה איום גדול מאוד על חברות כרטיסי האשראי.
חברות כרטיסי האשראי מודעות לאיום הזה, אולי הם לא מודעות להיותו איום קיומי לפעילות האשראי. אך אין להן ברירה כרגע אלא לשתף פעולה עם השינויים הטכנולוגיים. האתגר הגדול העומד בפני החברות הוא להישאר רלוונטיות לאחר שתפקידן ההיסטורי כבר לא יהיה אקטואלי. אתגר של שינוי אסטרטגי כה מהותי אינו פשוט כלל, ואנו מכירים דוגמאות רבות לחברות שלא התאימו עצמן לעולם המשתנה (קודאק, בלאקברי, בלוקבאסטר) וחברות שדווקא הצליחו להשתנות ולהתאים עצמן למציאות המשתנה (נטפליקס, סקוור, אפל).
- לפי שווי של מיליארד שקל: עופר ינאי בדרך לרכוש את השליטה באלומיי קפיטל
- פייזר מאותתת על קיפאון במכירות ב-2026 והמניה נחלשת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6
האתגר הגדול של דירקטוריון ישראכרט הוא למצוא מנכ"ל בעל יכולות אסטרטגיות חזקות, בעל הבנה טכנולוגית שתאפשר לחברה לזהות את חברות הפינטק המוצלחות, וליצור שת"פ איתן, וכמובן מנכ"ל אשר ידע לבצע שינויים אמיצים בהנהלת החברה ולהתאים את ישראכרט לעידן החדש בו צריך להילחם על הלקוח, ולהציע לו שירותים אשר ישאירו אותו לקוח. שירותים שהינם בעלי ערך ללקוח מצריכים השקעה ויצירתיות- ערכים אשר אינם שם נרדף ל-DNA של החברה, כך שהאתגר הוא בהחלט גדול.
למרות האיומים העתידיים חשוב לזכור כי ישראכרט היא עדיין חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, וכמות המידע שיש לחברה על הלקוחות שלה, יחד עם המותג החזק שלה והחוסן הפיננסי, מאפשר לחברה אם וכאשר היא תבצע את הצעדים הנכונים להישאר רלוונטית גם בשנים הבאות, מה שבסופו של דבר יבוא לידי ביטוי בערך המניה.
- 1.משה 09/06/2021 14:55הגב לתגובה זורוב הבעיות של החברה נובעות כמו שרשמת מניהול והתנהלות ארכאית מערכות מיושנות ושדרה ניהולית שמונעת מצרכים הועד....תורידו את זה ויהיה בסדר
- טוליפ 10/06/2021 10:43הגב לתגובה זוועד כוחני, ושדרת ניהול לא מקצועית
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6
העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה
דניה סיבוס דניה סיבוס 1.68% מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.
היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.
המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.
- חצי שנה אחרי: לפידות קפיטל שוב מממשת בדניה סיבוס
- דניה מסכמת רבעון עם ירידה קלה בהכנסות אך שיפור ברווחיות התפעולית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת
בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות.

לפי שווי של מיליארד שקל: עופר ינאי בדרך לרכוש את השליטה באלומיי קפיטל
העסקה, בהיקף של כ־460–500 מיליון שקל, תאפשר לנופר אנרגיה שבשליטת עופר ינאי להיכנס לייצור חשמל קונבנציונלי באמצעות אחזקת אלומיי בתחנת הכוח דוראד
חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרגיה , שבשליטת איש העסקים עופר ינאי, נמצאת במשא ומתן מתקדם לרכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי קפיטל. לפי הדיווחים, היקף העסקה מוערך בכ־460–500 מיליון שקל, והיא משקפת לאלומיי שווי של כ־1 מיליארד שקל, פרמיה מתונה ביחס לשווי השוק של החברה בבורסה.
העסקה צפויה להתבצע באמצעות רכישת מניותיהם של בעלי השליטה הנוכחיים באלומיי: שלמה נחמה, רני פרידריך וענת רפאל, אלמנתו של חמי רפאל המנוח. שלושת השותפים מחזיקים יחד בכ־45.9% ממניות אלומיי, ומנסים זה כשנתיים למצוא רוכש לאחזקה. נופר, שפועלת מאז הקמתה כמעט אך ורק בתחום האנרגיה המתחדשת, רואה במהלך רכישה אסטרטגית שמאפשרת לה כניסה מהירה לתחום ייצור החשמל הקונבנציונלי. זאת, על רקע העלייה בביקוש לחשמל בישראל והסביבה הרגולטורית התומכת בהרחבת כושר הייצור.
הנכס המרכזי של אלומיי
הנכס המרכזי של אלומיי הוא אחזקתה בתחנת הכוח דוראד, תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, הממוקמת מדרום לאשקלון. אלומיי מחזיקה, בשרשור, בכ־17% ממניות דוראד, וביחד עם קבוצת לוזון מדובר באחזקה משמעותית בגוף המייצר כ־850 מגה־וואט חשמל. בנוסף לדוראד, לאלומיי פעילות רחבה גם בתחום האנרגיה המתחדשת. החברה מחזיקה מתקנים סולאריים פעילים ובייזום בישראל, ארה״ב ומספר מדינות באירופה, ובהן איטליה, ספרד והולנד. בישראל היא שותפה גם בפרויקט אגירה שאובה בצוק מנרה, הנמצא בשלבי הקמה.
מבחינה פיננסית, אלומיי אינה מציגה בשלב זה רווחיות. במחצית הראשונה של 2025 רשמה החברה הכנסות של כ־20.1 מיליון אירו וסיימה בהפסד נקי של כ־1.6 מיליון אירו. בחברה ייחסו את הגידול בהכנסות לחיבור מתקנים סולאריים חדשים באיטליה.
- נופר מציגה קפיצה בהכנסות - אבל הרווחיות עוד מתנדנדת
- עופר ינאי חושב שהוא אילון מאסק - רוצה מניות ב-800 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תקופה סוערת בנופר
אלומיי נסחרת כעת לפי שווי של מיליארד שקל, בעוד נופר נסחרת כיום לפי שווי של כמעט 4 מיליארד שקל. הרכישה מגיעה לאחר תקופה סוערת בנופר, שכללה עזיבת המנכ״לים המשותפים ומכירת מניותיהם. בעקבות זאת, חיזק ינאי את שליטתו בחברה, בין היתר באמצעות הקמת חברה משותפת עם לאומי פרטנרס, שאליה הועברו רוב מניותיו בנופר.
