כרטיס אשראי ויזה מאסטרכארד קניות חוב כסף רכישה
צילום: Istock

האיום הגדול על ישראכרט ואיזה מנכ"ל חדש צריכה החברה?

למה מניית ישראכרט סיפקה תשואת חסר מאז הנפקתה, מה ההתפתחויות בשוק כרטיסי האשראי בשנה האחרונה ומה היתרון הגדול של ישראכרט?
יאיר דרורי | (2)

אתמול הודיע מנכ"ל ישראכרט 0.33% רון וקסלר על רצונו לסיים את תפקידו בסוף השנה. לאחר שיו"ר החברה אייל דשא הוחלף בשנה החולפת ע"י תמר יסעור, תאלץ החברה לאייש את תפקיד המנכ"ל בתקופה קריטית לכל הענף.

ישראכרט שהיתה עד לפני שנתיים בבעלות מלאה של בנק הפועלים הונפקה באפריל 2019. היו הרבה ציפיות מההנפקה, אבל המניה טרם הסבה נחת למשקיעים, כאשר עד כה תשואת המניה הינה אפסית (לפחות סגרה את התשואה השלילית העמוקה בחצי השנה האחרונה).

סיבות לתשואת החסר הן רבות ומגוונות, וביניהן ניתן למנות את התרבות הארגונית של החברה שהינה ארכאית, צמיחה לא מספקת בתחום האשראי של החברה, תחרות נוכחית עזה, ואיומים עתידיים על המודל העסקי של החברה.

בשבועות האחרונים זכינו לקמפיין פרסום אגרסיבי של כל חברות כרטיסי האשראי אשר ניסו לשכנע אותנו להשתמש באפלפיי באמצעות כרטיס האשראי שלהם. אפל חתמה על הסכם מול כל חברות האשראי המקומיות אשר מעניק לה לפי הערכות 5 פיפס  (0.05%) מכל עסקה. האפשרות לבצע תשלומים דרך האייפון נעשית ע"י שימוש בטכנולוגיית ה-EMV שנפוצה כיום במעל 50% מהעסקים בישראל.

חברות האשראי בכלל וישראכרט בפרט חתמו למעשה על הסכם כניעה מול אפל, ובהמשך ככל הנראה הם גם ייכנעו מול ענקיות טק נוספות. הסכם הכניעה מאפשר להם ליהנות מתשלום מינימלי בשנים הקרובות לאפל, אולם הם הכניסו שחקן חדש וחזק שנמצא בינן לבין הלקוח. באפל לא פראיירים - הם מוכנים לשלם סכום נמוך בשלב הראשון אבל לקבל דטה על כמויות עצומות של עסקאות ולקוחות. 

השאלה של מי הלקוח אינה שאלה טכנית אלא שאלה מהותית, מכיוון שלא רחוק היום בו חברות הטק הגדולות יציעו ללקוחות איתם הן מתקשרות על בסיס יומיומי לוותר על שירותי חברות כרטיסי האשראי, ולהשתמש בהן כקישורית ישירות לחשבון הבנק. הלקוחות אשר עד אז כבר יהיו מתורגלים בתשלום דרך הסמארטפון עשויים לבצע את המהלך באופן מהיר וחלק. זה איום גדול מאוד על חברות כרטיסי האשראי.

חברות כרטיסי האשראי מודעות לאיום הזה, אולי הם לא מודעות להיותו איום קיומי לפעילות האשראי. אך אין להן ברירה כרגע אלא לשתף פעולה עם השינויים הטכנולוגיים. האתגר הגדול העומד בפני החברות הוא להישאר רלוונטיות לאחר שתפקידן  ההיסטורי כבר לא יהיה אקטואלי. אתגר של שינוי אסטרטגי כה מהותי אינו פשוט כלל, ואנו מכירים דוגמאות רבות לחברות שלא התאימו עצמן לעולם המשתנה (קודאק, בלאקברי, בלוקבאסטר) וחברות שדווקא הצליחו להשתנות ולהתאים עצמן למציאות המשתנה (נטפליקס, סקוור, אפל).

קיראו עוד ב"שוק ההון"

האתגר הגדול של דירקטוריון ישראכרט הוא למצוא מנכ"ל בעל יכולות אסטרטגיות חזקות, בעל הבנה טכנולוגית שתאפשר לחברה לזהות את חברות הפינטק המוצלחות, וליצור שת"פ איתן, וכמובן מנכ"ל אשר ידע לבצע שינויים אמיצים בהנהלת החברה ולהתאים את ישראכרט לעידן החדש בו צריך להילחם על הלקוח, ולהציע לו שירותים אשר ישאירו אותו לקוח. שירותים שהינם בעלי ערך ללקוח מצריכים השקעה ויצירתיות- ערכים אשר אינם שם נרדף ל-DNA של החברה, כך שהאתגר הוא בהחלט גדול.

למרות האיומים העתידיים חשוב לזכור כי ישראכרט היא עדיין חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל, וכמות המידע שיש לחברה על הלקוחות שלה, יחד עם המותג החזק שלה והחוסן הפיננסי, מאפשר לחברה אם וכאשר היא תבצע את הצעדים הנכונים להישאר רלוונטית גם בשנים הבאות, מה שבסופו של דבר יבוא לידי ביטוי בערך המניה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    משה 09/06/2021 14:55
    הגב לתגובה זו
    רוב הבעיות של החברה נובעות כמו שרשמת מניהול והתנהלות ארכאית מערכות מיושנות ושדרה ניהולית שמונעת מצרכים הועד....תורידו את זה ויהיה בסדר
  • טוליפ 10/06/2021 10:43
    הגב לתגובה זו
    ועד כוחני, ושדרת ניהול לא מקצועית
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.68%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ארז עוזיר

לפי שווי של מיליארד שקל: עופר ינאי בדרך לרכוש את השליטה באלומיי קפיטל

העסקה, בהיקף של כ־460–500 מיליון שקל, תאפשר לנופר אנרגיה שבשליטת עופר ינאי להיכנס לייצור חשמל קונבנציונלי באמצעות אחזקת אלומיי בתחנת הכוח דוראד

אדיר בן עמי |

חברת האנרגיה המתחדשת נופר אנרגיה , שבשליטת איש העסקים עופר ינאי, נמצאת במשא ומתן מתקדם לרכישת השליטה בחברת האנרגיה אלומיי קפיטל. לפי הדיווחים, היקף העסקה מוערך בכ־460–500 מיליון שקל, והיא משקפת לאלומיי שווי של כ־1 מיליארד שקל, פרמיה מתונה ביחס לשווי השוק של החברה בבורסה.

העסקה צפויה להתבצע באמצעות רכישת מניותיהם של בעלי השליטה הנוכחיים באלומיי: שלמה נחמה, רני פרידריך וענת רפאל, אלמנתו של חמי רפאל המנוח. שלושת השותפים מחזיקים יחד בכ־45.9% ממניות אלומיי, ומנסים זה כשנתיים למצוא רוכש לאחזקה. נופר, שפועלת מאז הקמתה כמעט אך ורק בתחום האנרגיה המתחדשת, רואה במהלך רכישה אסטרטגית שמאפשרת לה כניסה מהירה לתחום ייצור החשמל הקונבנציונלי. זאת, על רקע העלייה בביקוש לחשמל בישראל והסביבה הרגולטורית התומכת בהרחבת כושר הייצור.


הנכס המרכזי של אלומיי

הנכס המרכזי של אלומיי הוא אחזקתה בתחנת הכוח דוראד, תחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל, הממוקמת מדרום לאשקלון. אלומיי מחזיקה, בשרשור, בכ־17% ממניות דוראד, וביחד עם קבוצת לוזון מדובר באחזקה משמעותית בגוף המייצר כ־850 מגה־וואט חשמל. בנוסף לדוראד, לאלומיי פעילות רחבה גם בתחום האנרגיה המתחדשת. החברה מחזיקה מתקנים סולאריים פעילים ובייזום בישראל, ארה״ב ומספר מדינות באירופה, ובהן איטליה, ספרד והולנד. בישראל היא שותפה גם בפרויקט אגירה שאובה בצוק מנרה, הנמצא בשלבי הקמה.

מבחינה פיננסית, אלומיי אינה מציגה בשלב זה רווחיות. במחצית הראשונה של 2025 רשמה החברה הכנסות של כ־20.1 מיליון אירו וסיימה בהפסד נקי של כ־1.6 מיליון אירו. בחברה ייחסו את הגידול בהכנסות לחיבור מתקנים סולאריים חדשים באיטליה.


תקופה סוערת בנופר

אלומיי נסחרת כעת לפי שווי של מיליארד שקל, בעוד נופר נסחרת כיום לפי שווי של כמעט 4 מיליארד שקל. הרכישה מגיעה לאחר תקופה סוערת בנופר, שכללה עזיבת המנכ״לים המשותפים ומכירת מניותיהם. בעקבות זאת, חיזק ינאי את שליטתו בחברה, בין היתר באמצעות הקמת חברה משותפת עם לאומי פרטנרס, שאליה הועברו רוב מניותיו בנופר.