
המבחן של מאסק: כולם רואים את הצמיחה - אבל הרווחיות עדיין בסימן שאלה
ענקית הרכבים החשמליים תפרסם אחרי הנעילה את התוצאות לרבעון השלישי, והמשקיעים מחכים לראות את שולי הרווח, ביצועי הרובוטקסי והמודלים הזולים - המשקיעים רוצים תשובות, לא רק חלומות
טסלה Tesla -0.82% תפרסם הלילה, אחרי הנעילה בוול סטריט, את דוחותיה לרבעון השלישי של 2025. זה מגיע אחרי עלייה של כ-25% במניה מאז אמצע ספטמבר ועלייה מצטברת של כמעט 100% בשנה האחרונה uהמשקיעים מגיעים לדוחות עם ציפיות גבוהות במיוחד. ברקע נמצאת גם ההצבעה הצפויה על חבילת השכר השנויה במחלוקת של אילון מאסק, אך בוול סטריט מדגישים שהפוקוס האמיתי הוא על הנתונים התפעוליים: רווחיות, ביקוש, והתקדמות באוטונומיה.
טסלה דיווחה על מסירת 497,099 רכבים, שיא רבעוני ועלייה של 7% לעומת השנה שעברה וייצור של 447 אלף רכבים, רובם מדגמי Model 3 ו-Model Y. ההכנסות הצפויות נעות סביב 27.3 מיליארד דולר, עם רווח למניה של 0.56 דולר, מעט גבוה מהערכות קודמות. התחזיות מצביעות גם על רווח תפעולי של כ-1.6 מיליארד דולר ושולי רווח גולמי בתחום הרכב של כ-15.5% (לא כולל מכירות קרדיטים רגולטוריים), לעומת 15% ברבעון הקודם. לשם השוואה, ברבעון הראשון של 2022 עמדו השוליים על כ-30%.
לא רק גלגלים - הפוקוס על הטכנולוגיה
אילון מאסק צפוי לנסות להסיט את השיח מהמספרים השוטפים לעבר מה שהוא מגדיר “הפרק הבא של טסלה” - עידן הבינה המלאכותית. המשקיעים מצפים לעדכונים על פריסת שירות הרובוטקסי, שהחל באוסטין ביולי, אך טרם התרחב לערים נוספות. השאלה המרכזית: כמה מהר ניתן יהיה להפעיל שירות כזה בהיקף משמעותי ובבטחה.
בנוסף, הנהלת טסלה צפויה לספק פרטים על לוחות הזמנים לייצור דגמי CyberCab ורובוט Optimus, שנמצאים במרכז חזון ה-AI של החברה, כאשר תחילת מכירות מסחריות צפויה רק ב-2026. במקביל, השקת גרסאות “סטנדרט” זולות יותר של Model 3 ו-Y נועדה להתמודד עם ביטול הטבת המס הפדרלית בארה״ב בגובה 7,500 דולר, מהלך שעשוי להשפיע על הביקוש ברבעון הרביעי.
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- האם מאסק יקבל טריליון דולר? והאנליסט שממליץ למכור טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התנודתיות: טסלה תעלה או תרד - 8%
מחירי האופציות מצביעים על תנודתיות צפויה של כ-8% ויותר במניית טסלה לאחר פרסום הדוחות, תרחיש שכיח סביב החברה, אך שמעיד על דריכות חריגה. המשקיעים מתמרנים בין תקווה להתאוששות בשולי הרווח לבין חשש מירידה בביקוש, בעיקר לאחר ביטול הזיכוי הפדרלי.
הפער בין הציפיות לבין המציאות עשוי להיות גדול: מצד אחד, צמיחה בהכנסות ובמסירות רכבים; מצד שני, שחיקה ברווחיות ותלות גוברת ביעדים עתידיים שטרם הניבו הכנסות ממשיות. מה שיכריע את הכיוון הוא השאלה אם טסלה תצליח לשכנע את השוק שהשלב הבא - עידן הרובוטים והרכב האוטונומי - כבר מעבר לפינה, ולא רק רעיון על הנייר.
מלחמת האנליסטים: מאמינים נגד ספקנים
יותר מ-50 אנליסטים עוקבים אחר מניית טסלה, והדעות חלוקות באופן חריג. דן איבס מ-Wedbush, האנליסט הכי אופטימי בוול סטריט, קובע מחיר יעד של 600 דולר ומאמין שהאוטונומיה לבדה שווה טריליון דולר. איבס רואה בתקופה הנוכחית את תחילת הפרק החשוב ביותר בסיפור הצמיחה של טסלה - עידן הבינה המלאכותית שמתחיל מרכבים אוטונומיים ומתרחב לרובוטיקה. בקצה השני עומד קולין לנגן מוולס פארגו, האנליסט הכי פסימי, עם דירוג מכירה ומחיר יעד של 120 דולר בלבד. לנגן מזהיר שטסלה אמנם תנצח בקרב של הרבעון השלישי, אבל המלחמה תחמיר מכאן. הוא חושש מהשפעת ביטול הזיכוי הפדרלי על המכירות ושואל סימני שאלה על קצב התרחבות שירות הרובוטקסי, בעיקר בשל התלות בנהגי בטיחות ומפעילים מרחוק.
- טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק
- רדיט תובעת את פרפלקסיטי: "מירוץ הבינה המלאכותית הפך לכלכלת גניבת נתונים"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט
באמצע נמצא ג'ד דורשיימר מוויליאם בלייר, עם דירוג החזקה ללא מחיר יעד. דורשיימר מודאג מירידת שולי הרווח בעקבות ביטול התמיכה הפדרלית, אבל הוא אופטימי לגבי עסק האנרגיה ואחסון הסוללות שמהווה כ-15% מהמכירות. הוא אפילו בדק בעצמו את שירות הרובוטקסי באוסטין ויצא מרושם. דורשיימר מחכה לירידת מחיר כדי להפוך יותר חיובי כלפי המניה.
הנתונים חושפים עד כמה טסלה מניה שנויה במחלוקת. רק 45% מהאנליסטים ממליצים לקנות, לעומת ממוצע של 55% במדד S&P 500. מחיר היעד הממוצע של האנליסטים עומד על כ-370 דולר למניה, מתחת למחיר הנוכחי. הפער בין יעדי המחיר נע מ-100 ל-600 דולר, טווח של 500 דולר שמהווה יותר מ-100% ממחיר המניה הנוכחי. לשם השוואה, הפער בין יעדי המחיר של אפל עומד על כ-45% בלבד ממחיר המניה. הפער הקיצוני הזה מעיד על אי הוודאות הגדולה סביב העתיד של טסלה. המאמינים רואים חברה שעומדת על סף מהפכה טכנולוגית שתשנה את עולם התחבורה והרובוטיקה. הספקנים רואים חברה שמתקשה לעמוד ביעדים, סובלת מלחץ תחרותי גובר, ותלויה ביעדים עתידיים שעדיין לא הוכיחו את עצמם מבחינה מסחרית.
טסלה נסחרת כעת לפי שווי של 1.4 טריליון דולר, לאחר שמנייתה עלתה ב-7.5% מתחילת השנה וב-99% ה-12 החודשים האחרונים.

וורן באפט מלמד אתכם מתי לממש מניות והדבר הכי חשוב בהשקעות
שיעור חינם מבאפט - מתי מוכרים מניה, בהמשך לשיעור קודם: שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה? ועל ההשקעה והמימוש של באפט באפל
וורן באפט השקיע באפל את רוב תיק ההשקעות הסחיר של ברקשייר. אפל סיפקה רווחי עתק שמוערכים במעל 100 מיליארד דולר לתיק של באפט. אפל היא עדיין ההשקעה הגדולה של באפט, אבל לפני שנה-שנתיים נמכרו רוב המניות.
באפט החליט שאחרי זינק ברווחים, עלייה במכפיל הרווח מרמה של 11-13 למעל 20, זה הגיע לממש. הוא סבר ואמר שזו חברה נהדרת, ועדיין היא הגדולה בתיק ההשקעות של ברקשייר שלו, אבל היא כבר לא זולה. התזמון- עיתוי המימוש היה טוב כי בחצי שנה שלאחר מכן, המניה נפלה בכ-15%. אלא שהעליות האחרונות הביאו את מחיר המניה לשיא של כל הזמנים ולמחיר שעולה על מחירי המימוש של באפט בכ-30%. באפט "הפסיד" מעל 50 מיליארד דולר, אבל כמה תובנות בעניין:
ראשית, אף אחד לא נביא
שנית, את ההחלטה מקבלים על סמך מה שידוע בנקודת הזמן המסוימת. אז באפט הגדיר את אפל כחברה נהדרת, מניה לא רעה, אבל המשקל בתיק שלו היה גבוה, ומכיוון שהיא כבר הגיעה לתמחור מלא בעיניו החליט לממש. זו החלטה נכונה בלי קשר למה שיהיה בהמשך.
שלישית, כאשר אתם קונים או מוכרים - אל תסתכלו אחורה. מה שהיה היה מה שהיה מת. בבורסה ובהשקעות כל יום מתקבלות ההחלטות מחדש. ההיסטוריה לא רלבנטית. מה שהיה יכול להיות אם... ולמה לא פעלנו כך, זה חשוב להסקת מסקנות ולתובנות, אבל זה לא אמור להשפיע על החלטות השקעה. במילים אחרות, מכרתם כי חשבתם שזה המחיר הנכון. גם אם יעלה בהמשך - אז מה?
- באפט יכול לחייך - דומינוס פיצה מכה את התחזיות: המכירות בארה"ב מזנקות
- שיעור חינם מוורן באפט - מתי קונים מניה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
וזו נקודה חשובה, כי משקיעים רבים לא יודעים מתי לממש. הם רואים עליות, מורווחים הרבה, וחושבים שמה שהיה הוא שיהיה והעליות ימשכו. צריך משמעת, צריך לסמן תמחור כלכלי שמעליו כבר אתם לא סבורים שההחזקה כדאית ולממש גם אם הכיוון של המניה למעלה. באפט יודע לקנות ויודע לממש.

טסלה פספסה בשורת הרווח - המשקיעים מחכים לאילון מאסק
טסלהTesla -0.82% פרסמה תוצאות מעורבת לרבעון שלישי, עם הכנסות שעלו על הציפיות אבל רווח למניה שנותר מתחת להערכות. החברה דיווחה על הכנסות של 28.01 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 26.27 מיליארד דולר, עלייה מ-25.18 מיליארד דולר באותו רבעון אשתקד. הרווח המתואם למניה הגיע ל-0.50 דולר לעומת הערכות של 0.54 דולר, בעוד ה-EBITDA עמד על 4.23 מיליארד דולר לעומת ציפיות של 3.78 מיליארד דולר.
המניה יורדת קלות לאחר פרסום התוצאות. התגובה המתונה של השוק מעידה שהמשקיעים עדיין מחכים לפרטים נוספים על התקדמות הרובוטקסי, שצפויים להתפרסם בשיחת הרווחים עם אילון מאסק.
החברה לא סיפקה מידע חדש מהותי על הרחבת שירותי הרובוטקסי, למעט אזכור להשקת שירות הזמנת נסיעות באזור מפרץ סן פרנסיסקו המבוסס על הטכנולוגיה שלה. העדכון החלקי מותיר את המשקיעים בציפייה לפרטים נוספים, במיוחד לאחר השקת השירות הראשון באוסטין בקיץ והרחבתו בהמשך לאזורים נוספים. הסביבה הכלכלית ממשיכה להשפיע על טסלה במספר מישורים. החברה מתמודדת עם אי־ודאות סביב השלכות שינויים במדיניות הסחר והמיסוי העולמית על שרשרת האספקה, מבנה העלויות והביקוש. מכסי יבוא בגובה 25% על רכבים וחלקים מיובאים נותרו בתוקף ומכבידים על יצרניות הרכב בארצות הברית, בהן גם טסלה.
מסירות הרכבים ברבעון השלישי הפתיעו לטובה והגיעו ל-497,099 יחידות, שיא רבעוני חדש. הנתון עלה על תחזיות הקונסנזוס של כ-439,800 רכבים ועל 462,890 רכבים שנמסרו אשתקד. במקביל, טסלה דיווחה על פריסה של 12.5 ג׳יגה־ואט־שעה במוצרי אחסון אנרגיה, גם הוא שיא חדש. העלייה במסירות משקפת את הצלחת החברה לשפר את הנגישות הכלכלית של הדגמים המרכזיים שלה. הזינוק במכירות התרחש לפני פקיעת הזיכוי הפדרלי לרכבים חשמליים ב-30 בספטמבר, היום האחרון של הרבעון. בטסלה מעריכים כי ביטול ההטבה עלול להביא להאטה בביקוש. אילון מאסק כבר הזהיר לאחר דוחות הרבעון הקודם שהחברה עלולה להתמודד עם תקופה מאתגרת לאחר סיום הזיכוי, ותוצאות הרבעון הנוכחי טרם משקפות את ההשפעה המלאה.
- ג׳נרל מוטורס נהנית מהמכסים - מכה את הציפיות ומשדרגת תחזית
- האם מאסק יקבל טריליון דולר? והאנליסט שממליץ למכור טסלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתחילת אוקטובר השיקה החברה גרסאות “סטנדרט” מופשטות לדגמי Model 3 ו-Model Y, שנועדו להציע חלופה נגישה יותר. הגרסאות כוללות הנעה אחורית, סוללות קטנות יותר ומספר תוספות מופחתות, במחירים של 39,990 ו-36,990 דולר בהתאמה. המהלך נועד לשמר את הביקוש לאחר ביטול התמיכה הפדרלית.