כשהמנכ"ל רוצה להיות "בעל הבית" המניה בדרך למטה - המקרה של צים
אלי גליקמן רוצה להיות ה'קפטן' ומחפש-מעניין משקיעים שיקחו את השליטה בצים; כנראה שמאוד נוח לו שהמניה בנפילה חופשית - מזל, צירוף מקרים או יד נעלמה?
לפני כחודשיים צים זינקה 4.5% ביום אחד. הבסיס היה שמועות שלא הוכחשו על כוונתו של אלי גליקמן, מנכ"ל צים, לרכוש את השליטה בחברה או לגבש קבוצה של משקיעים שייקחו את המושכות. זה עניין דרמטי לצים שהיתה בשליטת עידן עופר דרך קנון שמכרה את כל החזקה בשנתיים האחרונות ברווח גדול. למרות החשיבות לא יצאה שום אמירה מצים וזה מחזק את הדברים.
המניה הגיבה גם למחרת ושאלנו כבר אז - האם אלי גליקמן מתכנן להשתלט על צים אחרי שזינקה פי 3 בשנה וחצי?, כשהתשובה שלנו היתה - למה עכשיו? אם כבר לקנות בזול והיא היתה בתמחור מאוד נמוך. אולי הזול הגיע עכשיו - המניה יורדת בחדות בחודשים האחרונים. אז היא היתה באזור רף ה-20 דולר עם שווי של יותר מ-2.4 מיליארד דולר. היום המניה - ZIM Integrated Shipping Services -1.41% כ-13 דולר. צלילה כואבת של 37%, כשמתחילת השנה, היא במינוס 44%, עמוק מאוד מתחת למים.
צים יורדת יותר מכולן
אז עכשיו על רקע המלחמה, החות'ים שפגעו קשה בהובלה הימית בעולם וכמובן מלחמת הסחר שמפחיתה את הביקוש לאוניות, ההשפעה על החברות ספנות היא בכיוון מטה, עם תנודתיות גדולה ותיקון בזמן האחרון, אך צים מבחינת תשואה לעומת המתחרות בתחתית.
אם נביט על המתחרות של צים כמו מרסק הדנית שתיקנה את הירידה שלה מתחילת השנה וכעת רק במינוס 5.6%, קירבי רק במינוס 1.2%, פרונטליין חיובית בכלל עם 23% , קוסקו כבר תיקנה בחדות וכיום בפלוס 4.5% מתחילת השנה. רוב המניות האלו היו כבר היו במינוס של 30% מתחילת השנה וזינקו למעלה. אצל צים הסיפור שונה. המניה במינוס 44% מתחילת השנה. כן, יש סיכון יותר ברור לחברה ישראלית בתחום, אבל האם זה מצדיק את הנפילה החדה?
- בעלי המניות מול ההנהלה: המאבק בצים
- צים תימחק מניו יורק? גליקמן ואונגר מנסים להשתלט בפרמיה של 30%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בואו נזכור שיש סיכוי ליצור קבוצה שתרכוש את השליטה בראשות גליקמן שהוא עצמו מחזיק מניות בכ-18 מיליון דולר, וזה גם סוג של פוטנציאל עתידי להצפת ערך במניה. אם האינטרס עכשיו הוא להוביל למחיר נמוך, אז האינטרס אחרי עסקה יהיה הפוך - להחזיר העליות.
אלי גליקמן, הצטרף לצים ב-2017 בנקודת שפל של החברה שהייתה בעיצומו של משבר פיננסי עמוק. הוא הגיע עם רקע עשיר כמפקד שייטת 13, מנכ"ל חברת החשמל וסמנכ"ל
פרטנר, הוא נכנס לתפקיד עם אתגר כבד: להציל חברה לאחר שני הסדרי חוב כבדים שכללו "תספורת" משמעותית לנושים. תחת הנהגתו, צים התאוששה. הוא הצליח לנצל את שיבושי שרשרת האספקה שהיו בתקופת הקורונה, שהובילו לזינוק בביקוש לתובלה ימית וההון שגרף הציל את ענקית הספנות.
ב-2021 בתזמון מושלם, הונפקה צים בניו יורק, וסימנה קאמבק מרשים. לא רק צים הרוויחה, ההצלחה הפכה את גליקמן לאחד השכירים המרוויחים בישראל. בין 2020 ל-2024 הוא צבר תגמולים של 27 מיליון דולר, מתוכם מעל 10 מיליון דולר במזומן כשכר ובונוסים והיתר באופציות.
וכן כ-1.4 מיליון מניות רגילות של צים בשווי כולל של כ-18.3 מיליון דולר (בהתבסס על מחיר מניה של כ-13 דולר). עם זאת, כדי לרכוש שליטה בחברה הוא צריך משאבים הרבה יותר גדולים מזה, או כמובן קבוצה של משקיעים .
נסחרת קצת מעל המזומנים
כאמור, השווי של צים ירד מ-2.4 מיליארד דולר לכ-1.6 מיליארד דולר בלבד. השוק מאמין פחות ופחות ומקרב את השווי שלה לקופת המזומנים שעומדת בסיום שנת 2024 על 1.3 מיליארד דולר. עם זאת, יש לקחת בחשבון התחייבויות משמעותיות של מיליארדי דולרים לרכישת ספינות חדשות, שמגבילות את הנזילות בפועל. החברה דיווחה על השלמת רכש של 42 ספינות וסך ההתחחייבויות הכולל שלה עומד על 5.3 מיליארד כשאלו השוטפות הן 1.7 מיליארד דולר. במילים אחרות, המזומנים הם לא באמת "מזומנים חופשיים", הם ישמשו לתשלומים עתידיים על ספינות חדשות.
- צחי אבו: "אנחנו לא חברת נדל״ן מניב קלאסית, כל נכס אצלנו עובר השבחה"
- נאייקס: ההכנסות והרווח מתחת לציפיות - אבל התחזית מעודדת
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נייס התרסקה 18%, אורבניקה 12% וקסטרו 10% - נעילה אדומה...
מבחינת נתונים פיננסים צים הכתה את צפי האנליסטים ברבעון האחרון של 2024 והיא צופה כי תסיים את 2025 עם EBITDA מותאם של 1.9 מיליארד דולר, ו-EBIT מתואם של 650 מיליון דולר, נתונים נמוכים באופן משמעותי ביחס לאלו שנרשמו במהלך 2024, ועדיין נתונים טובים שמשקפים לחברה מכפיל רווח של כ-7.
אך למרות הנתונים המרשימים ל-2025, השוק מצפה להפסד ב-2026. ההכנסות צפויות לרדת להערכת האנליסטים מ-6.4 מיליארד דולר לכ-5.7 מיליארד והחברה תעבור מרווח העולה על 2 דולר למניה להפסד של 1.8 דולר למניה. הסיבה - שחרור גדול מאוד של ספינות חדשות שיגדיל את ההיצע העולמי. כשמול זה יש צפי לירידה בביקושים - יש בעיה גדולה לחברה כמו צים.
צים היא בהגדרה חברה סייקלית - היא תלויה מאוד בסביבת המאקרו ובשוק התובלה-ספנות. המחירים בשוק ירדו בשנתיים האחרונות, אחרי שזינקו לפני כן, וצפויה שחיקה נוספת בהמשך על רקע ההיצע הגדול. צים ערוכה לתחרות - היא יעילה הרבה יותר מאשר בעבר עם ספינות חדישות יותר ויעילות יותר ועדיין, בהמשך צפויה תקופה קשה. עם זאת, הידיעה שיהיה היצע גדול כשלזה מצטרפת מלחמת הסחר ובכלל, ההערכות של השנה האחרונה להאטה, עשויות להוביל לירידה בביקושים לספינות חדשות - דבר שעשוי ללמד על שיפור, אלא שזה כבר הגל הבא - זה לא עניין של טווח קרוב, כנראה גם לא שנתיים, אם כי, בקצב האירועים העולמי הכל יכול להיות.
בינתיים, לגבי צים, אם תהיה רגיעה בתעלת סואץ אזי זמני ההובלה יתקצרו שוב, יש לזה השלכה על כל העולם. ברגע שהחות'ים סגרו את התעלה, אוניות צריכות להקיף ולהאירך את נסיעתן משמעותית, זה אומר שזמני הנסיעות עלו, וזהזמן הפנוי בעצם ירד, זה הקטין אוטומטית את ההיצע. זה מלאכותי וזה מה שגרם לעלייה בהכנסות וברווחים ברבעונים האחרונים. אבל כאמור לצד המשך הגידול בספינות ואם וכאשר יהיו פתרונות מול החות'ים, ההיצע יחזור לגדול.
- 3.המשקף 08/05/2025 10:18הגב לתגובה זוצים חברת צללים ! לא יודעים אף פעם מי הבעלים ומי מזיז שם את הכוחות ! מה שבטוח משבר ענק בספנות בקרוב !!!! ומחפשים מצטרפים חדשים לתשלום ההפסדים בקרוב . בלי קשר הגילוח בוא יבוא עלינו פול האד
- 2.אנונימי 07/05/2025 18:51הגב לתגובה זוהיא תנודתית תלויה בנתיבים חופשיים.
- 1.אנונימי 07/05/2025 17:03הגב לתגובה זוהעליות בשוק זה לא השערה זה עובדה עובדה עובדה. התיקון של צים הסכם אברהם והחותים לא נגמר. אחים שלנו צועדים כעת לעזה לצערי להקמת מדינת פלסטין. ביבי ילך לבחירות המדינה תלך לפיצול שלא נראה לא ניתן בשום צורה להקמת פלסטין.

אופנהיימר: "אלביט תהנה עוד שנים רבות מביקושים"; מעלה מחיר יעד
אופנהיימר מעלה מחיר יעד לאלביט ל-550 דולר, אפסייד של כ-10% ומציין כי: "היתרון במזרח אירופה הולך ומעמיק, אלביט תהנה עוד שנים רבות מביקושים חזקים מאוד בשוק הישראלי"
אופנהיימר מפרסמת סקירה עדכנית על אלביט מערכות אלביט מערכות -5.23% לאחר פרסום הדוחות, ומחדדת את המסר שהביקושים לטכנולוגיה ביטחונית באירופה ובישראל אינם זמניים (זאת לאור העובדה כי ישראל מתכוננת למלחמה נוספת עם איראן ועם מדינות עוינות אחרות, כלשונם), אלא שינוי עומק בשוק שממשיך למצב את אלביט כשחקנית שמספקת פתרונות למדינות ללא תעשייה ביטחונית מקומית. על רקע המגמה הזו, בבית ההשקעות מעלים את מחיר היעד למניה ל-550 דולר ומשאירים את ההמלצה על "תשואת יתר".
האנליסטים מציינים כי הדוחות של אלביט הציגו רבעון חזק מבחינת רווחיות ושיפור תפעולי. הרווח המתואם היה גבוה מהתחזיות, ושיעור הרווח התפעולי המתואם עלה ל-9.7%, שיפור של כ-150 נקודות בסיס לעומת השנה שעברה. מנגד, ההכנסות היו מעט מתחת לצפי, אך עדיין צמחו לשיא של 1.92 מיליארד דולר. באופנהיימר מדגישים כי השיפור ברווח הנקי ושיעור המס הנמוך מצביעים על התייעלות תפעולית שמאפשרת למנף את הגידול בפעילות.
הפער הגדול נמצא בצבר ההזמנות, שממשיך להיות אחד החזקים בתעשייה: 25.2 מיליארד דולר, עוד לפני עסקת הענק שדווחה אתמול. על פי אופנהיימר, הצבר ימשיך לתמוך בצמיחה דו ספרתית בשנים 2026-2025, עם תרומה ברורה של מזרח אירופה, שם אלביט נהנית מיתרון מבני. “מדינות כמו אלבניה, דנמרק וסרביה, שאין להן תעשייה ביטחונית מקומית, הופכות את אלביט לספק טבעי”. בנוסף, המתיחות מול רוסיה והתחייבויות נאט"ו להגדלת ההוצאה הביטחונית הופכות את הביקוש למערכות קרקע, חימושים, תקשוב ואלקטרו אופטיקה ליציב ומתמשך.
הסקירה מתייחסת גם לעסקה הגדולה בהיקף 2.3 מיליארד דולר שעליה דיווחה אלביט אתמול. לפי הערכת אופנהיימר, ההסכם ככל הנראה משקף שיתוף פעולה אסטרטגי בין ישראל למדינה ממזרח אירופה (ההשערה עלתה גם כאן בביזפורטל - אלביט בעסקת ענק של 2.3 מיליארד דולר, אבל מה לא נחשף?) ככל הנראה אחת המדינות שבהן כבר קיימות רכישות משמעותיות של החברה. לדברי האנליסטים, העסקה כוללת מערכות יבשה, רחפנים ומערכות שליטה ובקרה, וצפויה לייצר תרומה ניכרת להכנסות בשנים הקרובות. "מדינות מזרח אירופה יישארו הרבה יותר פתוחות לרכש ישראלי לעומת מערב אירופה, וזה אחד ממנועי הצמיחה המשמעותיים של אלביט לשנים הקרובות", נכתב.
- מנכ"ל אלביט: "פרויקט הלייזר חשוב, אבל הוא לא היחידי, יש לנו מספר מנועי צמיחה קדימה"
- אלביט: הרווח מעל הצפי, ההכנסות מעט מתחת; הצבר ממשיך לגדול
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנקודת מבט תפעולית, אופנהיימר מציינים כי אלביט מציגה שיפור כמעט בכל החטיבות, עם צמיחה של 41% בחטיבת היבשה, עלייה דו ספרתית בחטיבות הסייבר וה-C4I, ויציבות בחטיבת ESA לאחר תקופה חלשה יותר. במצטבר, מדובר בתמהיל שמאפשר לחברה לשמור על חוסן גם בזמן תנודתיות אזורית בשווקים כמו אסיה-פסיפיק, שם נרשמה ירידה מסוימת ברבעון.
משה סבוסקי, סמנכ"ל הכספים של שפיר הנדסה, צילום: יח"צשפיר הנדסה: עלייה של 15% בהכנסות, הרווח הנקי קפץ ל-60 מיליון שקל
חברת התשתיות מציגה שיפור ברווחיות ברוב תחומי הפעילות ומקדמת מכירת חלק ממגזר הזכיינות למוסדיים
שפיר הנדסה, מחברות התשתיות והתעשייה הגדולות בישראל, מסכמת את הרבעון השלישי ומציגה גידול בפעילות כמעט בכל ענפי הליבה שלה. שפיר הנדסה -2.5% פועלת במגוון תחומים, בהם תעשייה כבדה, ביצוע פרויקטי תשתית, ייזום נדל"ן למגורים, זכיינות בתחבורה ופעילות לוגיסטית, ובמקביל ממשיכה להרחיב את פעילותה גם בשוק הדיור המוגן והתחדשות עירונית.
הכנסות החברה ברבעון עלו ל-1.57 מיליארד שקל, עלייה של 15% לעומת הרבעון המקביל ב-2024, אז עמדו על כ-1.36 מיליארד שקל. הרווח הנקי הגיע ל-60 מיליון שקל, כאשר הרווח המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-57 מיליון שקל, זינוק ביחס ל-16 מיליון שקל בלבד ברבעון המקביל. גם הרווח התפעולי הציג שיפור והגיע ל-154 מיליון שקל, לעומת 122 מיליון שקל בתקופה המקבילה.
במגזר התעשייה נרשמו הכנסות של 672 מיליון שקל, עלייה של 5% הנובעת בעיקר מגידול בכמויות שנמכרו. רווח המגזר עלה ל-115 מיליון שקל, עלייה של 11% לעומת השנה שעברה. מגזר התשתיות המשיך להיות אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים, עם הכנסות של 595 מיליון שקל - עלייה של 33% ברבעון, על רקע האצת ביצוע הפרויקטים, במיוחד בקו הסגול של הרכבת הקלה. הרווח במגזר זה עלה ל-46 מיליון שקל לעומת 27 מיליון שקל ברבעון המקביל.
מגזר הנדל"ן תרם הכנסות של 120 מיליון שקל, לעומת 81 מיליון שקל בתקופה המקבילה, עלייה שמגיעה בעיקר מתחילת שיווק של פרויקטים חדשים. רווח המגזר עלה ל-36 מיליון שקל, בהשוואה ל-26 מיליון שקל אשתקד. במגזר הזכיינות נרשמה ירידה קלה בהכנסות - 77 מיליון שקל לעומת 83 מיליון שקל בשנה שעברה - בעקבות הכנסות חד פעמיות שנרשמו אז. הרווח במגזר זה הסתכם ב-20 מיליון שקל. פעילות השילוח והלוגיסטיקה הציגה הכנסות של 107 מיליון שקל לעומת 118 מיליון שקל בשנה הקודמת, והרווח עמד על 9 מיליון שקל.
- בפרמיה על השווי בספרים: שפיר מכניסה מוסדיים להשקעה בפרויקטי זכיינות
- מכה למשפחת שפירא: בית המשפט דחה ערעור על חיוב מס של עשרות מיליונים - "ניסיון לצבוע את המניות נכשל"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחרונה חברת הדירוג מעלות שיפרה את אופק הדירוג של שפיר מ"שלילי" ל"יציב", בין היתר בשל הערכה לירידה עתידית במינוף. בנוסף חתמה שפיר על מזכר הבנות עם גופים מוסדיים למכירת 33.5%-38.5% מהזכויות במגזר הזכיינות לפי שווי של 9-10 מיליון שקל לכל 1%.
