פרופ' דן גלאי: מכירת כלל ביטוח במחיר הנוכחי? כמו לזרוק את הכסף לפח

יו"ר בית ההשקעות, סיגמא, התייחס להתפתחויות בעסקת מכירת השליטה בחברה לידי הסינים: "למה למכור בפחות אם אפשר ביותר?"
עוז מוכתר | (6)

עסקת מכירת השליטה בכלל ביטוח לידי הרוכשים הסינים תופסת תאוצה. רק בתחילת השבוע החליטו בדירקטוריון של אי.די.בי פיתוח לדחות את ההצבעה על הבקשה למתן ארכה לקבוצה הסינית ליום רביעי (אתמול), אולם טרם נתקבלה החלטה. הדחייה נעשתה על רקע התנגדותם של בעלי השליטה, אדוארדו אלשטיין ומוטי בן משה, למתן הארכה ודרישתם להתאמת מחיר העסקה, שמשמעותה היא תוספת של 100-150 מיליון שקל לתמורה שתינתן עבור 55%-32% ממניות החברה. למרות זאת, אלשטיין ובן משה, נפסלו מהצבעה ומי שיחליט הם היו"ר אהרון פוגל ו-4 דירקטורים ניטרלים בחברה.

בן משה ואלשטיין מעונינים שהעסקה לא תתבצע משום שע"פ תנאי ההסדר עם מחזיקי האג"ח של אי.די.בי אחזקות, הדבר יחייב אותם להעביר חצי מיליארד שקל ישירות למחזיקי האג"ח. לעומת זאת, אם העסקה לא תתבצע ההזרמה תהיה ישירות לקופת אי.די.בי פיתוח - סכום שיחזק משמעותית את החברה שבשליטתם.

המפקחת על הביטוח נוטה לאשר את העסקה

לפני יומיים (ג') הגיעו דיווחים על כך שהמפקחת על הביטוח, דורית סלינגר, נוטה לאשר את העסקה. זאת לאחר סדרה של פגישות שנתקיימו בינה לבין קבוצת הרוכשים הסינית, אשר עמדה כמעט בכל הדרישות שהציבה סלינגר. קבוצת הרוכשים כוללת את לי הפיינג, New Times, ו- Rongtong Fund Management.

בימים האחרונים הגיעו תוצאות חיוביות גם מכיוונה של משלחת הפיקוח על שוק הביטוח בסין. המשלחת בראשותו של פיני שחר, המשמש כסגן ממונה בכיר על שוק ההון בפיקוח, נפגשה עם ראשי שלוש החברות שמרכיבות את הקבוצה הרוכשת וכן עם הרגולטור הסיני שנתן את ברכתו לעסקה. עם זאת, גורמים בפיקוח על הביטוח אומרים כי הממונה טרם הגיע לשלב הסיכומים, וכי מתבצעות עדיין בדיקות נוספות.

מכיוון שהבדיקות טרם הושלמו וההיתר טרם נמסר לרוכשים, נראה כי האישור לעסקה צפוי להתעכב. אם יחליטו בדירקטוריון אי.די.בי פיתוח שלא לאשר את מתן הארכה, ייתכן שההליך כולו יופסק. חשוב לציין כי עד היום ניתנו לרוכשים שלוש ארכות אוטומטיות להשלמת העסקה, אולם הבדיקות הקפדניות של הממונה על הביטוח, לצד מגבלות חשבונאיות הובילו לכך שהבדיקה של הפיקוח על הביטוח טרם הושלמה.

"שיקול מצוקת התזרימים של אי.די.בי אינו מהווה פרמטר"

יו"ר בית ההשקעות סיגמא, פרופסור דן גלאי, התייחס היום להתפתחויות האחרונות: "למכור את כלל ביטוח במחיר שאינו רלוונטי זה כמו לזרוק את הכסף לפח. בהינתן העובדה ששווי החברה עלה, המחיר צריך להתעדכן ואם הרוכשים לא מימשו את האופציה אז אין סיבה לתת ארכה נוספת".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    משה2323 02/05/2014 08:31
    הגב לתגובה זו
    הערכה שלי שעם הזמן עוד נתגעגע לנוחי...מדובר בשני חברה לייצים שלא בטוח שהכשרות בעסקה נודפת מהם...והם ידרסו את כולם בהמשך...רק תמתינו ותראו....
  • 3.
    ציון 02/05/2014 07:49
    הגב לתגובה זו
    כסף עכשיו פתאום כלום לא בוער וצריך לשמר הפרמידה בכל מיני תירוצים איפה חוק ההגבלים וכל הדיבורים שצריך לעשות סדר פיתאום כלום לא בוער
  • 2.
    מני 01/05/2014 21:39
    הגב לתגובה זו
    כאחת מהקומבינות ההזויות של דנקנר
  • 1.
    גיא 01/05/2014 20:13
    הגב לתגובה זו
    השאלה אם הנכס באמת שווה יותר. אולי הוא שווה פחות לפי הערכות של בעלי השליטה ואז הם מוכרים במחיר טוב?
  • fWFRB 01/05/2014 20:23
    הגב לתגובה זו
    זוג נהנתן שחולב מהחברה כספים בלי בושה ובלי רחמים. רק המשכורת שלהם יכולה לממן תוספות שכר לחצי מהעובדים. יאללה תתאיידו כבר, נמאס
  • אהרון 01/05/2014 21:03
    צריך לסלק את אוכלי החינם ספיח של שלטון דנקנר הם חיים על חשבוני במחזיק א ג ח אחזקות איפה הבעלים החדשים ?
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה 0.99%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.


הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

טבע מטפסת 3%; ת"א נפט וגז מזנק 2%, הבנקים מאבדים 1% - מגמה מעורבת בבורסה

טבע מתחזקת אחרי הגשת בקשה ל-FDA לאישור זריקה תת-עורית לסכיזופרניה; עסקת הייצוא למצרים לקראת אישור סופי ושותפויות הגז מזנקות; נאוויטס עם סיקור ראשוני של איי.בי.איי ואפסייד של כ-30%; מגזר הפיננסים נצבע באדום היום אחרי רצף של עליות בימים האחרונים

מערכת ביזפורטל |

  


המסחר במדדים במגמה מעורבת אחרי נעילה מעורבת אתמול ללא שינויים מהותיים. ת"א 35 מוסיף 0.1% העליות בת"א 90 נמחקות והמדד יורד 0.1%.

במגזר הפיננסים התמונה שונה - הבנקים יורדים בכ-1.1%, בעוד ת"א ביטוח יורד 0.1%. ת"א נדל"ן יציב ללא שינוי, בעוד ת"א נפט וגז מזנק 2.2%.


בתום רצף דיונים שנמשך לתוך הלילה, משרד האנרגיה והשותפויות במאגר לוויתן הגיעו לסיכום שמאפשר להניע את אחת העסקאות המשמעותיות שנרשמו בענף האנרגיה הישראלי. ההסכם, שאמור להיחתם רשמית על ידי ראש הממשלה ביממה הקרובה, יאפשר יצוא גז טבעי למצרים בהיקפים שמעולם לא נחתמו קודם, ויהווה בסיס להרחבת פעילות המאגר בשנים הקרובות. מאחורי ההסכמות עומדת מערכת של שיקולים כלכליים, רגולטוריים ומדיניים, שמתחברת לצורך של שני הצדדים לייצב את משק האנרגיה שלהם ולבסס תשתיות ארוכות טווח.

על פי המתווה, לוויתן ייצא למצרים 130 BCM גז טבעי בהיקף של כ-35 מיליארד דולר, באמצעות חברת Blue Ocean Energy המצרית. מבחינת השותפות - ניו-מד ניו-מד אנרג יהש  , שברון ורציו רציו פטרול יהש -1.86%   זה בעסקה שמאפשרת את ההשקעה בהרחבת יכולות ההפקה וההולכה של המאגר, כולל צינור חדש ומערכות שמיועדות להגדיל את קצב ההפקה. מנגד, משרד האנרגיה קיבל כמה התחייבויות שנועדו לשמר את ביטחון האנרגיה של ישראל: מחיר מוגדר לאספקה לשוק המקומי, וכן מנגנון שלפיו במקרה של תקלה במאגרים אחרים, לוויתן יפנה גז ישירות למשק הישראלי. זה גם מהלך שמחזיר חלק מהעקרונות שהיו במתווה הגז המקורי, ומייצר למדינה יכולת תכנון רחבה מול הביקוש הגובר - ישראל ומצרים מתקרבות לחתימה: מתווה יצוא הגז מלוויתן יוצא לדרך