כרישי הנדל"ן והיזמים הישראליים המצליחים ברחבי העולם
הנטייה של הישראלים לקחת סיכונים ולהקים עסקים חדשים מעבר לים השתלמה מאוד לאורך השנים למשפחות רבות. יזמים ישראלים רבים הצליחו למנף את עצמם באמצעות גיוס משקיעים במיזמים שונים כמו מלונות בוטיק, מתחמים מסחריים, מגדלי משרדים ועוד. אליהם הצטרפו יזמים המכירים את תחום הנדל"ן כאת כף ידם, שפיתחו אפליקציות ופלטפורמות שמשרתות את תחום הנדל"ן ברחבי העולם. נסקור כמה מהיזמים המוצלחים הללו בקצרה, וננסה לעמוד על הגורם להצלחתם.
אורי אלון – קומפס
כאשר אורי אלון הירושלמי זיהה את הצורך של מחפשי השקעות נדל"ן לקבל מידע מהימן על נכסים הוא הקים את "קומפס". זוהי פלטפורמה המאפשרת לקבל מבט־על על שוק הדיור באזור גיאוגרפי נתון. עסקאות שנסגרות מופיעות במערכת בתוך שעות אחדות וכך ניתן לזהות שווי ערך של נכס ברחוב או שכונה בתוך דקות אחדות על פי מכירות שבוצעו קודם לכן.
עד להקמת קומפס, יזמים רבים היו נאלצים לבחון עסקאות קודמות בסיוע מתווכים אשר להם הייתה גישה למאגרי מכירת הנכסים. החל משנת 2013, שבה הוקמה החברה, היא התפחתה לערים הגדולות בארה"ב, גייסה הון והגיעה למצבת עובדים שעומדת על 1,500 איש, במעל עשרים משרדים שונים ברחבי העולם. את ההון שהרוויח מהחברה הוא משקיע, איך לא, גם ביוזמות נדל"ן משל עצמו.
מה הסוד שלו? הבנה מקיפה של צורכי השוק ובניית הפתרונות המתאימים ללקוחותיו בתחום הנדל"ן. שילוב מרתק בין פתרון טכנולוגי חדשני ליכולת איסוף מידע. העובדה כי מכר לפני הקמת החברות הללו אלגוריתם, ופתרונות נוספים לגוגל וטוויטר מעידה על כך.
- ה-AI משנה את עולם האדריכלות - ״פעם היה צריך 3-4 אנשים על פרויקט היום צריך אחד-שניים״
- איך בונים את הבית שתמיד רציתם מבלי להיתקע בבירוקרטיה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משפחת דיין – מלונות ברחבי העולם
משפחה נוספת שנסקה בתחום הנדל"ן היא משפחתו של אמיר דיין, יזם שיחד עם עוד שלוש אחיות ושמונה אחים הקים אימפריה של ממש. בבעלות המשפחה נמצאים כיום המלונות של "אפריקה ישראל מלונות" שנרכשו מ"אפריקה ישראל", לצד מלונות בוטיק מובילים באנגליה, הולנד וגרמניה.
דרכה של משפחת דיין בתחום הנדל"ן החלה כבר לפני מעל לעשור ברכישות של נדל"ן מניב במערב אירופה, השקעות שהניבו תשואות נאות למשקיעים. לאחרונה גם הכריזו האחים דיין על 2 שותפויות: הראשונה יחד עם בית ההשקעות IBI להקמת קרן לרכישת מלונות, והאחרונה יחד עם ישרוטל לרכישת 60 מלונות בחו"ל בשווי של 1.2 מיליארד יורו. בניגוד למשפחות שצברו הון עוד בשנות השישים והשבעים, וזכו להלוואות מהבנקים ומגופים מוסדיים, משפחת דיין בנתה את הונה לבד. עסקים שהקימו בני המשפחה בתחומים שונים שגשגו ואפשרו למשפחה לעבור לתחום שבו זכתה למוניטין רב – השקעות נדל"ן מניבות.
מה הסוד של המשפחה הזו? נראה כי מדובר בשילוב של אינטואיציה והבנה עסקית רבה, תוך חשיבה לטווח הארוך. זאת משום שהמשפחה, בניצוחו של אמיר דיין, הצעיר מבין האחים, השכילה לרכוש מלונות יוקרתיים בערים מרכזיות, להשביחם ולהפוך אותם להשקעה מניבה למוסדיים שמשקיעים בפרויקטים השונים בארץ ובעולם.
עדי טטרקו ואלון כהן
שני יזמים ישראלים נוספים שעשו הון מאפליקציית נדל"ן הם עדי טטרקו ואלון כהן, בני זוג שהקימו את "האוז" אפליקציה מקוונת לשירותי אדריכלות. השניים נמצאים כיום לפני הנפקה (שצפויה להתרחש בשנת 2022) והשווי האחרון של החברה הממוקמת בפאלו אלטו שבקליפורניה הוא כ-4 מיליארדי דולרים. האמון שבנתה החברה לאורך השנים אפשר לה לעבור שלושה סבבי גיוסים שונים, ולקבל גם המלצות מגולדמן זקס.
תחום הנדל"ן המשיך לנסוק בארה"ב בתקופת הקורונה, למרות הצפי הראשוני כי ירד, ולכן נוצר ביקוש רב למידע הנמצא בפלטפורמה שהקימו השניים עוד ב־2009. האתר המשיך להתפתח ומאגר המידע שבו מגיע כיום למאות ספקים ומוצרים.
מה הסוד שלכם? הבנת הצורך של צרכנים ברחבי ארה"ב במוצרי מעצבים לבית, והבנת הקושי של בעלי נכסים באיתור בעלי מקצוע מתאימים לפרויקטים של עיצוב מחדש. בתקופת הקורונה, כאשר בעלי בתים רבים שהו בסגר הביקוש למוצרים הללו גבר. Houzz כבר צברה ותק וזכתה למנף את חגיגת הקניות והקושי בשרשרת האספקה לשיווק המוצרים באתר הנמכרים על ידי ספקים שונים (בדומה לאמזון). כיום האתר פעיל בארה"ב, אך לא רחוק היום שנראה גרסאות שונות שלו גם במדינות נוספות.
צילום: יח"צמה משקיעים בשוק ההון יכולים ללמוד מהמפרסמים בגוגל אדס ואיך עקרונות השקעות הערך חזרו לעולם השיווק הדיגיטלי
בעולם שבו כל קליק שווה כסף, מומלץ להסתכל על עולם השיווק כהשקעה, לא כהוצאה
בעולם שבו כל קליק שווה כסף וכל שנייה של תשומת לב מתומחרת, יש טשטוש גבולות בין פרסום להשקעה. גיא אברמוב, מומחה לשיווק דיגיטלי עם ניסיון של למעלה מ-17 שנה בניהול קמפיינים בגוגל אדס, מציע דרך אחרת להסתכל על עולם השיווק - לא כהוצאה, אלא כהשקעה. בעידן של חוסר יציבות כלכלית, עליות ריבית ואי ודאות בשווקים, ייתכן שדווקא מפרסמים בפלטפורמה של גוגל אדס יכולים ללמד את המשקיעים שיעור חשוב על ניהול הון, משמעת וסבלנות.
שיווק דיגיטלי כהשקעה, לא כהוצאה
הגישה של אברמוב נולדה מתוך חיבור אינטואיטיבי בין שני עולמות שנראים במבט ראשון זרים זה לזה. מצד אחד ניהול תקציבי פרסום בגוגל, עולם של ניסוי וטעייה, מדדים משתנים בזמן אמת ותחרות אינסופית על תשומת לב. מצד שני עולם ההשקעות הקלאסי, שבו ערך נבנה לאורך שנים דרך החלטות שקולות ומבוססות נתונים.
לדבריו, “הטעות הנפוצה ביותר של בעלי עסקים היא שהם מתייחסים לפרסום כהוצאה מיידית, במקום לראות בו השקעה לטווח ארוך. כל שקל שמושקע נכון בקמפיין אפקטיבי פועל בדיוק כמו הון שמושקע במניה טובה והוא מייצר תשואה לאורך זמן”.
גיא אברמוב מסביר, כי ממש כפי שמשקיע בוחן את ביצועי התיק שלו בפרספקטיבה של שנים ולא של ימים, כך גם משווק חכם צריך לבחון את יעילות הקמפיינים שלו בפרקי זמן רחבים יותר. “מי שמסתכל על נתוני קליקים יומיים ומקבל החלטות רגשיות יגלה מהר מאוד שהכסף בורח לו בין האצבעות” הוא אומר. “אבל מי שמתייחס לגוגל אדס כמו משקיע שמתכנן קדימה יוצר מערכת יציבה וצומחת”.
- חברת A2Z והסטארט-אפ Pluro מציעים את הפתרון המלא להנגשת אתרים - איתור, תיקון וניטור במערכת אחת
- השילוש הקדוש של הצמיחה הדיגיטלית: נוכחות, נראות ואינטליגנציה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המכירה הפומבית של גוגל הינה מראה לשוק ההון
במרכז מערכת גוגל אדס עומדת מכירה פומבית בזמן אמת. מפרסמים מתחרים על מילות מפתח כאשר מחירי הקליקים והבידינג עצמו משתנים מדי רגע, והאלגוריתם מחליט מי יופיע ואיפה. זהו מנגנון שמזכיר באופן מפתיע את שוק המניות שהיא תחרות על נכסים בעלי ערך נתפס, מבוססת ביקוש, היצע וציפיות.
