צרכנים מעדיפים חברות שלא מפחדות לקחת עמדה
צילום: iStock

מחקר: לקוחות ירכשו מחברה שנקטה עמדה וינטשו את מי שלא

המחקר של ענקית הייעוץ Accenture בקרב 30 אלף נשאלים, מגלה שצרכנים מתגמלים חברות שלקחו סיכון ויענישו את מי שפסיבי. 66% מהצרכנים מאמינים ביכולתם להשפיע באמצעות מעשים על עמדתם של מותגים
משה בנימין |

מחקר חדש של ענקית הייעוץ, האסטרטגיה והדיגיטל Accenture על התנהגות צרכנים מגלה כי 63% מהצרכנים (שני שליש) מעדיפים לרכוש מוצרים ושירותים מחברות שנוקטות עמדה ומצדדות במטרה או אג'נדה שמשקפות את האמונות והערכים שלהם. הבחירה בחברות אלו מלווה בנטישה של חברות שאינן פועלות כך ומשלמות את המחיר באבדן לקוחות.

למחקר המלא של החברה - לחצו כאן

המחקר הגלובלי השנתי (ה-14) של Accenture תחת השם "מ-אני לאנחנו: עלייתו של המותג בעל השליחות", מגיע בתקופה סוערת, בעידן ה-ME TOO הבינלאומי ומחאות בארה"ב, כגון זו של שחקן הפוטבול קולין קפרניק כנגד אלימות שוטרים, שבה תמכה נייקי לאחרונה באופן פומבי. במחקר, מהגדולים בעולם, השתתפו כ-30 אלף נשאלים ממדינות שונות שביטאו את ציפיותיהם ממותגים וחברות כיום.

מהמחקר עולה כי 62% מהצרכנים רוצים שחברות יביעו את עמדתן על נושאים חברתיים, תרבותיים, סביבתיים ופוליטיים שקרובים ללבם. 62% ענו שהעדפות הקנייה שלהם מבוססות ומושפעות מהערכים האתיים ורמת האמיתות - האותנטיות של המותג. 74% מהצרכנים דורשים שקיפות בכל הקשור להליכי ייצור והבטחת תנאי עבודה נאותים ובטוחים לעובדים. נתון מעניין נוסף מראה ש-66% מהצרכנים מאמינים ביכולתם להשפיע באמצעות מעשים על עמדתם של מותגים בעניינים ציבוריים. 47% מהנשאלים השיבו שהפסיקו לרכוש מוצרים מחברות בעקבות מעשיהן.

"מטרה-תכלית היא הרבה יותר מחברות שפשוט מגיבות לסוגיות יומיומיות" אומר ביל ת'יאופילו, מנהל בכיר במחלקת האסטרטגיה של Accenture. ""העניין הוא להיות בעל מחויבות אמתית וערכית לעקרונות חשובים שלקוחות מיחסים להם חשיבות רבה, כגון בריאות ואורח חיים בריא, רכיבים טבעיים, קיימות סביבתית וקשרים משפחתיים שמשפיעים על החלטות עסקיות". 

"בעידן זה של שקיפות קיצונית, צרכנים משמיעים את עמדותיהם, ערכיהם ואמונותיהם. הם בוחנים את פעולות הארגונים והעומדים בראשם ומייחסים להם אחריות. הם הרבה יותר מצרכנים - הם בעלי מניות אקטיביים שמשקיעים זמן ותשומת לב ורוצים לחוש בתחושת המטרה משותפת. המנצחים בעידן הזה לא יהיו המשקיפים מהצד". כך מסביר קווין קווירינג ממחלקת האסטרטגיה של Accenture. 

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

בחברת המחקר ממליצים לחברות וארגונים על 3 דרכים שבהן הם יכולים לחזק את מערכות היחסים עם הלקוחות ואת מעמדם בשוק אל מול המתחרים על ידי יישום פעולות מבוססות מטרה ותכלית.

בראש ובראשונה החברות צריכות להחליט על התפקיד "הגדול" שהם רוצים למלא בחייו של הלקוח ולקחת סיכון; שנית הם צריכים להיות ברורים ואמיתיים - לקוחות מזהים חוסר אמת וזיוף. אם חברה נאמנה באופן מוחלט למטרה שהגדירה, אזי העקרונות הללו ינחו כל החלטה עסקית שתתקבל, מה שמחייב מנהיגות אמיצה ומעשים במקום דיבורים; מערכת היחסים עם הלקוחות צריכה לחלחל לעומקים חדשים. חברות יכולות למנף עצמם על האנרגיה של הלקוחות המעורבים שמוכנים להיות אקטיביים עבור המטרות שחשובות להם. כך לדוגמא, חברות יכולות לערב את הצרכנים בתכנון משותף של מוצרים ושירותים. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.