אלי גליקמן מנכל צים
צילום: שלומי יוסף

כשהמנכ"ל רוצה להיות "בעל הבית" המניה בדרך למטה - המקרה של צים

אלי גליקמן רוצה להיות ה'קפטן' ומחפש-מעניין משקיעים שיקחו את השליטה בצים; כנראה שמאוד נוח לו שהמניה בנפילה חופשית - מזל, צירוף מקרים או יד נעלמה?

מנדי הניג | (3)
נושאים בכתבה אלי גליקמן

לפני כחודשיים צים זינקה 4.5% ביום אחד. הבסיס היה שמועות שלא הוכחשו על כוונתו של אלי גליקמן, מנכ"ל צים, לרכוש את השליטה בחברה או לגבש קבוצה של משקיעים שייקחו את המושכות. זה עניין דרמטי לצים שהיתה בשליטת עידן עופר דרך קנון שמכרה את כל החזקה בשנתיים האחרונות ברווח גדול. למרות החשיבות לא יצאה שום אמירה מצים וזה מחזק את הדברים. 

המניה הגיבה גם למחרת ושאלנו כבר אז - האם אלי גליקמן מתכנן להשתלט על צים אחרי שזינקה פי 3 בשנה וחצי?, כשהתשובה שלנו היתה - למה עכשיו? אם כבר לקנות בזול והיא היתה בתמחור מאוד נמוך. אולי הזול הגיע עכשיו - המניה יורדת בחדות בחודשים האחרונים. אז היא היתה באזור רף ה-20 דולר עם שווי של יותר מ-2.4 מיליארד דולר. היום המניה - ZIM Integrated Shipping Services -0.05%   כ-13 דולר. צלילה כואבת של 37%, כשמתחילת השנה, היא במינוס 44%, עמוק מאוד מתחת למים. 


צים יורדת יותר מכולן

אז עכשיו על רקע המלחמה, החות'ים שפגעו קשה בהובלה הימית בעולם וכמובן מלחמת הסחר שמפחיתה את הביקוש לאוניות, ההשפעה על החברות ספנות היא בכיוון מטה, עם תנודתיות גדולה ותיקון בזמן האחרון, אך צים מבחינת תשואה לעומת המתחרות בתחתית.  

אם נביט על המתחרות של צים כמו מרסק הדנית שתיקנה את הירידה שלה מתחילת השנה וכעת רק במינוס 5.6%, קירבי רק במינוס 1.2%, פרונטליין חיובית בכלל עם 23% , קוסקו כבר תיקנה בחדות וכיום בפלוס 4.5% מתחילת השנה. רוב המניות האלו היו כבר היו במינוס של 30% מתחילת השנה וזינקו למעלה. אצל צים הסיפור שונה.  המניה במינוס 44% מתחילת השנה. כן, יש סיכון יותר ברור לחברה ישראלית בתחום, אבל האם זה מצדיק את הנפילה החדה?  

בואו נזכור שיש סיכוי ליצור קבוצה שתרכוש את השליטה בראשות גליקמן שהוא עצמו מחזיק מניות בכ-18 מיליון דולר, וזה גם סוג של פוטנציאל עתידי להצפת ערך במניה. אם האינטרס עכשיו הוא להוביל למחיר נמוך, אז האינטרס אחרי עסקה יהיה הפוך - להחזיר העליות.  


אלי גליקמן, הצטרף לצים ב-2017 בנקודת שפל של החברה שהייתה בעיצומו של משבר פיננסי עמוק. הוא הגיע עם רקע עשיר כמפקד שייטת 13, מנכ"ל חברת החשמל וסמנכ"ל פרטנר, הוא נכנס לתפקיד עם אתגר כבד: להציל חברה לאחר שני הסדרי חוב כבדים שכללו "תספורת" משמעותית לנושים. תחת הנהגתו, צים התאוששה. הוא הצליח לנצל את שיבושי שרשרת האספקה שהיו בתקופת הקורונה, שהובילו לזינוק בביקוש לתובלה ימית וההון שגרף הציל את ענקית הספנות.

ב-2021 בתזמון מושלם, הונפקה צים בניו יורק, וסימנה קאמבק מרשים. לא רק צים הרוויחה, ההצלחה הפכה את גליקמן לאחד השכירים המרוויחים בישראל. בין 2020 ל-2024 הוא צבר תגמולים של 27 מיליון דולר, מתוכם מעל 10 מיליון דולר במזומן כשכר ובונוסים והיתר באופציות. וכן כ-1.4 מיליון מניות רגילות של צים בשווי כולל של כ-18.3 מיליון דולר (בהתבסס על מחיר מניה של כ-13 דולר). עם זאת, כדי לרכוש שליטה בחברה הוא צריך משאבים הרבה יותר גדולים מזה, או כמובן קבוצה של משקיעים .

נסחרת קצת מעל המזומנים

כאמור, השווי של צים ירד מ-2.4 מיליארד דולר לכ-1.6 מיליארד דולר בלבד. השוק מאמין פחות ופחות ומקרב את השווי שלה לקופת המזומנים שעומדת בסיום שנת 2024 על 1.3 מיליארד דולר. עם זאת, יש לקחת בחשבון התחייבויות משמעותיות של מיליארדי דולרים לרכישת ספינות חדשות, שמגבילות את הנזילות בפועל. החברה דיווחה על השלמת רכש של 42 ספינות וסך ההתחחייבויות הכולל שלה עומד על 5.3 מיליארד כשאלו השוטפות הן 1.7 מיליארד דולר. במילים אחרות, המזומנים הם לא באמת "מזומנים חופשיים", הם ישמשו לתשלומים עתידיים על ספינות חדשות. 

קיראו עוד ב"שוק ההון"

מבחינת נתונים פיננסים צים הכתה את צפי האנליסטים ברבעון האחרון של 2024 והיא צופה כי תסיים את 2025 עם EBITDA מותאם של 1.9 מיליארד דולר, ו-EBIT מתואם של 650 מיליון דולר, נתונים נמוכים באופן משמעותי ביחס לאלו שנרשמו במהלך 2024, ועדיין נתונים טובים שמשקפים לחברה מכפיל רווח של כ-7.   

אך למרות הנתונים המרשימים ל-2025, השוק מצפה להפסד ב-2026. ההכנסות צפויות לרדת להערכת האנליסטים מ-6.4 מיליארד דולר לכ-5.7 מיליארד והחברה תעבור מרווח העולה על 2  דולר למניה להפסד של 1.8 דולר למניה. הסיבה - שחרור גדול מאוד של ספינות חדשות שיגדיל את ההיצע העולמי. כשמול זה יש צפי לירידה בביקושים - יש בעיה גדולה לחברה כמו צים. 


צים היא בהגדרה חברה סייקלית - היא תלויה מאוד בסביבת המאקרו ובשוק התובלה-ספנות. המחירים בשוק ירדו בשנתיים האחרונות, אחרי שזינקו לפני כן, וצפויה שחיקה נוספת בהמשך על רקע ההיצע הגדול. צים ערוכה לתחרות - היא יעילה הרבה יותר מאשר בעבר עם ספינות חדישות יותר ויעילות יותר ועדיין, בהמשך צפויה תקופה קשה. עם זאת, הידיעה שיהיה היצע גדול כשלזה מצטרפת מלחמת הסחר ובכלל, ההערכות של השנה האחרונה להאטה, עשויות  להוביל לירידה בביקושים לספינות חדשות - דבר שעשוי ללמד על שיפור, אלא שזה כבר הגל הבא - זה לא עניין של טווח קרוב, כנראה גם לא שנתיים, אם כי, בקצב האירועים העולמי הכל יכול להיות.       


בינתיים, לגבי צים, אם תהיה רגיעה בתעלת סואץ אזי זמני ההובלה יתקצרו שוב, יש לזה השלכה על כל העולם. ברגע שהחות'ים סגרו את התעלה, אוניות צריכות להקיף ולהאירך את נסיעתן משמעותית, זה אומר שזמני הנסיעות עלו, וזהזמן הפנוי בעצם ירד, זה הקטין אוטומטית את ההיצע. זה מלאכותי וזה מה שגרם לעלייה בהכנסות וברווחים ברבעונים האחרונים. אבל כאמור לצד המשך הגידול בספינות ואם וכאשר יהיו פתרונות מול החות'ים, ההיצע יחזור לגדול.   

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    המשקף 08/05/2025 10:18
    הגב לתגובה זו
    צים חברת צללים ! לא יודעים אף פעם מי הבעלים ומי מזיז שם את הכוחות ! מה שבטוח משבר ענק בספנות בקרוב !!!! ומחפשים מצטרפים חדשים לתשלום ההפסדים בקרוב . בלי קשר הגילוח בוא יבוא עלינו פול האד
  • 2.
    אנונימי 07/05/2025 18:51
    הגב לתגובה זו
    היא תנודתית תלויה בנתיבים חופשיים.
  • 1.
    אנונימי 07/05/2025 17:03
    הגב לתגובה זו
    העליות בשוק זה לא השערה זה עובדה עובדה עובדה. התיקון של צים הסכם אברהם והחותים לא נגמר. אחים שלנו צועדים כעת לעזה לצערי להקמת מדינת פלסטין. ביבי ילך לבחירות המדינה תלך לפיצול שלא נראה לא ניתן בשום צורה להקמת פלסטין.
קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)קובי אלכסנדר (נוצר ב-AI)

ההשקעה המוצלחת של קובי אלכסנדר, והאם המימוש האחרון הוא סימן להמשך?

קובי אלכסנדר מממש 66 מיליון שקל ממניות אי.בי.אי אחרי 20 שנות השקעה; וגם: דברים שצריך לדעת על קובי אלכסנדר

רן קידר |
נושאים בכתבה קובי אלכסנדר

קובי אלכסנדר מכר 240 אלף מניות של בית ההשקעות אי.בי.אי בשער של 275 שקלים למניה, סכום כולל של 66 מיליון שקלים. העסקה בוצעה בהנחה של 4% ממחיר השוק. לפני המכירה החזיק אלכסנדר ב-19.2% ממניות החברה; כיום נותרו בידיו 15.8%, בשווי של 620 מיליון שקלים. ההשקעה המקורית היתה ב-2005, בסך 50 מיליון שקלים עבור 25% מאי.בי.אי, והיא הניבה תשואה מצטברת של יותר מפי 12. 

שווי השוק של אי.בי.אי חצה את 4 מיליארד שקלים במקביל לשיפור בתוצאות וקריאה נכונה של המפה. אי.בי.אי נכנס לפני יותר מעשור לתחום הקרנות האלטרנטיבות למשקיעים כשירים וזה הפך לזרוע מאוד מרכזית ברווחיו. 

בשבוע האחרון מכרו ארבעה בכירים באי.בי.אי אופציות בשווי 50 מיליון שקלים


מי הוא קובי אלכסנדר?

קובי אלכסנדר הוא יזם הייטק ישראלי שייסד את קומברס טכנולוגיות (לשעבר אפרת) ב-1984 עם בועז משעולי ויחיעם ימיני. החברה, שפיתחה פתרונות ערך מוסף לתקשורת, גדלה ל-5,000 עובדים ו-1.5 מיליארד דולר מחזור שנתי בשיאה ב-2000, עם שווי שוק של 20 מיליארד דולר. אלכסנדר כיהן כמנכ"ל 25 שנה, והוביל IPO ב-1996 (גיוס 100 מיליון דולר) והשקעות בסטארט-אפים כמו וויקס (50 מיליון דולר ב-2007).

ב-2006 הוא הואשם בתרמית ניירות ערך: תמחור לאחור של אופציות למנהלים, שחסך 7 מיליון דולר מיסים והטיב עם בכירים, כולל אלכסנדר שקיבל אופציות בשווי 2 מיליון דולר. לאחר כתב אישום בארה"ב, נמלט לנמיביה (ללא הסכם הסגרה), שם שהה 10 שנים תחת שם בדוי, בעוד קומברס איבדה את שוויה וחוסלה. 

ב-2016 הוא הוסגר, הורשע ב-2017 ברישום כוזב, ונידון ל-30 חודשי מאסר. ריצה 12 חודשים בארה"ב ובישראל, ושוחרר ב-2018 לאחר ניכוי שליש.



רו״ח פרידה עבאס יוסף, אחראית תחום נדל״ן במחלקת תאגידים הרשות לניירות ערך. קרדיט: ענבל מרמרירו״ח פרידה עבאס יוסף, אחראית תחום נדל״ן במחלקת תאגידים הרשות לניירות ערך. קרדיט: ענבל מרמרי
כנס תאגידים ה-13

״בחברות הנדל״ן היזמי המספרים נראים טוב, אבל העודפים עלולים להיות מנופחים״

בכנס תאגידים ה-13 של רשות ניירות ערך מזהירים מפער בין התמונה האופטימית בשוק ההון לבין מצב הפרויקטים בשטח, ומציגה מתווה גילוי חדש לחברות היזמיות שיתמקד במהות, בעודפים צפויים ובגילוי מצרפי



ליאור דנקנר |

״על המסכים הכל נראה טוב, בפרויקטים זה כבר פחות פשוט״

היום (שלישי), בכנס תאגידים ה-13 של רשות ניירות ערך, עלתה רו״ח פרידה עבאס לבמה עם מסר מפוכח לשחקניות הנדל״ן היזמי. לדבריה, בעיני הרשות מתווה הגילוי החדש אינו רק שינוי טכני, אלא שינוי תפיסתי סביב מהות. היא הוסיפה שמי שמסתכל מלמעלה רואה שוק שנראה מצוין: בשנה האחרונה הצטרפו לבורסה 12 חברות נדל״ן יזמי, מספר שישראל לא ראתה כבר שנים. רוב החברות האלה גייסו אגרות חוב בהיקף כולל של כמעט 1.4 מיליארד שקלים, ובשנה החולפת נרשמה עלייה בשווי השוק של חברות הנדל״ן הציבוריות.

הנתונים האלה, אמרה, משקפים התעניינות גוברת מצד הציבור וציפייה לרווחיות גבוהה בשנים הבאות, במיוחד על רקע חזרה הדרגתית של השוק לפעילות אחרי סיום הלחימה. ״אם מסתכלים מלמעלה, הכל נראה ממש טוב״, אמרה, ״אבל כשנכנסים לעובדות בשטח, הסיפור מורכב יותר״.


מהמצגת ע״י פרידה עבאס יוסף


עבאס הזכירה שבמקביל לעלייה בשוויי השוק נרשמה בשנה האחרונה ירידה בקצב מכירת הדירות, שהובילה לשיא חדש במספר הדירות הלא מכורות. יחד עם זאת, מדד תשומות הבנייה ושכר העבודה בענף ממשיכים לעלות ולהגדיל את עלות הפרויקטים עבור היזמים.

״השילוב של ירידה במכירות ועלייה בעלויות פוגע בתזרים המזומנים של החברות״, אמרה. ״את התוצאה רואים בשטח, בשלטי החוצות ובקמפיינים: מבצעי מכירות יצירתיים שמגלמים הנחות משמעותיות, הצעות למשכנתאות ללא ריבית, פטור מהצמדות ואפילו אפשרות לביטול הסכמים. אלה לא רק גימיקים שיווקיים, אלא כלים להתמודד עם מצוקה פיננסית שמתגברת״.