טור

כשהמערכת מגדירה לכתביה כיצד לנהוג ברשתות החברתיות

אסור למחוק פוסטים (בגלל שקיפות), עדיף לחסום גולש (מלהתגושש עמו), וכיצד לנהוג עם לינקים חיצוניים. רון שלי על החלטת הניו יורק טיימס להורות לכתביו כיצד לנהוג בנכסים הדיגיטליים הפרטיים שלהם
רון שלי |

לאחרונה התפרסם מזכר פנימי אותו העבירה מערכת הניו יורק טיימס לכתבי החדשות שלה, בו מוגדרים עבורם, לראשונה, כללי ההתנהלות בפרופילים האישיים שלהם ברשתות החברתיות. בנוסף לכתבים שקיבלו את המזכר, על מנת לשמור על שקיפות מלאה פורסם המזכר גם לציבור.

 

כללי ההתנהלות של מערכת ניו יורק טיימס נותנים לנו הצצה חד פעמית ומרתקת ליחסים שבין עיתונאים לרשתות החברתית בעידן הכאוטי שבו אנו נמצאים. כך נראית למעשה ההתמודדות המורכבת של עולם התקשורת עם הרגלי צריכת המדיה שמשתנים תמידית בשל פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם ו-וואטסאפ.

 

על פי דעת הניו יורק טיימס, הקול המערכתי גובר על הקול האישי גם ברשתות החברתיות. במספר נקודות מתייחסת המערכת לנושא של הבעת עמדה אישית ולקיחת צד על ידי הכתב/ת בנושאים אקטואליים אל מול מחויבות לסיקור אובייקטיבי. הדרישה של העיתון מכתביו היא לשמור על אובייקטיביות בפרופילים האישיים שלהם וליישר קו עם הטון של מערכת הטיימס.

 

בהמלצותיהם לעיתונאי המערכת נכתב גם כי עדיף לחסום גולש מאשר להתגושש עמו ברשת, כי אסור למחוק תגובות או פוסטים מכיוון שיש לשמור על שקיפות, ושאם הכתב בוחר לשתף קישורים אל מקורות אחרים, חשוב שקישורים אלו ישקפו מגוון דעות ומגוון מקורות. מערכת החדשות מבהירה שגם להתנהלות הכתב ברשת יש משמעות עיתונאית ולא רק למילים שהוא כותב ברשת.

 

הצורך בשמירה על עמדה וקול אחידים, היא נקודה מרכזית בקרב של מערכות החדשות אל מול הרשתות החברתיות שחותרות מנגד לביזור הקולות ופרסום מגוון רב של נרטיבים. פייסבוק יוצרת עניין לכל גולש בהתאם להשקפת עולמו ומאפשרת לו זירה סטרילית נטולת דעות מנוגדות. מנגד, תפקיד מערכת החדשות הוא ליצור נרטיב אובייקטיבי אחד סביבו ניתן לנהל דיון ציבורי. השפעת מודל הרשתות החברתיות על מערכות החדשות היא איום ממשי על זירת השיח הציבורי, ובהעדר זירת שיח אחת קיים קושי ממשי לנהל ולקדם מטרות ציבוריות.

 

בסופו של יום, שימוש בפלטפורמות החברתיות, מאתגר ככל שיהיה, מאפשר לכתבים של הניו יורק טיימס למתוח את גבולות הכתיבה העיתונאית ולהמציא דרכים חדשות לספר סיפורים. גם מערכת העיתון מחפשת הזדמנויות לאמץ שפות חדשות כדי להישאר רלוונטית. 

 

ההתייחסות של מערכת החדשות המובילה בעולם להתנהלות ברשתות החברתיות היא עוד אקורד בדו קרב גדול ומשמעותי בהרבה שבסופו אנו עלולים למצוא את עצמינו במציאות ציבורית חדשה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

כוחן העצום של פלטפורמות הניו מדיה דורש דיון מעמיק מעבר לפרסום רגולציות חדשות. האם ניתן להגדיר קוד אתי להתנהלות ברשתות החברתיות? האם ניתן להתנהל ללא זירת דיון ציבורית משותפת? כיצד ניתן לשמור על כלב השמירה של הדמוקרטיה כאשר כוחו הולך ונשחק? בעידן בו המציאות הווירטואלית והמציאות הפיזית מתאחדות האם ניתן עדיין לנהל את המציאות החדשה הזו או האם עלינו ללמוד לחיות בכאוס?

 

רון שלי הוא מנכ"ל Debby&Ron, מומחה לאסטרטגית דיגיטל

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.