אופירה לובניצקי תלי
צילום: יח"צ

לפני פיזור הכנסת: התסריטאים והבמאים מאושרים - 'חוק תלי' אושר בכנסת

אלכסנדר כץ |

כשנה לאחר שהממונה על ההגבלים העסקיים הגיש חוות דעת שאיימה להשבית את פעילותה של חברת התמלוגים של התסריטאים והבמאים בישראל, אושר סופית החוק שמסדיר את פעילותה של תלי, וזאת לאחר מאבק ציבורי ארוך.

הצעת חוק תאגידים לניהול משותף של זכויות יוצרים ומבצעים שהוכנסה כפרק לחוק הקולנוע וידועה יותר כ"חוק תלי", אושרה אמש (יום ב') בקריאה שנייה ושלישית. החוק, שהוגש על ידי יו"ר ועדת החינוך ח"כ עמרם מצנע, והח"כים גילה גמליאל, מרב מיכאלי, יריב לוין, ניצן הורוביץ, נחמן שי ואיתן כבל, מעגן בחוק את זכותם של יוצרים להיות מיוצגים בתאגיד לניהול משותף של זכויות יוצרים, למשל חברת תמלוגים מסוגה של תלי. הייצוג המשותף, כפי שנקבע בחוק, כולל בין השאר ייצוג מול גופי השידור למתן רישיונות, משא ומתן מול גופי השידור וגבייה של תמלוגים. על פי החוק, הממונה על ההגבלים העסקיים אינו יכול לאסור את קיומה של חברה כזו או את ליבת עיסוקיה, אך הוא יכול, כמובן, במסגרת תפקידו לקבוע תנאים שונים לפעילותה.

אישורו הסופי של החוק מהווה מבחינתה של תלי אבן דרך משמעותית וחותם בהצלחה את המאבק הארוך שתלי ניהלה על עצם קיומה. לפני כשנה פרסם הממונה על ההגבלים העסקיים פרופ' דויד גילה חוות דעת שאיימה להשבית כמעט לחלוטין את פעילותה של תלי. בין היתר, ביקש גילה לאסור על תלי לקיים משא ומתן בשם חבריה מול גופי השידור השונים, וזאת בניגוד מוחלט למקובל בעולם הרחב בו לא ניתן למצוא אף מדינה המונעת מחברת תמלוגים של יוצרים לפעול מטעמים של הגבלים עסקיים או בכלל. מהלך זה היה גם מנוגד למקובל בישראל בה פועלות חברות תמלוגים אחרות המייצגות מוזיקאים ומבצעים.

בעקבות חוות הדעת של הממונה, יצאו תלי, איגוד התסריטאים ואיגוד הבמאים למאבק במטרה לעורר דיון ציבורי ולאפשר את קיומה של חברת התמלוגים. פעולות מחאה אלו זכו לתמיכה בינ"ל גורפת מצד הארגון העולמי לזכויות יוצרים CISAC המאגד למעלה מ-230 חברות תמלוגים מ-120 מדינות שונות. בישראל שרת התרבות לימור לבנת התייצבה לצד היוצרים והביעה עמדה חד משמעית בדבר זכותה של תלי להתקיים.

מנכ"לית תלי אופירה לובניצקי מסרה כי "זה יום חשוב ליוצרים בכלל ולחברי תלי בפרט. הממשלה והכנסת אמרו את דברם בקול רם ובאופן ברור - היוצרים בישראל רשאים לנהל במשותף את זכויותיהם כמקובל בעולם וכפי שנהוג גם בישראל עצמה. תל"י תמשיך לשמור ולייצג את היוצרים, כך שהם יהיו פנויים ליצור את יצירתם".

אבי שמש, מייסד תלי והמנכ"ל הראשון שלה, הוסיף: "השנה האחרונה הוכיחה עד כמה תלי היא של התסריטאים והבמאים, אשר יצאו לרחוב ולמסדרונות הכנסת על מנת להילחם על המשך קיומה. אחרי 14 שנים של מאבק יצרי, יצירתי והכי חשוב צודק, תלי מצטרפת למשפחת חברות התמלוגים בארץ ובעולם כחברה לגיטימית".

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.


  


אלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמריאלי אדדי מנכ"ל סלקום; קרדיט: ענבל מרמרי

האם סלקום תפצה את הלקוחות על נפילת השרתים?

ליאור דנקנר |
נושאים בכתבה סלקום תקלה

הנהלת סלקום לא הסבירה לציבור למה השרתים נפלו, למה הגולשים לא יכלו לגלוש, למה עסקים לא יכלו לפעול. היא כן אמרה שיש תקלה, ועכשיו, אחרי שהיא נפתרה, חוקרים את העניין.

יש כאן נזק גדול - תדמיתי וכספי. סלקום צריכה לפצות את הלקוחות. בעולם, חברות שעוברות תקלה, מדווחות מיד בשקיפות מה קרה ומדווחות מיד על פיצוי ללקוחות הצרכניים ולעסקים. בסלקום ובארץ בכלל - זה לא ממש מקובל. תלוי במהות התקלה ומי אחראי עליה. הצרכן הישראלי מסתבר...פראייר, לעומת עמיתו בחו"ל. אבל נראה שלסלקום לא יהיה מנוס אלא לפצות את הציבור. 

התקלה נפתרה: שירותי האינטרנט והסלולר של סלקום חזרו לפעילות

לאחר שעות של שיבושים נרחבים, סלקום הודיעה כי התקלה הארצית שפגעה בשירותי האינטרנט הביתי והסלולרי נפתרה, והשירות חזר לפעילות מלאה. מחברת סלקום נמסר כי היא עדיין חוקרת את האירוע: “השירות חזר לפעילות. אנו מתנצלים על אי הנוחות שנגרמה ללקוחותינו”. מוקדם יותר היום דיווחו המוני לקוחות על חוסר יכולת לגלוש באינטרנט, הן ברשת הסלולרית והן בחיבורי האינטרנט הביתי. 

ברשתות החברתיות ובכלל הצטברו תלונות רבות מצד לקוחות שניסו להבין אם מדובר בתקלה נקודתית או ארצית. התקלה התאפיינה בכך שהאתרים נפלו, האפליקציות לא עבדו, אבל הודעות הווטסאפ עברו. מעבר לכך, שירות הלקוחות של סלקום לא היה זמין, לא בטלפון ולא בווטסאפ, וזה גרם לביקורת רבה של הציבור.

בשלב מוקדם יותר הודיעה סלקום כי מדובר ב“תקלה המשפיעה על חלק מהלקוחות”, והדגישה כי צוותים טכניים פועלים לפתרון הבעיה. כעת, עם חזרת השירות, החברה לא פירטה מה היה מקור התקלה, אך ציינה כי מתקיים תחקור פנימי.