הטיפים החשובים לפתיחת עסק עם סיכויי הצלחה גבוהים
דוח תקופתי של משרד הכלכלה והתעשייה משנת 2016 מתאר נאמנה את מצב העסקים הקטנים והבינוניים בישראל. כך למשל מסתבר שמדובר באחד ממנועי הצמיחה העיקריים של המשק, ושבשנת 2014 עמד מספר העסקים הכולל בישראל על כ-504 אלף, כאשר 99.5% מתוכם מוגדרים עסקים קטנים ובינוניים עם עד 100 מועסקים בלבד. לשם השוואה, מספר העסקים הגדולים (עם 100 מועסקים ומעלה) באותה תקופה עמד על 2,667.
במונחים ריאליים, התרומה של עסקים קטנים ובינוניים לתוצר העסקי בישראל עומדת על 62.3%, לעומת 58% בשאר מדינות ה-OECD. המשמעות היא שמצד אחד יש המון עסקים קטנים ובינוניים בישראל, ושמצד שני קיים גם פוטנציאל צמיחה שאפילו לא קרוב להיות ממומש.
מכאן שהשאלה המתבקשת היא מה עושים על מנת להשתלב בענף עם עסק חדש ואיך מונעים את הבעיות הנפוצות. היות והנתונים לעיל גם מצביעים על כך שכל שבוע נסגרים 850 עסקים בישראל בממוצע, יש לפחות כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון:
- מהיום: פתיחת תיק עסק ברשות המסים ובביטוח לאומי בקליק
- "אילת מתרסקת. מי שאין לו גב כלכלי, לא ישרוד את המלחמה"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
1. בחרו היטב את המיקום הגיאוגרפי
עסק קלאסי שכולל פתיחת חנות פיזית מחייב את בעליו לבחור היטב את המיקום הגיאוגרפי. למיקום הגיאוגרפי יש שורה ארוכה של השלכות על הצלחת העסק. ראשית, הוא קובע כמה עוברי אורח ייחשפו לעסק והאם ניתן יהיה לבסס עליהם לפחות חלק ממחזור ההכנסות הצפוי. שנית, הוא משפיע על נגישות העסק עבור לקוחות קיימים. בעזרת מיקום נוח ניתן להקטין את אחוזי הנטישה ולהגדיל את מספר הלקוחות החוזרים בטווח הקצר והארוך.
כמו כן, מיקום גיאוגרפי קובע מי יהיו המתחרים הישירים של העסק ומה בעליו יצטרך לעשות על מנת לייצר נוכחות, בולטות ויתרון יחסי. לכן צריך לבחור היטב את המיקום הגיאוגרפי ובמידת הצורך להתייעץ עם אנשי מקצוע.
2. גייסו הון ראשוני ומימון להמשך
מרבית העסקים הקטנים והבינוניים בישראל נסגרים כי הם לא מצליחים לייצר הכנסות שעולות בקנה אחד עם ההוצאות. עם זאת, סיבה אחרת לסגירת עסקים היא גיוס לא מתאים של הון ראשוני וניסיון להשתמש בו גם לצורך מימון הפעילות השוטפת.
הפתרון להיבט הפיננסי של ניהול עסקים קטנים ובינוניים הוא לגייס הון ראשוני מתאים ולדאוג בנפרד למקורות מימון להמשך. יש כיום כלים מיוחדים שבעזרתם ניתן לקחת הלוואות לעסקים בתנאים מועדפים. הלוואות כאלה נפרשות לתקופה ארוכה והן מתאימות לבעלי עסקים שרוצים להשיג תחושת ביטחון.
3. בנו תכנית עסקית מסודרת
אי אפשר לגייס הון ראשוני ומימון ולהפעיל את העסק לאורך זמן בלי תכנית מסודרת. תכנית עסקית היא לא פריבילגיה של תאגידים וחברות בינלאומיות, אלא חלק בלתי נפרד מכל עסק תקין. רק בעזרת תכנית מסודרת ניתן למפות את הסביבה העסקית, לקבוע יעדים מציאותיים ולגייס עובדים. התכנית העסקית גם מעלה את הסיכוי לכך שהבנק יאשר הלוואה ואפשר להשתמש בה על מנת להגיש מועמדות למענקים של משרד הכלכלה והתעשייה.
בעלי עסקים צריכים לזכור שהם לא תמיד יכולים לבנות לבד את התכנית העסקית. למרות שמפתה לעשות זאת והם כמובן מכירים טוב יותר מכל אחד אחר את העסק שלהם, את התכנית בונים בליווי אנשי מקצוע כמו עורכי דין, רואי חשבון ואנשים בעלי ניסיון מוכח.
4. בדקו את מצב השוק
בדיקה של מצב השוק היא תנאי לפתיחה אחראית של עסק חדש. בשביל לבדוק את מצב השוק לא מספיק להחזיק בתחושת בטן חיובית, כי צריך לצאת אל השטח ולאסוף נתונים. בדיקת מצב השוק חשובה בכל סוגי העסקים והיא קריטית בענפים שבהם התחרות גבוהה. בעל עסק שיודע עם איזו תחרות הוא צפוי להתמודד יוכל להיערך אליה טוב יותר ולגייס בהתאם את המשאבים הנדרשים.
בדיקה של מצב השוק היא משימה פשוטה מכפי שנהוג לחשוב כי היא דורשת השקעה של זמן בלבד. לא צריך להוציא כסף בשביל לבדוק כמה מתחרים פעילים יש בכל ענף, מה צפי ההכנסות שלהם ומה המצב במדינות אחרות בעולם.
5. בררו מה דרישות הרשויות
ההיבט הבירוקרטי חשוב לא פחות מכל דבר אחר כאשר מתכננים לפתוח עסק חדש. הנטייה הנפוצה היא כמובן לדחות את המשימות המתישות האלה כמה שיותר, אבל זו טעות שעלולה לעלות ביוקר. רצוי להקדיש זמן להתנהלות מול הרשויות ובמידת הצורך לערב אנשי מקצוע רלוונטיים. יש לקחת בחשבון דרישות של העירייה, רשויות הכיבוי, גורמי האכיפה וגופים נוספים שמעוברים לפי סוג הענף.
צילום: יח"צמה משקיעים בשוק ההון יכולים ללמוד מהמפרסמים בגוגל אדס ואיך עקרונות השקעות הערך חזרו לעולם השיווק הדיגיטלי
בעולם שבו כל קליק שווה כסף, מומלץ להסתכל על עולם השיווק כהשקעה, לא כהוצאה
בעולם שבו כל קליק שווה כסף וכל שנייה של תשומת לב מתומחרת, יש טשטוש גבולות בין פרסום להשקעה. גיא אברמוב, מומחה לשיווק דיגיטלי עם ניסיון של למעלה מ-17 שנה בניהול קמפיינים בגוגל אדס, מציע דרך אחרת להסתכל על עולם השיווק - לא כהוצאה, אלא כהשקעה. בעידן של חוסר יציבות כלכלית, עליות ריבית ואי ודאות בשווקים, ייתכן שדווקא מפרסמים בפלטפורמה של גוגל אדס יכולים ללמד את המשקיעים שיעור חשוב על ניהול הון, משמעת וסבלנות.
שיווק דיגיטלי כהשקעה, לא כהוצאה
הגישה של אברמוב נולדה מתוך חיבור אינטואיטיבי בין שני עולמות שנראים במבט ראשון זרים זה לזה. מצד אחד ניהול תקציבי פרסום בגוגל, עולם של ניסוי וטעייה, מדדים משתנים בזמן אמת ותחרות אינסופית על תשומת לב. מצד שני עולם ההשקעות הקלאסי, שבו ערך נבנה לאורך שנים דרך החלטות שקולות ומבוססות נתונים.
לדבריו, “הטעות הנפוצה ביותר של בעלי עסקים היא שהם מתייחסים לפרסום כהוצאה מיידית, במקום לראות בו השקעה לטווח ארוך. כל שקל שמושקע נכון בקמפיין אפקטיבי פועל בדיוק כמו הון שמושקע במניה טובה והוא מייצר תשואה לאורך זמן”.
גיא אברמוב מסביר, כי ממש כפי שמשקיע בוחן את ביצועי התיק שלו בפרספקטיבה של שנים ולא של ימים, כך גם משווק חכם צריך לבחון את יעילות הקמפיינים שלו בפרקי זמן רחבים יותר. “מי שמסתכל על נתוני קליקים יומיים ומקבל החלטות רגשיות יגלה מהר מאוד שהכסף בורח לו בין האצבעות” הוא אומר. “אבל מי שמתייחס לגוגל אדס כמו משקיע שמתכנן קדימה יוצר מערכת יציבה וצומחת”.
- חברת A2Z והסטארט-אפ Pluro מציעים את הפתרון המלא להנגשת אתרים - איתור, תיקון וניטור במערכת אחת
- השילוש הקדוש של הצמיחה הדיגיטלית: נוכחות, נראות ואינטליגנציה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המכירה הפומבית של גוגל הינה מראה לשוק ההון
במרכז מערכת גוגל אדס עומדת מכירה פומבית בזמן אמת. מפרסמים מתחרים על מילות מפתח כאשר מחירי הקליקים והבידינג עצמו משתנים מדי רגע, והאלגוריתם מחליט מי יופיע ואיפה. זהו מנגנון שמזכיר באופן מפתיע את שוק המניות שהיא תחרות על נכסים בעלי ערך נתפס, מבוססת ביקוש, היצע וציפיות.
