טור

כשהמערכת מגדירה לכתביה כיצד לנהוג ברשתות החברתיות

אסור למחוק פוסטים (בגלל שקיפות), עדיף לחסום גולש (מלהתגושש עמו), וכיצד לנהוג עם לינקים חיצוניים. רון שלי על החלטת הניו יורק טיימס להורות לכתביו כיצד לנהוג בנכסים הדיגיטליים הפרטיים שלהם
רון שלי |

לאחרונה התפרסם מזכר פנימי אותו העבירה מערכת הניו יורק טיימס לכתבי החדשות שלה, בו מוגדרים עבורם, לראשונה, כללי ההתנהלות בפרופילים האישיים שלהם ברשתות החברתיות. בנוסף לכתבים שקיבלו את המזכר, על מנת לשמור על שקיפות מלאה פורסם המזכר גם לציבור.

 

כללי ההתנהלות של מערכת ניו יורק טיימס נותנים לנו הצצה חד פעמית ומרתקת ליחסים שבין עיתונאים לרשתות החברתית בעידן הכאוטי שבו אנו נמצאים. כך נראית למעשה ההתמודדות המורכבת של עולם התקשורת עם הרגלי צריכת המדיה שמשתנים תמידית בשל פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם ו-וואטסאפ.

 

על פי דעת הניו יורק טיימס, הקול המערכתי גובר על הקול האישי גם ברשתות החברתיות. במספר נקודות מתייחסת המערכת לנושא של הבעת עמדה אישית ולקיחת צד על ידי הכתב/ת בנושאים אקטואליים אל מול מחויבות לסיקור אובייקטיבי. הדרישה של העיתון מכתביו היא לשמור על אובייקטיביות בפרופילים האישיים שלהם וליישר קו עם הטון של מערכת הטיימס.

 

בהמלצותיהם לעיתונאי המערכת נכתב גם כי עדיף לחסום גולש מאשר להתגושש עמו ברשת, כי אסור למחוק תגובות או פוסטים מכיוון שיש לשמור על שקיפות, ושאם הכתב בוחר לשתף קישורים אל מקורות אחרים, חשוב שקישורים אלו ישקפו מגוון דעות ומגוון מקורות. מערכת החדשות מבהירה שגם להתנהלות הכתב ברשת יש משמעות עיתונאית ולא רק למילים שהוא כותב ברשת.

 

הצורך בשמירה על עמדה וקול אחידים, היא נקודה מרכזית בקרב של מערכות החדשות אל מול הרשתות החברתיות שחותרות מנגד לביזור הקולות ופרסום מגוון רב של נרטיבים. פייסבוק יוצרת עניין לכל גולש בהתאם להשקפת עולמו ומאפשרת לו זירה סטרילית נטולת דעות מנוגדות. מנגד, תפקיד מערכת החדשות הוא ליצור נרטיב אובייקטיבי אחד סביבו ניתן לנהל דיון ציבורי. השפעת מודל הרשתות החברתיות על מערכות החדשות היא איום ממשי על זירת השיח הציבורי, ובהעדר זירת שיח אחת קיים קושי ממשי לנהל ולקדם מטרות ציבוריות.

 

בסופו של יום, שימוש בפלטפורמות החברתיות, מאתגר ככל שיהיה, מאפשר לכתבים של הניו יורק טיימס למתוח את גבולות הכתיבה העיתונאית ולהמציא דרכים חדשות לספר סיפורים. גם מערכת העיתון מחפשת הזדמנויות לאמץ שפות חדשות כדי להישאר רלוונטית. 

 

ההתייחסות של מערכת החדשות המובילה בעולם להתנהלות ברשתות החברתיות היא עוד אקורד בדו קרב גדול ומשמעותי בהרבה שבסופו אנו עלולים למצוא את עצמינו במציאות ציבורית חדשה.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

כוחן העצום של פלטפורמות הניו מדיה דורש דיון מעמיק מעבר לפרסום רגולציות חדשות. האם ניתן להגדיר קוד אתי להתנהלות ברשתות החברתיות? האם ניתן להתנהל ללא זירת דיון ציבורית משותפת? כיצד ניתן לשמור על כלב השמירה של הדמוקרטיה כאשר כוחו הולך ונשחק? בעידן בו המציאות הווירטואלית והמציאות הפיזית מתאחדות האם ניתן עדיין לנהל את המציאות החדשה הזו או האם עלינו ללמוד לחיות בכאוס?

 

רון שלי הוא מנכ"ל Debby&Ron, מומחה לאסטרטגית דיגיטל

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים. 

מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12

מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים. 

ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים. 

פריים טיים ועוד

בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים. 



חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים. 

ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.