"אפשר להרוויח בביטוח רכב ועדיין להיות הוגנים"
"אנחנו נולדנו דיגיטליים" עונה אתי אלישקוב מייסדת ומנכ"לית ליברה בשאלה להאם היא לא חוששת מדיגיטציה, היא לא חוששת מהשחיקה בפרמיות, רוצה יותר הוגנות בשוק הביטוח ומאמינה שאפשר גם להרוויח וגם להיות נגישים, וגם איך ליברה מתכוונת לכבוש את 'דור ההורים'?
ליברה, חברת הביטוח הדיגיטלית הציגה ברבעון הראשון, גידול דו-ספרתי במספר המבוטחים, והתרחבות לאפיקי פעילות חדשים. אתי אלישקוב, מייסדת ומנכ"לית ליברה מדברת בשיחה עם ביזפורטל על האתגרים של השנים האחרונות, מדוע לדעתה ליברה היא "הקטר של ענף הרכב", ואיך אפליקציית הביטוח הדיגיטלית לצעירים - Chik - הופכת לאחת הדרכים החזקות ביותר לחדור לבתים בישראל. היא גם מתייחסת למדיניות הדיבידנד, ליעדי הרווח, ולשיתוף הפעולה האסטרטגי עם בנק לאומי שיהפוך למנוע צמיחה מהותי בשנים הבאות.
איך את מסכמת את הרבעון?
"2022-2023 היו שנים מאוד מאתגרות היה משבר בעולם הרכב נאלצנו להעלות מחירים יחד עם כל הענף ואנחנו שמחים שלקראת סוף 2023 העבודה הקשה הניבה פירות. אנחנו נמצאים בצמיחה מתמדת, הרווחיות ממשיכה משנה לעברה גם אל עבר 2025, הצמיחה היא מאוד גדולה ויותר גדולה אפילו ממה שרואים בדוחות הכספיים, אולי זו בשורה לצרכנים שאנחנו רואים שיש שחיקה קצת בפרמיה, אנחנו רואים ירידה בפרמיה הממוצעת. ולכן העלייה היא לא כזו גדולה כמו שבדרך כלל ליברה מציגה. אם נסתכל בפרמיות ברוטו יש גידול של 13% אז ציינו שהגידול במבוטחים חדשים הוא 27%. אז הפער בין השתיים זו השחיקה של הפרמיה שמגיעה למצב שאנחנו בתחרות וליברה היא מובילת שוק שמביאה מחירים הוגנים למבוטחים שלה ואם יש מקום להוריד אז אנחנו גם מוזילים".
לגבי המתחרים - אתם 'רצים על הטיקט' של הדיגיטליות ואנחנו רואים את הדיגיטציה הולכת וגוברת גם אצל המתחרים איך תשמרו את היתרון שלכם?
"אנחנו נולדנו דיגיטליים. הבסיס שלנו הוא שונה מהמתחרים והוא מתבטא למשל ביחס ההוצאות שלנו, אם מסתכלים על יחס ההוצאות של ליברה אין לזה אח ורע בענף. סיימנו את 2024 עם 800 מיליון שקל - אולי לא החברה הגדולה ביותר - אבל יחס ההוצאות שלנו הוא הכי טוב, ולכאורה זה לא הולך ביחד כי בעצם אם היה לי הרבה יותר פרמיה אז הייתי עוד יותר יעילה. אנחנו עכשיו נמצאים בליברה בסיטואציה למרות שהיא לא הכי גדולה בפרמיה, היא הכי יעילה - היא דיגיטלית: אין לי עובדי בקרה, אין לי עובדי גביה, התהליכים שלנו ממוכנים ורוב הלקוחות יודעים לעשות את הפעולות בדיגיטל. אמנם יש עוד כברת דרך אבל אנחנו בכיוון טוב"
- אתי אלישקוב: "ליברה לא חזירה", "צ'יק הוא הביט שלנו", "המימושים בענף - טבעיים"
- ליברה: הרווח הנקי זינק ב-67% ל-23 מיליון שקל - תחלק 10 מ' שקל דיבידנד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"בואו ניקח לדוגמה את Chik. צ'יק הגיעה כבר ל-200 אלף שימושים בחודש. הדבר העיקרי שאוהבים בו זה את הפשטות שבו והדיגיטליות שלו גם המחיר שלו נגיש ועומד על 30 שקלים"
אם הזכרנו את צ'יק, המחיר הנגיש הזה הוא 'בר קיימא' בטווח הארוך?
"המספרים מדברים בעד עצמם. ליברה היא היחידה שיש לה את המוצר הזה. בעצם כל המבוטחים בכל החברות ביטוח משתמשים ב'ציק כשהם צריכים נהג צעיר. אפשר בהקשר הזה להביא את 'ביט' של בנק הפועלים כדוגמה, זה בדיוק כמו הבת שלי שמתמשת בביט ואין לה מושג שזה של פועלים היא משתמשת בזה כדי להעביר כספים. כך גם צ'יק היא כיום הפתרון האולטימטיבי לביטוח נהג צעיר וזה לא רלוונטי באיזו חברת ביטוח כבר מבוטחים. שתבינו את המספרים - מתוך 200,000 שימושים 150,000 הם לא מבוטחי ליברה, זה אומר הכל".
אז את אומרת שבצ'יק אנחנו אפילו לא מגרדים את הפוטנציאל?
"בעצם האפסייד פה זה לא רק המבוטחים עצמם - הנהגים הצעירים - זה ההורים שלהם. צ'יק מאפשר לנו עוד דרך להגיע לקהל הזה אם הבאתי את הצעירים אז מתישהו אביא גם את ההורים שלהם אליי".
- עדכון המדדים - נקסט ויז'ן נכנסת ודמרי נשארת במדד ת"א 35; והשינויים הנוספים
- ויקטור וקרט ממונה למנכ"ל לאומי פרטנרס
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ת"א 35 ירד 1.36%, מדד הבנייה קפץ 2.3%; חלל תקשורת זינקה 25%
אבל לא כולם מוכנים לדיגיטציה, יש כאן אלמנט של חינוך קהל ואדפטציה שאפילו לבנקים לקחה תקופה ארוכה -
"בסופו של דבר אנחנו מוכנים לשתי הדרכים, ברור שלוקח זמן. אבל הכיוון הוא חיובי אני יכולה לתת דוגמה ממוצר "עסקים בדיגיטל" שבו אנחנו זולים כמעט בחצי מהאלטרנטיבות אבל לא מגיעים המון לקוחות וזה מראה שלתהליך של דיגיטציה לוקח זמן להבשיל אבל הכיוון בסופו של תהליך הוא חיובי".
מה לגבי ביטוחי רכב, אנחנו מתחילים לראות ירידות במחירים?
"כן יש ירידות אמנם לא ברכב חובה כיוון שהוא צמוד למדד בגלל עליות אבל ברכב רכוש כן רואים וציינו את זה שברבעון האחרון חלה שחיקה בפרמיה. בסופו של דבר אני לא חושבת שזה יהיה כזה דרמטי. הפיקוח עבר על כל החברות הביטוח ולחלקן אפילו שלח מכתבים כדי שיספקו נתונים על פרמיית הסיכון עם תהיות האם הפרמיות שהן לוקחות גבוהות מידי. ליברה לא קיבלה מכתב. ליברה המחירים שלה הוגנים ונמוכים מהענף. הממוצע של מחיר פרמיה בליברה נמוך משמעותית מהמוצע בחברות אחרות, בלי לציין שמות".
את חושבת שהשוק הזה יכול להכנס למצב של תחרות מחירים?
"ברור שכן, יותר מזה אנחנו החברה שמחוללת את התחרות הזאת אבל אני לא אוריד מחירים לכדי הפסד. בכל זאת, ב-2022 חברות ביטוח הפסידו מיליארד שקל ברכב רכוש לא צריכים להגיע למצב כזה. צריכים להגיע למצב מאוזן בו הרווחיות היא ראויה, נורמלית והוגנת. בליברה אנחנו מחלקים 'ליברות' למבוטחים שלנו כלומר אנחנו משתפים אותם ברווחים. ביום שבו אני ארוויח מעל הציפיות שלי אני אחזיר עוד למבוטחים".
לגבי ה'ליברות' מה המשקל שלהן בעלויות - זה לא יכול להכביד על החברה?
"נכון להיום זה בערך בשקלול קרוב כ-3% מהפרמיה שחוזרת ללקוח. גם אין לזה קשר לשחיקה, השחיקה מגיעה מתחרות ומרווחיות מזה שהיום אנחנו יודעים לתמחר יותר נכון את הפרמיה. למשל יש רכבים שלא ירדו כמו טויטה קורולה, יונדאי. אפילו אפשר להשוות את פיקנטו לעומת i10 - פיקנטו ב-4.5 אלף, i10 ב-2,500 פשוט את זה גונבים ואת זה לא. אז רמת התמחור יותר מדויקת ומבוססת מאפשרת ללקוח לקבל תמחור הרבה יותר נכון. מה שיוצר מצבים בהם ברכבים ספציפיים אנחנו נהיה יותר יקרים מהמתחרים כי אנחנו מתמחרים במדויק יותר ובהתייחסות לרכב המבוטח, מה שייקר רכבים גניבים".
ביחס הפסד ראינו עליה ל-79% מ-76% זה משהו שמדאיג אתכם?
"דבר ראשון זה יחס הפסד מאוחד והוא לאחר הוצאות ותביעות וגם בנתון הזה אנחנו הטובים בענף, ובגלל שזו התוצאה אנחנו מרגישים מאוד בנוח עם זה. אפשר לייחס את העליה הזאת לשחיקה בפרמיות אנחנו מרוויחים קצת פחות על כל פרמיה לעומת השנה שעברה. אבל התיק של ליברה גדל כך שאבסולוטית אנחנו גדלים".
בהמשך לאיתנות פיננסית - ההון העצמי עומד על 125 מיליון, את חושבת שזה מספיק כדי לתמוך בתיק ביטוחים של מאות מליונים וגם בצמיחה?
"כן, אנחנו מאמינים גם שהוא גם ימשיך לצמוח ולגדול זה לא שאנחנו מתכוונים לעצור. בסופו של דבר ליברה קמה באוקטובר 2018 מההשקה אין לי לנו עדיין שבע שנים. נכון שעברנו משבר ב-2022-2023, אבל רואים שמרגע שחזרנו למודל העסקי הרווחים צפים, יחס תשואה להון הוא פנומנלי. הון עצמי יתרת פתיחה של יותר מ-100 מיליון והרווחנו 16 ברבעון".
בהסתכלות קדימה איזה תחזית את יכולה לתת על הצמיחה בפרמיות?
"לא אתן תחזיות אבל אומר שלליברה יש מודל ברור - תמיד אמרנו שאנחנו רוצים להיות סביב ה-15% הוצאות ולעמוד ביחס הפסד של כ-75%, היעדים שלנו ברורים. היעד המרכזי שלנו הוא להרוויח את ה-10% מפרמיות ברוטו. יש תמיד כל מיני דברים שמשפיעים כמו ביטוחי משנה. קצב הצמיחה של החברה בראשים הוא יותר מדו ספרתי, אנחנו מדברים על - 20% פלוס. יכול להיות שלא תראו את זה בפרמיה, כי אם תהיה שחיקה כמו שהייתה ברבעון הזה אז זה פחות יתבטא. אנחנו ממשיכים לגדול, כמות כלי הרכב גדלה באופן משמעותי. אפשר לומר שליברה הפכה להיות 'הקטר בעולם הרכב'.
"ונושא נוסף שכדאי להדגיש הוא כל תחום המשכנתאות. התחלנו את ההסכם עם בנק לאומי עם זרוע הביטוח שלו 'מעלות' מחל מינואר כל המשכנאתות של בנק לאומי עוברים דרך ליברה. אמנם זה לא בא לידי ביטוי ולא כזה משמעותי כרגע אבל כן אנחנו צופים שזה יתגבר. אנחנו היחידים שנותנים להם את המיקור חוץ לסוכנות מעלות עבור כל המשכנתאות של הבנק. אגב רואים את זה בא לידי ביטוי ב-CSM שזה הרווח החוזה הצפוי שמבטא את הרווח העתידי הגלום בפוליסות שכבר נמכרו שגדל מ-2.9 ל-7.5 מיליון שקל ברבעון, שזה משהו שמעיד על עוד מנוע צמיחה לליברה".
את יכולה להיות יותר קונקרטית כמה זה מהותי על מחזור החיים?
"נכון לעכשיו זה אפילו הפוך מגדיל לי את ההוצאות, כי גייסתי עובדים והפרמיה היא בגבייה נמוכה. אבל זה אקספוננציאלי. זאת אומרת ששנה הבאה תהיה גבייה כבר של 10 מיליון שקל עוד לפני שמכרתי משהו. תוסיפו לזה מכירות חדשות ותבינו למה זה אקספוננציאלי. ואז זה מתחיל נמוך אבל אז גדל ברמה אחרת לחלוטין".
מה לגבי מדיניות דיבידנד שלכם?
"יש לנו מדיניות שקבענו של 30%, יש יחס עמידה בדרישות ההון של הדירקטוריון, חילקנו בנובמבר שנה שעברה ואני מניחה שבמהלך השנה ככל שנעמוד ביעדי הרווחיות אנחנו נמשיך ונחלק. זה לא משהו חד פעמי אלא מדיניות קבועה".
- 4.אנונימי 04/06/2025 18:12הגב לתגובה זוחברת הפח הכי לא אמינה והוגנת שיש!!! שומר נפשו ירחק!!
- 3.תבדקו טוב הרבה פעמים היו בין היקרים ביותר (ל"ת)וטוני 30/05/2025 08:31הגב לתגובה זו
- 2.אנונימי 30/05/2025 07:54הגב לתגובה זוביררתי ביטוח לרכב והיו הכי יקרים אז על מה הרעש.
- לרון 31/05/2025 08:01הגב לתגובה זוהטרמפיסט ה כ ל שקר ופייק! ובכן החידוש הוא שזו חברה דיגיטלית הפונה לצעירים גם בדרך גם במהות ולכן גם האקטואריה ההמשכית תהיה שונה!! אני במנייה ומעבר לזה אין קשר למען הגילוי הנאותוכל אחד יעשה כרצונו והערכתו!
- 1.אנונימי 29/05/2025 23:11הגב לתגובה זולמה היא התהפכה מעליות של כמעט 2% לירידה של 10% מה זה הדבר הזה מי מכר והפיל הכל
- לרון 30/05/2025 06:50הגב לתגובה זוההנהלה זה העיקר! אני בליברהללא המלצהמן ההנפקה ולכל הטווח הניכר לעין! יום אחד בעתיד הלא ככ רחוק תהיה במדדים!

הנשיא ממשיך לעשות בושות...
אחרי אלקטריאון ופרסומת ליכין, הנשיא לשעבר רובי ריבלין מצטרף לחברה חדשה, הפעם בתחום הקריפטו
רובי ריבלין, הנשיא לשעבר של מדינת ישראל, שוב נושא את התואר נשיא והפעם כנשיא ייצוגי ויועץ לדירקטוריון של החברה הממוזגת BitCore Capital - פליינג ספארק פליינג ספארק 118.36% , שתפעל להשקעה מוסדית בביטקוין ובפיתוח השקל הדיגיטלי.
זו אינה הפעם הראשונה שבה ריבלין משאיל את שמו לחברה עסקית לאחר סיום כהונתו, אך בכל פעם עולה התהייה, איפה עובר הגבול בין מוניטין ציבורי לשירות אינטרסים פרטיים? ריביין הוא לא כלכלן מזהיר, הוא גם לא מנהל מוכר וגם לא משקיע טוב. הבחירות שלו עד עכשיו מלמדות שעדיף
שהיה משאיר את הטייטל המכובד שלו שלא בשימוש. אלקטריאון איבדה את רוב ערכה מאז שהוא נכנס אליה. אולי הוא קיבל ערמה של כסף - אבל למה למכור את השם הכל כל כך מכובד - "נשיא לשעבר". העסק החדש שאליו הוא נכנס זה עסק קריפטו. קריפטו בהגדרה זה עסק מפוקפק כי אף אחד לא יודע
להסביר אם יש לזה ערך כלכלי אמיתי. רבים משתכנעים להשקיע שם כי זה עולה, אבל היו בהיסטוריה בועות ארוכות וענקיות שבסוף. התפוצצו. הביטקוין אולי יישאר, הטכנולוגיה שמניעה אותו חשובה, אבל השיטה, והערך ישתנו בהמשך. זה יכול להיות עוד שנה או עוד 5 או 10 שנים, אבל אי
אפשר להחזיק ערך מנופח על פני אינסוף.
במקרה הנוכחי, החברה שבה ישמש ריבלין נשיא ייצוגי מציגה מודל של שילוב בין השקעות בביטקוין לבין פיתוח שקל דיגיטלי תחת רגולציה שווייצרית. היא מצפה לגייס עשרות מיליוני שקלים בהנפקה בתל אביב, ומתהדרת בשמות בכירים נוספים כמו יוחנן דנינו ויזהר שי. בינתיים היאט בעצם שלד בורסאי. זהו. נשיא המדינה לשעבר בוחר להיות יו"ר של שלד בורסאי.
שוק הקריפטו בישראל עדיין סובל מחוסר ודאות רגולטורית ומחשדנות ציבורית, והצטרפותו של נשיא לשעבר עלולה להעניק למהלך מעטפת אמון ציבורית.
השאלה במקרה הזה, עד כמה ריבלין, שדרכו הציבורית והערכית מוכרת היטב, באמת מבין את המורכבות הטכנולוגית והרגולטורית של עולם המטבעות הדיגיטליים, והאם תפקידו כאן הוא מהותי או בעיקר תדמיתי?
- כמה יקבל רובי ריבלין על הפרסומת לרסק עגבניות?
- ריבלין הפך להיות מאכער של אלקטריאון - לא לכבודו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לא הפעם הראשונה
מעט לאחר סיום כהונתו כנשיא, בקיץ 2021,
מונה ריבלין ל-"נשיא החברה" באלקטריאון אלקטריאון -3.65% אז חברה צעירה בבורסה בתחום הכבישים החכמים. על פי הודעת החברה אז, תפקידו היה "לקדם שיתופי פעולה עם ממשלות וחברות גלובליות". הצעד עורר ביקורת ציבורית נרחבת, במיוחד מצד
מי שטענו כי מדובר במינוי סמלי שמטרתו העיקרית פתיחת דלתות וגיוס אמון ציבורי. בעת המינוי, מניית אלקטריאון איבדה כ-50% מהשיא שרשמה באותה השנה, ורבים תהו האם ריבלין בחר נכון כשהצטרף למיזם עתיר הפסדים. מאז המינוי ועד היום למי שתהה, המניה איבדה עוד כ-60% ונעשו גיוסים
ודילולים בדרך.

עדכון המדדים - נקסט ויז'ן נכנסת ודמרי נשארת במדד ת"א 35; והשינויים הנוספים
המניות שייכנסו למדד 90 והמניות שינשרו
יגאל דמרי עשה כמעט הכל כדי להישאר במדד ת"א 35 - מכר מניות בהנפקה פרטית כדי להגדיל את הכמות הצפה. "הכריח" את המוסדיים לממש אופציות שברשותם (מהנפקות פרטיות קודמות) דרך הורדת מחיר המימוש לימים בודדים. אם הם לא יממשו - הם פראיירים. נותנים מתנה (מחיר נמוך של המניות בהנפקה פרטית, מחיר מימוש של אופציה נמוך) - המוסדיים לוקחים ונהנים. אחר כך, הם מוכרים את המניות בשוק והמניה יורדת ועדיין - דמרי עלתה מאז הרמזים הראשונים על עסקת חטופים והסכם סיום המלחמה ב-25%.
העליות והתרגילים הלגיטימיים של יגאל דמרי עזרו לו להשאיר במדד המכובד, אבל צריך לזכור שלדברים האלו יש מחיר. דמרי מכר בזול. יכול משקיע מהציבור לטעון ובמידה רבה של צדק - למה לא אני? גם אני רוצה? ואז תעלה השאלה - האם זו טובת החברה והאם היא גוברת על טובת בעלי המניות. כלומר, חברת דמרי לא צריכה מזומנים, היא לא צריכה הנפקות. ברור שהמהלך הזה נועד רק כדי להשאיר אותה במדד - האם העלות של המהלך - פגיעה בבעלי המניות הקיימים, נמוכה מהתועלת של הישארות במדד? לא ברור. יגאל דמרי כנראה משוכנע שכן. צריך גם לזכור שהוא עצמו בעל המניות הגדול ביותר, כך שדילול שהוא עושה הוא גם על חשבונו. מנגד, הוא להבדיל ממשקיע קטן מתוגמל אחרת לחלוטין - הוא המנכ"ל, הבוס הגדול, והוא השולט. הוא מתוגמל בכמה צורות - שכר, הטבות ותגמול לא חומרי - כבוד, כוח. אלו לא נפגעים כלל.
בקיצור, סוגייה מעניינת. אבל בשורה התחתונה, דמרי הצליח להשאיר את החברה שלו בטופ, במדד המוביל - ריספקט. מי שלא הצליחו להישאר במדד הן אנרג'יאן, והחברה לישראל, האמא של איי.סי.אל. במקומן ייכנסו למדד נקסט ויז'ן הלהיט של הבורסה בשנתיים האחרונות ומגדל שגם היא להיט גדול, כמו כל תחום הביטוח בשנה האחרונה.
ממדד ת"א 90 ינשרו טלסיס, תדיראן, מימון ישיר ופלסאון. למדד ייכנסו מור השקעות וגילת שעשו מהלך מרשים בשנה האחרונה. מור אולי הפתיעה יחד עם כל תחם בתי ההשקעות, גילת היתה תמיד עם ערך חבוי, ומה שמעניין שאחרי הניתוח כאן - למה אנחנו חושבים שמניית גילת מעניינת? התשובה הקצרה והתשובה הארוכה, היא דווקא ירדה 20%, לפני שזינקה פי 3.5!
- "נותנים לך - תיקח", דמרי ממשיכה לחלק מתנות למוסדיים כדי להישאר במדד ת"א 35
- דמרי ביביסט - אז מה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כמו כן, תצטרף אמפא שהנפיקה לאחרונה במחיר מלא, אבל השוק משווא לסחורה וקנה. ותיכנס גם רימון, קבוצת תשתיות שבצמיחה אורגנית וחיצונית מגדילה באופן שוטף את המחזורים והרווחים שלה.