שחר רחים
צילום: שני נחמיאס, סטודיו כותרת
ראיון

מנכ"ל אבגול: "תוצאות הרבעון משקפות עליית מדרגה בפעילות העסקית"

מניית אבגול איבדה 12% לאחר פרסום תוצאות הרבעון השלישי, אבל בחברה מסבירים שהתוצאות מעולות - האם השוק טיפש? (לרוב לא) למה הרווחיות הגולמית משתפרת, בשעה שההכנסות קטנות? ולאן הולך תחום המדיקל שהזניק את התוצאות מאז פרוץ המשבר?
ערן סוקול | (1)

יצרנית הבדים הלא ארוגים אבגול 0.5% דיווחה על תוצאות פושרות לרבעון השלישי של 2020, ההכנסות ירדו ל-93.4 מיליון דולר, בהשוואה לכ-102.9 מיליון דולר בתקופה המקבילה ב-2019. מעבר לכך - מחירי חומרי הגלם עולים וזה משפיע לרעה כמובן על הרווחיות והרווח. אז המכלול רע ולכן המניה בתגובה ירדה - בשיעור מצטבר של 12%.

ההכנסות ברבעון השלישי כללו הכנסות מבדים שנועדו למוצרים רפואיים ברווחיות שהינה גבוהה מהרווחיות הממוצעת מבדים בתחום ההיגיינה. כתוצאה מכך, החברה אמנם סיימה את הרבעון ברווח של 8.3 מיליון דולר - לעומת מעל 2 מיליון ברבעון המקביל, אבל הרווח ברבעון היה חלש לעומת הרווח הרבעוני הממוצע במחצית הראשונה - שעמד על מעל 12 מיליון דולר לרבעון. המניה הגיבה לתוצאות בירידות שערים של כ-12% כאמור, אבל באבגול טוענים שהתוצאות טובות.

בראיון שערכנו עם מנכ"ל אבגול שחר רחים, הוא טוען כי אי אפשר להשוות את תוצאות הרבעון השלישי לתוצאות הרבעון השני. "ברבעון השני של 2020, לנוכח משבר הקורונה היתה היסטריה בשוק, אשר הובילה למכירת בדים לא ארוגים המשמשים לייצור מוצרים רפואיים ומוצרי היגיינה המשמשים להתמודדות עם משבר הקורונה במחירים אופורטוניסטיים, שלא יחזרו, והבהרנו את זה מראש".

אז מה בעצם מצביע על שיפור בתוצאות העסקיות ברבעון השלישי בכל זאת?

"אני חושב שהנתון החשוב ביותר שמצביע על התוצאות העסקיות הוא ה-EBITDA המתואם, הצגנו את הנתונים במסגרת המצגת לאנליסטים שפורסמה. ה-EBITDA המתואם ברבעון השלישי עמד על כ-23.5 מיליון דולר ברבעון השלישי, זה אמנם נמוך ביחס ל-31.1 מיליון דולר ברבעון השני, אבל זה משמעותית גבוה ביחס ל-3 הרבעונים הקודמים וזה משקף עליית מדרגה בתוצאות העסקיות".

תמצית הנתונים הכספיים, מתוך המצגת למשקיעים של החברה

למרות הכל, מתחילת השנה התוצאות חזקות מאד ביחס לתקופה המקבילה, מה הוביל לשיפור בתוצאות שהחברה מציגה מתחילת 2020?

"התפרצות הקורונה הובילה לשינויים משמעותיים בענף הבד הלא ארוג, ופעלנו במהירות על מנת לנצל את המצב החדש כדי למקסם את הרווח שניתן להפיק ממנו. ברבעון השני, בו הגיע הקורונה מסין לכל העולם, נוצר ביקוש אדיר למוצרי מיגון אותם אנו יכולים לייצר, כשמנגד ההיצע היה מוגבל, מה שאפשר לנו למכור 'במחירי פאניקה' את מוצרי המיגון, תוך שאנו ממשיכים לספק במקביל את הבדים ללקוחותינו הקבועים בהתאם להסכמים איתם.

היום, צד ההיצע התאים את עצמו, אבל הביקוש למוצרי המיגון נותר גבוה, ויותר מוצרים נעשים בטכנולוגיית Spunmelt, בו פועלות המכונות שלנו. דבר זה מאפשר לנו לייצר יותר מוצרים לתחום מוצרי המדיקל ברווחיות גבוהה יותר, כך שתמהיל המכירות שלנו הרבה טוב ביחס לתקופת 'טרום הקורונה'."

איך נוצר מצב שהרווחיות הגולמית משתפרת, בשעה שההכנסות דווקא קטנות?

"אבגול קונה חומרי גלם, שהם לרוב תוצרים של ענף הפטרוכימיה, והמכונות שלנו הופכות אותן לבדים לא ארוגים, לשימושים שונים – מחיתולים ועד למוצרי מיגון אישיים. מחירי המכירה של המוצרים שלנו מותאמים למחיר חומרי הגלם, כשהרווח שלנו הוא בעצם ההפרש ביניהם – כך שאין יותר מדי משמעות לשורת ההכנסות, שמושפעות מהתנודתיות במחירי חומרי הגלם.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מעבר לכך, בשנה האחרונה סגרנו את אתר הייצור בברקן, מתוך החלטה אסטרטגית למקד את הפעילות בישראל באתר החדש והיעיל יותר בדימונה. בעקבות מהלך זה, כמויות הבדים שייצרנו ביחס לשנת 2019 הייתה נמוכה יותר, והביאה גם כן לקיטון בהכנסות, אולם כאמור לא השפיעה ולא במאום על שורת הרווח, שדווקא השתפרה".

מה משפיע על מחירי חומרי הגלם בעולם?

"ברבעון הרביעי ישנה עלייה במחירי חומרי הגלם מה שיפגע ברווחיות של הרבעון הרביעי, יכול להיות שנראה בו הכנסות גבוהות יותר כי המחירים יותאמו למחירי חומרי גלם כלפי מעלה, אבל הרווחיות תפגע ברבעון הזה. המאקרו כלכלה לא מצדיקה עליית מחירים, ברגע שהביקוש וההיצע יתאזנו. קשה לצפות את הדינמיקה, וההשפעות של הקורונה ושל הביקוש וההיצע הפנים אזוריים.

החברה מתכוונת בתקופה זו לשפר את מיקס המוצרים ולמסחר מוצרים חדשים בכדי לשמר רווחיות עודפת. שלא כן איזון הביקוש וההיצע יובילו לחסרה למחירים ורווחיות טרום קורונה."

איך אתם רואים כרגע את תחום המדיקל?

"כל מי שנמצא בתחום המדיקל חווה כרגע תקופה של שגשוג. המודעות בעולם עלתה והביקושים עולים בצורה אקספוננציאלית, כמה זמן זה יישאר? קשה להעריך. אבל כנראה שהביקושים בתחום מוצרי המטליות הלחות יישארו חזקים לזמן ממושך, המודעות עלתה והיקף השימוש במוצרים הללו עלה מדרגה, אם זה בבתי מלון, במפעלים או שימוש אישי. כרגע כל התחום נהנה מביקושים גבוהים וההיצע נמוך מהביקוש, אבל סביר להניח שתוך כשנה הפערים הללו ייסגרו. בסופו של דבר תמיד נוצר איזון בין ביקוש להיצע, אז זה רק שאלה של זמן.

איך הביקושים בעולם למוצרים שלכם?

"הביקוש למוצרים שלנו הוא גבוה בכל האזורים הגיאוגרפים שאנו פועלים בהם, ובמיוחד בצפון אמריקה, שמהווה אזור מרכזי בפעילות שלנו".

מה היכולת של אבגול לשמור על שיעורי הרווחיות הנוכחיים גם בעתיד?

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מקלקל שמחות 10/11/2020 12:13
    הגב לתגובה זו
    לאור הגידול בביקושים למוצרי החברה, צפוי שהחברה תצליח להעביר את העלייה במחירי חומרי הגלם לצרכנים וכן לא להוריד מחירים שמחירי חומרי הגלם ירדו. אי ההצלחה לעשות זאת, נובעת כנראה משוק מאוד תחרותי.
חיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן, מייסד ומנכ”ל קבוצת ג’י סיטי צילום:שלומי יוסף

ברקע הצעת הרכש לסיטיקון, ג'י סיטי הוכנסה למעקב עם השלכות שליליות

ג'י סיטי רכשה 7.7% ממניות סיטיקון בפרמיה של 36% על המחיר בשוק ותפרסם הצעת רכש מלאה; המניה קפצה ביום ההודעה אך נפלה ב-11% לאחר שחברת הדירוג מעלות הכניסה את החברה למעקב עם השלכות שליליות בשל חשש לעלייה במינוף ולשחיקה בפרופיל הפיננסי

תמיר חכמוף |

ביום שני הודיעה ג'י סיטי ג'י סיטי -11.1%  , שבשליטת חיים כצמן, על רכישת 7.7% ממניות הבת הפינית סיטיקון (Citycon), תמורת 56.75 מיליון אירו במחיר של 4 אירו למניה, פרמיה של כ-36% על המחיר בשוק ערב ההצעה (ג'י סיטי רוכשת מניות סיטיקון בפרמיה, תגיש הצעת רכש לכלל המניות). בעקבות העסקה עלתה אחזקתה ל-57.4%, ובשל כך היא מחויבת לפי החוק הפיני להגיש הצעת רכש מלאה לכלל בעלי המניות במחיר שלא יפחת מהמחיר ששולם. היקף העסקה הפוטנציאלי, אם תתקבל ותושלם במלואה, נאמד בכ-312 מיליון אירו (כ-1.4 מיליארד שקל).

ג'י סיטי ציינה בדיווח כי הרכישה משקפת דיסקאונט של 44% על ההון העצמי של סיטיקון, וכי היא צפויה להביא לגידול של כ-171 מיליון שקל בהון העצמי שלה ולשיפור ב-FFO, עם "השפעה זניחה על שיעור המינוף" והמשקיעים הריעו. ביום ההודעה קפצה המניה בכ־7%, אך עד סוף השבוע חזרה לאחור, כאשר היא נופלת בכ-11% ביום המסחר האחרון אל מתחת למחיר שבו נסחרה לפני ההודעה. הירידות הגיעו זמן קצר לאחר שחברת הדירוג מעלות (S&P) הכניסה את דירוגי החברה לרשימת מעקב עם השלכות שליליות. אגרות החוב של החברה סיימו גם הן בירידות, ובלטה לשלילה סדרה יד' ג'י סיטי אגח יד -8.35%  שירדה ביותר מ-8%.



מתוך הדוח של מעלות

בין דיסקאונט להזדמנות ומה רואה השוק

מהלך הרכישה יצר ניגוד מעניין. מצד אחד, ג'י סיטי רכשה מניות מתחת לשווי בספרים, מהלך שמחזק את ההחזקה החשבונאית ויוצר "תחתית" (לפחות זמנית) למחיר המניה של סיטיקון, שעלתה בכ-35% ונסחרת קרוב למחיר ההצעה. מהצד השני, העסקה בוצעה בפרמיה של יותר מ-35% על מחיר השוק ערב העסקה, כלומר, החברה שילמה הרבה יותר ממה שהשוק חושב ששווה הנכס, בטענה שהיא מכירה את שווי הנדל"ן טוב ממנו.

בפועל, המהלך הקפיץ את השווי של אחזקת ג'י סיטי בסיטיקון באופן חשבונאי, אך זהו שיפור שמבוסס על השערוך הפנימי של המניה, לא על תזרים או מכירה בפועל. השוק, לעומת זאת, עדיין מעריך את הנכסים בזהירות רבה, כאשר מניית סיטיקון נסחרת קצת מתחת ל-4 אירו, כמעט אותו מחיר כמו הצעת הרכש, מה שמעיד על ספקנות בנוגע לשווי האמיתי של הנכסים.

הודעת הדירוג: מינוף גבוה ושחיקה בפרופיל הפיננסי

שלושה ימים לאחר ההודעה, מעלות עדכנה כי דירוג ג'י סיטי וסדרות האג"ח שלה הוכנסו למעקב (CreditWatch) עם השלכות שליליות, בשל חוסר ודאות סביב היקף ההיענות להצעת הרכש והשלכותיה על הנזילות ועל הסיכון הפיננסי. בדוח נכתב כי אם ההצעה תמומש במלואה, יחס המינוף (חוב להון עצמי מתואם) עלול לעלות לרמה של 70%-75%, בניגוד למהלכים שעשתה לאחרונה החברה כדי להוריד את המינוף, רמה שתשקף "שחיקה בפרופיל הפיננסי של החברה".

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

היום בבורסה: על נייס וחברות השבבים

הדירוג של S&P, התיקון בוול סטריט ביום שישי, הבעיה הגדולה של חברות התוכנה ומה יקרה במניות הארביטראז'?

מערכת ביזפורטל |

המניות הדואליות עם פער ארביטראז' שלילי של 0.4%. בשלב מסוים בשישי זה כבר היה במינוס 1%, אבל בשעות האחרונות של המסחר היה תיקון למעלה. מניית נייס -2.11%  צפויה לרדת בכ-3%, כשהחשש מה-AI רק הולך וגדל. נייס ירדה מתחילת השנה  ב-27% ואיבדה בחמש שנים - 50%. היא נסחרת על פי קונסנזוס האנליסטים במכפיל רווח של 10 לשנה הנוכחית ומכפיל רווח של 9 לשנה הבאה. אין הרבה חברות תוכנה צומחות שנסחרות במכפילי רווח כאלו, וגם לא היה בעבר. 

מצד אחד, יש שרואים בזה הזדמנות נהדרת. מצד שני, יש כאלו שזוכרים ש"מר שוק" יודע הכל. אולי הוא יודע שאזהרת רווח או הנמכת ציפיות בדרך. כלומר, מה שנראה הזדמנות יכול להיות המחיר האמיתי כי התחזית תרד. ולמה שהיא תרד? כי החברה נמצאת בשוק מאוד מאוים על ידי ה-AI. 

תחום התוכנה וחברות התוכנה סובלות מהכניסה של ה-AI. הן אומנם מתייעלות בזכותו ומוותרות על גיוסי ג'וניורים, אלא שהליבה שלהן בסכנה - הרעיון הטכנולוגי, פיתוח התוכנה שלהם נמצא בסכנה - מה שלקח פעם לפתח במשך שנים הפך לעניין של שבועות וחודשים בודדים. התחרות מתעצמת, הסכנה גוברת. החשש שיקומו סטארטאפים יעילים ומהירים ותוך חודשים יעמידו מוצר מתחרה. היתרון של הוותיקות הוא במערכת משומנת עם שיווק, תפעול, וקשרים. אבל בסוף למוצר יש משמעות גדולה. לקוחות לא ימהרו לעזוב, אבל זה יכול לבוא לידי ביטוי בתמחור נוח יותר. חברות התוכנה צריכות לחשב מסלול מחדש.


גם טבע 0.56%   צפויה לרדת ב -1.1%, טאואר 1.44%  ב-2.4% כשמנגד קמטק -1.51%  ו נובה -8.04%  צפויות עלות מעט. הנה טבלת הארביטראז' (הקליקו להיכנס לכל המניות):