טור

לכו על Goodvertising: פרסום שעושה טוב ושובר את השוק

יותר ויותר אינדיקציות קושרות בין עשיית טוב לצמיחה עסקית ומראות שחברות עם מטרות נעלות שוברות את השוק. הדר גור-אריה על כח, אחריות וערכים חברתיים בעולם הפרסום 
הדר גור-אריה |

לפני 6 שנים, סיימתי את תפקידי כמנכ"ל משרד הפרסום Leo Burnett והייתי מוכנה לאתגר הבא שלי. שאלת מיליון הדולר הייתה איך לוקחים את אהבתי לפרסום (קרוב ל- 20 שנה בענף) ולדיגיטל (הייתי ממקימות מקאן דיגיטל) לשלב הבא. מהו התבלין הנוסף שיוסיף לי ערך ומשמעות ויבעיר את התשוקה שלי מחדש?

 

התשובה הגיעה מהדרום - וכך בצעד בטוח ארזנו משפחה ועברנו למצפה רמון כדי להקים את MCCANN VALLEY - מיזם עסקי חברתי שמטרתו יצירת מקומות עבודה במצפה רמון שיתאימו לצעירי תל אביב שרוצים לשפר את איכות חייהם, ולצעירי מצפה רמון והדרום שירצו להשתלב בתעשיית הפרסום והדיגיטל. היום, 6 שנים אחרי, עם 40 עובדים ומחזור של 60 מיליון שקל הוכחנו שפרסום יכול להיות פלטפורמה מדהימה לשינוי ולהוספת ערך - בדרכים יצירתיות.

וכך, גם מותגים ומשווקים רבים היום מבינים את הכוח האדיר שיש בידיהם לקחת אחריות על חיי קהילה, על שבירת סטראוטיפים וסטיגמות ועמידה מאחורי ערכים חברתיים. יותר מכך הם מבינים שהצרכנים שלהם מצפים לכך מהם. ברוכים הבאים לעידן ה-Goodvertising, עידן בו מותגים מחפשים משמעות.

את המונח Goodevertising טווה פרסומאי דני בשם תומס קולסטר - ששם לו למטרה לקדם אג'נדה של תרומה חיובית לעולם בענף הפרסום והשיווק. קולסטר גורס שמותגים מיוצרים על ידי אנשים למען אנשים ועל כן הם מחויבים לעשייה חיובית. והציבור? גורס כך גם כן, ומצפה ממותגים לתרום את חלקם לעולם טוב יותר.

לפי מחקרים שונים (מי שרוצה לחפור בנתונים לעומק שיכתוב לי בפרטי) 51% מהצרכנים מאמינים שיכולתם של מותגים לפתור בעיות חברתיות עולה על זה של ממשלות. 87% מצהירים שיקנו מותג שהחברה שעומדת מאחוריו קידמה נושא שאכפת להם ממנו, ו-89% מצהירים שיעדיפו ויחליפו למותג שמקושר למטרה טובה בהינתן מחיר ואיכות דומים. יותר מכך - יותר ויותר אינדיקציות, ביניהן מדד Stengel, קושרות בין עשיית טוב לצמיחה עסקית - ומראות חד משמעית - חברות עם מטרות נעלות שוברות את השוק.

ישנם מותגים שמובילים אג'נדה כבר שנים רבות וכשחושבים על זה לעומק רבים מהמותגים המובילים ומעוררי ההשראה בעולם חרטו ערכים של עשיה חיובית בלב החזון שלהם. כך למשל סטארבקס שמה לה למטרה 'לעורר השראה ולטפח את הרוח האנושית', גוגל 'לסדר ולהנגיש את הידע האנושי', קוקה קולה 'להפיץ אופטימיות ואושר', ווולמארט 'לחסוך לאנשים כסך כדי שיחיו יותר טוב'.

מגמת עשיית הטוב אינה מתחילה ונגמרת בחזון מעורר השראה. ככל שהזמן חולף אנו עדים ליותר ויותר מותגים שלוקחים אג'נדות והולכים איתם עוד צעד קדימה. חלקם נוקטים עמדה אמיצה וגולשים למחוזות שאינם נחלת הכלל ולעיתים אף מעוררי מחלוקת.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

לפעמים צריך אומץ כדי לנקוט עמדה חד משמעית. כך למשל Nike ליהקה לקמפיין חגיגות ה-30 לסיסמא JUST DO IT את שחקן הפוטבול קולין קפרניק, שהביע מחאה על ירי שוטרים על שחורים באמריקה, כרע ברך בזמן השמעת ההמנון האמריקאי, ואיבד את מקומו בקבוצה בה שיחק בסמיכות למחאה שהוביל. מסר הקמפיין היה "תאמין במשהו. גם אם זה אומר להקריב את הכל." ואכן הקמפיין הצריך הקרבה רבה מצד נייקי:  הנשיא טראמפ הגיב על הקמפיין וקרא לו "לא-אמריקאי", קהלים שמתנגדים לעמדה של נייקי קראו לחרם צרכנים, סרטוני וידאו של לקוחות שורפים נעלי נייקי או גוזרים את הסמל מגרבי המותג הופצו ברשת, ולפרק זמן מסוים מניית החברה הציגה ירידה חדה. אבל אל דאגה- היא מיד זינקה חזרה, כל שחקי הליגה השחורים בחרו להצטרף למחאה, וקהל הליבה של המותג הביע אהדה והזדהות עם הצעד שננקט. המסר 'האמן במשהו גם אם זה אומר שעליך להקריב הכל' עבר גם עבר.  נראה שנייקי מבינה משהו לגבי מותגים.

  

Nike - לשוויון אין גבולות

כחברה שמבינה שעשיית טוב טומנת בחובה ערך עצום למותג, נייקי משקיעה משאבים רבים בשנים האחרונות להדהוד וקריאה לשינוי בנורמות חברתיות שליליות המושרשות בחברה. מקריאה לשוויון הזדמניות לנשים בספורט, דרך הצגת רץ מרתון נשא HIV, וכלה כך עכשיו בקמפיין עדכני לרגל חודש ההיסטוריה של השחורים באמריקה. בעזרת כמה מכוכבי הספורט הגדולים של כל הזמנים כגון לברון ג'יימס, סרינה ווילאמס ואחרים - נייקי יצאה בקריאה לקחת את הכבוד וההוגנות שמאפיינים את עולם הספורט אל מחוץ למגרשים ואל כל מקום בעולם. 

תובנה מבריקה וחזקה זו תורגמה בסרט מניפסט שבו מצוירים קווי מגרשי ספורט שונים: כדורגל, טניס ועוד - על כבישים ומדרכות רגילים, על קירות בתים, מדרגות ומשרדים ובכל מקום בו אנשים נמצאים זה עם זה. אל ציור קווי המגרשים - מתלווה קריאה לקיים את חוקי המשחק של הספורט שבהם אדם נמדד רק לפי הביצועים שלו ולא לפי צבע העור, האמונות או המגדר שלו - גם בחיים עצמם. נייקי טוענת שאם הצלחנו להיות שווים על המגרש - אנחנו יכולים להיות שווים בכל מקום. לשוויון אין גבולות.

 

UNITED COLORS OF ABSOLUTE

אבסולוט וודקה - המותג האייקוני שתמיד הצטיין בקריאטיביות וחדשנות הוא מותג שנלמד בכל קורסי הפרסום. הפעם אבסולוט יצאה לכבוש את השוק הסלובקי. סלובקיה ידועה כאחת המדינות הכי גזעניות ושונאת זרים באיחוד האירופי. במהלך השקה הוליסטי העושה שימוש בפלטפורמות רבות - אבסולוט לקחה על עצמה להוביל שיח על גיוון - ובכלל להציג את פניה הרבות והמגוונות של אוכלוסיית המדינה.

במרכז הקמפיין עמד שיר עם סלובקי (תחשבו על הורה ממטרה) שעבר רימיקס מועדונים מעודכן, ושונתה בו השורה המובילה בשיר שדיברה על בניה הטובים של סלובקיה - לבנותיה הטובות. במרכז הסרטון עמדה בחורה בתלבושת סלובנית מסורתית - שאת פניה אנחנו מגלים רק בסיומו. והפנים שמתגלות לנו הן פנים מדהימות של בחורה שחומה שמהווה את ההיפך המוחלט מסטיגמת הבלונדינית עם העיניים הכחולות, והיא אומרת לנו - אני נטלי, וגם אני סלובקית. סלובקיה היא מדינה של גוונים רבים היום. והגיוון הזה מתאים לנו.

הקמפיין כמובן עורר שיח רב ברשת עם אוהבים שחיזקו את מסר הפתיחות והקבלה או שונאים שיצאו בקריאות גסות ומדירות. ידוענים סלובקים חיבקו את הקמפיין וללא תשלום הפיצו בסטוריז שלהם את מסרי השוויון והקבלה. אבסולוט גם יצרה בספוטיפיי פלייליסט עם שירים על מגוון ושיוויון מגדרי, שהפך להיות קמפיין הספוטיפיי האפקטיבי ביותר בסלובקיה. ולקינוח השיקה מהדורה מוגבלת של וודקה אבסולוט תחת השם - טיפת אהבה - שכמובן נמכר ואזל מיד. הקמפיין הוכתר כקמפיין המדובר בכל הזמנים בסלובקיה, וכמובן שכל היופי הזה גם תורגם לעלייה במספרים ומכירות.

 

ולסיום גאווה מקומית - נגישות איקאה

אתחיל בדיסקליימר חשוב – מקאן ואלי שייכת לקבוצת מקאן ולמרות רצוני להביא לבמה דוגמאות אוביקטיביות – מצאתי לנכון הפעם להביא דוגמא מהקבוצה בה אני עובדת - כי אני חושבת שהיא דוגמה מעולה לעבודת GOODVERTISING פה מהארץ שהולכת עד הסוף. 

 

לעיתים מותג צריך להשקיע משאבים לא רק בפרסומות מעוררות השראה אלא גם במחקר ופיתוח. ולפעמים משרד הפרסום מקדם מהלך Goodvertising לא רק באמצעות הפצת מסרים אלא על ידי התערבות במוצר או בשירות ושינוי המציאות בשטח. במהלך שקידם מקאן מול איקאה, תוכננה קולקציית גדג'טים שלמה לטובת הנגשה והתאמת מוצרי איקאה שונים לבעלי מוגבלויות.

את המהלך הגה אחד מעובדי המשרד בעל שיתוק מוחין, והוא הצריך ממשרד הפרסום להיות יזם ושותף פעיל באפיון המוצרים, בחיבור סביב השולחן של מומחים ויועצים מקצועיים לנושא כמו מילב"ת ונגישות ישראל. אין ספק שהמהלך העמיד אתגרים חדשים למותג ולמשרד הפרסום שאינם נחלתם הרגילה, ואף על פי כן אני חושבת שהמהלך יוכיח כי המאמץ משתלם. לא רק בגלל הפרסים הרבים שהוא עומד לקטוף להערכתי בתחרויות המובילות, אלא בעיקר כי הוא מציב את איקאה אל מול צרכניה (גם אלה שאינם בעלי מוגבלות) עם הידיעה שהחברה לקחה על עצמה חלק פעיל ואמיתי בהפיכת העולם שלנו לטוב יותר. כן ירבו!!!

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה

כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?

הכתב הדהים כאשר הודיע על עזיבה לערוץ המתחרה, שם מרוויחים הטאלנטים בין 1.5-2 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא ששכרו של אלמוג, שיחליף את תמיר סטיינמן, יהיה נמוך יותר; וגם - כמה מרוויח עמית סגל בשנה?
איציק יצחקי |
העיתונאי אלמוג בוקר הפך לאחד הפרצופים המוכרים בחדשות 13 גם בזכות הסיקור הצמוד ביום שפרצה המלחמה. הפופולריות שלו גברה בהדרגה בתשעת החודשים מא המלחמה והוא ממנף את זה לשדרוג בשכר. אלמוג יעבור למתחרה - חדשות 12, שהיא סוג של מונופול בשוק - מונופול שמפחדים לגעת בו מכיוון שזו תקשורת וחדשות עם פרשנים ועיתונאים חזקים והחיצים יופנו כלפי הרגולטור שיעיז להגיד שמדובר במונופול או שינסה ליצור תחרות הוגנת. חדשות 12 שייכת לקשת שהיא עצמה גם סוג של מונופול, שמחזיקה גם באתר מאקו ואתר N12. קשת נהנית מהקריסה של רשת ובמיוחד חדשות 13, כשבשוק אומרים כבר מעל לשנה שקשת היא זו שמחזיקה את רשת. היא לא מקבלת חלק מהמפרסמים כדי שיעברו לרשת, כדי ליצור מצב שיש תחרות.

קשת היא מונופול

בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).

בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.

עמית סגל  מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל

הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של  מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.  
 אלמוג בוקר - שכר של כמיליון שקל 
בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כתב בוקר: "אני יוצא לדרך חדשה. אני יוצא לדרך חדשה אבל בוחר להמשיך באותה נקודה במפה. העוטף. הדרום. זה הבית שלי. ובימים אלה כשאנחנו נלחמים על קיומנו, אין מבחינתי תפקיד חשוב יותר מלהיות הקול של התושבים. בעוטף. בדרום. אחרי 17 שנים אני עוזב את חדשות 13 ועובר לשמש ככתב וכפרשן הדרום של חדשות 12 ופרשן אולפן שישי. קשה לעזוב מקום שגדלת וצמחת בו". הוא מציין כי "הקלישאה אומרת שמקום עבודה הוא בית, אבל בשנה האחרונה כשאיבדתי את הבית האמיתי שלי, הפיזי שלי, – חדשות 13 היתה עבורי עוגן. חדשות 13 עכשיו ובעבר חדשות 10 היו בשבילי כמו משפחה. וזה קשה לעזוב. תמיד, בטח בימים אלה. זאת הייתה החלטה קשה, אולי הקשה ביותר שקיבלתי בחיי המקצועיים, אבל החלטתי שהגיע הזמן ללכת לאתגר חדש, כזה שיאפשר לי לעלות עוד מדרגה בהגשמה העצמית ובפעילות להצבת הדרום בצמרת סדר היום הציבורי, גם בימים שאינם מלחמה. כשכל החטופות והחטופים יחזרו הביתה". לסיום כתב כי "אני רוצה לבקש סליחה וגם לומר תודה.  סליחה מהחברים שאני כל כך אוהב ונמצאים בימים אלה במאבק חשוב מאוד. סליחה שאני עוזב. סליחה שאני עוזב עכשיו. אני נפרד מנבחרת של עיתונאים משובחים שהיו לי הכבוד והזכות לעבוד לצידם. אחרי אינספור מאבקים שעברנו יחד, במאבק הזה, החשוב מכולם, אני עדיין איתכם, גם אם מבחוץ. תודה שעמדתם מאחורי גם כשטעיתי, שהייתם שם בשבילי בכל הסלמה בעוטף, ובעיקר על כך שתמיד נתתם לי את המקום להגשים את הייעוד שלי, את הסיבה שבחרתי במקצוע החשוב הזה, להיות שליח של האזור הכי חשוב (מבחינתי) ויחד, לא פעם הצבנו את הדרום בכלל ואת העוטף בפרט בצמרת סדר היום. תודה על כך שאפשרתם לי לצעוק את שעל ליבם של תושבי העוטף היקרים לליבי. לליבנו. תודה וסליחה".  
פטריק דרהי
צילום: ויקיפדיה

דרהי מתכוון להיכנס לתקשורת הדתית; שת"פ עם "כיכר השבת" ו"סרוגים"

דרהי ביקש את רשות התחרות לבדוק שת"פ שיכול להגיע עד כדי רכישה - רשות התחרות אישרה את המהלך; וכמה שווים האתרים?

רן קידר |

איש העסקים פטריק דרהי קיבל לאחרונה את אישור רשות התחרות לשיתוף פעולה עם שניים מאתרי החדשות הבולטים במגזרים הדתי והחרדי "כיכר השבת" ו"סרוגים". לפי ההערכות, מדובר במהלך אסטרטגי שעשוי להתפתח לרכישה מלאה בעתיד, כאשר שווי האתרים מוערך בכ-45 עד 50 מיליון שקל. העסקה בוצעה באמצעות חברת נקסט ויז'ון מדיה, שנמצאת בבעלות עקיפה של דרהי.

אתרי "כיכר השבת" ו"סרוגים" פונים לקהלים מובהקים: הראשון נחשב לפופולרי במיוחד במגזר החרדי, והשני לציבור הציוני־דתי. שני האתרים הוקמו לפני למעלה מעשור ונחשבים לבעלי נוכחות דיגיטלית בולטת.

דרהי, שמחזיק כיום גם בערוץ החדשות i24NEWS, לצד החזקה בהוט, השיק בשנה שעברה מהדורה בעברית לערוץ i24NEWS תוך שהוא מגייס אליה שדרים ומגישים מערוצים אחרים. במקביל, דרהי מנסה מזה חודשים למכור את HOT,  חברת התקשורת שבאמצעותה נכנס לישראל לפני שנים. לצורך כך נשכרו בנקי השקעות בינלאומיים, בהם רוטשילד ו-UBS. לפי הערכות, התמורה הנדרשת עומדת על בין 6 ל-8 מיליארד שקל.


בנוסף לפעילותו בתחום התקשורת, דרהי השלים לאחרונה את רכישת פרויקט הנדל"ן מנדרין אוריינטל בתל אביב, מגדלי הדולפינריום לשעבר, תמורת סכום מוערך של כ-900 מיליון שקל. מדובר ברכישה שבוצעה באמצעות חברת הרב קוק נווה צדק שבשליטתו, אשר קיבלה לידיה כ-94% ממניות חברת סיגייט המחזיקה בפרויקט.