בצלאל מכליס מנכ"ל אלביט
צילום: אלביט מערכות

לקראת דוחות אלביט: הרווח למניה צפוי לגדול, אבל יש כוכבית...

בבנק הפועלים אומרים כי הכנסות החברה יעלו בשל המיזוג עם חברת האריס, אבל בעיה באספקת הזמנות בשל בעיות לוגיסטיות שיצרו הקורונה, הירידה בהיקף ההזמנות של סקטור התעופה האזרחי וירידה של שער הדולר יביאו לפגיעה מתמשכת
ארז ליבנה | (2)

מחר בבוקר חברת הנשק הגדולה בישראל, אלביט מערכות 4.29% צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון השלישי של 2020. מה צפוי לנו בדוחות הללו? אלביט אינה מפרסמת תחזיות, אולם בחדר המסחר של בנק הפועלים, שעוקב אחר ביצועי החברה, סבורים שההכנסות יצמחו והרווח למניה יעמוד על 1.64 דולר, המהווים עלייה של 24% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

"אנו צופים הכנסות של 1.124 מיליארד דולר שיגלמו צמיחה לא-אורגנית של 2% ביחס לאשתקד", כתב האנליסט שי זיגלמן. "מאחר שפעילות ראיית הלילה של Harris, אשר שולבה ברבעון הרביעי של 2019 נושאת הכנסות של 40-45 מיליון דולר, אנו מעריכים כי אלביט תציג ברבעון ירידה אורגנית בהכנסותיה של 2%.

זיגלמן אומר כי בהקשר פעילות ראיית הלילה של החברה, בחודש שעבר דיווחה אלביט על חוזה מסגרת לאספקת משקפות ראיית לילה מתקדמות לצבא היבשה האמריקאי, שהיקפו עשוי להגיע עד ל-442 מיליון דולר – כשההזמנה הראשונה בסך 22.5 מיליון דולר, אמורה להתבצע סוף 2021.

מה יכביד על המניה?

עוד אומרים שם כי הסיבה המרכזית לחולשה בהכנסות של החברה הוא הקושי לממש חלק מצבר ההזמנות לכדי הכנסות כתוצאה מקשיים לוגיסטיים. בין הסיבות לכך שמונה זיגלמן הן הסגרים, מגבלות טיסות ותנועה, שמקשים הן על שינוע חומרי גלם, מערכות וציוד, והן על הגעת עובדי אלביט לתמוך בהפעלת המערכות והציוד.

במחלקה הביטחונית, אלביט צפויה ליהנות מגל של השקעות ביטחוניות במדינות כמו הגדולות באיחוד האירופאי, יפן ודרום קוריאה ותהנה מכך בשנתיים הקרובות לפחות. "נכון להיום, השחיקה בפעילות אלביט אינה נובעת מקשיים אסטרטגיים של ירידה בתקציבי ביטחון. אלביט לא קיבלה עד כה אינדיקציות כלשהן לביטול אפשרי של הזמנות", כתב זיגלמן.

"גורם נוסף לחולשה הצפויה בהכנסת ברבעון היא ירידה בביקוש למוצרים ושירותים בתחום התעופה האזרחית, בהמשך למגמה שהתבטאה במחצית הראשונה של 2020. "להערכתנו, פעילות התעופה האזרחית של אלביט מהווה כ-7% מהכנסות החברה.

"פעילות זו מוטה יותר למכירות מערכות האוויוניקה עבור יצרני כלי טייס קטנים. התאוששות בתחום התעופה האזרחית לא נראית בטווח הקרוב, ובחינה של ההשפעה הכלכלית הנגזרת מכך הביאה את אלביט לבצע בדוחות Q3/20 הפחתה, של כ- 60 מיליון דולר, הקשורה לירידת שווי נכסים ומחיקת מלאים", כתב.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

"ההפחתה תתבטא כהוצאה, שלא במזומן, בעיקר בסעיף עלות המכר GAAP. מאחר שאלביט רואה בהוצאה זו כחד פעמית היא תנוטרל מדיווחי ה- non-GAAP של החברה. בראייה שנתית, מבחינת הרווח GAAP, ההפחתה הצפויה ברבעון האחרון מתקזזת ברווחי הון חד פעמיים ברבעון הקודם של 35 מיליון דולר מעסקת מכירה וחכירה של נדל"ן ששימש את החברה בארה"ב ו-15 מיליון דולר מהכנסת קרן צ'רלס ק'פיטל כשותפה לחברה הבת סייברביט.

עם זאת בבנק צופים שיפור ברווחיות הגולמית ב-non-GAAP, 26.7% לעומת 26.3% אשתקד. שיפור צפוי גם להתבטא בעלויות התפעוליות, כך שהרווחיות התפעולית, non-GAAP, צפויה להשתפר ל- 8.5% לעומת 7.3% אשתקד.

לטענתו "השיפור הצפוי ברווחיות אלביט מסתייע בסדרה של צעדים לשליטה בעלויות בהם נקטה החברה בכדי לסייע בצמצום ההשפעה הפיננסית של משבר הקורונה, כשבין הצעדים שננקטו הם הפחתת מחירים מספקים, הפחתת זמניות בשכרם של חלק מעובדי ומנהלי החברה, הורדת גמול הדירקטורים, והוצאה לחל"ת של עובדים שלא יכלו לבצע את משימותיהם, בין השאר, בשל מגבלות הנסיעה.

"נדגיש גם כי אלביט ניצלה במהלך חודש מרץ את התחזקות לדולר לרמה של 3.8 שקלים לדולר, על מנת לערוך הגנות חלקיות מפני השפעת היחלשות הדולר על פעילותה ב-2020 – מקורן של כ-80% מהכנסות אלביט הוא מחוץ לישראל בעוד כ-80% מהוצאות החברה משולמות בישראל. למרות ההגנות שביצעה אלביט, שער הדולר הנוכחי אינו מבשר טובות בהיבט יכולת שיפור רווחיות החברה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מחר טסה 10% (ל"ת)
    סוחר 23/11/2020 18:51
    הגב לתגובה זו
  • אל תגזים..-3%. לא יותר (ל"ת)
    אבי גל 24/11/2020 01:40
    הגב לתגובה זו
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 1.18%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


גיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתותגיא ברנשטיין , פורמולה מערכות, צילום: רשתות

אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס - גיא ברנשטיין ורוני על-דור התעשרו וכמה הם קיבלו?

ברנשטיין, מנכ"ל ולמעשה בעל השליטה בפורמולה, הוא הדוגמה הכי טובה בארץ לשלטון המנהלים - יצר לעצמו דרך אופציות (למרות שבחברת החזקה אין מקום לאופציות) הון של כ-200 מיליון דולר; 4,800 עובדי סאפיינס ביחד לא מקבלים חלק קטן ממה שהוא מקבל באופציות בשנה   

מנדי הניג |

בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חוגגים את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה? 

הוא יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים זה לא קרה.

מצד אחד זה מקומם כי פורמולה היא האחרונה שאמורה להקצות אופציות למנהלים שלה - זו חברת החזקות, ובחברת החזקות מי שמזיז את הפעילות והרווחים הם החברות למטה. מעבר לכך, אם כבר יש בקבוצה מדיניות של חלקוה מאוד נדיבה למעלה, אז הקיצוניות בין הראש לבין עובדי סאפיינס קשה לעיכול. ברנשטיין מקבל שכר בשנה של 37 מיליון שקל, הוא שווה כ-200 מיליון דולר דרך אופציות ומניות שחולקו לו, והוא שווה יותר מכל 4,800 עובדי  סאפיינס. לא הגיוני.


כל עובדי סאפיינס מחזיקים נכון לסוף 2024 ב-43 אלף מניות בסכום נמוך מ-2 מיליון דולר. החברה לא חילקה מניות בשנה שעברה, ונראה שהיא לקראת חיסול ההטבות דרך מניות: