פרופ' דן גלאי: מכירת כלל ביטוח במחיר הנוכחי? כמו לזרוק את הכסף לפח
עסקת מכירת השליטה בכלל ביטוח לידי הרוכשים הסינים תופסת תאוצה. רק בתחילת השבוע החליטו בדירקטוריון של אי.די.בי פיתוח לדחות את ההצבעה על הבקשה למתן ארכה לקבוצה הסינית ליום רביעי (אתמול), אולם טרם נתקבלה החלטה. הדחייה נעשתה על רקע התנגדותם של בעלי השליטה, אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, למתן הארכה ודרישתם להתאמת מחיר העסקה, שמשמעותה היא תוספת של 100-150 מיליון שקל לתמורה שתינתן עבור 55%-32% ממניות החברה. למרות זאת, אלשטיין ובן משה, נפסלו מהצבעה ומי שיחליט הם היו"ר אהרון פוגל ו-4 דירקטורים ניטרלים בחברה.
בן משה ואלשטיין מעונינים שהעסקה לא תתבצע משום שע"פ תנאי ההסדר עם מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות, הדבר יחייב אותם להעביר חצי מיליארד שקל ישירות למחזיקי האג"ח. לעומת זאת, אם העסקה לא תתבצע ההזרמה תהיה ישירות לקופת אי.די.בי פיתוח - סכום שיחזק משמעותית את החברה שבשליטתם.
המפקחת על הביטוח נוטה לאשר את העסקה
לפני יומיים (ג') הגיעו דיווחים על כך שהמפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, נוטה לאשר את העסקה. זאת לאחר סדרה של פגישות שנתקיימו בינה לבין קבוצת הרוכשים הסינית, אשר עמדה כמעט בכל הדרישות שהציבה סלינגר. קבוצת הרוכשים כוללת את לי הפיינג, New Times, ו- Rongtong Fund Management.
בימים האחרונים הגיעו תוצאות חיוביות גם מכיוונה של משלחת הפיקוח על שוק הביטוח בסין. המשלחת בראשותו של פיני שחר, המשמש כסגן ממונה בכיר על שוק ההון בפיקוח, נפגשה עם ראשי שלוש החברות שמרכיבות את הקבוצה הרוכשת וכן עם הרגולטור הסיני שנתן את ברכתו לעסקה. עם זאת, גורמים בפיקוח על הביטוח אומרים כי הממונה טרם הגיע לשלב הסיכומים, וכי מתבצעות עדיין בדיקות נוספות.
- אידיבי תמכור את כלל ביטוח בתמורה למזומן ואג"ח
- אלשטיין הבין את הרמז של ברקת: ביטל את הבקשה לקבלת היתר שליטה בכלל ביטוח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מכיוון שהבדיקות טרם הושלמו וההיתר טרם נמסר לרוכשים, נראה כי האישור לעסקה צפוי להתעכב. אם יחליטו בדירקטוריון אי.די.בי פיתוח שלא לאשר את מתן הארכה, ייתכן שההליך כולו יופסק. חשוב לציין כי עד היום ניתנו לרוכשים שלוש ארכות אוטומטיות להשלמת העסקה, אולם הבדיקות הקפדניות של הממונה על הביטוח, לצד מגבלות חשבונאיות הובילו לכך שהבדיקה של הפיקוח על הביטוח טרם הושלמה.
"שיקול מצוקת התזרימים של אי.די.בי אינו מהווה פרמטר"
יו"ר בית ההשקעות סיגמא, פרופסור דן גלאי, התייחס היום להתפתחויות האחרונות: "למכור את כלל ביטוח במחיר שאינו רלוונטי זה כמו לזרוק את הכסף לפח. בהינתן העובדה ששווי החברה עלה, המחיר צריך להתעדכן ואם הרוכשים לא מימשו את האופציה אז אין סיבה לתת ארכה נוספת".
- 4.משה2323 02/05/2014 08:31הגב לתגובה זוהערכה שלי שעם הזמן עוד נתגעגע לנוחי...מדובר בשני חברה לייצים שלא בטוח שהכשרות בעסקה נודפת מהם...והם ידרסו את כולם בהמשך...רק תמתינו ותראו....
- 3.ציון 02/05/2014 07:49הגב לתגובה זוכסף עכשיו פתאום כלום לא בוער וצריך לשמר הפרמידה בכל מיני תירוצים איפה חוק ההגבלים וכל הדיבורים שצריך לעשות סדר פיתאום כלום לא בוער
- 2.מני 01/05/2014 21:39הגב לתגובה זוכאחת מהקומבינות ההזויות של דנקנר
- 1.גיא 01/05/2014 20:13הגב לתגובה זוהשאלה אם הנכס באמת שווה יותר. אולי הוא שווה פחות לפי הערכות של בעלי השליטה ואז הם מוכרים במחיר טוב?
- fWFRB 01/05/2014 20:23הגב לתגובה זוזוג נהנתן שחולב מהחברה כספים בלי בושה ובלי רחמים. רק המשכורת שלהם יכולה לממן תוספות שכר לחצי מהעובדים. יאללה תתאיידו כבר, נמאס
- אהרון 01/05/2014 21:03צריך לסלק את אוכלי החינם ספיח של שלטון דנקנר הם חיים על חשבוני במחזיק א ג ח אחזקות איפה הבעלים החדשים ?
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה 4.29% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מה זו אגרת גודש ולמה בכלל הולכים לשם
אגרת גודש היא מס תחבורתי שנגבה מנהגים שנכנסים עם רכב פרטי לאזורים עמוסים, בדרך כלל בשעות השיא. הרעיון פשוט: מי שנכנס למרכז המטרופולין בתקופות העומס משלם יותר, ומי שנוסע בשעות אחרות או בוחר בתחבורה ציבורית משלם פחות או לא משלם כלל.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגזינוקים בביטוח - הראל כבר גדולה מהבנק הבינלאומי; קמהדע נפלה 5%
בדקנו: מי 3 המניות הכי טובות של דצמבר (בינתיים) ומה הסיבות? אוריון זינקה ב-18% ביומה הראשון בבורסה, סוגת עלתה 2%
מניות הביטוח ממשיכות לזנק. מדד הביטוח טס - מדד ת"א-ביטוח
הראל כבר עולה בשווי על השווי של הבנק הבינלאומי - תראו כאן את השווי של חברות הביטוח הגדולות מודגש בצהוב, ואת המיקום שלהן בטבלת החברות הגדולות בבורסה:
דו"ח חדש של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר מציג תמונת מצב חיובית של ההשקעות הזרות בישראל. בעוד שנת 2024 הסתיימה בירידה מתונה, הנתונים לחציון הראשון של 2025 מצביעים על התאוששות משמעותית בזרימת ההון הזר למשק. על פי הדו"ח, בחציון הראשון של שנת 2025 נרשמו בישראל השקעות זרות ישירות בהיקף של כ-10.2 מיליארד דולר. מדובר בחציון החזק ביותר מאז שנת 2021, שבה נרשמו השקעות בהיקף של כ-14 מיליארד דולר באותה תקופה. נתון זה מייצג עלייה של 35% לעומת החציון המקביל בשנת 2024, שבו הסתכמו זרמי ההשקעות הנכנסות בכ-7.5 מיליארד דולר בלבד. ד"ר שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי במשרד האוצר, מציין בדבריו הפותחים את הדו"ח: "ההתאוששות נתמכת בהתפתחויות אזוריות חיוביות ובהסרת איומים ביטחוניים, אשר תרמו להפחתת פרמיית הסיכון של ישראל, לירידה בתשואות האג"ח לטווח ארוך, לחזרת חברות תעופה זרות ולעלייה במדדי המניות המקומיים." - השקעות זרות בישראל: המחצית הראשונה של 2025 החזקה ביותר מזה ארבע שנים
- ארית זינקה 8.7%, פוםוום 14%; ת"א ביטוח זינק 2.5% - נעילה ירוקה בתל אביב
- ארית נפלה 20%, טבע זינקה 3%, המדדים שברו שיאים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
