עסקת ענק: ריט 1 רוכשת 50% מזכויות אדרי-אל בדיזנגוף סנטר ב-145 מיליון שקל
חברת אדרי-אל ישראל נכסים הודיעה היום כי התקשרה בהסכמים עם ריט 1 למכירת 50% מאחזקתה בקניון דיזנגוף סנטר בתל אביב (15% מסך הזכויות בנכס) תמורת 145 מיליון שקל ו- 25% מאחזקתה בקניון "שמונה סנטר" בקרית שמונה תמורת 27 מיליון שקל.
כמו כן תרכוש ריט 1 25% מאחזקתה של החברה בחלק ממגרש הסמוך לקניון שמונה סנטר המיועד למסחר ומשרדים. בנוסף, לריט 1 הזכות למשך תקופה מסוימת, לרכישת 25% נוספים מקניון שמונה סנטר ומהמגרש הסמוך לו.
הזכויות אותן רוכשת ריט 1 בדיזינגוף סנטר הינן חצי משטח של כ- 12 אלף מ"ר הכולל בתוכו בין היתר את המשביר לצרכן, זארה, אמריקן איגל, נייק, פוקסהום, סופרמרקט מגה ומועדון הכושר הולמס פלייס. הזכויות אותן רוכשת ריט 1 בקניון "שמונה סנטר" הינן 25% משטח כולל של כ- 14.5 אלף מ"ר שטחי מסחר, משרדים ושירותים.
שיעורי התפוסה בדיזנגוף סנטר הינם כ- 96% וה- NOI השנתי הינו כ- 23 מיליון שקל. שיעורי התפוסה בקניון "שמונה סנטר" הינם כ- 92% וה- NOI השנתי הינו כ- 8.5 מיליון שקל. שיעורי ה-NOI של ריט 1 בדיזינגוף סנטר -8.2%
בקניון שמונה סנטר- 8.3%.
העסקה כוללת מנגנון הבטחת NOI לריט 1 לחמש השנים הקרובות של עד כ- 11.85 מיליון שקל לדיזנגוף סנטר ו- 2.26 מיליון שקל לקניון "שמונה סנטר". כמו כן העסקה כוללת מנגנון התאמת תמורה, במידה ויידרש, הקובע כי היה וחלקה של ריט 1 ב-NOI השנתי בפועל משני הנכסים ביום 31 בדצמבר 2017 יהיה גבוה מכ- 11.85 מיליון שקל עבור דיזנגוף סנטר, ומכ- 2.26 מיליון שקל עבור קניון שמונה סנטר, תתבצע התאמת תמורה עבור אדרי-אל כלפי מעלה עד לתקרה ריאלית של 10% מסכום התמורה הכוללת על שני הנכסים (כ- 172.5 מיליון ש"ח). במקרה בו ה- NOI השנתי בפועל יהיה נמוך מה- NOI השנתי הנ"ל תתבצע התאמת תמורה כלפי מטה.
שמואל סייד, מנכ"ל ריט 1 אמר: "ריט 1 ממשיכה להגדיל את תיק הנכסים המניבים שלה. מדובר בשני נכסים מרכזיים שמהווים נכסי השקעה לטווח ארוך. שני המרכזים, הן דיזינגוף סנטר וקניון 'שמונה סנטר' מאופיינים בתנועת מבקרים גבוהה מאד, בשל מיקומם המרכזי עבור האוכלוסיות אותן הם משרתים. סייד הוסיף: "אנו פועלים בשיתוף פעולה מלא עם אדרי-אל בכל הקשור להחלטות העסקיות הכרוכות בניהול המרכזים".
גבי אדרי, מנכ"ל אדרי-אל ישראל נכסים, מסר: "זוהי עסקת מכירה מהותית ראשונה מאז הפיכת החברה לציבורית, בה אנו מממשים באופן חלקי שני נכסים אשר היקף ההשבחה בהם הינו כ- 150 מיליון שקל ואשר בוצע בפועל בשנים 2008-2012. עסקה זו מחזקת את בסיס ההון של החברה ומשפרת את נזילותה ותאפשר לה להשביח ולבנות את הפרויקטים אותם היא יוזמת בבניין האופרה בת"א, בית המגדלור בת"א, וכפר תבור. מעבר לכך, אנו סבורים כי פוטנציאל ההשבחה של הן דיזנגוף סנטר והן של קניון קריית שמונה טרם מוצה במלואו."

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”
הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9% הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.
בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”
גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.
- מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?
- ירון יעקובי עושה סיבוב נוסף על מחזיקי המניות באוגווינד - קונה בהנפקה פרטית בהנחה של 62%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”
עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עליו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה
עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה
יו"ר אל על אל על 1.84% , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה. בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות.
במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות
למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.
ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.
מועדון הנוסע המתמיד
בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים
לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים".
על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.
- חברות התעופה שחזרו לישראל: תמונת מצב
- סיומה של המלחמה הוא גם סיום תור הזהב של חברות התעופה הישראליות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שינויים בהנהלה
לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.
