אושר מיזוג פעילות הקנאביס של אילן ביו עם פי.אל.טי פיננסים

מחיר המניה מגלם לחברה הממוזגת שווי שוק בטווח של 200-160 מיליון שקל, למרות שאילן ביו הפסידה 16 מיליון שקל בשנת 2018. מה הריבית שתשלם החברה? וכמה יקבל המנכ"ל?
ירדן סמדר | (1)

חברת פי.אל.טי פיננס  שהינה כיום חברה בורסאית ללא פעילות משמעותית, דיווחה אתמול (ב') על אישור בעלי המניות להסכם המיזוג עם חברת הקנאביס אילן ביו. על פי ההסכם, תעביר אילן ביו את מלוא פעילותה (100%) לידי פי.אל.טי הציבורית, ובתמורה יוקצו מניות של פי.אל.טי לבעלי מניותיה הנוכחיים של אילן ביו.

בעלי מניותיה הנוכחיים של אילן ביו יחזיקו, לאחר השלמת המיזוג (ככל שיושלם - אין עדיין ודאות לכך), בכ-70.5% ממניות החברה, אשר צפויה להיסחר בבורסה בתל-אביב תחת השם "אילן ביו". שיעור אחזקותיהם של בעלי המניות האמורים עשוי להגיע עד לכ-85%, בהתקיים אבני הדרך שנקבעו בהסכם. על פי מתווה העסקה ולפי מחיר המניה הנוכחי (61 אגורות למניה), לאחר השלמת העסקה, שווי השוק של החברה הממוזגת יעמוד בטווח של 200-160 מיליון שקל וזאת לפני מימוש יותר מ-100 מיליון כתבי אופציה אשר יוקצו במסגרת העסקה.

בעניין זה, יש לציין כי במסגרת דיווחי החברה נמסר כי השווי שנגזר לצורך עסקת המיזוג מבוסס על עסקה שבוצעה במניות אילן ביו בחודש דצמבר האחרון, לפי שווי חברה של כ-36.5 מיליון דולר, כלומר כ-130 מיליון שקל.

ההכנסות זינקו, אבל גם ההפסדים

הכנסות אילן ביו בשנת 2018 הסתכמו בכ-9.7 מיליון שקל, זינוק חד בהשוואה להכנסות החברה בשנת 2017 שהסתכמו בכ-92 אלף שקל בלבד. הרווח הגולמי הסתכם בכ-1.67 מיליון שקל בשנת 2018, על שולי רווחיות גולמית של כ-17.3% אולם בשורה התחתונה רשמה החברה הפסד של כ-15.9 מיליון שקל בשנת 2018, לעומת הפסד של כ-6.6 מיליון שקל בשנת 2017.

לבקשת הרשות לני"ע, הבהירה החברה כי הכנסות אילן ביו ברבעון הראשון של 2019 היו נמוכות ביחס להכנסות הרבעון המקביל אשתקד, בעיקר כתוצאה מסיום התקשרות עם לקוח מרכזי של אילן ביו בארה"ב שהחל בייצור עצמאי.

הלוואה בריבית של 15% בתוספת של כתבי אופציה

החברה מציינת כי בסמוך לחתימת הסכם המיזוג, חתמה אילן ביו על הסכם הלוואה עם קבוצת מלווים, לפיו תקבל הלוואה של 5 מיליון שקל לתקופה של 15 חודשים ובריבית שנתית של 15%. עוד יקבלו המלווים, כ-13.85 מיליון כתבי אופציה של החברה (מחיר המימוש לא דווח).

המנכ"ל יקבל 7 מיליון שקל בשנה

במסגרת דיווחי החברה נמסר כי שכרו של מנכ"ל החברה, אלעד מגל, יעמוד בעלות שנתית של כ-7 מיליון שקל (מתוכם כ-5.9 מיליון שקל תשלום מבוסס מניות). יו"ר הדירקטוריון, ליעם גל-און יסתפק בשכר בעלות שנתית של כ-1.6 מיליון שקל בלבד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מה בדיוק עושה אילן ביו?

חברת אילן ביו עוסקת במחקר ופיתוח, ייצור והפצה של מוצרי קנאביס בישראל ובארה"ב. לחברה פעילות מניבה ומחקר ופיתוח בישראל ובקליפורניה. החברה מחזיקה בישראל מתקן ייעודי במושב גבעת חן, המיועד לריבוי שתילי קנאביס.

על פי דיווחי החברה, אילן ביו עוסקת בתחום הייצור המסחרי של שתילי קנאביס באמצעות טכנולוגיות של תרביות ריקמה שפיתחה המאפשרת לה לפתח פרוטוקולים לייצור קנאביס אחיד ונקי מווירוסים ובקטריות בכמויות מסחריות. בישראל פועלת אילן ביו כחוות ריבוי (בכפוף לקבלת רישיון) באמצעותה מתוכננים ריבוי ומכירה של שתילי קנאביס רפואי לחוות גידול וגידולים חקלאיים אחרים.

אילן ביו מנהלת במרכז הפיתוח שלה בישראל מחקר אגרונומי ואנליטי של עשרות זנים להם התאימה פרוטוקול גידול כמו גם פרופיל כימוטיפי הכולל את ספקטרום הקנבינואידים והטרפנים המאפיינים אותו. אילן ביו עוסקת גם בפיתוח מוצרים ומכשור בתחום הקנאביס.

כמו כן, פועלת אילן ביו בארה"ב. החברה הקימה בקליפורניה, באמצעות חברת הבת האמריקאית אגריפארמה (AgriPharma) שבבעלותה המלאה, מפעל בעיר הוליסטר (Hollister) ומחזיקה ברישיונות של העיר הוליסטר ושל מדינת קליפורניה לריבוי, ייצור באמצעות מיצוי והפצה של קנאביס לצרכים רפואיים ולא רפואיים. הרישיונות בקליפורניה מאפשרים לאילן ביו להקים משתלה לריבוי ומכירה של שתילי קנביס למגדלים וחוות גידול בקליפורניה, להכניס למתקן הייעודי חומר צמחי של קנאביס, למצות ממנו שמנים ולייצר מוצרי קנאביס, וכן להפיץ את המוצרים בתחומי מדינת קליפורניה.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הידרו ביתי זה גרו שופ - עזבוא תכם מרפואי מרוסס (ל"ת)
    גינון הידרו 18/06/2019 10:52
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

גורג חורש
צילום: תמר מצפי

יוניון השקעות של ג'ורג' חורש זכתה בזכיינות דקטלון בישראל

ג'ורג' חורש, זכיין H&M ויבואן טויוטה, יפעיל את רשת דקטלון בישראל וישקיע מעל 100 מיליון שקל בשדרוג, הרחבה וטכנולוגיה. העסקה ממתינה לאישור רשות התחרות

רן קידר |
נושאים בכתבה ג'ורג' חורש
יוניון החזקות, שבבעלות ג'ורג' חורש, תפעיל את רשת דקטלון בישראל תחת מודל זכיינות. דקטלון, שפעלה עד כה ישירות בארץ מאז כניסתה ב-2017, תעביר את הפעילות לידיים מקומיות, מהלך גלובלי של הרשת שמיושם כעת גם במדינות נוספות. חורש, שגבר על מתמודדים כמו קבוצת פוקס פוקס 0%   של הראל ויזל ומובמנט  (בעלת רשת בש־גל), צפוי להשקיע מעל 100 מיליון שקל ברכישת הפעילות המקומית, הכוללת את 11 הסניפים הקיימים, המלאי, זכויות השכירות והתשתיות. העסקה עדיין ממתינה לאישור רשות התחרות. לצד הרכישה, חורש מתכנן השקעות נרחבות: חידוש מראה הסניפים, הכנסת טכנולוגיות מתקדמות, שיפור חוויית הקנייה והרחבת פריסת הסניפים – מהלך שמסמן את כניסתו הרשמית של יוניון לעולם הספורט והוולנס, נוסף על פעילותו בתחומי האופנה, הרכב, הנדל"ן והפיננסים.

דקטלון היא אחת מרשתות הספורט הגדולות בעולם עם כ-1,800 חנויות, 101 אלף עובדים ונוכחות ב-80 מדינות. במהלך 2024 רשמה הכנסות של 16.2 מיליארד יורו ורווח נקי של 787 מיליון יורו. מעל מחצית מהמכירות מגיעות ממותג פרטי, דבר שמקטין את החשש לניגוד עניינים מול זכיינים מקומיים שמפעילים מותגים מתחרים, סוגיה שעמדה במרכז הבחינה מול קבוצת פוקס, המחזיקה בזכיינות נייקי בישראל. 

מאז שנכנסה לישראל ב-2017, פעלה דקטלון ישירות אך בשנה האחרונה החלה בצמצום שטחי מסחר והעברת דגש לסניפים קטנים יותר בפורמט "דקטלון סיטי", דוגמת הסניף החדש בקניון עזריאלי בתל אביב. המעבר לזכיין נועד לצמצם עלויות תפעול, להקטין חשיפה שכרית ולהעביר את ניהול ההון האנושי לגורם מקומי שמכיר את השוק. הניצחון של חורש אינו מפתיע: לצד הזיכיון ל-H&M וניהול פעיל של יוניון השקעות בעולמות האנרגיה, הנדל"ן והתעשייה, הוא גם בעל מניות בסופר־פארם ומתמודד בימים אלו, יחד עם הראל ביטוח, על רכישת כאל. 

לחורש יש את ההון, ואת הניסיון בזכיינות ויכולות ניהול מקומיות. ליוניון השקעות, שבבעלותו של חורש, שורה של אחזקות כולל בעלות מלאה על יבואנית הרכב יוניון מוטורס (טויוטה לקסוס וג'ילי), וכן אחזקה בסופר־פארם (35%). לפני כשנה וחצי, השלימה החברה מהלך לרכישת 20% מתחנת הכוח אשכול, לפי שווי של כ-9 מיליארד שקל. עבור שוק הקמעונאות בישראל, מדובר במהלך שצפוי לייצר דינמיקה חדשה: חיזוק התחרות במוצרים טכניים במחירים אטרקטיביים, מענה לביקוש הגובר לאורח חיים ספורטיבי והרחבת הנגישות לצרכנים גם בפריפריה. 

העסקה בין דקטלון העולמית ליוניון חורש עדיין כפופה לאישור רשות התחרות, שתבחן האם למהלך יש השפעה אפשרית על התחרות בענף הקמעונאות בכלל ובתחום הספורט בפרט. אף שדקטלון מפעילה בעיקר מותגים פרטיים ולא נחשבת לשחקן מונופוליסטי, היקף הפעילות של חורש בענפי ריטייל נוספים, כמו H&M, סופר־פארם ומועמדותו ברכישת כאל, עשוי לדרוש מהרשות לבחון את רוחב ההחזקות ואת ההצטלבות בין תחומי פעילות שונים. עם זאת, לא מדובר בעסקה המעוררת התנגדות עקרונית בענף, ומרבית ההערכות הן כי היא תקבל את האישורים הדרושים תוך עמידה בתנאים מסוימים אם יידרשו.